1,8 tdci käynnistysongelma
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 29 Tammi 2015 17:29
1,8 tdci käynnistysongelma
Hei, olisiko kenelläkään tietoa tai apua asiassa..
Eli 2008 mk4 Mondeo 1,8tdci alkoi nikottelemaan käynnistyksen kanssa. Startti kyllä pyörittää hyvin ja sekunnin kaksi moottori hörskyttää mutta ei jää käyntiin. Tämän jälkeen voi startata vaikka kuinka pitkään, ei lähde. Virrat pois ja uusi startti, heti hörähtää sekunnin kaksi ja sammuu.. Joskus tuurilla sitten ampuu käyntiin.
Liikkeessä vaihdettu pa-suodatin joka oli kuulemma jäässä/tukossa, mutta tämä ei asiaan auttanut. Keksivät sitten samalla että hehkut olisivat pimeänä ja vaihtoivat ne tietty hyvään hintaan.. Ei mitään vaikutusta..
Mitään vinkkiä kenelläkään?
Kaiki neuvot otetaan suurella kiitollisuudella vastaan...
Eli 2008 mk4 Mondeo 1,8tdci alkoi nikottelemaan käynnistyksen kanssa. Startti kyllä pyörittää hyvin ja sekunnin kaksi moottori hörskyttää mutta ei jää käyntiin. Tämän jälkeen voi startata vaikka kuinka pitkään, ei lähde. Virrat pois ja uusi startti, heti hörähtää sekunnin kaksi ja sammuu.. Joskus tuurilla sitten ampuu käyntiin.
Liikkeessä vaihdettu pa-suodatin joka oli kuulemma jäässä/tukossa, mutta tämä ei asiaan auttanut. Keksivät sitten samalla että hehkut olisivat pimeänä ja vaihtoivat ne tietty hyvään hintaan.. Ei mitään vaikutusta..
Mitään vinkkiä kenelläkään?
Kaiki neuvot otetaan suurella kiitollisuudella vastaan...
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Antaako mitään vikavaloa?
Tai onko vikalistaa purettu?
Tai onko vikalistaa purettu?
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 29 Tammi 2015 17:29
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Ei vikavaloa, ei häiriöilmoituksia... Käsittämätön ongelma..
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Näkyykö moottoritilan polttoaineletkuissa ilmakuplia? Linjat ovat läpinäkyvää muovia - tosin niissä voi olla kudossukka päällä, jota voi siirtää sivuun.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 29 Tammi 2015 17:29
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Polttoaineputket ovat mustaa muovia, ei pysty katsomaa.
Nyt kokeiltu että hehkuille tulee virtaa, suutintesti, nämä ok, vika vaan päällä?
Mitään ideaa kenelläkään?
Nyt kokeiltu että hehkuille tulee virtaa, suutintesti, nämä ok, vika vaan päällä?
Mitään ideaa kenelläkään?
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Mulla oli sama vika. Se johtui siitä kun pakosarjassa oleva kierrätysventtiili oli jumittunut kiinni. Koko sarja meni uusiksi koska se venttiili on niittaamalla kiinni.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 29 Tammi 2015 17:29
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Ahaa, pystyykö sen itse vaihtamaan vai menikö merkkiliikkeen hommiksi? Jos, niin olisko antaa vinkkiä paljonko tuli kustantamaan?
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Tarkemmin muisteltuani se olikin imusarja mikä uusittiin. Siinähän se pakokaasun kierrätys venttiili on. Ensin Vehossa sanoivat, koita irrottaa se johto mikä menee siihen sarjan anturille. Ei toiminut pysyvästi. Saatuani imusarjan käteen siellä oli magneettiohjattu venttiili joka oli todella huonosti liikkuva. Sain sen liikkumaan väkisin, mutta ei siitä toimivaa saanut. Olis vaatinut venttiilin irrottamisen. Mulla ei sellaisia työkaluja ole että olisin saanut sen irti. Se on prässätty tiukasti sen asennus putkeen. Muistaakseni tuo maksoi reilun 1000 €.
