Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

LoiFord kirjoitti:Enpä ole käynyt vieläkään koeajamassa, ja oman tuloon on vielä aikaa. Työt vähän haittaavat harrastuksia. Mutta kun nyt vastaava on jo löytänyt omistajansa, kerropas Hapero79 vastauksia seuraaviin asioihin - toki muutkin autonsa saaneet saa vastata:

- ledivalojen kanssa eläminen (valonväri, kuvio, lyhyet vs. pitkät, toiminta)

- onko totta, että tuulilasiin lentää vettä oikeaa viikseä itseään kohti vetämällä? Omissa Fordeissa on paineltu viiksen nappia ja vetämällä pyyhitty takalasia (todellista fordismia). Luin netistä käyttöohjetta ja näin olin havaitsevani, että muutos on nyt tehty.

- onko autossasi tehdasroiskeläpät edessä ja vakiojousitus? Mikä rengasleveys? Kun ajat kurassa, mihin kohtaan helmaa kura osuu? Valokuva olis jees ;-)

- mites turvatoimintojen kanssa eläminen sujuu?

- onko autossasi panoramakattoa? Jos on, tekeekö ahtaaksi?
Minäpä vastaan.

Ledivalot on hyvät ja valon väri on valkoinen. Kuviota en ole sen syvällisemmin miettinyt, mutta ei siinä mitään häiritsevää ole. Tässähän on se automaattitoiminto pitkien ja lyhyiden välillä ja se toimii mielestäni turhan herkästi eikä välttämättä vaihda pitkille vaikka normaalisti olisin itse vaihtanut. esim. edessä ajaa auto vaikkapa 100-150 metrin päässä, mihin asti lyhyiden valoteho ei riitä niin mielelläni saisi olla pitkät päällä. Mutta kaikenkaikkiaan valot ovat hyvät ja tehokkaat.

Tuulilasiin tulee vettä viikseä vetämällä. Viiksen päässä olevalla kytkimellä ohjataan takalasin pyyhintä. Nyt, kun pyyhkijöistä tuli puhetta niin vasen pyyhkijä nousee noin 5cm lepo-asennosta, kun on tihku-moodi päällä ja käynnissä. Jatkuvalla-moodilla vasen pyyhkijä jääkin noin 15cm alareunasta ylös (eli ei mene alas asti)... ja se on hiukan ärsyttävä ominaisuus ja toivottavasti korjattavissa.

Autossa on vakiojousitus, mutta ei roiskeläppiä. Talvirenkaissa koko on muistaakseni 225/55/17 ja merkkiä hkpl 8. Nyt kun on loskakeli, niin loska näyttää kerääntyvän noin puolimetriä lokasuojasta taaksepäin, eli luultavammin se kurakin iskeytyy niille nurkille.

Turvatoimet: Ajonvakautus ja luistonesto toimii hyvin, ei mitenkään häiritsevästi ja päästää esim. perän pieneen luisuun ennenkuin alkaa korjaamaan tilannetta ja sekin tapahtuu huomaamattomasti ja hiljaa. Kaistavahdissa on kaksi vaihtoehtoa, ratin täryytys ja/tai ohjaus takaisin kaistalle. Molemmat toimii, mutta talviset olosuhteet aiheuttanevat ongelmia ideaalille toiminnalle. Itselläni nyt käytössä vain ratin täryytys, eikä toistaiseksi ole tärryyttänyt turhaan.

Ei ole panoraamakattoa.

Ja nyt alan olemaan sinut myös ajoasennonkin kanssa, mikä poikkesi aikaisemmasta autosta.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
LoiFord
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Tammi 2015 20:49

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja LoiFord »

Kiitos vastauksista. Kertoile mielellään lisää aina, kun jotain havaitset. Hauska lueskella.

Mulle kerrottiin niin, että jos Mondeon ottaa 17" vanteilla (tulee Titaniumissa vakiona), autoon ei pysty laittamaan jälkeenpäin muun kokoisia vanteita - ei pienempiä, ei suurempia. Teknistä taustaa ei kerrottu. Olis hauska tietää, mikä tuollaisen aiheuttaa. Ei Hapero79:llä tietoa?
LoiFord
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Tammi 2015 20:49

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja LoiFord »

HMS77 kirjoitti:Ei ole kellekään erityisesti suunnattu ja voi olla köyhän ulinaa, mutta miten helvetissä joku tilaa uuden auton edes koeajamatta sitä? :shock:
Vaikka massia löytyisikin kuin roskia taskusta, niin en kyllä ostaisi autoa ilman koeajoa..
Tähän voin vastata omasta näkökulmasta. Rahaa ei ole kuin roskaa. Auto tulee yksityiskäyttöön. Eka auto, jonka ostin sokkona, oli Skoda Yeti. Tilaus sisään heti, kun sai vaan laittaa. Se tais olla lokakuu 2009. DSG-laatikon tiesin. Vähän ylempänä istuu kuin Octaviassa. Volkkarityyliin samasta tuubista. Aika helppo tilata. Sitten ostin Ford Galaxyn. Ei sellaistakaan missään ollut koeajettavana tai nähtävänä. Takseja näkyi, mutta lähes aina hinnat alkaen malleja. Yeti vaihtui S-Maxiin. Se oli liikkeessä sentään esittelyautona. Nyt S-Max vaihtuu Mondeoon.

