1.6 OHC Jakopää remontti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Foorttimiäs
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
Paikkakunta: Tampere

1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja Foorttimiäs »

Eli niksejä tms kyseiseen Sierran koneeseen jakopää remppaan! Voisin sen tehdä kun viimeksi huoltokirjan mukaan ainakin tehty -05 vuonna mutta sen jälkeen ajettu todella todella vähän..! Mutta silti ajan kanssahan hihnat menevät.. Kuullut et ois 5vuotta/60tkm suositus noissa jakopäähän?
SierraJarski
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Huhti 2013 21:22
Paikkakunta: Haukipudas (OULU)

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja SierraJarski »

Mutta ohc:ssahan on "ympäripyörivä" kone, että vaikka hihna menee niin ei venttiilit osu mäntiin niin kannattaako tuota ennen aikojaan vaihtaa?
Ford Sierra 2.0 DOHC -89
Ford Taunus 2.0 OHC -75
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kannattaa se tehä, niin ei paina mieltä. Vesipumppu, laturinhihna, sytkän tarkistus ja jäähdytysnesteet menee siinä sivussa vaihtoon.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Jakoremmin vaihto on iisi homma, suojus pois,merkit kohalleen,kiristin löysälle ja remmi pois ja uusi tilalle,vesipumppua ei tartte vaihtaa jos ei vuoda,sen voi vaihtaa myös erikseen.
Foorttimiäs
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja Foorttimiäs »

tursas kirjoitti:Kannattaa se tehä, niin ei paina mieltä. Vesipumppu, laturinhihna, sytkän tarkistus ja jäähdytysnesteet menee siinä sivussa vaihtoon.
Miksikäs laturinhihna tarvii vaihtaa? Ja kuinkas tuo sytkä tarkistetaan..
Foorttimiäs
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja Foorttimiäs »

corttiina san petso kirjoitti:Jakoremmin vaihto on iisi homma, suojus pois,merkit kohalleen,kiristin löysälle ja remmi pois ja uusi tilalle,vesipumppua ei tartte vaihtaa jos ei vuoda,sen voi vaihtaa myös erikseen.
Onkos tuo vesipumpun vaihto helppo homma sitten jälkikäteen? Mitäs hihnoja suosittelette, kun niitäkin on monia..?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja tursas »

Foorttimiäs kirjoitti: Miksikäs laturinhihna tarvii vaihtaa? Ja kuinkas tuo sytkä tarkistetaan..
Mä oon hankkinut osat ja vaihattanu ne paikallisella nyrkkipajalla ja ihmetelly vierestä. Se laturin hihna piti purkaa edestä veke, niin se kannatti vaihtaa samalla, kun ei montaa euroa maksa. Mikäs vuosimalli se on ? Näitä koneita on kait mallia e-max ja ei e-max. (eripituiset jakohihnat). Olikohan vielä nimim. e-max joka tiesi, että venttiilit menee e-maxeissa solmuun, jos hihna katkeaa. Sytytyksen ajankohta tarkistetaan hihnan vaihdon jälkeen varmuuden vuoksi stroboskoopilla siitä jakohihnasta katsomalla ja käännellään virranjakajaa, jos se on pielessä.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tursas kirjoitti:Sytytyksen ajankohta tarkistetaan hihnan vaihdon jälkeen varmuuden vuoksi stroboskoopilla siitä jakohihnasta katsomalla ja käännellään virranjakajaa, jos se on pielessä.
Siis häh??

Ei sitä syttyä tarvitse uudelleen säätää, jos ei oo käyttäny jakakaa irti ja hukannu perusennakkoa sitä kautta. Tärkeintä että kääntää jakajan pyörijän ykköspytyn johdon kohdallle, ja muut merkit (kampiakselinsiimapyörä ja nokkapyörä) kohdalleen ENNEN kuin irrottaa hihnan.

Ja mun mielestä se on "taunus"-mallien 1.6 missä yltää venttiilit löymään mäntiin. Eikö?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Foorttimiäs
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja Foorttimiäs »

-89 vuosimallia on sierrani.. Ja mun mielestä täälä jossain muussa sanottiin että just 1.6 OHC:ssa ei menis mitään vaikka katkeis hihna... En tiedä sitten sillä täälä vähän kyselenkin...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja emax »

2.0=syvempi palotila=männällä pienempi mahdollisuus osua venttiileihin.
1.6:ssa voi huonolla tuurilla osua. Nimim. 3 kieroa pakoa.

-89 on varmuudella e-max jos on alkuperäinen kone. Siihen menee 2.0 hihna.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Foorttimiäs
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja Foorttimiäs »

Noni äijjääät, oisko kellää mitää kuvia tms jakopää rempasta? Koskaan o tehny ja se merkkien teko tms kuulostaa jo semmoselta että huhhu ku ei tiedä mihin tekee ynnämuuta..!
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ei se merkkien teko mitään ihmeellistä ole, paikkamaali pensselillä tms. vaan merkit jakohihnan pyöriin ( kampi, nokka, syttö/d-pumppu) ja samalle kohalle merkki myös sinne moottoriin. Tarkoitushan on että jakohihnan pyörät on samassa asennossa vanhalla ja uudella hihnalla jolloin se jako ei muutu. Oharissa on ihan hyvät merkit tehtaan puolestakin, sen jakajan pyörän merkkaa niin ei tarvi aukoa jakajan kantta.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Foorttimiäs
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja Foorttimiäs »

p3 kirjoitti:Ei se merkkien teko mitään ihmeellistä ole, paikkamaali pensselillä tms. vaan merkit jakohihnan pyöriin ( kampi, nokka, syttö/d-pumppu) ja samalle kohalle merkki myös sinne moottoriin. Tarkoitushan on että jakohihnan pyörät on samassa asennossa vanhalla ja uudella hihnalla jolloin se jako ei muutu. Oharissa on ihan hyvät merkit tehtaan puolestakin, sen jakajan pyörän merkkaa niin ei tarvi aukoa jakajan kantta.
Okeei, ja siis hihnan koppa irti, sitten merkata kaikki ja hihnan kiristin irti vai löysälle? Sitten hihna pois onko vaikea ottaa? Sitten uusi tilalle samanlailla ja kiristin kiinni/kiristää ja kokeilla miten käy ja toimii? Vesipumpun pelkän saa vaihettuu sit erikseen jossain kohtaa jos rupee vuotaan vai? mitä siihen sit tarvii tehä?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.6 OHC Jakopää remontti

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei tarvi remmiä ottaa pois vesipumpun takia, eikä vesipumpun hajoaminen sekoita jakoa. Siksi sitä ei tarvi "varmuuden vuoksi" vaihtaa.

Siivapyörän joudut irrottamaan kammen päästä, on joskus lujastikkin ja voit tarvita ulosvedintä, muuten menee kuvailemallasi tavalla.
Toisessa ketjussa kyselit syylärin vaihdosta. Kannattaa tehdä molemmat samaan aikaan, niin on enemmänkin kuin tarpeeksi tilaa repiä sitä pyörää irti, jos se sattuu olla piukassa. Onnistuu kyllä ilman syylärin poistoakin, mutta ulosvetimestä riippuen voi olla ahdasta.

E: Tuos vielä kuva mistä näkee momentit ja moottorissa olevat ajoitusmerkit
Kuva
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin