Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jarrumies
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Syys 2015 14:25

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jarrumies »

Wohoo,
Onnetar suosi minua tänään jo auton historian kolmannella "värisuoralla", kun Tuusulanväylällä automaattiloota heitti vapaalle. Lottopallot pysähtyivät tänään kohteisiin - Transmission failure ja Motor coolant overheated! :thumbup:
No onneksi pääsin jatkamaan matkaa kun käynnistin auton uudelleen. Se olis sit taas vaihteeksi pajakäynti edessä.
Viimeksi muokannut Jarrumies, 08 Tammi 2016 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Pitäiskö laittaa kamera kuvaamaan säleikön toimintaa...
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja saukat »

MKV2015 kirjoitti: Pystyykö jollain keinolla varmistamaan, ettei tuo lisää äikäisyä vastaantulijalle? Onnistuukohan itsesäätyvien lyhtyjen kanssa?
En tunne systeemiä mutta uskon että, säätyi valot manuaalisesti tai automaagisesti niin on niihin jätetty mahdollisuus säätää perusasetus jolla mennään ilman kuormaa. Häikäisy on omasta tunnosta kii mutta pitäähän eteensä nähdä. Ite oon nyt ajanu jo tuhannen kilometriä korotetulla asetuksella eikä kertaakaan ole kukaan välkyttänyt häikäisyn takia.
:ford: Mondeo Hybrid 4D
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

EeroH kirjoitti:Pitäiskö laittaa kamera kuvaamaan säleikön toimintaa...
Tuon säleikön toiminta oli ainakin minulla olleesta 2012-vuotisesta focuksesta helppo tarkastaa auton käynnistyessä, kun se teki sellaisen "resetin" (auki -> kiinni -> auki). Eli ei muuta kuin auto käyntiin ja heti auton edestä tutkimaan tapahtuuko maskin sisällä mitään.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Jarrumies kirjoitti:Wohoo,
Onnetar suosi minua tänään jo auton historian kolmannella "värisuoralla", kun Tuusulanväylällä automaattiloota heitti vapaalle. Lottopallot pysähtyivät tänään kohteisiin - Transmission failure ja Motor coolant overheated! :thumbup:
No onneksi pääsin jatkamaan matkaa kun käynnistin auton uudelleen. Se olis sit taas vaihteeksi pajakäynti edessä.
Ihan sama vika kun minulla aikanaan !!!! Kerkesin ajamaan aamulla noin 5 min, kun juuri moottoritielle päästäessä teki saman tempun. Lähti kyllä hinausautolla matkaan.Diagnoosi oli silloin "väylävika", eli varsinaista syytä eivät osanneet sanoa silloisessa korjaamossa. Kun se vika pitäisi olla "päällä" :D Myöhemminhän paljastui viallinen ohjaustehostimen moduuli (tosin mm. siitä se ilmoitti aamulla vikailmoituksissaan)
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Henry F. kirjoitti: Huomasin tuon saman vaikka ajelin vain hitaampaa ajoa. Ensin lämmöt ylös ja sitten romahdus. Epäilen, että syy oli webastossa, joka käynnistyi normaalisti, mutta sammui, kun normaalilämpö oli saavutettu, eikä käynnystynyt enää uudelleen, kuin seuraavassa startissa. Täppäsin päälle "continue heat", jonka jälkeen vastaavaa romahdusta ei enää tapahtunut. Sammuttaessa pito weba sammuttaa erikseen.
Ahaa, pitääpä kokeilla tuota. Muuten, työkaverin uusi diesel superb tekee ihan samaa lämmönsahailua, eikä meinaa millään lämmetä normaalilukemiin.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

saukat kirjoitti:Varmasti sattuu monen herneeseen tämä mutta automaattilaatikot ja dieselit ei kuulukaan liikkua -30 asteen lämmöissä :thumbup:
Näkemys tuokin. Itsekin olin ostamassa bensakonetta perinteisellä automaatilla, kunnes ajoin dieselin powershiftillä. Ei ollut paluuta, vaikka hinta vähän nousikin. Vääntö puhuu ja vaihdot kuin ajatus. Tämän hintaluokan vehkeeseen en itse keppivatkainta edes ajatellutkaan. Enpä tunne yhtään automaatista manuaaliin takaisin vaihtanutta ;). Lämpöä on itsellä riittänyt kyllä, vielä kun saadaan esilämmitys pelaamaan niin avot.

Siitä "akkuvahdista" kenelläkään tarkempaa tietoa?
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Jarrumies
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Syys 2015 14:25

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jarrumies »

akk1965 kirjoitti: Ihan sama vika kun minulla aikanaan !!!! Kerkesin ajamaan aamulla noin 5 min, kun juuri moottoritielle päästäessä teki saman tempun. Lähti kyllä hinausautolla matkaan.Diagnoosi oli silloin "väylävika", eli varsinaista syytä eivät osanneet sanoa silloisessa korjaamossa. Kun se vika pitäisi olla "päällä" :D Myöhemminhän paljastui viallinen ohjaustehostimen moduuli (tosin mm. siitä se ilmoitti aamulla vikailmoituksissaan)
Joo, mullahan tämä oli tosiaan kolmas kerta kun jakoavain on tauluun helähtänyt. Nyt oli ensimmäinen kerta kun sain vian itse pois päältä, eli pystyin jatkamaan matkaa. Ekalla kerralla oli joku väylävika kanssa, toisella kertaa hajosi RAM-muisti ja nyt en vielä tiedä ennen kuin auto käy taas pajalla. Oli muuten outoa, että mulla hävisi moottorin lämpötilaa osoittava digitaalinen neula kokonaan näytöstä. Sen takia se varmaan myös herjasi sitä motor coolant overheatedia? Tuli takaisin kun käynnisti auton uudestaan. Heittikö akk1965 sulla kans automaatti vapaalle ja sit se arpo hetken päästä jonkun vaihteen sisään?
Sovittiin, että yrittävät korjata/päivittää tuon ilmastoinnin samalla sekä asentavat uudet takakontin pumput kun ne nyt oli eilen vihdoin maahan saapuneet.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Jarrumies kirjoitti: Joo, mullahan tämä oli tosiaan kolmas kerta kun jakoavain on tauluun helähtänyt. Nyt oli ensimmäinen kerta kun sain vian itse pois päältä, eli pystyin jatkamaan matkaa. Ekalla kerralla oli joku väylävika kanssa, toisella kertaa hajosi RAM-muisti ja nyt en vielä tiedä ennen kuin auto käy taas pajalla. Oli muuten outoa, että mulla hävisi moottorin lämpötilaa osoittava digitaalinen neula kokonaan näytöstä. Sen takia se varmaan myös herjasi sitä motor coolant overheatedia? Tuli takaisin kun käynnisti auton uudestaan. Heittikö akk1965 sulla kans automaatti vapaalle ja sit se arpo hetken päästä jonkun vaihteen sisään?
Sovittiin, että yrittävät korjata/päivittää tuon ilmastoinnin samalla sekä asentavat uudet takakontin pumput kun ne nyt oli eilen vihdoin maahan saapuneet.
Minulla myös hävisi koko lämpömittarin neula näkyvistä ! Tuosta vaihde tilanteesta en muista kyllä juuri siinä hässäkässä mitään, mutta pystyin ajamaan auton kiihdytysrampilta pois pientareelle, johon sitten pysäköin auton, moottori jäi silti käymään. Minulla on muistikuva ikään kuin vaihteisto/nopeus olisi jotenkin hannannut vastaan tuossa loppumetreillä, mutta en tarkkaan muista. Niin ja tuolloin oli pakkasta jopa 4 astetta :shock:

PS. mielenkiintoista muuten noiden merkkivalojen suhteen: muistaakseni itsellä paloi silloin keltainen moottori-symboli ja keltainen syylarin kuva. Voisin varmistaa, kuva mittaristosta sattuu olemaan vanhan puhelimen muistissa.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Jarrumies
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Syys 2015 14:25

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jarrumies »

akk1965 kirjoitti: Minulla myös hävisi koko lämpömittarin neula näkyvistä ! Tuosta vaihde tilanteesta en muista kyllä juuri siinä hässäkässä mitään, mutta pystyin ajamaan auton kiihdytysrampilta pois pientareelle, johon sitten pysäköin auton, moottori jäi silti käymään. Minulla on muistikuva ikään kuin vaihteisto/nopeus olisi jotenkin hannannut vastaan tuossa loppumetreillä, mutta en tarkkaan muista. Niin ja tuolloin oli pakkasta jopa 4 astetta :shock:

PS. mielenkiintoista muuten noiden merkkivalojen suhteen: muistaakseni itsellä paloi silloin keltainen moottori-symboli ja keltainen syylarin kuva. Voisin varmistaa, kuva mittaristosta sattuu olemaan vanhan puhelimen muistissa.
Joo, siinä menee joku moottorin vikasietotila päälle. Ei anna kierroksia yli 2000rpm ja suurin osa tehoista häviää. Ihan kuin turbo tippuisi pois käytöstä. Automaatilla ajaessa ei saa ajettua edes 60 km/h, mutta läpyskävaihteilla saa ajettua kovempaa (vinkkinä kaikille). Tämä tuli selvitettyä kun piti päästä motarilta pois jaloista. Jännä, että sulla on eri valot mittarissa. Mulla on aina ollut toi jakoavaimen kuva, mikä tarkoittaa vaihdelaatikko/voimansiirto vikaa. Tänään se vielä erikseen herjasi transmission failurea, mitä se ei aikaisemmin ole tehnyt.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Jarrumies kirjoitti:
Tarkistan vielä tuon merkkivaloasian, kunhan pääsen kotiin vanhan puhelimen äärelle, muisti voi pettää :roll:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Fordsonson kirjoitti: Tuon säleikön toiminta oli ainakin minulla olleesta 2012-vuotisesta focuksesta helppo tarkastaa auton käynnistyessä, kun se teki sellaisen "resetin" (auki -> kiinni -> auki). Eli ei muuta kuin auto käyntiin ja heti auton edestä tutkimaan tapahtuuko maskin sisällä mitään.
Joo mutta mitä tapahtuu ajon aikana, eikös tuon pitäisi sulkeutua jossain vauhdissa?
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Klammis kirjoitti: Enpä tunne yhtään automaatista manuaaliin takaisin vaihtanutta ;)
Jouduin palaamaan manuaaliin kun automaatin hinta oli niin älytön, eikä niitä ollut koeajettavaksi kun autoa tilasin. No seuraavalla kerralla yritän saada automaatin taas...
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Fordsonson kirjoitti: Tuon säleikön toiminta oli ainakin minulla olleesta 2012-vuotisesta focuksesta helppo tarkastaa auton käynnistyessä, kun se teki sellaisen "resetin" (auki -> kiinni -> auki). Eli ei muuta kuin auto käyntiin ja heti auton edestä tutkimaan tapahtuuko maskin sisällä mitään.
Täytyykin tsekata tuo, kiitti vinkistä! :thumbup:

Tosin... Kertookohan tuokaan siitä, liikutellaanko sitä ajellessa oikeasti vai tehdäänkö vain tuo testi siinä alussa. Vaatii kyllä kohta sen EeroH:n ehdottoman kameran (vähän sama ongelma kuin se, sammuuhan jääkaapin valo varmasti, kun oven sulkee... :D)
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

akk1965 kirjoitti: Tarkistan vielä tuon merkkivaloasian, kunhan pääsen kotiin vanhan puhelimen äärelle, muisti voi pettää :roll:
No, olihan se minullakin jakoavaimen merkkivalo. Sekoitin toiseen tapaukseen :|
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

MKV2015 kirjoitti: Meneekö nämä takuuseen vai maksaako jotain?
Menee takuun piikkiin :thumbup:
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

saukat kirjoitti:Lämpöongelmat tai lähinnä lämmön puute koskettavat vain noita dieseleitä. :D
Bensakone luovuttaa niin miehekkäästi vielä hukkalämpöä että sitä riittää todella hyvin. Tänäänkin -28 astetta pakkasta ja noin 10km ajon jälkeen heitin jo takin takapenkille koska tuli kuuma. Sitten mentiin huppari päällä vaikka välillä tuli kaupassa käyntiä ym. niin tuo lämpenee niin pirun nopeasti ettei ehdi kaivata edes takkia. Paras talviauto ikinä.
Mulla ei ole ollut koskaan diesel autoa omassa käytössä koska mun mielestä diesel kuuluu laivoihin ja rekkoihin, ehkä vielä kuorma-autot ja pakut. Henkilöauto kulkee nohevasti bensalla. Das autoja on tullut pahvit keulalla vastaan hyvin paljon ja joitain on näkynyt jäätyneenä pientareellakin. Varmasti sattuu monen herneeseen tämä mutta automaattilaatikot ja dieselit ei kuulukaan liikkua -30 asteen lämmöissä :thumbup:

Juu jokainen tyylillään. No, ei mulla oo mitään ongelmia lämpenemisen kanssa. (ei edes - 38 asteessa, vaikka etelässä asunkin) Kyllä se vaan on niin, että 400 nw väännöllä on kyllä ihan kiva ohitella bensapihejä mehulinkoja.. :thumbup:
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
ilpo55
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Marras 2015 22:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ilpo55 »

Onko kukaan asennuttanut tätä autoonsa:

"Eberspächer* Pysäköintilämmittimen kaukosäädin Easy Start Call

Vain ajoneuvoihin, joissa on tehtaalla asennettu lisälämmitin"

Jyväskylän Käyttäauto kertoi uuteen autoon hinnaksi n. 590€ ja itse pitää hommata SIM tietenkin. Onko tietoa minkälainen liittymä pitää olla?
Kuga 2018 ST-Line Edition 2,0 TDCi Powershift 150/370 AWD A6 Magnetic
Mopona Suzuki Intruder M1500 vm.2012 ajettu 51tkm
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja saukat »

Salesman1966 kirjoitti:
Juu jokainen tyylillään. No, ei mulla oo mitään ongelmia lämpenemisen kanssa. (ei edes - 38 asteessa, vaikka etelässä asunkin) Kyllä se vaan on niin, että 400 nw väännöllä on kyllä ihan kiva ohitella bensapihejä mehulinkoja.. :thumbup:
Bensiini tuoksuu paremmalle :lol:
:ford: Mondeo Hybrid 4D
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

saukat kirjoitti: Bensiini tuoksuu paremmalle :lol:
Eikä tarvi tankkaushanskoja :thumbup:
Itsellä eka automaatti ja ei kyllä ihan äkkiä manuaalia tule takaisin ;)
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
larsibald
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Elo 2015 12:33

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja larsibald »

Jahas. Auto ollut ajossa maanantaista, kilsoja sisässä joku 700. Eilen iski värisuoran tauluun! Esittelin autoa kaverille, tämä istui kuskin penkille ja strttasi.. Avot! Kymmenkunta varoitusvaloa päällä, absit, luistonestot, tutkat, käsijarru, mäkilähtöavustin ym.

Autolla pysty kuitenkin ajamaan. Sata metriä ajoa, virrat päälle ja pois ja kaikki toimi taas. Jännityksellä jäämme odottamaan jatkoa!

Biili ei ollut seissyt kauaa ja webakin oli pyörinyt jonkin aikaa ennen lähtöä..

Itse ajo maistuu, tosi mukava manuaaliaski.
Ex Focus 1.6 bensa 2009 wagon titanium
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Oma teoria siitä, että Webaston toimimattomuus voisi johtua tietyn rajan ylittävistä pakkaslukemista on sitten (ainakin osittain) kumottu. Pakkasta mittarissa 12 astetta, 'Park heater started' -> hetken kuluttua 'Park heater stopped'. Muistikuvani mukaan ennen pakkasten kovenemista tuossa lämpötilassa vielä toimi normaalisti.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Klammis kirjoitti:Oma teoria siitä, että Webaston toimimattomuus voisi johtua tietyn rajan ylittävistä pakkaslukemista on sitten (ainakin osittain) kumottu. Pakkasta mittarissa 12 astetta, 'Park heater started' -> hetken kuluttua 'Park heater stopped'. Muistikuvani mukaan ennen pakkasten kovenemista tuossa lämpötilassa vielä toimi normaalisti.
Myöskin esittämäni teoria ylläpitolaturin liian korkeasta jännitteestä kovilla pakkasilla (esim defa 1204 jännite 15.5V lämpötilassa -20 astetta) voidaan kumota. Webasto ei käynnistynyt 22 asteen pakkasessa, vaikka ennen webaston käynnistysyritystä irrotin ylläpitolaturin verkkovirrasta. Webasto lähti kyllä pyörittämään puhallinta (tuuletus) hetkeksi aikaa, mutta sitten lopetti siihen.

Pitänee ottaa yhteyttä huoltoon. Onko muilla tullut ratkaisua webaston pakkasongelmaan?
Mitä huollossa on tehty/sanottu? Onko kenties päivitetty auton softaa?
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

wiljis kirjoitti: Eikä tarvi tankkaushanskoja :thumbup:
Itsellä eka automaatti ja ei kyllä ihan äkkiä manuaalia tule takaisin ;)
:thumbup: :thumbup: Mulla edellinen manuaali ollut 90 luvulla, ei ihan äkkiä tuu keppivaihteista..
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Päivän seisomassa ollut, nyt pakkasta 13. Webasto lähtee kauko-ohjaimella kyllä "tohisemaan", mutta hetken kulttua ilmoittaa ettei lämmitintä ole käynnistetty liian alhaisen akun jänniteen takia. Yritin katsoa jännitten huoltonäytöstä mutten onnistunut. Käyntiin sentää läksi. Käynnissään ollessaankin ilmoitti että "paina jarrupoljinta käynnistääksesi". Onkohan cpu hieman jäässä :thumbup:

Kun saan kauppareissut tehtyä, pistän lataukseen, katsotaan mitä sitten tapahtuu :idea:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Vastaa Viestiin