Sivu 122/162

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Joulu 2018 16:43
Kirjoittaja Renee
Monesti tuntuu jos auto maksaa yli 30 uutena että niissä jopa pesurit toimii normaalisti ilman kikka 2.
Varmaakin olisi järkevintä että kuskinpuolen suuttimeen tulisi ensiksi se nesteen tuloletku ja haaroittuu 2 muuhun. Helposti käy jos keskimmäisen suuttimen sulkee niin ei hyväjuttu.Ajovalopesuritkin on loskakelillä ihan hyvät joskin pyyhkimet olisi paremmat kuin pelkkä suihku jos sitä valotehoa haluaa parantaa.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Joulu 2018 19:10
Kirjoittaja Milo
Renee kirjoitti:Monesti tuntuu jos auto maksaa yli 30 uutena että niissä jopa pesurit toimii normaalisti ilman kikka 2.
Varmaakin olisi järkevintä että kuskinpuolen suuttimeen tulisi ensiksi se nesteen tuloletku ja haaroittuu 2 muuhun. Helposti käy jos keskimmäisen suuttimen sulkee niin ei hyväjuttu.Ajovalopesuritkin on loskakelillä ihan hyvät joskin pyyhkimet olisi paremmat kuin pelkkä suihku jos sitä valotehoa haluaa parantaa.
Onhan tämä aika kummallista jos tämä on ominaisuus eikä vika. Eivät ole vissiin paljoa koeajaneet näitä vehkeitä ennenkuin alkoivat suoltaa niitä tehtaasta ulos. Vai siirtikö Ford myös näiden vehkeiden tuotekehityksen Espanjaan... selittäisi kyllä asioita.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Joulu 2018 19:15
Kirjoittaja HMS77
Sama juttu muuten uudessa Focuksessa, tai ainakin tuossa omassa versiossa. Pissapojalle tarttis tosiaan syöttää Curbisalia..
Melko säälittävällä paineella tulee ollakseen uusi auto. :cry:

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 02 Tammi 2019 22:24
Kirjoittaja fordever
Uusi hinnasto julkaistu. Perushinnat tippuneet jopa toista tonnia. Hinnastossa tosin lukee "ei uusia tehdastilauksia".

Tietääköhän tuo sitä, että syssymmällä olisi tarjolla jonkin sortin facelift. Josta saamme ehkä tietoa loppukesällä. Tällä välin myyjät myyvät varastot tyhjiksi ja tulossa olevaa odottavat ehkä sitten vain odottavat.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 03 Tammi 2019 06:32
Kirjoittaja EeroH
fordever kirjoitti:Uusi hinnasto julkaistu. Perushinnat tippuneet jopa toista tonnia. Hinnastossa tosin lukee "ei uusia tehdastilauksia".

Tietääköhän tuo sitä, että syssymmällä olisi tarjolla jonkin sortin facelift. Josta saamme ehkä tietoa loppukesällä. Tällä välin myyjät myyvät varastot tyhjiksi ja tulossa olevaa odottavat ehkä sitten vain odottavat.
Eiköhän tuotanto lopu kokonaan.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 03 Tammi 2019 08:02
Kirjoittaja 69dude
EeroH kirjoitti: Eiköhän tuotanto lopu kokonaan.
Ainakin farkusta on vahvistettu hybrid tulevaksi.

https://www.apu.fi/artikkelit/ford-esit ... ridifarkku

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 03 Tammi 2019 08:19
Kirjoittaja EeroH
69dude kirjoitti:Ainakin farkusta on vahvistettu hybrid tulevaksi.

https://www.apu.fi/artikkelit/ford-esit ... ridifarkku
Toivottavasti peruuntuu, atkinson vapari :lol: Miksei 3syl 182hv ecobeast ja siihen sähkökone avuksi, akkua sen verran että pääsee n.60km...

