Sivu 118/162

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 11 Elo 2018 20:51
Kirjoittaja Focus_2.0
janti kirjoitti: Ihan liikkeessä (ei merkkiliike) oli tarkoitus teettää. Eivät vaan tunnu tietävän oikeaa kylmäainemäärää.
Konehuoneessa pitäisi olla tarra missä mainitaan kylmäaineen tyyppi ja määrä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Elo 2018 08:19
Kirjoittaja Renee
Tuossa on autojen kylmäainemäärät ja tyyppi samoin se öljyn määrä ja laatu
https://korjaamot.autofit.fi/korjaamot/ ... &doc_id=61 Vanha

Uusin http://www.autoairconparts.co.uk/AC_Fil ... 016_EN.pdf
Eli sitä R134a 570 g ja oikeaa öljyä katso luokitus taulukosta 145g eiköhän noilla jo parjaa

Laittakaa talteen jos tarvitsee joskus luntata jos korjaamo ei tiedä oikein liikatäyttö on aina pahasta samoin liian vähän kylmäainetta laitetaan
Mitä joskus moottoritilaan olen vilaisut ei ota mikään tarraa siellä silmiin.Ihme homma kun luulisi huolto/ varaostiskillä noi jutut olevan tiedossa Fordilla

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Elo 2018 13:31
Kirjoittaja janti
Renee kirjoitti: Uusin http://www.autoairconparts.co.uk/AC_Fil ... 016_EN.pdf
Eli sitä R134a 570 g ja oikeaa öljyä katso luokitus taulukosta 145g eiköhän noilla jo parjaa
Eipä ollut diesel moottoreita tuolla listalla. Nuo bensa koneinen määrät oli kyllä tiedossa. Onko diesel moottoreissa samat määrät?
viewtopic.php?f=2&t=45812&start=2900#p281529

Eikä löydy konehuoneesta tarraa. :(

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Elo 2018 15:44
Kirjoittaja Renee
Kuules sama kori niissä on ihan samaa mikä moottori siellä pellin alla on.
Tulisi kalliiksi jos samaa korimalliin monta systeemiä pitäisi olla.
Samaa tekniikkaa ilmastoinnissa on onko bensa tai dieseli

Paljon se ilmastoinin huolto maksaa teidän korjaamossa

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Elo 2018 17:13
Kirjoittaja janti
Renee kirjoitti:Kuules sama kori niissä on ihan samaa mikä moottori siellä pellin alla on.
Kyllä ainakin aiemmin on ollut eri täyttömääriä bensassa ja dieselissä eri moottori kooilla ainakin Focus III ja IV -mallissa. :roll:
https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... ties-2114/#
Paljon se ilmastoinin huolto maksaa teidän korjaamossa
Vianorilla taitaa olla 79 € ja merkkiliikkeessä 129 €.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Elo 2018 19:49
Kirjoittaja Renee
https://www.ford.fi/oma-ford/merkkihuol ... lmastointi.


Kumma homma kun toi tietoa on niin vaikeasti saavutettavissa. Ei tarraa ja muukin vähän retuperällä. Mutta jos palvelusta maksetaan kyllä se tietoa siellä pitää olla.
Samaa homma jos öljyjä vaihdetaan pitääkö asiakkaan tietää määrä ja tuleeko Castrolin 5w-20 vai mitä öljytilaan

Nyt seuraa virallinen tiedotus koskee kylmäaineen määrää

1Moottoritilassa pitää olla tarra josta selviää kylmäaineen määrä ja laatu tarkista tämä omasta autosta että auto on kunnossa Jos takuu voimassa pyytäkää tarraa sinne jos ei löydy

2 Jos tarra on lähtenyt pois niin Ford liikee voi järjestelmästä tarkistaa määrän

3 Noi pyörii 500-600 gramman välillä moottorista riippuen

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Elo 2018 22:43
Kirjoittaja MondeoFarkkuBusines
Onko mitään parempaa ratkaisua varsinkin kuljettajan paikan kumimatolle, kuin alkuperäinen(mondeo farkku 2015) Paras mitä itse löysin https://www.weathertecheurope.com/fi/fo ... igitalfit/ ...on vaan aika kallis. Onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 11:05
Kirjoittaja Renee
Mondeon omistajat huomio joilla manuaalilaatikko. Teille tulee tiedote 18s07 syyskuu.Päivitystä pukkaa että estetään kytkimen luistaminen. Jos kytkin luistaa se vaihdetaan takuulla uuteen jos on esim. asuntovaunua alpeilla vedelty paljon. Seuratkaa postia. Koski minun autoa jo ja alkuvuodessa 2015 tuon tilasin

