Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Terve.
Otsikon mukainen ongelma. Kyseessä on siis Volvo S40 (vuosimalli 2005) 1.8 Fordin Duratec HE -bensakoneella. Ajettu 169 000km. Sininen savupilvi pöllähtää melko usein muutaman päivän seisonnan jälkeen käynnistettäessä. Savua ei aivan älyttömästi tule käynnistyksen jälkeen, mutta kuitenkin huomattavasti siten, että sitä jää pihalle vähäksi aikaa leijailemaan. Savun määrä vaihtelee eri kerroilla, välillä tulee vain vähän, välillä huomattavammin. Savutus lakkaa alle 15 sekunnin kuluttua auton käynnistämisen jälkeen. Ajossa ei jää sinistä savupilveä auton taakse. Kone ei myöskään työnnä savuja kuumana käynnistettäessä. Kuumalla koneella ryntäytys kaasu pohjassa tuottaa ehkä pienen pölläytyksen, mutta se voi taas johtua muistakin asioista...

Ongelma on ilmennyt ihan viime aikoina. Auto polttaa öljyä jonkin verran. Valtuutetun huoltoliikkeen toimesta siihen on viime joulukuussa vaihdettu Nesteen City PRO A5/B5 0W-30 öljyt ja suodatin (noin 5000km sitten). Noin 3500 kilometriä öljynvaihdon jälkeen öljyä alkoi kulua ja lisäsinkin sitä noin 3,5 desiä noin tuhat kilometriä sitten. Jälleen on öljypinta laskenut ylä-ja alarajan puolenvälin hiukan yläpuolelle. Kone ei vuoda öljyä ulospäin mihinkään suuntaan, vaan ihan selvästi se polttaa sitä.

Mitään vikakoodeja/vikavaloja ei ole ilmennyt missään vaiheessa. Auto toimii muuten hyvin; tehot tallella ja kulutus on hyvä.
Autoon vaihdettiin alkuvuodesta termostaatti, sillä edellinen aukesi jo liian aikaisini (70°C). Nyt lämmöt pyörii OBD-lukijan mukaan siinä 92°C lukemissa.

PCV-venttiili, venttiilinvarren kumit, männän öljyrenkaat vai mikä voisi olla syynä tähän öljyn katoamiseen ja varsinkin muutaman päivän seisonnan jälkeisen käynnistyksen savutukseen? Onko joitakin helppoja konsteja tarkastaa helpoin menetelmin koneesta eri paikkoja ja mahdollisesti poissulkea vikoja?
Viimeksi muokannut Jerkka002, 07 Kesä 2015 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Voihan se olla venttiilivarren kumit kun käynnistettäessä pölläyttää..
Voi olla myös että tuo Nesteen öljy ei ole niin hyvää.. Eikö tähän mene Ford -öljykin, eikä ole pahan hintaista.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/F ... -F-5W30-5l
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Juu, Fordin omat Formula F 5W-30 öljyt käy kyllä koneeseen. Konepellin alla öljysuostustarrassa WSS M2C913-B, viskositeetti 5W-30.
Pitää katsoa, mitä ton kans nyt sit tekis...
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

Venttiilivarsien kumien vaivaltahan tuo kuulostaa. Mutta mitään oireitako ei ollut ennen öljynvaihtoa? Jos näin niin kannattaa ehdottomasti kokeilla toisella öljyllä ennen isompaa remppaa. Tuota 5W-30 Ford specsien öljyä suosittelen minäkin. Siitä nuo Mondeot tuntuu tykkäävän ja et olisi ainoa joka olisi kokenut ongelmia muilla öljylaaduilla. Tuo 0W kun nimenomaan on juoksevampaa kylmänä kuin 5W -> valuu helpommin ohjurin kautta palotilaan
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Kyllähän minä noihin viskositeettijuttuihin olen perehtynytkin. Autolla en ole ajanut vasta kun sen 5000km, sitä ennen ollut siis edellisellä omistajalla. Ja tuo öljyn katoaminen ja savutus on ilmennyt ihan viime aikoina juurikin noilla 0W-30 öljyillä.
En tiedä sitten, miten nopeasti ne venttiilinvarren kumit sitten hajoavat...
Pitää ne öljyt tässä sitten vaihtaa, mikäli autoliike ei ota osuutta korjaukseen.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Varma tapa pilata Duratec on laittaa väärät öljyt ja luulla säästävänsä 5€ öljynvaihdossa. Öljyt vaihtoon ja voishan tuolle tehdä Forte käsittelyn, omaan 1.8 durateciin tein 230tkm kohdilla kun kulutti hieman öljyä ja loppui kuin seinään öljynsyönti.
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Nostellaas tätä.