Itse päätän auton ostosta sulkemalla pois vaihtoehtoja. Perheessä on kaksi aikuista ja kolme 2-11-vuotiasta tenavaa. Auton täytyy nykyisin olla iso - esim. V70 ei käy. Tässä meni pieleen Yetin kanssa. Kyllä vaunut sai matkaan, mutta oikeasti ei. TehdasWebasto pakko. Automaatti pakko - kaksoiskytkin, mutta jos yli 200hv, sitten momentinmuuntimella oltava. Tuplaxsenonit tai ledit pakko. Lisäksi mulla on tiettyjä merkkejä, joita en osta, vaikka puoleen hintaan saisi. Jäljelle jää hyvin vähän vaihtoehtoja. Mondeon päätin ostaa sen takia, että muutakaan ei ollut. Mieli tekisi vm. 2012 tai uudempi biturbo diesel A6 allroad, mutta ei löydy. Tai löytyy, mutta ei tarpeeksi hyvillä varusteilla. Saksasta löysin pari, mutta vaihturin kanssa sekin sitten semihankalaa. Uuteen ei varaa. Optimiratkaisu olisi Volvon V60 dieselhybrid R Designina, mutta en mahdu autoon edes yksinään.

Ei se siitä koeajosta miksikään muutu. Auto pitäisi saada pariksi päiväksi lainaan arkeen mukaan. Eikä se kuitenkaan riitä kaiken selvittämiseen. Autoliikkeen esittelymalli on kuitenkin varusteltu eri tavalla. Myyjillä ei yleensä ole mitään tietoa autosta. Ennakkotutustumiskoulutus mennyt kosteissa merkeissä, eikä oikein kiinnostakaan. Väri ei sama, mitä itse miettinyt jne. Kyllä se riittää, että tutkii nettiä, valitsee pari merkkiä ja katsoo, että ulkonäkö ok. Merkki ja malli tulee sitten itsestään ja loppu on sitten varusteiden ruksailua. Varusteetkin joutuu yleensä arvailemaan, koska ei niitä missään näe, vaikka ei uutuusmallistakaan kyse. Auto se vaan on ja vaihtoon menee sitten kuitenkin joskus. Luulen, että moni ei niinkään mieti sitä merkkiä ja mallia, vaan lopullisen ostopäätöksen tekeminen on vaan hankalaa. Ainakin itse tiedän minkätyyppisen auton saan, kun Fordin tilaan. Mulle on ihan sama mitä Virtasen Risto autosta tykkää. Uusi vai käytetty, myynkö vaihturin itse vai annanko vaihdossa, onko varmasti töitä, tuleeko perheen lisäystä jne...Ja niin se tietysti kuuluukin olla. Pitää funtsia, että tekee järkeviä päätöksiä. Itsellä ehkä enemmän se periaate, että antaa hevosen miettiä, kun sillä on isompi pää. Joskus menee metsään, mutta siitä pitää sitten oppia. Mutta oikeasti - tilaamalla farmari Mondeon perusdiesel-moottorilla...teet, kuten todella moni muukin. Ei ihan hirveästi voi mennä metsään. Jos mahtuisin, V60 Hybrid olisi pakko koeajaa ennen ostopäätöstä. Sekin vain sen takia, että tietäisi paljonko täyteenladatulla akulla saa nauttia kilometreistä.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

LoiFord kirjoitti:Mulle kerrottiin niin, että jos Mondeon ottaa 17" vanteilla (tulee Titaniumissa vakiona), autoon ei pysty laittamaan jälkeenpäin muun kokoisia vanteita - ei pienempiä, ei suurempia. Teknistä taustaa ei kerrottu. Olis hauska tietää, mikä tuollaisen aiheuttaa. Ei Hapero79:llä tietoa?
Minä nyt en mistään mitään tiedä, mutta 16" talvirenkaat (215/60R16) minulle on kauppakirjan liitteeseen listattu Titaniumin kanssa.

