Mondeo 1,8i STW -97-98

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Mondeo 1,8i STW -97-98

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Olis moinen peli hankinnassa ja siksi kyselisinkin arvon tietäjiltä jo ennakoon mitä kannattaa erityisesti tarkistaa ja mitä ns. tyyppiongelmia näissä on ollut ?
esko mk1
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Helmi 2005 13:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo 1,8i STW -97-98

Viesti Kirjoittaja esko mk1 »

Omppu kirjoitti:Olis moinen peli hankinnassa ja siksi kyselisinkin arvon tietäjiltä jo ennakoon mitä kannattaa erityisesti tarkistaa ja mitä ns. tyyppiongelmia näissä on ollut ?
Muutamia tyyppivikoja olis mm. Sisemmät vetareiden suojakumit ei oikeen tahdo pitää rasvojaan sisällä.Kumille ei ole uraa koko ulkohalkaisian ympäri ja varsinkin pakkasilla rasvat meinaa pursua ulos niistä pohjukoista mitkä on tripoidipesässä.Omassa asia korjaantui varmistamalla kumit sikaflexillä paikalleen.On pitänyt hyvin.

Etupyöränlaakerit ovat myös tyypillisesti sököt tai tulevat menemään jos on vähän enempikin ajettu.Omassa meni 130 000km:n kohdalla.Rupeaa pitämään semmosta kihnuttavaa ääntä joka kuuluu varsinkin hitaasti ajettaessa.Helppo myös todeta nostamalla pyörä ilmaan ja pyörittämällä sitä,ja toisella kädellä jousesta kiinni.Tuntuu jurinana ja tärinänä jouseen jos laakeri on kypsä.

Etualapallot,raidetangonpäät ja vakaajan koiranluut myös nopeasti kuluvia.Ne kannattaa ainakin tarkastaa.Helpot vaihtaa,eikä maksa paljonkaan.Omaani vaihdoin myös etuiskarit vuodon takia.

Korista sen verran että jos takaluukussa on "kromattu" nostokahva,eli se missä se foortin merkki on,niin se kannattaa vaihtaa maalattuun tai maalata se itse.Rupeaa meinaan ruostuttamaan aivan perkeleesti itse takaluukkua kun maali puhkeaa listan alta.Paljas pelti muodostaa sähkökemiallisen parin "kromin"ja suolan kanssa ja pelti häviää silmissä.Omassa farkussani totesin tämän seikan.Tarkasta siis takaluukku listan kohdalta/alta tarkoin.Pahimmissa tapauksissa,ellei asialle ole tehty mitään,luukku syöpyy puhki varsin nopeasti.

Muuten moukka on pirun hyvä auto ajella ja farkussa on tosi hyvin tilaa.
Suosittelen lämpimästi.
Steel is real
Avatar
tk
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja tk »

Alatukivarsien sisemmät puslat kans kulutustavaraa. Vasemmanpuoleiset on vielä vaihdettava silleen et konetta/laatikkoa pitää nostaa et saa pultin pois. Vertaa rakoa joka on varsien ja rungon välissä. kummallakin puolella mielellään sama. Tai sitten nostaa auton ilmoihin ja katsoo repeämät puslista.
Mondeo Tdci 1,8 2008
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

No niin, kiitos näistä. Eli nuo etupään osat on kulutustavaraa kuten edellisessäkin käyttöautossa Omegassa oli.

Eräällä tutulla sylki kampuran takatiiviste öljyt pihalle ja vaihto meni aikoinaan takuuseen. Onko sattumaa vai yleisempikin vika?

Huomenna käydään kokeilemassa -97 mallista 220 ajettua huoltokirjahuollettua farkkua. Ilmastointi ja sähköpeilit, mutta veivi-ikkunat. Ainakin kuvissa siistinnäköinen ruostesuojattu auto. Hp. 6500€ tuntuisi olevan kohdallaan.
monteo
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Helmi 2005 11:03

Viesti Kirjoittaja monteo »

Bonuksena saat vielä vakioautojen parhaat valot, mikäli umpiot on kunnossa
-06 mondeo
esko mk1
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Helmi 2005 13:03
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja esko mk1 »

Omppu kirjoitti:No niin, kiitos näistä. Eli nuo etupään osat on kulutustavaraa kuten edellisessäkin käyttöautossa Omegassa oli.