Vaihdoin siis ne Fordin Formula F 5W-30 öljyt koneeseen +uusi suodatin.
Tyhjäkäynti muuttui hiljaisemmaksi moottorin äänien osalta. Kylmäkäynnistyksessä tulee edelleen ehkä pieni savupöllähdys jos oikein polkee, mutta _huomattavasti_ vähemmin, kuin aiemmilla öljyillä.

Tänään päätin tutkia tulpat. Tulpat ovat NGK TR6AP-13 (Volvo). Aloitin tulppien irroituksen järjestyksessä, ensin öljykorkin puoleinen tulppa irti. Tulppa oli jonkin verran öljyinen kierteen ja elektrodin kohdalta. Lisäksi tulppa oli melko kauttaaltaan musta ja karstainen.
Kaikki kolme muuta tulppaa olivat sen sijaan harmaita ja keskenään ulkonäöltään identtisiä, sellaisia, niinkuin niiden kuuluukin olla.

Mistä siis johtuu juuri tämän yhden tulpan musta väri, karstaisuus ja öljyjäänteitä tulpan pinnassa? Onko ne venttiilinvarren kumit kuitenkin loppu? Vai vuotaisiko venttiilinkopan tiiviste?

Autohan siis toimii muuten mainiosti, eikä mitään poikkeavaa ole ilmennyt. (paitsi kylmäkäynnistyksen pieni ja melko olematon savupölläys runtua annettaessa).
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Nyt on hieman vajaa 500km ajettu Fordin öljyillä ja havahduin, että öljynpinta on laskenut mittatikun ylä- ja alarajamerkkien puoleen väliin. Lisäsin 3 dl öljyä, ja nyt on öljynpinta ylärajassa.
Jotakin on siis pielessä. Auto oli 500km sitten huollossa tuon savupölläyttelyn takia. Vaihtoivat jonkin huohotusjärjestelmän magneettiventtiilin.

Eihän näin suuri öljynkulutus ole mistään kotoisin, neuvoja ja vinkkejä kaivataan!

Miten PCV-venttiilin toimivuuden voi tarkistaa? Auto käynnissä, ja öljyntäyttökorkin kautta toteamalla jotenkin?
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Tässä öljynkulutusta olen seurannut ja olen antanu öljyn pudota alarajaan ennen kuin olen lisännyt. Noin litra öljyä kuluu 1000km matkalla. Voiko tosissaan venttiilinvarren kumit aiheuttaa yksistään näin suuren kulutuksen?

Mitä kannattaisi tehdä asian eteen?
Auto oli alkuviikosta katsastuksessa ja läpi meni. Päästöt olivat todella hyvät (jopa hieman paremmat, kuin vuosi ditten).
Montti1
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2015 10:19

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Montti1 »

Jerkka002 kirjoitti:Tässä öljynkulutusta olen seurannut ja olen antanu öljyn pudota alarajaan ennen kuin olen lisännyt. Noin litra öljyä kuluu 1000km matkalla. Voiko tosissaan venttiilinvarren kumit aiheuttaa yksistään näin suuren kulutuksen?