PS. Parit omat lempparilinkit vielä

Mondeo Under The Skin
http://www.youtube.com/watch?v=KO9KcY0JbH4

Ford Fusionin How-To videoita - 2015 - Ford - Fusion
https://owner.ford.com/servlet/ContentS ... rVideoPage

Ja omalle kohdalle...
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 acceleration
http://www.youtube.com/watch?v=Ja6xLwcjgTY
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 6007 »

:thumbup: omassa Sync 2 (Focus -15) spotify toimii puhelimesta (galaxy S 4 ) bluetoothin kautta,
kokeilin tänä aamuna
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

6007 kirjoitti::thumbup: omassa Sync 2 (Focus -15) spotify toimii puhelimesta (galaxy S 4 ) bluetoothin kautta,
kokeilin tänä aamuna
Ford oli ilmoittanut joulukuussa 2014, että on tulossa SYNC 3. Nykyisten SYNC:ien käyttöjärjestelmän on tehnyt Microsoft, uuden SYNC 3:n käyttöjärjestelmä on QNX, jonka omistaa BlackBerry.

Auto on auto ja tietokone on tietokone, toivottavasti. Silti on hieman hämmentävää, että Ford tuo markkinoille (Euroopan) uuden auton ja samalla ilmoittaa, että sen keskeinen kuljettajaa lähellä oleva laitteisto vanheni ja aivan toisenlainen on tulossa korvaamaan. Voisihan tuosta vaikka vetää herneen nenään ja alkaa enemmänkin harmittelemaan, mutta ei taida jaksaa kuitenkaan.

On mielenkiintoista nähdä, miten SYNC:ien kehitys jatkuu tai parannuksia/vikojen korjauksia tulee. USA:ssa muuten Fusionien SYNC 2:ia voi itse päivittää netistä USB-tikulle lataamalla ja sitä kautta sitten autoon asentamalla. Euroopan Ford vasta lupailee tuollaista. Jotenkin tuntuu, että kaikilta osin ei Euroopan Ford ole valmistautunut tulevaan, mutta voihan olla että Microsoftista luopuminen pysäyttää kehityksen, jolloin tuollaistakaan palvelua ei Fordin kannata enää laajentaa?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
LoiFord
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Tammi 2015 20:49

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja LoiFord »

Landor kirjoitti: Minä nyt en mistään mitään tiedä, mutta 16" talvirenkaat (215/60R16) minulle on kauppakirjan liitteeseen listattu Titaniumin kanssa.

PS. Parit omat lempparilinkit vielä

Mondeo Under The Skin
http://www.youtube.com/watch?v=KO9KcY0JbH4

Ford Fusionin How-To videoita - 2015 - Ford - Fusion
https://owner.ford.com/servlet/ContentS ... rVideoPage

Ja omalle kohdalle...
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 acceleration
http://www.youtube.com/watch?v=Ja6xLwcjgTY
Tämä rengasasia ainakin oli kertomani mukainen, kun itse tilasin auton marraskuussa. Näin oikein Fordin tiedotteen, jossa käsiteltiin pelkästään tätä vannekokoasiaa. Ford halusi korostaa vannekoon tärkeyttä, jotta taksikuskit tekevät varmasti oikeita päätöksiä. Eli jos ottaa Titaniumin, vakiona tulevien 17" vanteiden tilalle ei muita kokoja voi asentaa. Pitää tilauksen yhteydessä downshiftata 16" vanteisiin tai sitten ruksata 18/19".

En kyllä ymmärrä, mikä asia tällaisen voisi aiheuttaa. Mutta joko Fordin tiedote sisälsi väärää tietoa tai sitten auton sinulle myynyt ei hoida kotiläksyjään. Fordin tilausjärjestelmään voi syöttää ihan mitä tahansa. Järjestelmä ei osaa itse estää virheellisiä tilauksia. Tietty talvirenkaat tulee liikkeeltä eikä tehtaalta. Itse tein varustelistan Saksan Fordin esitteistä, niin nippelitietoa sai paremmin irti.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Renee kirjoitti:Perjantaina on tilattu koeajo Veholle Espooseen.
Viistoperä bensa 1.5 Mondeo manuaalilaatikolla.
Väri valkoinen kun tuo toinenkin auto joka jää 2 autoksi on valkoinen mitä hyvää väriä muuttamaan.
Ikää kun on jo 59v ja jos se kestää taasen 20v niin eiköhän se auton hankinnat ole siinä sitten.
Pitää ajaa alustan suojaukseen(kesällä) jos myyjän kanssa pääsee kauppoihin.
Tuossa tallissa 1996 mallin 850 Volvo sen alustan suojasin kun sain sen.
Eipä ole ollut autossa noita ruosteongelmiaa vaikka ikää on kiitettävästi ja aikaa monta kertaa on jo maailmaympäri ajettu kun mittaria katsoo.
Koeajot suoritettu ja auto tilattu joskin kun 170€(vanha tonni mummon markoissa) pyytävät roiskeläpistä siinä saa hyvän tuntihinnaan kun ruuvaa itse ne paikoileen.Nimimerkillä kokemusta on.Pyysin vasta toukokuullee kun ei viitsi loskassa uudella autolla huristella.Jos haluattee kauppaa tehdä menkään Espoo Olarin Vehollee.Ainakin minulle oli sellainenn automyyjä joka ymmärsi kuinka kauppaa tehdään(ilman vaihtoautoa eli suorakauppa kyseessä)
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Juki
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Tammi 2015 18:33

