Mondeon tuuletin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Autoni on mondeo 98 1,8 zetec koneella. Ongelmat:

1:Moottorin lämpötilamittari näyttää aina nollaa

2:Moottorin tuuletin ei pyöri koskaan

3:Jäähdytysnestemäärä laskee oudosti

Olen tarkastanut kaikki liitännät ja uusi termostaatti on tilauksessa...

Ja auton moottori kyllä kuumenee normaaalisti ettei jopa liikaakin kun sitä ei mittarista näe :oops:

Mutta nyt otsikonmukaiseen asiaan. Olen nähnyt/kuullut kilpa autoissa käytettävän ratkaisua,jossa tuulettimen johdot vedetään suoraan
akkuun. Ajattelin nyt tehdä mondeoon samanlaisen + että jatkaisin johtoja ohjaamoon jossa olisi tuulettimelle katkaisin. Näin voisin saada ainakin tuulettimen toimimaan.

Suurin homma on varmasti saada tuulettimen johdot kaivettua esille mutta kuulostaako foorumilaisten mielestä mahdottomalta.

Mielipiteitä ja vinkkejä kaivataan. :)
mondeo 1,8 zetec
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja tersa »

Musta vai harmaa koppanen zetec.. lämpömittarille yleensä oma anturi termarikotelon alapuolella edessä, jos anturille menevän liittimen oikosulkemalla viisari menee ääripunaiselle, vaihda anturi.
Flekti pitäisi lähteä käymään 103 asteessa, siihen taas vaikuttaa termostaattikopan päällä oleva ecun lämpöanturi, jollain lukulaitteella tai läppäri+piuha pääsee kattomaan sen lämpötiloja nouseeko tarpeeksi eli pitäisikö lähteäkään pyörimään.

Miten se neste laskee oudosti? Toki jos on konevikaa ja puhaltaa ilmaa antureille tai nestettä ei ole tarpeeksi. Mites maadotukset? Omassa piti loppuaikoina mieluusti polkasta kaasua vähän niin lähti flekti pyörimään jos anto vaan tyhjäkäynnillä olla.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Musta koppainen zetec. Anturin ajattelin vaihtaa siinä on vaan se liitin sellainen etten ymmärrä miten sen saa auki ja muuallakin on sellaisia liittimiä :oops:

Aika jännä että flekti pyöris vasta 103 asteessa koska sehän on aika hurja lämpötila...uskon kyllä että näin se voi olla.
Mutta mistäs se flekti saa tiedon ruveta pyörimään jos lämpömittari näyttää nollaa :lol:

Nesteestä tosiaan sen verran että laitoin punaista nestettä säiliöön oikean verran noin 3 viikkoa sitten ja välillä säiliö on tyhjä, sitten taas säiliöön tulee jonkin verran nestettä takaisin mutta ei koskaan normaalin verran...eikä omaan silmään vuodakkaan mistään.

maadoituksiakin voisi tosiaan kattoa.

Kiitoksia vastauksesta :)
mondeo 1,8 zetec
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja tersa »

Niin siis jos siellä on termarikotelossa päällä ja alla anturi, niin alempi on vain mittaristolle eikä minkään muun kanssa tekemisissä. Flektiin vaikuttaa päällä oleva anturi. Jos tuo päälempi anturi ei toimi, niin mahtaako auto toimia juuri ollenkaan hyvin, seokset koko ajan pielessä.

Jos tarkoitat sitä sähköliitintä niin riippuen liittimen mallista, alemmassa anturissa painaa päällä olevaa suoraa metallijousta alas ja sitten vetää liittimen pois, tai muovisessa (päällä olevan anturin liitin) sama idea eli painaa sitä takaisin työntäessä napsahduksen tuottavaa muoviklipsua alas ja sitten vetää. Voi olla aika nihkeetä irtoamaan jos ei ole koskaan irrotettu, nitkuttelu helpottaa pois vetoa.

Originaalitermostaattia kannattaa käyttää eli 92-asteista.
Vuotoja jos tarkastelet niin näkyykö jossain valkosta esim. liitosten kohdilla. Alhaalla oikealla edessä menevä metalliputki syöpyy puhki yleensä. Toinen kohde on että vesipumpun kohdalta voi seurata alkaako tiputtelemaan, kun on hetken ollut käynnissä. Mullakin vaihteli nesteen määrä vanhassa autossa, kai siinä kannentiiviste oireili muttei haitannut menoa tai jostain sai ilmaa järjestelmään. Kylmällä ilmalla höyrys oikealta edestä. Halpa "korjaus"kokeilu on uusia paisuntasäiliön korkki.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja terae »

Jos neste on vähissä / ilmaa siellä anturin luona niin eihän se anna oikeaa lämpötilalukemaa. Veikkaan, että järjestelmässä on vähän enempikin ilmaa, jos neste on välillä loppu paisuntasäiliöstä (reservi nykyautoissa, ylimääräinen neste siellä, ei niinkään perinteinen paisari) ja välillä nousee takas niin siellä on liian vähän nestettä. Sitä täytetään sinne minimin ja maksimin väliin niin kauan ettei koskaan laske alle minimin. Se on ihan normaalia että nestetaso laskee ja nousee eri korkin availujen ja ajojen välillä kunnes vakiintuu sinne min ja max väliin missä vaihtelee lämpötilasta riippuen.
Ja tosiaan koneen tulee olla oikeasti kuuma ja lauhdutuksen toimia heikosti että se flekti menee lämpötilan takia päälle. Itse en ole saanut duratec-he koneella 1.8 tai 2.0 litrasilla tuuletinta päälle muuta kuin pitkillä tyhjäkäytöillä kesäkuumalla. Moottorin vesikierrossa 103 astetta ei ole vielä paljon, se on oikeastaan aika lähellä sitä tilannetta missä moottori käy kaikkein taloudellisimmin eli on oikeasti kunnolla lämpimäksi ajettu ja siitä on vielä 1,4 bar painekorkilla pitkä matka kiehumiseen (noin 1:1 vesi-glykoliseoksella ja Fordeissahan ei saa käyttää kuin olikos 40-60% glykoliseosta olosuhteista riippuen, eli kuumissa maissa 40% ja jossain Siperiassa sitten 60%, esimerkiksi Suomessa 50%). Myös diesel-mondeoissa jotkut ihmetelleet samaa, mutta ne koneet harvemmin käy niin kuumana missään tilanteessa pitkiä aikoja pysähdyksissä...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Juu sain liittimet auki nehän lähti vetämällä,oli vaan vähän tiukassa :)

Täytyy varmaan seuraavaksi kattoa meneekö vesi edes syylarille asti...

Mutta saattaahan olla ettei tuossasen kummempaa vikaa edes ole.

Mutta täytyy kattoa jos saisi sen mittarin kuntoon niin näkis lämpeneekö liikaa

Kiitoksia vastauksista :)
mondeo 1,8 zetec
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja tersa »

Varotuksena että joissain lämpömittari ei varoita liiasta lämmöstä.
Mustakoppanen, lämpömittari mallia viiva (eli ei lue enää normal-tekstiä), ja erikseen oma anturi lämpömittarille -> joissain versioissa (riippuen liittimestä ja anturista) viisari ei ikinä nouse vajaata puoltaväliä enempää, oikosulkemalla menee kyllä tappiin.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Ok. kiitos tiedosta :)
mondeo 1,8 zetec
jartsa120
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Syys 2012 22:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Mondeon tuuletin

Viesti Kirjoittaja jartsa120 »

Itsellä oli mondeo -97 hopeisella venakopalla, niin nestettä joutui joskus lisäämään ja vuoto löytyi metallisesta vesiputkesta lähellä kampiakselin moniurahihnan pyörää. Siinä putkessa kiinnikekorvakkeen juureen oli kuraa kertynyt ja ruostutti putkeen syöpymän. Putki tuli korjattua kannentiivisteen palamisen yhteydessä :oops:
Vastaa Viestiin