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Egr-venttiili jumittaa. Itsellä alkoi tekemään samaa ja ensiksi korjaamo luuli vian olevan tarvike-polttoainesuodattimessa. Egr:n vaihtamiseksi tässä mallissa tulee kuulemma imusarja samalla ja osakokonaisuus olisi maksanut reilut 650€. Putsasivat egr:n niin hyvin kuin taisivat ja nyt lähtee kuin palmun alta. Ongelma siis riivasi aamun ekassa kylmästartissa, kaikki muut startit tapahtuivat vaivatta. Aamuisin sai parhaimmillaan starttailla 5 minuuttia. Akku siis on kunnossa 


Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Kun egr ja zydeemit ovat vielä puhtaat, laitoin rosterilätkän egr:n tulpaksi ettei pääse uudelleen paskaantumaan. Umpilätkä, eikä ainakaan vielä mikään vikavalo ole herjannut. Ihan kuin alakierrosominaisuudetkin ja veto osakaasulla etenkin kylmänä olisivat olisivat parantuneet. Lämpeneminen kylmänä hidastui vähän.

-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 23 Elo 2015 21:01
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Hei,
Painiskelen tässä käynnistysongelmien kanssa ja tässä (egr) voisi olla seuraava kokeiltava ratkaisuyritys. Hieman on ruvennut nyppimään , kun vikaa ei ole löydetty. Muuten Mondeo pelaa OK, mutta lämpimällä kelillä ei käyntiin millään. 8 tuntia työpaikan parkkipaikalla auringossa= kotimatka ei lähde etenemään kovin helposti. Kylmänä starttaa nätisti, kuumana kohtuullisesti. Monrepoolla ongelma oli kylmänä. Miten muilla? Voisiko tuo lämpö vaikuttaa näin tuon toimintaan? Muitakin hyviä ideoita vastaanotetaan.
Mondeo IV 2008 1.8tdci 250000+
Painiskelen tässä käynnistysongelmien kanssa ja tässä (egr) voisi olla seuraava kokeiltava ratkaisuyritys. Hieman on ruvennut nyppimään , kun vikaa ei ole löydetty. Muuten Mondeo pelaa OK, mutta lämpimällä kelillä ei käyntiin millään. 8 tuntia työpaikan parkkipaikalla auringossa= kotimatka ei lähde etenemään kovin helposti. Kylmänä starttaa nätisti, kuumana kohtuullisesti. Monrepoolla ongelma oli kylmänä. Miten muilla? Voisiko tuo lämpö vaikuttaa näin tuon toimintaan? Muitakin hyviä ideoita vastaanotetaan.
Mondeo IV 2008 1.8tdci 250000+
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Eikö EGR-venttiilin jumiutuminen anna vikakoodeja ? Tai sytytä moottorihäiriön varoitusvaloa ?
Sillä vaan kyselen, kun oma mondeoni (1.8tdci vm.08) kiukuttelee satunnaisesti käynnistäessä.
Eli satunnainen käynnistysongelma on sellainen, että ensimmäisellä starttauksella auto käynnistyy ja käy erittäin huonosti muutaman sekunnin ennen kuin sammuu. Toisella yrittämällä käy jo paremmin, mutta sammuu. Kolmannella starttauksella ei ole mitään ongelmaa. Vaan lähtee hienosti käyntiin.
Kun auto käynnistyy, niin käy hienosti ja kulkee ihan normaalisti...
Aluksi vika ilmeni lähes päivittäin, mutta viimeaikoina 1-3x vko.
Mitään varoitusvaloja ei syty ja ei ilmoita vikakoodeja. Voisiko tässä olla ongelmana satunnaisesti jumiin jäävä
EGR-venttiili ???
Sillä vaan kyselen, kun oma mondeoni (1.8tdci vm.08) kiukuttelee satunnaisesti käynnistäessä.
Eli satunnainen käynnistysongelma on sellainen, että ensimmäisellä starttauksella auto käynnistyy ja käy erittäin huonosti muutaman sekunnin ennen kuin sammuu. Toisella yrittämällä käy jo paremmin, mutta sammuu. Kolmannella starttauksella ei ole mitään ongelmaa. Vaan lähtee hienosti käyntiin.
Kun auto käynnistyy, niin käy hienosti ja kulkee ihan normaalisti...
Aluksi vika ilmeni lähes päivittäin, mutta viimeaikoina 1-3x vko.
Mitään varoitusvaloja ei syty ja ei ilmoita vikakoodeja. Voisiko tässä olla ongelmana satunnaisesti jumiin jäävä
EGR-venttiili ???