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Juki »

Renee kirjoitti: Koeajot suoritettu ja auto tilattu joskin kun 170€(vanha tonni mummon markoissa) pyytävät roiskeläpistä siinä saa hyvän tuntihinnaan kun ruuvaa itse ne paikoileen.Nimimerkillä kokemusta on.Pyysin vasta toukokuullee kun ei viitsi loskassa uudella autolla huristella.Jos haluattee kauppaa tehdä menkään Espoo Olarin Vehollee.Ainakin minulle oli sellainenn automyyjä joka ymmärsi kuinka kauppaa tehdään(ilman vaihtoautoa eli suorakauppa kyseessä)
Roiskeläpät tehdasasennuksena 25€ + verot, eli lienee alle 31€
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Landor kirjoitti: PS. Parit omat lempparilinkit vielä

Mondeo Under The Skin
http://www.youtube.com/watch?v=KO9KcY0JbH4
Tuolla videolla n. 12:23 kohdalla kerrotaan lämmitys/ilmastointijärjestelmästä sellainen tieto, että siinä on kosteusantureita. Niiden antamien tietojen perusteella tarpeen vaatiessa lisätään jäähdytystä tai puhallusta. Mielenkiintoista on se, että tällaisesta ei ole mitään mainintaa omistajan käsikirjassa tai esim. mainonnassa. Lieneekö sitten ollut jo muissa merkeissä aivan tavallinen ominaisuus vai eikö Ford osaa tuoda mitään fiksulta tuntuvia parannuksia esiin.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JyriN »

LoiFord kirjoitti: Tähän voin vastata omasta näkökulmasta. Rahaa ei ole kuin roskaa. Auto tulee yksityiskäyttöön. Eka auto, jonka ostin sokkona, oli Skoda Yeti. Tilaus sisään heti, kun sai vaan laittaa. Se tais olla lokakuu 2009. DSG-laatikon tiesin. Vähän ylempänä istuu kuin Octaviassa. Volkkarityyliin samasta tuubista. Aika helppo tilata. Sitten ostin Ford Galaxyn. Ei sellaistakaan missään ollut koeajettavana tai nähtävänä. Takseja näkyi, mutta lähes aina hinnat alkaen malleja. Yeti vaihtui S-Maxiin. Se oli liikkeessä sentään esittelyautona. Nyt S-Max vaihtuu Mondeoon.

Itse päätän auton ostosta sulkemalla pois vaihtoehtoja. Perheessä on kaksi aikuista ja kolme 2-11-vuotiasta tenavaa. Auton täytyy nykyisin olla iso - esim. V70 ei käy. Tässä meni pieleen Yetin kanssa. Kyllä vaunut sai matkaan, mutta oikeasti ei. TehdasWebasto pakko. Automaatti pakko - kaksoiskytkin, mutta jos yli 200hv, sitten momentinmuuntimella oltava. Tuplaxsenonit tai ledit pakko. Lisäksi mulla on tiettyjä merkkejä, joita en osta, vaikka puoleen hintaan saisi. Jäljelle jää hyvin vähän vaihtoehtoja. Mondeon päätin ostaa sen takia, että muutakaan ei ollut. Mieli tekisi vm. 2012 tai uudempi biturbo diesel A6 allroad, mutta ei löydy. Tai löytyy, mutta ei tarpeeksi hyvillä varusteilla. Saksasta löysin pari, mutta vaihturin kanssa sekin sitten semihankalaa. Uuteen ei varaa. Optimiratkaisu olisi Volvon V60 dieselhybrid R Designina, mutta en mahdu autoon edes yksinään.

Ei se siitä koeajosta miksikään muutu. Auto pitäisi saada pariksi päiväksi lainaan arkeen mukaan. Eikä se kuitenkaan riitä kaiken selvittämiseen. Autoliikkeen esittelymalli on kuitenkin varusteltu eri tavalla. Myyjillä ei yleensä ole mitään tietoa autosta. Ennakkotutustumiskoulutus mennyt kosteissa merkeissä, eikä oikein kiinnostakaan. Väri ei sama, mitä itse miettinyt jne. Kyllä se riittää, että tutkii nettiä, valitsee pari merkkiä ja katsoo, että ulkonäkö ok. Merkki ja malli tulee sitten itsestään ja loppu on sitten varusteiden ruksailua. Varusteetkin joutuu yleensä arvailemaan, koska ei niitä missään näe, vaikka ei uutuusmallistakaan kyse. Auto se vaan on ja vaihtoon menee sitten kuitenkin joskus. Luulen, että moni ei niinkään mieti sitä merkkiä ja mallia, vaan lopullisen ostopäätöksen tekeminen on vaan hankalaa. Ainakin itse tiedän minkätyyppisen auton saan, kun Fordin tilaan. Mulle on ihan sama mitä Virtasen Risto autosta tykkää. Uusi vai käytetty, myynkö vaihturin itse vai annanko vaihdossa, onko varmasti töitä, tuleeko perheen lisäystä jne...Ja niin se tietysti kuuluukin olla. Pitää funtsia, että tekee järkeviä päätöksiä. Itsellä ehkä enemmän se periaate, että antaa hevosen miettiä, kun sillä on isompi pää. Joskus menee metsään, mutta siitä pitää sitten oppia. Mutta oikeasti - tilaamalla farmari Mondeon perusdiesel-moottorilla...teet, kuten todella moni muukin. Ei ihan hirveästi voi mennä metsään. Jos mahtuisin, V60 Hybrid olisi pakko koeajaa ennen ostopäätöstä. Sekin vain sen takia, että tietäisi paljonko täyteenladatulla akulla saa nauttia kilometreistä.
Joku tekee melkein tiedettä siitä, ettei tee autonvalinnasta tiedettä. :lol:

Nykyinen käyttis tuli vaihdettua melko impulsiivisesti ja koeajamatta, koska se on periaatteessa sama kuin edellinenkin pl. joukko varusteita ja vaihdelaatikko. Jälkeenpäin vaan on käynyt kyrsimään, että joka toinen vastaan tuleva auto on periaatteessa samanlainen - siksi seuraavaa autoa pitää valita vähän tarkemmin. Uusi Mondeo on kyllä tuolla listalla korkealla: iso kontti, 5-ovisen sulava muotoilu ja yleinen laatuvaikutelma on tehnyt nyt kahden kylmätyypin aikana vaikutuksen. Kunhan tuon 4-veto -mallin hinnasto julkaistaan, niin katsotaan, että jäähtyykö kuume kerrasta. :cry:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti: Tuolla videolla n. 12:23 kohdalla kerrotaan lämmitys/ilmastointijärjestelmästä sellainen tieto, että siinä on kosteusantureita. Niiden antamien tietojen perusteella tarpeen vaatiessa lisätään jäähdytystä tai puhallusta. Mielenkiintoista on se, että tällaisesta ei ole mitään mainintaa omistajan käsikirjassa tai esim. mainonnassa. Lieneekö sitten ollut jo muissa merkeissä aivan tavallinen ominaisuus vai eikö Ford osaa tuoda mitään fiksulta tuntuvia parannuksia esiin.
Kieltämättä aika kevyttä infoa tuostakin. Voi vain arvailla, että esitteessä mainittu "ilmanlaatuanturi" voisi viitata tuohon.

Moni muukin asia on kyllä aikas kevyellä - käsikirja - hinnasto - esite - tiedoilla.
- Aktiivinen etusäleikkö
----- onkohan tuo kaikissa versioissa, kovin vähän löytyy juttua
- Jalankulkijan tunnistava ennakoiva jarrutus
---- ilmeisesti osa Active City Stop lisävarustetta, mutta ei sitä älyttömästi selitellä
---- muualla netissä tästä on kyllä aikalailla mainintoja

Sync2 omistajille olisi pari kysymystä

1) Audio asetuksista löytyy "EQ Mode". Mitähän hienoa tuolta löytyy?
- ihan hirvittävän monipuolista taajuuskorjainta en oleta löytyvän, mutta edes jonkinlainen?

2) Wifin jako kuulostaa paremmalta kuin mitä se taitaa olla. Mutta kertokaa toki, jos tiedätte jonkin (minkä?) USB internetmokkulan toimivan nettilähteenä.
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Landor kirjoitti: Kieltämättä aika kevyttä infoa tuostakin. Voi vain arvailla, että esitteessä mainittu "ilmanlaatuanturi" voisi viitata tuohon.

Moni muukin asia on kyllä aikas kevyellä - käsikirja - hinnasto - esite - tiedoilla.
- Aktiivinen etusäleikkö
----- onkohan tuo kaikissa versioissa, kovin vähän löytyy juttua
- Jalankulkijan tunnistava ennakoiva jarrutus
---- ilmeisesti osa Active City Stop lisävarustetta, mutta ei sitä älyttömästi selitellä
---- muualla netissä tästä on kyllä aikalailla mainintoja

Sync2 omistajille olisi pari kysymystä

1) Audio asetuksista löytyy "EQ Mode". Mitähän hienoa tuolta löytyy?
- ihan hirvittävän monipuolista taajuuskorjainta en oleta löytyvän, mutta edes jonkinlainen?