Eräällä tutulla sylki kampuran takatiiviste öljyt pihalle ja vaihto meni aikoinaan takuuseen. Onko sattumaa vai yleisempikin vika?

Huomenna käydään kokeilemassa -97 mallista 220 ajettua huoltokirjahuollettua farkkua. Ilmastointi ja sähköpeilit, mutta veivi-ikkunat. Ainakin kuvissa siistinnäköinen ruostesuojattu auto. Hp. 6500€ tuntuisi olevan kohdallaan.
Ainiin,tuli vaan tosta ilmastoinnista mieleen.Meinaan siitäkin täytyy sitten löytyä huoltodokumentit/täyttölaput.Pitikö se kylmäaine tarkastaa 3v. välein,muistaaksen.Tarkasta myös kenno joka on syylärin edessä,niitä oon muutamasta moukasta kuullut puhjenneen.Nimenomaan mk2:sta,syöpyy päädyistä...toivottavasti on hyvä ja huollettu yksilö,hinta on kyllä kohillaan.Toi kampuran tiivistejuttu oli ihan uus tieto ainakin mulle,oisko sattumaa...
Steel is real
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

No nyt ollaan sitten foortisteja. Plussaa autossa oli hyvä yleiskunto, kahdesti tehty ruostesuojaus ja ilmastointi. Lisäksi kahden viime vuoden aikana oli uusittu akku, tuulilasi, etujarrulevyt, etujouset, etutukivarsien puslat, rt-päät, etupyörien laakerit ja huollettu ilmastointi + uusittu magneettikytkin.

Pientä laittoakin on. Lämpömittari pelaa miten sattuu, joko ei näytä mitään tai nousee NORMAL-tekstin N-kirjaimeen vaipuakseen alas. Anturi ilmeisesti, koska sisälle tulee tosi hyvin lämmintä.

Sisävalot oli melkoinen disco, monttuun ajoa seurasi valoshow, joka asettui kuskin oven anturin säädöllä.

Pidemmän maantieajon jälkeen kierrokset jää hetkeksi 1500-2000 tasolla ennenkuin putoa normaaliin. Ilmeisesti näissäkin on Opelin tapaan ns. tyhjäkäyntimoottori, jonka paskottuminen saa ilmiön aikaan (mistähän päin muutoin ko. härveli löytyy?). Myös lievä nykiminen täyskaasukiihdytyksessä välillä 4000-6000 rpm on tutkinnassa.

Eniten ihmetytti 2 vuotta sitten vaihdetun etupyöränlaakerin välys. Liekkö asennettu pilipaliteeman osa (kuitin mukaan kuitenkin 64€/kpl) mutta heikko on kestävyys kun menee alle 70 tkm. Motonetissä oli SKF:n laakerisarja 46€ taidan tilata sieltä.

Lisäksi takapyöränkaarissa on alkavaa pintaruostetta kohdissa, joista hiekkasuihku on syönyt maalin mutta vielä saa kiinni ilman peltitöitä.

Positiivista autossa on jämäkkyys, hiljaisuus ajossa ja hyvät valot sekä lämpimyys. Tämä ekan 500 km perusteella. Ei tämä toivottavasti ainakaan huonompi voi olla kuin edellinen "ympyrä ja huoli"-kuljetin 8)
esko mk1
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Helmi 2005 13:03
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja esko mk1 »

Hyvähyvähyvä...lisää foordisteja.Älä ole huolissasi opaa huonompaa on vaikea löytää :wink: Niin ne lakrut,ja muutenkin varaosat on vaan nykyänsä niin paskoja.Niitä saa varautua vaihtamaan.Omaani laitoin SKF:ät,tosin niillä ajettu vasta 30000km,eli kestävyydestä on vaikea sanoa...Samanlaiset siellä tosin oli mitkä tehtaan toimesta asennettu,joten varmaan saa 100 000km jälkeen taasen vaihella.Noo,mutta pysyypähän mieli virkeenä kun saa vähän jumpata,sitä se on voordistin arki...Onnea nyt vaan uudelle autolle!
Steel is real
Vastaa Viestiin