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 14:49
Kirjoittaja Arski54
Renee kirjoitti:Mondeon omistajat huomio joilla manuaalilaatikko. Teille tulee tiedote 18s07 syyskuu.Päivitystä pukkaa että estetään kytkimen luistaminen. Jos kytkin luistaa se vaihdetaan takuulla uuteen jos on esim. asuntovaunua alpeilla vedelty paljon. Seuratkaa postia. Koski minun autoa jo ja alkuvuodessa 2015 tuon tilasin
Koskee muitakin kuin vain Mondeota. Ainakin Focusta (tekstien mukaan myös ainakin jenkeissä Fusionia).
Jos kykin luistaa se vaihdetaan + tehoja rajoitetaan ohjelmallisesti ettei toistu.
Jos kytkin ei luista--> tehoja rajoitetaan ohjelmallisesti ettei alakaan luistamaan.

Jenkeissä ollut jo maaliskuussa tiedossa mutta Euroopassa reagoidaan vasta heinäkuussa?

Eri lähteistä lukemalla taitaa koskea 1.0 ja 1.5 bensakoneita joiden perässä on M6 laatikko. Vuosimallit 2014 - 2016
(ainakin 2015 - 2016) taitaa olla kyseessä. Pikkasen on sekalaista tietoa jenkki/saksa/hollanti sivuilla.

EDIT: Saksan sivuilla kerrotaan että koskisi: C-MAX, FOCUS, KUGA, MONDEO, TRANSIT CONNECT,
kaikkia bensakoneita missä M6 laatikko, vuosimallit 2014 - 2016

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 15:35
Kirjoittaja fordever
Arski54 kirjoitti: Koskee muitakin kuin vain Mondeota. Ainakin Focusta (tekstien mukaan myös ainakin jenkeissä Fusionia).
Jos kykin luistaa se vaihdetaan + tehoja rajoitetaan ohjelmallisesti ettei toistu.
Jos kytkin ei luista--> tehoja rajoitetaan ohjelmallisesti ettei alakaan luistamaan.

Jenkeissä ollut jo maaliskuussa tiedossa mutta Euroopassa reagoidaan vasta heinäkuussa?

Eri lähteistä lukemalla taitaa koskea 1.0 ja 1.5 bensakoneita joiden perässä on M6 laatikko. Vuosimallit 2014 - 2016
(ainakin 2015 - 2016) taitaa olla kyseessä. Pikkasen on sekalaista tietoa jenkki/saksa/hollanti sivuilla.
Eikö kytkin siis kestä noita varsin vaatimattomia teho/vääntölukemia? Kun tehoja rajoitetaan, liittyykö se tiettyyn tilanteeseen ajotapahtumassa (liikkeelle lähtö tms.) vai ihanko vain tiputetaan muutama hevonen ja mahdollisesti rajoitetaan vääntöä eli tehdään koneesta laiskempi, ei kai?

Miten tuo kytkimen luistaminen todetaan puolueettomasti?

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 17:30
Kirjoittaja Arski54
fordever kirjoitti: Eikö kytkin siis kestä noita varsin vaatimattomia teho/vääntölukemia? Kun tehoja rajoitetaan, liittyykö se tiettyyn tilanteeseen ajotapahtumassa (liikkeelle lähtö tms.) vai ihanko vain tiputetaan muutama hevonen ja mahdollisesti rajoitetaan vääntöä eli tehdään koneesta laiskempi, ei kai?

Miten tuo kytkimen luistaminen todetaan puolueettomasti?
Ei kestä ei. En tiedä miten rajoitetaan ja missä tilantessa.
Jos oikein ymmärsin niin tilanteissa missä vääntöä käytetään, esim. peräkärrin veto ylämäkeen yms.
Testaus oli jotenkin niin että paikallaan nelonen päälle, kierrokset 2000 ja kytkin ylös. Jos sammuu niin kytkin ei luista. Mutta tuo siis hatara muistikuva, älkää kokeilko.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 17:35
Kirjoittaja focst
Arski54 kirjoitti: Ei kestä ei. En tiedä miten rajoitetaan ja missä tilantessa.
Jos oikein ymmärsin niin tilanteissa missä vääntöä käytetään, esim. peräkärrin veto ylämäkeen yms.
Testaus oli jotenkin niin että paikallaan nelonen päälle, kierrokset 2000 ja kytkin ylös. Jos sammuu niin kytkin ei luista. Mutta tuo siis hatara muistikuva, älkää kokeilko.
Muuten oikein mutta 3000rpm..

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 20:58
Kirjoittaja Renee
Tuo päivitys joka tehdään vaikuttaa autoosi seuraavasti.
Ei vaikutaa tehoihin kiihdyttäessä tai normaali ajossa.
Ainoastaa silloin jolloin järjestelmä tunnistaa että kytkin luistaa silloin tehojaa lasketaan automaattisesti että kytkin alkaisi pitää ja ei tulisis vahinkoja.
Ahdetulla moottorilla kytkimet saa helposti rikki jos luistatetaan. Peräkärryä, asuntovaunua tai jotain rekkaa hinataan
Tähän itse voin sanoa itsellä on tuo työjuhta Volvo siinä on toi mellkein 2,5 litran bensamoottori .Siinä on hyvä alavääntö kun nappaa kytkimen kiinni se vääntää kivasti ilman sitä moottorin huudatusta .Vasta ajettu 400tkm ja kytkin on alkuperäien ja vastaa viellä uuttaa .Eli Suomeksi konetehoon pitää suhdeuttaa noi kytkimet ettei tuollaista vippaskonstejaa tarvitse harrastaa onhan niitä kisakytkimiä ne kyllä kestää käyttöä

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 21:08
Kirjoittaja Focus_2.0
Katos vaan, kampanja avoimena etiksessä. Autona tosin Focus -16. Katsotaan mitä tekevät. Olen kyllä kylmemmillä keleillä kylmällä autolla huomannut lievää kytkimen pompotusta liikkeellelähdössä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 21:28
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti:Tuo päivitys joka tehdään vaikuttaa autoosi seuraavasti.
Ei vaikutaa tehoihin kiihdyttäessä tai normaali ajossa.
Ainoastaa silloin jolloin järjestelmä tunnistaa että kytkin luistaa silloin tehojaa lasketaan automaattisesti että kytkin alkaisi pitää ja ei tulisis vahinkoja.
Ahdetulla moottorilla kytkimet saa helposti rikki jos luistatetaan. Peräkärryä, asuntovaunua tai jotain rekkaa hinataan
Tähän itse voin sanoa itsellä on tuo työjuhta Volvo siinä on toi mellkein 2,5 litran bensamoottori .Siinä on hyvä alavääntö kun nappaa kytkimen kiinni se vääntää kivasti ilman sitä moottorin huudatusta .Vasta ajettu 400tkm ja kytkin on alkuperäien ja vastaa viellä uuttaa .Eli Suomeksi konetehoon pitää suhdeuttaa noi kytkimet ettei tuollaista vippaskonstejaa tarvitse harrastaa onhan niitä kisakytkimiä ne kyllä kestää käyttöä
Kyllä kytkimen kesto on kiinni käyttäjästä..tällä päivityksellä koitetaan vähentää käyttäjien virheitä..eikä kytkin kestä edes vaparissa jos sitä ei osaa käyttää..paras sankari ei päässyt edes korjaamon pihasta yhdellä kytkimellä..

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 21:55
Kirjoittaja Renee
Niihän se on kytkintä pidetään jarruna ja moinen jalkaa lepää sen kytkinpolkimen päällä jos vaikka nopeasti tarvitsee painaa sitä .Risteyksessä ja liikenne valoissa kytkin pohjassa ja luistatetaan kun lähdetään liikenne valoissa .Paras on vanhempi henkilö kun kierrokset on jossa 5 tonnissa ja sitä autoa koitetaan saada parkkiruudusta pois.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Elo 2018 22:01
Kirjoittaja Focus_2.0
Nykyinenkin softa antaa itse peruskaasua kun nostaa kytkintä. Ei tarvitse kaasuun koskea liikkeellelähdettäessä. Tietty mummokaasulla saa kaikki rikki..

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 14 Elo 2018 09:52
Kirjoittaja Arski54
focst kirjoitti: Kyllä kytkimen kesto on kiinni käyttäjästä..tällä päivityksellä koitetaan vähentää käyttäjien virheitä..eikä kytkin kestä edes vaparissa jos sitä ei osaa käyttää..paras sankari ei päässyt edes korjaamon pihasta yhdellä kytkimellä..
En nyt sanoisi ihan noinkaan, kyllä sunnittelu on mennyt myös pieleen. Toki osalla autoilijoista kytkin laukeaa vaikka se olisi tehty mistä, mutta kyllä kytkimen pitäisi kestää normaalikäytössä noinkin vaatimattomat tehot/väännöt ongelmitta. Kytkin on selvästi alimitoitettu, ongelman tuo ilmeisesti lämpö. Liiallisesta tehosta/vännöstä ei ole kysymys. On paljon autoja missä tehoa ja vääntöä on paljon paljon enemmän ja kytkin kestää.

Ilman StartStop- toimintoa oleviin autoihin vaihdetaan kytkin aina. Ilmeisen vahvempaan/ paremmin kestävään. Näin ainakin saksassa.
Jos autossa on StartStop, kytkintä ei vaihdeta jos se ei testissä luista. Niissä luistaminen tulevaisuudessa estetään alentamalla
tehoa/vääntöä jos kytkia aikoo luistaa. Onko tämä oikea korjauskeino omien suunnittelumokien korjaamiseen? Minusta ei ole.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Elo 2018 15:32
Kirjoittaja fordever
Arski54 kirjoitti: ....
Ilman StartStop- toimintoa oleviin autoihin vaihdetaan kytkin aina. Ilmeisen vahvempaan/ paremmin kestävään. Näin ainakin saksassa.
Jos autossa on StartStop, kytkintä ei vaihdeta jos se ei testissä luista. Niissä luistaminen tulevaisuudessa estetään alentamalla
tehoa/vääntöä jos kytkia aikoo luistaa. Onko tämä oikea korjauskeino omien suunnittelumokien korjaamiseen? Minusta ei ole.
Onko siis Start-Stop -toiminnolla varustetuissa autoissa erilainen kytkin ("parempi") kuin autoissa ilman Start-Stopia?

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Elo 2018 18:02
Kirjoittaja Arski54
fordever kirjoitti:
En tiedä, tuo lukee saksalaisella sivulla. Vai onko toisessa kaksoismassavauhtipyörä ja sen takia erilainen kytkin? Jos joku tietää niin varmaan kommentoi.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 19 Elo 2018 20:06
Kirjoittaja Renee
Kyllä eri kytkin on näissä Start-Stop peleissä .Joskin Suomessa ei ole ilman tuota toimintaa autoja ole myyty. Varmaakin starttikin joutuu muutaman kerran enemmän hommiin kun tavallisessa autossa jos sitä namiskaa jolla se ohitetaan ei painelee lähtiessä.Oletteko muuten katsonut oljyn mittatikkua siinä suunnittelu on mennyt vähän poskelle min ja max väli tosi pieni ja tikun paikkaa on aikaa huono minun mielestä.

Ps reilu tonnin testilenkki kulutus oli 6.0 litraa/100km ja normaalisti ajelin oli soraa(myhinpään sora pikataival) ja asfalttia.
Kävin keski-suomessa

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 01 Syys 2018 20:35
Kirjoittaja nikop
Nyt on kyllä suomen autoverotus perseellään...Uuden mondeon WLTP päästöarvojen mukaan esim. ST-Line bensa automaatti alkaen hinta on nyt 42 600 euroa.. ja hilidioksinipäästöt 200co/km

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 05 Syys 2018 09:15
Kirjoittaja Mondeokuski
Käytin eilen oman 2.0 TDCi:n 60.000 km huollossa ja samalla vaihdettiin automaatin öljyt. Laskua maksaessani RS-Huollon kaveri kertoi, että takajarrupalat+levyt alkaa olla pian vaihtokunnossa. Ihmettelin että kuinkas nyt jo. Hänen mukaansa tyypillistä automaatille, että takajarrut on kovemmalla kulutuksella kuin manuaalissa.

Heillä on vaihdettu kerran 35.000 km jälkeen yhteen samanlaiseen taakse palat+levyt....

Asia rupesi ns mietityttään. Minkäslaisia kokemuksia täällä on muilla samantyyppisellä autolla ajelevilla?

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 07 Syys 2018 10:19
Kirjoittaja Rstuning
Mondeokuski kirjoitti:Käytin eilen oman 2.0 TDCi:n 60.000 km huollossa ja samalla vaihdettiin automaatin öljyt. Laskua maksaessani RS-Huollon kaveri kertoi, että takajarrupalat+levyt alkaa olla pian vaihtokunnossa. Ihmettelin että kuinkas nyt jo. Hänen mukaansa tyypillistä automaatille, että takajarrut on kovemmalla kulutuksella kuin manuaalissa.

Heillä on vaihdettu kerran 35.000 km jälkeen yhteen samanlaiseen taakse palat+levyt....

Asia rupesi ns mietityttään. Minkäslaisia kokemuksia täällä on muilla samantyyppisellä autolla ajelevilla?

Mut iso peukku RS-huollon asentajille, että tekevät työnsä mikä niille kuuluu. Tarkistavat auton muutenkin, kuin valohoitoa antamalla. :thumbup:

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 07 Syys 2018 23:06
Kirjoittaja Mondeokuski
Juu, RS-Huollossa olen huollattanut / käyttänyt eri remonteissa omia Mondeoitani ja perheen paria Focusta muutaman vuoden ajan. Tekevät mielestäni asiallisen työn ja palvelu toimii.