2) Wifin jako kuulostaa paremmalta kuin mitä se taitaa olla. Mutta kertokaa toki, jos tiedätte jonkin (minkä?) USB internetmokkulan toimivan nettilähteenä.
EQ mode tarkoittannee esiasetettuja taajuuskorjain asetuksia, eli niitä rock, pop, Classical, jne., joita löytyi jokaisen itseäänkunnioittavan stereovalmistajan laitteista 80-luvulla.. muistaakseni niitä esiasetuksia on yhteensä 6kpl. Enempi markkinointimateriaalia varten, kuin oikeasti jotain tajunnanräjäyttävää tarvetta.

Wi-Fi ominaisuudelle en keksi käyttöä, koska autossa itsessään ei ole tietääkseni mitään internetiin pohjautuvaa sovellusta. Ja kännykän saa myös nettilähteeksi varsin vaivattomasti, jos šellaiselle tarvetta
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Juki kirjoitti: Roiskeläpät tehdasasennuksena 25€ + verot, eli lienee alle 31€
Kiitti tiedosta tästä hinnasta ei ollut autonmyyjän kanssa juttua ilman muuta noi kannattaa tilata tehdasasennuksella.Hyvä kun näitä foorumeitaa on
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Hapero79 kirjoitti:EQ mode tarkoittannee esiasetettuja taajuuskorjain asetuksia, eli niitä rock, pop, Classical, jne., joita löytyi jokaisen itseäänkunnioittavan stereovalmistajan laitteista 80-luvulla.. muistaakseni niitä esiasetuksia on yhteensä 6kpl. Enempi markkinointimateriaalia varten, kuin oikeasti jotain tajunnanräjäyttävää tarvetta.

Wi-Fi ominaisuudelle en keksi käyttöä, koska autossa itsessään ei ole tietääkseni mitään internetiin pohjautuvaa sovellusta. Ja kännykän saa myös nettilähteeksi varsin vaivattomasti, jos šellaiselle tarvetta
Just just. Ne ylihienot RCA liittimet komposiittivideoliitännällä ovat kyllä myös hienoa uutta tekniikkaa vuosikymmenten takaa. 10 vuoden päästä tulee varmaan firewire -liitäntä ja 20 vuoden päästä hdmi.

Omassa työpaikan puhelinliittymässä on ruhtinaallisesti 1GB dataa tarjolla kuukaudeksi. Sillähän voi aina kerran kuussa katsella jokusen minuutin jotain kivaa youtubevideota.
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kahe »

Golf/308/Focus kun osoittautuivat liian pieneksi perhekäyttöön (kaksi isofix istuinta ja istuinkoroke keskellä ja turvavyön saa myös kiinni keskellä istuja), niin kiinnostus heräsi Mondeota kohtaan, kun varmaan leveyttä on hieman enemmän takapenkillä.

Voikos joku mitata sisempien isofix kiinnikkeiden keskikohdan etäisyyden toisistaan? Onko farkku/5-ovisessa eroa tuolta osin?

Onkos täällä tiedossa, koska 1.5TDCi tulee nokalle ja saataville?
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

kahe kirjoitti:Onkos täällä tiedossa, koska 1.5TDCi tulee nokalle ja saataville?
Taisi tulla samaan aikaan kuin tuon neliveto (Intelligent All-Wheel Drive), eli kesän kynnyksellä (= maaliskuussa).
Viimeksi muokannut janti, 26 Tammi 2015 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

6007 kirjoitti::thumbup: omassa Sync 2 (Focus -15) spotify toimii puhelimesta (galaxy S 4 ) bluetoothin kautta,
kokeilin tänä aamuna
Siis toimiiko se siten, että pystyt ohjaamaan spotifyä ääniohjauksella, hakemaan kappaleita, artisteja, jne. Mondon sync2 myös toistaa kyllä musiikkia bluetooth-yhteyden kautta, mutta tuo spotifyn ohjaus ääniohjauksen avustuksella ei toimi, kun ei ole sitä spotifyappsia sync2:ssa
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
EGOboost
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2013 23:16

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EGOboost »

Tilaukseen olisi mahdollisesti lähdössä mondeo 1,5 ecoboost automaatti 5d. Hieman hirvittää tuo TM. mainitsema 11l/100km taajama kulutus. Auto olisi tulossa juurikin pääsääntöisesti taajama ajoon ja satunnaiseen mökkireissailuun. Tulevana torstaina olisi tulossa koeajoon kyseinen bensa automaatti, mutta kovasti kyllä alkoi testin lukemisen jälkeen diesel kiinnostamaan.