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 11 Tammi 2019 06:33
Kirjoittaja Milo
Suunnitelmissani oli hankkia tuohon laitteeseen Defan letkulämppärit, sähkölaturit jne vermeet mutta 900€ hintalappu hillitsi alkuintoa ja nyt kun olen tuota Webastoa (tallissa) pyörittänyt niin olen huomannut ettei se nyt pahasti käryä kun on vähän pitempään päällä... tulipa mieleen että jospa nyt jatkankin näin ja hommaan vähän paremman älylaturin ja laitan sen piuhat valmiiksi akkuun kiinni eiköhän silläkin pärjäisi - ei sitä varmaan joka päivä tartte latailla? Tuota laturia ei tartte antaa auton mukaan ja voihan sillä latailla muutakin.

Mutta koska olen ymmärtänyt että koska lataus herättää sen Can-väylän niin siihen menee jo ekat 5A ts. laturin pitäisi olla luokkaa 10A. Lähinnä malleista olis mielessä Ctek MXS10 (10A) tai Exide 12/15 (15A). Ctekistä sanotaan että siinä on pakkasella hajoavat kaapelit - siitähän olis 'Polar' malli kylmempään käyttöön mutta se on vain 5A... Exideä kehutaan mutta se on aika kallis (luokkaa 160€), riittäisiköhän 7A -versio? Sillä vois latailla mopojakin...

Kokemuksia aiheesta?

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 11 Tammi 2019 18:51
Kirjoittaja 69dude
Milo kirjoitti:Suunnitelmissani oli hankkia tuohon laitteeseen Defan letkulämppärit, sähkölaturit jne vermeet mutta 900€ hintalappu hillitsi alkuintoa ja nyt kun olen tuota Webastoa (tallissa) pyörittänyt niin olen huomannut ettei se nyt pahasti käryä kun on vähän pitempään päällä... tulipa mieleen että jospa nyt jatkankin näin ja hommaan vähän paremman älylaturin ja laitan sen piuhat valmiiksi akkuun kiinni eiköhän silläkin pärjäisi - ei sitä varmaan joka päivä tartte latailla? Tuota laturia ei tartte antaa auton mukaan ja voihan sillä latailla muutakin.

Mutta koska olen ymmärtänyt että koska lataus herättää sen Can-väylän niin siihen menee jo ekat 5A ts. laturin pitäisi olla luokkaa 10A. Lähinnä malleista olis mielessä Ctek MXS10 (10A) tai Exide 12/15 (15A). Ctekistä sanotaan että siinä on pakkasella hajoavat kaapelit - siitähän olis 'Polar' malli kylmempään käyttöön mutta se on vain 5A... Exideä kehutaan mutta se on aika kallis (luokkaa 160€), riittäisiköhän 7A -versio? Sillä vois latailla mopojakin...

Kokemuksia aiheesta?
7A en itse ole koittanut.Muistaakseni tuomio asiassa täällä palstalla oli, että 10A olis oltava...itsellä nykyään jopa 15Ampeeria työntävä laturi...Sinuna ottaisin tuon 10A:n.Koska kyllähän se hieman ahistaisi törsätä ensin tuohon pienempään ja sitten todeta ettei se riittänytkään :lol: ,ja eikun taas hakemaan tehokkaampaa kehiin

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 11 Tammi 2019 18:54
Kirjoittaja 69dude

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Tammi 2019 08:40
Kirjoittaja EeroH

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Tammi 2019 08:55
Kirjoittaja Milo
Ehkä vahvin ehdokas tällä hetkellä olisi
https://www.nettiosa.com/exide_1215_aut ... kkuvaraaja
Noita Ctekin johtoja haukkuvat jäykiksi ja pakkasessa hajoaviksi.