Mitä kannattaisi tehdä asian eteen?
Auto oli alkuviikosta katsastuksessa ja läpi meni. Päästöt olivat todella hyvät (jopa hieman paremmat, kuin vuosi ditten).
Oletko koittanut Forte käsittelyä kuten hluukkonen ehdotti?
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Eipä ole Forte-käsittelyä kokeiltu. Voisihan sitä kokeilla. Pitäisi vaan selvittää, kuka Lappeenrannan alueella sellaisen käsittelyn suorittaisi.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Jerkka002 kirjoitti:Eipä ole Forte-käsittelyä kokeiltu. Voisihan sitä kokeilla. Pitäisi vaan selvittää, kuka Lappeenrannan alueella sellaisen käsittelyn suorittaisi.
Kannattaa koittaa, duratec:ssä on ongelmana männänrenkaat ja tarkemin öljyrenkaat kun ajetaan väärillä öljyillä, periaatteessa jokainen korjaamo pystyy tuon tekemään, toinen on STP motorflush jota saa motonetistä ja jonka voi tehdä itse.
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Ymmärtääkseni se Mätänetistä saatava STP Motorflush ei ole niin tehokasta kuin Forte?
Mutta tosiaan, pitääpä soitella Lpr korjaamot läpi, missä onnistuisi se Forte käsittely ja mihin hintaan.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Itse kokeilisin autolehtien testaamaa RVS lisäainetta, joka on pärjännyt kyllä testeissä. Samoin netissä on paljon kehuvia ihmisiä, joten ei ole ihan huuhaa tuote kuitenkaan. Halvempi vaihtoehto kuin moottorin (kannen?) kunnostaminen kun tapauksessasi öljyn palaminen on vielä "pientä"? Jos itse kuminen ohjurikumi on rikki, niin ei varmaan RVS silloin pelasta, mutta jos itse venttiilin varsi on kulunut, niin lisäaine "korjaa" sen.

Eukon bemussa lakkasi moottorin/vaihdelaatikon välinen öljystefa vuotamasta kun laitoin RVS käsittelyn. Vuoto oli kyllä tihkuvan pientä mutta kuitenkin kuukausien aikana parkkiruutuun tuli häiritsevä musta läikkä kun aina muutaman tipan tiputti ajon jälkeen. Alunperin piti tehdä päästöjen takia RVS käsittely kun oli ihan rajoilla että meneekö päästöistä läpi vaikkei auto mitenkään savuttanut.

Kannattaa käydä lukemassa kattavaa teknistä pohdintaa RVS lisäaineesta, sillä useampaan vaivaan on kerrottu melko tarkasti arvio että onko siitä apua.
Laitoin suoran linkin tuohon "suuri öljynkulutus" ongelmaan.

http://www.rvs.fi/diagnostic/page30.html
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Autolle on tehty puristuspaine- ja ohivuototestit autoliikkeen "piikkiin". Olivat sen verran ystävällisiä palvelussa ja muutenkin kun auto on sieltä reilu puoli vuotta käytettynä ostettu, niin ottivat asian vakavasti siltä osin.

Puristuspainemittaus:
Cyl #1 13 Bar
Cyl #2 13,5 Bar
Cyl #3 14 Bar
Cyl #4 13 Bar

Ohivuotomittaus:
Cyl #1 10%
Cyl #2 10%
Cyl #3 10%
Cyl #4 10%

Tilanne jatkuu siten, että 1000 ajokilometrin päästä menen autoliikkeeseen uudelleen ja siellä määritetään öljymkulutus.
Edelleen kylmäkäynnistyksen ja kierrosten noston jälkeen on sinertävää pahankatkuista savua havaittavissa.
Jotenkin tuntuu, että venttiilinvarren kumit olisivat sököt.
Mitä olette mieltä?
turbopower
Viestit: 63
Liittynyt: 09 Helmi 2009 12:44

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja turbopower »

Paineet näyttää hyvältä. Tee/ teetätä se Forte käsittely.
turbopower
Viestit: 63
Liittynyt: 09 Helmi 2009 12:44

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja turbopower »

Onko mitään edistystä tapahtunut?
Jerkka002
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2015 17:34

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Viesti Kirjoittaja Jerkka002 »

Eipä ole edistystä tapahtunut. On tuo armeija suoritettavana ni auton kanssa vähemmän aikaa värkkäillä.
Vastaa Viestiin