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Ei ainakaan itsellä aktivoinut vikavaloa, eikä -koodeja. Oma kosla on muuten toiminut moitteitta tuon viimetalvisen egr:n putsauksen/tulppauksen. Eli tulppauskaan ei ole vikavaloa sytyttänyt ja käynnistyy aina kuin palmun alta, oli starttitilanne mikä hyvänsä.

Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Elikä jos tulppaa egr-venttiilin, niin sekään ei aiheuta vikavaloa...
Itse luulin että pitää ohjelmoida uudestaan auto/ ostaa väliin joku boxi, jotta auto luulee venttiilin olevan toiminnassa.
Mutta parempi näin, ettei venttiilin tulppaus aiheuta merkkivaloa...
Itse luulin että pitää ohjelmoida uudestaan auto/ ostaa väliin joku boxi, jotta auto luulee venttiilin olevan toiminnassa.
Mutta parempi näin, ettei venttiilin tulppaus aiheuta merkkivaloa...
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Tuon brittisivuston artikkelin mukaan 1,8 tdci olisi ainoa, jonka voi tulpata noin vaan. Mukana kuvalliset ohjeet asian suorittamiseen.
http://www.talkford.com/community/topic ... ng-18tdci/
http://www.talkford.com/community/topic ... ng-18tdci/

Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Moi.
Itsellä on Ford Focus 1.8 TDCi vm. 2008 ja tein paksusta rosteriraudasta laipan EGR:n ja siitä lähtevän putken väliin. On ollut jo yli kaksi vuotta paikoillaan. Alavääntöä tuli lisää ja kulutus tipahti yli litran verran. Lisäksi huohottimet yms. putket ovat puhtaat kun aikaisemmin oli sellaiset mönjät ettei läpi nähnyt ja talvella jopa alkoi mennä jäähän. Tämä moottori on siitä hyvä ettei merkkivalo syty kojelautaan, muuten tulee hylsy katsastuksessa. Viimeksi kun käytin katsastuksessa laippa paikoillaan niin päästöarvo oli 0,93, aikaisemmin huiteli 1.5 ja yhden kerran jopa yli eikä mennyt sen takia läpi. Vanhimmiten kun moottorille tulee paljon kilometrejä niin nämä saastesysteemit likaa moottoria niin paljon ettei EGR toimi kunnolla ja sen takia päästöarvot alkaa huidella hylkäysrajalla. Ei itse tulppaus vähennä päästöarvoja vaan se pitää moottorin puhtaana ja sitä kautta ongelmat vähenee. Tietääkseni tulppaus lisää typpipäästöjä mutta niitä ei tänä päivänä mitata katsastuksessa.
Ilmeisesti moottori lämpenee hieman hitaammin, kesällä sillä ei ole merkitystä ja talvella voi käyttää polttoainelämmitintä joten lämpöä kyllä piisaa nopeasti.
PS. Edellisen viestin linkin ohjeiden mukaan tein toimenpiteet EGR poistamiseksi käytöstä.
Itsellä on Ford Focus 1.8 TDCi vm. 2008 ja tein paksusta rosteriraudasta laipan EGR:n ja siitä lähtevän putken väliin. On ollut jo yli kaksi vuotta paikoillaan. Alavääntöä tuli lisää ja kulutus tipahti yli litran verran. Lisäksi huohottimet yms. putket ovat puhtaat kun aikaisemmin oli sellaiset mönjät ettei läpi nähnyt ja talvella jopa alkoi mennä jäähän. Tämä moottori on siitä hyvä ettei merkkivalo syty kojelautaan, muuten tulee hylsy katsastuksessa. Viimeksi kun käytin katsastuksessa laippa paikoillaan niin päästöarvo oli 0,93, aikaisemmin huiteli 1.5 ja yhden kerran jopa yli eikä mennyt sen takia läpi. Vanhimmiten kun moottorille tulee paljon kilometrejä niin nämä saastesysteemit likaa moottoria niin paljon ettei EGR toimi kunnolla ja sen takia päästöarvot alkaa huidella hylkäysrajalla. Ei itse tulppaus vähennä päästöarvoja vaan se pitää moottorin puhtaana ja sitä kautta ongelmat vähenee. Tietääkseni tulppaus lisää typpipäästöjä mutta niitä ei tänä päivänä mitata katsastuksessa.
Ilmeisesti moottori lämpenee hieman hitaammin, kesällä sillä ei ole merkitystä ja talvella voi käyttää polttoainelämmitintä joten lämpöä kyllä piisaa nopeasti.
PS. Edellisen viestin linkin ohjeiden mukaan tein toimenpiteet EGR poistamiseksi käytöstä.
Viimeksi muokannut kalervol1, 28 Touko 2016 18:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Moro!
Mulla on myös käynnistysongelmia S-max 1.8 tdci vm.08 kanssa. Joskus lähtee kuin palmun alta, joskus taas joutuu sahailemaan useamman minuutin.
Kävin kyselemässä Rovaniemellä liikkeessä mitä maksaa egr disablointi, sanoivat että joutuu optimoimaan autoa, eli ilmeisesti softaan pitäisi tehdä muutoksia jos egr:n blokkaa pois. Hinta olisi 550e kaikenkaikkiaan. Hieman suolainen hinta mun lompakolle. Piettääkö tämä paikkaansa, että softalle pitäisi tehdä jotain jos egr tulppaa? Onko hankala homma ite tulpata. Ei ole aiempaa kokemusta tällaisista hommista.
Mulla on myös käynnistysongelmia S-max 1.8 tdci vm.08 kanssa. Joskus lähtee kuin palmun alta, joskus taas joutuu sahailemaan useamman minuutin.
Kävin kyselemässä Rovaniemellä liikkeessä mitä maksaa egr disablointi, sanoivat että joutuu optimoimaan autoa, eli ilmeisesti softaan pitäisi tehdä muutoksia jos egr:n blokkaa pois. Hinta olisi 550e kaikenkaikkiaan. Hieman suolainen hinta mun lompakolle. Piettääkö tämä paikkaansa, että softalle pitäisi tehdä jotain jos egr tulppaa? Onko hankala homma ite tulpata. Ei ole aiempaa kokemusta tällaisista hommista.
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Jos moottori on 1.8 TDCi niin mitään optimointia ei tarvita. Noiden ohjeiden mukaan kun toimit niin saat homman tehtyä.
http://www.talkford.com/community/topic ... ng-18tdci/
Lisäys 29.1.2017
Hyvin on toiminut, kulutus tipahti litran verran ja huohotin on puhdas eikä mene talvella jäähän kuten aikaisemmin.
Ford Focus 1.8 TDCi 2008
http://www.talkford.com/community/topic ... ng-18tdci/
Lisäys 29.1.2017
Hyvin on toiminut, kulutus tipahti litran verran ja huohotin on puhdas eikä mene talvella jäähän kuten aikaisemmin.
Ford Focus 1.8 TDCi 2008
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Ostimme mondeo 1,8 tdci mk4 2009. Oli pakkasta 15 ast ja ei käynnistynyt, pyöritti kyllä. Vaihdoin pa suodattimen, myöhemmin ilmasin
käsipumpulla. Ei starttaa. Poapumpun päältä lähtee ohuempi putki (paluu?), voisko siitä vetää alipaineella ilmat.
Mk3 bensaautolla ei ongelmia, tää tdci uusi tuttavuus. Annatteko ehdotuksia kiitos. Korjaamoja en vielä lähestyny,jos apu löytyisi täältä.
käsipumpulla. Ei starttaa. Poapumpun päältä lähtee ohuempi putki (paluu?), voisko siitä vetää alipaineella ilmat.
Mk3 bensaautolla ei ongelmia, tää tdci uusi tuttavuus. Annatteko ehdotuksia kiitos. Korjaamoja en vielä lähestyny,jos apu löytyisi täältä.
-
- Viestit: 1218
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Hehkuttaako?
Siis muutkin kuin hehkun valo?
Hehkutulpat ei ole ikuisia eikä rele. Mulla oli kaikki hehkut palaneet ja johto vielä varmuuden vuoksi poikki liittimen juuresta.
Siis muutkin kuin hehkun valo?
Hehkutulpat ei ole ikuisia eikä rele. Mulla oli kaikki hehkut palaneet ja johto vielä varmuuden vuoksi poikki liittimen juuresta.

Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Mulla on samanlainen kiesi ja sama harmi (145 tkm). Nollakelissä lähtee käyntiin hyvin ja -10 asteessa on jo mielessä epäilyksen varjo käynnistymisessä useamman starttauksen jälkeen. Nyt on hakusessa hehkutulppien vaihto (tarkastus) jossain pajassa. Itse en siihen ryhdy, jos tulee ongelma katkenneen hehkutulpan kanssa. Kadunvarressa ei ole kiva tehdä remppaa.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Mulla 2009 1.8 tdci econetic 170tkm, lämmitettynä (eberillä tai lohkolla) lähtee aina hyvin käyntiin oli keli mikä tahansa. Mutta jos auto on seissyt tyyliin 24h, niin oli joko nollakeli tai 10 pakkasta. Ilman lämmitystä joutuu muutaman sekunnin sahaamaan, tai muutaman startin verran. Ensi viikolla käyn vaihdattamassa kaikki hehkut ja samalla vähän niitä johtojen kuntoa tarkastetaan niin näkee onko vaikutusta asiaan.
-
- Viestit: 1218
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Noi 1,8:n hehkutulpat on helpossa paikassa ja vaihdettavissa itsekin.
Paineilmalla moskat pois pesästä, suikaus ruosteenirroitusöljyä ja pitkällä hylsyllä käsiksi.
Mulla ainakin irtosi ihan helposti.
Ja ennen vaihtamista voi mitata ohmimittarilla tulppa kerrallaan kunnon, kun ottaa virtakiskon ensin irti.
Mulla oli tosiaan kaikki neljä rikki. Auto käynnsityi pikkupakkasesta ihan hyvin mutta vähän rykimällä mistä aloin epäillä hehkujen kuntoa.
Jos hehkut on kunnossa niin tämä kone käynnistyy -25'C kelistä ilman esilämmitystäkin kertalaakista.
Paineilmalla moskat pois pesästä, suikaus ruosteenirroitusöljyä ja pitkällä hylsyllä käsiksi.
Mulla ainakin irtosi ihan helposti.
Ja ennen vaihtamista voi mitata ohmimittarilla tulppa kerrallaan kunnon, kun ottaa virtakiskon ensin irti.
Mulla oli tosiaan kaikki neljä rikki. Auto käynnsityi pikkupakkasesta ihan hyvin mutta vähän rykimällä mistä aloin epäillä hehkujen kuntoa.
Jos hehkut on kunnossa niin tämä kone käynnistyy -25'C kelistä ilman esilämmitystäkin kertalaakista.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Meillä oli aikanaan Focus mk1 tuolla samalla perusmoottorilla versiona 1.8 TDDi. Tuo auto lähti käsittämättömän hyvin käyntiin ja kerran jouduin käynnistämään ilman esilämmitystä kiireessä kun pakkasta oli -18C°, lähti välittömästi ilman sahaamista käyntiin.PiuhaPoikki kirjoitti:Noi 1,8:n hehkutulpat on helpossa paikassa ja vaihdettavissa itsekin.
Paineilmalla moskat pois pesästä, suikaus ruosteenirroitusöljyä ja pitkällä hylsyllä käsiksi.
Mulla ainakin irtosi ihan helposti.
Ja ennen vaihtamista voi mitata ohmimittarilla tulppa kerrallaan kunnon, kun ottaa virtakiskon ensin irti.
Mulla oli tosiaan kaikki neljä rikki. Auto käynnsityi pikkupakkasesta ihan hyvin mutta vähän rykimällä mistä aloin epäillä hehkujen kuntoa.
Jos hehkut on kunnossa niin tämä kone käynnistyy -25'C kelistä ilman esilämmitystäkin kertalaakista.
Moottorilla oli silloin ajettu noin 90tkm.
Re: 1,8 tdci käynnistysongelma
Nyt on kaikki hehkut vaihdettu, ja ainakin näillä pikkupakkasilla testattuna lähtee laakista käyntiin vaikka auto oliskin seissyt päivän. Kävin tukemassa paikallista yritystoimintaa ja vaihdatin hehkut riihimäen ford huollossa. Onhan noi tuossa hyvin tarjolla vaihtoa varten, mutta nyt ei kiinnostanut alkaa ropaamaan noita näpit jäässä autokatoksessa, etenkin kun emännän -06 1.5dci meganen egr päätti tässä samalla lopettaa toimintansa. Pakko olla kummatkin autot ajokunnossa, muutoin menee hankalaksi kulkemiset...!