Pitää vielä tutkia konepellin alta josko tuolle Defalle vois tehdä 'puolikiinteän' asennuksen. Verkkovirtatöpseli keulassa olis kuitenkin aika kätevä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Tammi 2019 09:31
Kirjoittaja kalle_a
Milo kirjoitti: Ehkä vahvin ehdokas tällä hetkellä olisi
https://www.nettiosa.com/exide_1215_aut ... kkuvaraaja
Noita Ctekin johtoja haukkuvat jäykiksi ja pakkasessa hajoaviksi.
Itsellä on ollut vuosia Exciden 12/7A laturi ja voin suositella. Koska laturissa on lämpötila-anturi Excide lataa testien mukaan pakkasessa olevat akut parhaiten. Tuo Exciden 12/15A on turhan suuri ellet omista 120A tai suurempaa akkua.. Periaatteessa tuo 15A maksimiteho on valittavissa vain 120-300A akuille. 60-119A akuille käytetään pienempää latausvirtaa.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Tammi 2019 10:42
Kirjoittaja Milo
kalle_a kirjoitti: Itsellä on ollut vuosia Exciden 12/7A laturi ja voin suositella. Koska laturissa on lämpötila-anturi Excide lataa testien mukaan pakkasessa olevat akut parhaiten. Tuo Exciden 12/15A on turhan suuri ellet omista 120A tai suurempaa akkua.. Periaatteessa tuo 15A maksimiteho on valittavissa vain 120-300A akuille. 60-119A akuille käytetään pienempää latausvirtaa.
Okei, eli tuo akkukoon valinta rajoittaa latausvirtaa... tuollaisia isoja akkuja minulla ei ole mutta pienempiä moottoripyörän akkuja löytyy. Tuo 7A malli olisi niillekin passeli. Taidan lähteä etsimään moista. Kiitti.

Sen verran umpinainen tuo Mondeon konehuone on, etten keksinyt helppoa konstia tehdä tuota puolikiinteää Defa-asennusta.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Tammi 2019 12:01
Kirjoittaja kalle_a
Exciden latureiden mukana tulee ylimäärinen latausjohto, jonka voi kiinnittää akkuun pysyvästi. Itsellä ollut tuollainen parissa autossa ja on suht simppeli homma siirtää se autosta toiseen.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Tammi 2019 16:17
Kirjoittaja 3rdford

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 17 Tammi 2019 21:11
Kirjoittaja Milo
kalle_a kirjoitti: Itsellä on ollut vuosia Exciden 12/7A laturi ja voin suositella. Koska laturissa on lämpötila-anturi Excide lataa testien mukaan pakkasessa olevat akut parhaiten. Tuo Exciden 12/15A on turhan suuri ellet omista 120A tai suurempaa akkua.. Periaatteessa tuo 15A maksimiteho on valittavissa vain 120-300A akuille. 60-119A akuille käytetään pienempää latausvirtaa.
No nyt mullakin on oma 12/7A Exide. Ihan fiksun oloinen peli ja taitaahan tuo ladata akunkin. Sitähän on hieman vaikea tietää... minusta on itse asiassa aika outoa ettei kymmenien tuhansien eurojen autossa ole akulle mitään mittaria, esim. samanlaista %-näyttöä kuin 100 euron kännykässä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 19 Tammi 2019 15:29
Kirjoittaja calculus
Piiiitkästä aikaa kirjauduin taas foorumille, kun auton vaihto tuli ajankohtaiseksi. Esikoinen muutti jo pesästä pois :| , joten Mondeo alkoi tuntua vähän turhan mittavalta laitteelta, varsinkin uuteen Focukseen verrattuna. Itse asiassa uuden Focuksen sisätilat ovat hämmästyttävän isot (vain hieman pienemmät) verrattuna luokkaa isompaan Mondeoon.

Mullekin tuli tuo kirje kytkimen luiston rajoituksesta tai sen ohjelmistopäivityksestä. Herätti kyllä melkoista hilpeyttä: kytkimen raiskaaminen saattaa rikkoa sen, mutta siihenkin löytyy lääke... Ihanko tosi... :?

Viimeisen huollon ja päivityksen (9.1.2019) jälkeen en huomannut mitään eroa käytöksessä: lähtee edelleen ihan yhtä pirteästi valoista ja muutenkin aivan mainio ja mukava kulkine. :thumbup: :ford:

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Tammi 2019 08:40
Kirjoittaja Kime
Jos laturia ei asentaisi kiinteästi autoon, vain johdot akulle ja jokin pikaliitin kuten Ctek ja Exide niin minne tuon liittimen laittaisi?
Niin ettei aina tarvitsisi konepeltiä avata...

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Tammi 2019 11:14
Kirjoittaja EeroH
Vaikka etulokasuojaan itseporautuvalla ruuvilla. Aina helposti käsillä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Tammi 2019 19:14
Kirjoittaja Milo
Kime kirjoitti:Jos laturia ei asentaisi kiinteästi autoon, vain johdot akulle ja jokin pikaliitin kuten Ctek ja Exide niin minne tuon liittimen laittaisi?
Niin ettei aina tarvitsisi konepeltiä avata...
Itse laitoin Exiden töpselin lopulta konepellin alle nippusiteillä, tuo Exiden pistoke ei näyttänyt kovin säänkestävältä. Suunnittelin ensin tuohon konepellin takareunaan mutta se sitten jäi. Omassa tallissa voi jättää konepellin auki yöksi... laturi roikkuu katosta konepellin kohdalla.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Tammi 2019 19:27
Kirjoittaja Milo
Lämmittääköhän tuo Webasto oikeasti myös moottoria? Puolen tunnin lämmityksellä sisällä on ihan lämmintä mutta moottorin lämpömittari ei värähdäkkään ennen kuin 10km päässä kun pääsee isommalle tielle. Työkaveri oppi netistä kolmen talven jälkeen ettei hänen Audissakaan lämmitetty moottoria ennenkuin laittoivat huollossa jonkun rastin tietokoneeseen. Itsellä olis ainakin prioriteetti niinpäin, että ensin lämmitetään kone ja sitten koppi jos valita pitäis... hyvinhän tää voorti jysähtää käyntiin pakkasessakin mutta niin se oli tehnyt kaverin Audikin.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Tammi 2019 12:16
Kirjoittaja 69dude
Milo kirjoitti:Lämmittääköhän tuo Webasto oikeasti myös moottoria? Puolen tunnin lämmityksellä sisällä on ihan lämmintä mutta moottorin lämpömittari ei värähdäkkään ennen kuin 10km päässä kun pääsee isommalle tielle. Työkaveri oppi netistä kolmen talven jälkeen ettei hänen Audissakaan lämmitetty moottoria ennenkuin laittoivat huollossa jonkun rastin tietokoneeseen. Itsellä olis ainakin prioriteetti niinpäin, että ensin lämmitetään kone ja sitten koppi jos valita pitäis... hyvinhän tää voorti jysähtää käyntiin pakkasessakin mutta niin se oli tehnyt kaverin Audikin.
Kyllä mulla ainakin lämmittää moottoria. Sen huomaa käyntiäänestä. Käy paljon "sivistyneemmin"kun weba ollut päällä...Lämpömittari ei mullakaan nouse kun vasta tovin ajanut.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Tammi 2019 14:37
Kirjoittaja Fixu
Eikö polttoainekäyttöisen lämmittimen idea ole juuri lämmittää moottoria ja siinä samalla sisätila, koska moottorin jäähdytysneste kiertää tuon lämmittimen kautta? Sisätilaan sitä lämpöä aletaan puskea vasta kun jäähdytysnesteen lämpötila on tyyliin 50 astetta.

Näin olen itse asian ymmärtänyt.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Tammi 2019 15:08
Kirjoittaja EeroH
Fixu kirjoitti:Eikö polttoainekäyttöisen lämmittimen idea ole juuri lämmittää moottoria ja siinä samalla sisätila, koska moottorin jäähdytysneste kiertää tuon lämmittimen kautta? Sisätilaan sitä lämpöä aletaan puskea vasta kun jäähdytysnesteen lämpötila on tyyliin 50 astetta.

Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Monesti kytketty lämmittämään vain sisätilat eikä konetta, etenkin bmw yms.