Kuinkahan tuo 2l diesel automaatti pelaisi lyhyessä nurkka pyörittelyssä ja kuinka paljon todellinen kulutus heittää luvatuista?
Mondeo Titanium Busines Sport Pack 5d 1.5 ecoboost Automaatti
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Heittelin Suomen Fordille muutamia kysymyksiä ja vastaukset tulivat ihan ripeästi.

Hieman petyin ettei poikittaisliikenteen varoitusta ole. Asiaahan esitellään käsikirjassa aikas laajasti.
K: Sync2 laitteen netin voinee luoda USB mokkulalla. Minkä mokkuloiden kanssa järjestelmä on yhteensopiva? Yhteensopivien puhelinten listaa löysin, mutta en senkään seasta löytänyt mokkuloita.
V: Ei voi luoda mokkula-yhteyttä. Se poistettiin Euroopan malleista turvallisuussyistä. Mahdollinen yhteys tulee muodostaa mobiililaitteen kautta.

K: Olikos niin, että poikittaisliikenteen varoitin kuuluu kuolleen kulman varoitusjärjestelmään?
V: Valitettavasti Ford Mondeossa ei ole poikittaisliikenteen tunnistusjärjestelmää. Ford Focukseen se on saatavilla ja täysin uuteen S-maxiin ja Galaxyyn (saapuvat 2015 kesä/syksy).

K: Olikos ennakoiva jarrutus jalankulkijan tunnistuksella osa Active City Stop varustetta?
V: Autossa on oltava Active City Stop ja aktiivinen vakionopeudensäädin, että ennekoiva jarrutus jalakulkijan tunnistuksella toimii.

K: Olikos Driver alert osa kaistavahtitoimintoa?
V: Molemmat ovat vakiona Titanium Business-mallissa.

K: Sähkötakaluukussa ei taida olla avaus/sulku toimintoa jalkaheilautuksella?
V: Ei valitettavasti ole.

K: Mites pahasti avaimeton systeemi hämmentyy kun: tulen autolle omalla avaimella ja käynnistän moottorin, vaimoni tulee autolle myöhemmin ja hyppää kuskin paikalle, vaimo jättää minut (avaimineen) omalle työpaikalleni ja jatkaa matkaa.
V: Tätä emme ole kokeilleet, mutta ei pitäisi olla ongelmaa.

K: Avautuuko avaimeton ovi ilman avaimia rukkaset kädessä. Vai onko siinä jokin hipaisukytkin, joka vaatii todennäköisesti paljaat kädet?
V: Ovi avautuu kun ottaa ovenkahvasta kiinni. Ovet lukkiutuvat kun laittaa sormen kahvan yläpuolella olevaan ”lukitus” kohtaan. Lukitus kohta on erikseen merkattu. Nahkahanskat kädessä tämä toimii ainakin. Myös SYNC 2 kosketusnäyttö toimii nahkahankat kädessä.
Viimeksi muokannut Landor, 12 Helmi 2015 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

EGOboost kirjoitti:Tilaukseen olisi mahdollisesti lähdössä mondeo 1,5 ecoboost automaatti 5d. Hieman hirvittää tuo TM. mainitsema 11l/100km taajama kulutus. Auto olisi tulossa juurikin pääsääntöisesti taajama ajoon ja satunnaiseen mökkireissailuun. Tulevana torstaina olisi tulossa koeajoon kyseinen bensa automaatti, mutta kovasti kyllä alkoi testin lukemisen jälkeen diesel kiinnostamaan.

Kuinkahan tuo 2l diesel automaatti pelaisi lyhyessä nurkka pyörittelyssä ja kuinka paljon todellinen kulutus heittää luvatuista?
Itsellä tuo 2l diesel automaatti ja itse ainakin pidän kovasti tästä yhdistelmästä. Edellisessä autossa oli tuo perinteinen automaattilaatikko kuten tuossa 1,5:ssa ja siihen verrattuna diisselissä oleva kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa todella hienosti ja huomaamattomasti. Nyt 1300km jälkeen kulutus ollut noin 6l pinnassa ja aikaisempien diisselien perusteella kaupunkikulutuksen en usko olevan kovinkaan paljoa suurempi... Eli veikkaisinpa sen pysyvän alle 8l/100km
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Landor kirjoitti:Heittelin Suomen Fordille muutamia kysymyksiä ja vastaukset tulivat ihan ripeästi.

Hieman petyin ettei poikittaisliikenteen varoitusta ole. Asiaahan esitellään käsikirjassa aikas laajasti.
Ainakin tässä vaiheessa, kun harva meistä oikeasti tietää Mondeon ominaisuuksista paljonkaan tai on edes tuntia kauempaa käyttänyt uutta Mondeota, nuo vastaukset vaikuttavat hassuilta. Siis sen perusteella mitä nettisurfailulla on löytänyt.

Siis onko USB-mokkulan käytön esto tehty liikenneturva- vai tietoturvasyistä? Ehkäpä liikenneturvasyistä, mutta kun koko kojelauta on täynnä härpäkkeitä ja hilavitkuttimia ja se mahdollinen yhteyskin voidaan kuitenkin muodostaa mobiililaitteen kautta (joka itsessään on taas nykyään hilavitkutin), niin onhan sitä huomionviejää auto täynnä. No, ei sitten ole kuitenkaan sitä pahaa USB-mokkulaa.

Jos poikittaisliikenteen varoitus on sama kuin Cross Traffic Alert, niin koko Euroopan Mondeo-manuaalit ovat sitten virheellisiä. Kaikissa nimittäin mainitaan laajasti lähinnä peruuttamiseen liittyvä poikittaisen liikenteen varoitusjärjestelmä. Ja jos katsoo esim. suomalaista Focus 2015-manuaalia, niin siellä on melkein sanasta sanaan ihan sama selitys kuin 2015 Mondeon manuaalissa. Ja Focuksessa nyt siis on joku poikittaisliikenteen hälytysjärjestelmä, mutta Mondeossa ei? Tai sitten on olemassa kaksi eri poikittaisliikenteen hälytysjärjestelmää eli kysyjä ja vastaaja puhuvat eri asiasta.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti:
Ford oli ilmoittanut joulukuussa 2014, että on tulossa SYNC 3. Nykyisten SYNC:ien käyttöjärjestelmän on tehnyt Microsoft, uuden SYNC 3:n käyttöjärjestelmä on QNX, jonka omistaa BlackBerry.

Auto on auto ja tietokone on tietokone, toivottavasti. Silti on hieman hämmentävää, että Ford tuo markkinoille (Euroopan) uuden auton ja samalla ilmoittaa, että sen keskeinen kuljettajaa lähellä oleva laitteisto vanheni ja aivan toisenlainen on tulossa korvaamaan. Voisihan tuosta vaikka vetää herneen nenään ja alkaa enemmänkin harmittelemaan, mutta ei taida jaksaa kuitenkaan.
Niinpä, sync2:lla nyt vaan täytynee mennnä. Kieltämättä ensireaktio oli itsellänikin aika voimakas, kun googlasin sync2 ominaisuuksia ja Fordin sivuilla haku vei sync3 softaan - siis tä - just ensiesitellyn Mondeon lippulaivasoitin/-käyttöliittymä sisältää valmiiksi vanhentuneen järjestelmän.

No, ilmeisesti Atlantin toisella puolella ovat taistelleet tämän (sync2) kanssa jo pidempään. Eiköhän pahimpia ongelmia ole saatu korjattua. Mutta johan tuossa Hapero79 kirjoitteli hieman ikäviä ominaisuuksia euroautonkin navigaattorista - ei nyt yllätys ettei ymmärrä suomea, mutta ikävämpää on että kirjoittaminenkin on h - i - - - d - a - - s - t - - - a. Jostain kieroutuneesta syystä pientä lohtua (ehkä myös pientä toivoa jatkopäivityksistä) antaa sekin, että sync2 on tulossa myös uuteen 2015 Mustangiin. Toki Focuksen ja Mondeonkin olettaisi olevan Fordille todella tärkeitä - eiköhän suurin myynti tule näistä.
fordever kirjoitti:
Siis onko USB-mokkulan käytön esto tehty liikenneturva- vai tietoturvasyistä? Ehkäpä liikenneturvasyistä, mutta kun koko kojelauta on täynnä härpäkkeitä ja hilavitkuttimia ja se mahdollinen yhteyskin voidaan kuitenkin muodostaa mobiililaitteen kautta (joka itsessään on taas nykyään hilavitkutin), niin onhan sitä huomionviejää auto täynnä. No, ei sitten ole kuitenkaan sitä pahaa USB-mokkulaa.
Joo, kyllähän tuo turvallisuusperuste kuulostaa lähinnä selittelyltä. Tai onhan se vaarallista, jos nuo läppärit/tabletit/puhelimet alkavat törmäystilanteessa lennellä...
https://www.youtube.com/watch?v=qMF9Rov_JhE
mutta ei se mokkulan disablointi taida tuota asiaa muuttaa.
fordever kirjoitti:
Jos poikittaisliikenteen varoitus on sama kuin Cross Traffic Alert, niin koko Euroopan Mondeo-manuaalit ovat sitten virheellisiä. Kaikissa nimittäin mainitaan laajasti lähinnä peruuttamiseen liittyvä poikittaisen liikenteen varoitusjärjestelmä. Ja jos katsoo esim. suomalaista Focus 2015-manuaalia, niin siellä on melkein sanasta sanaan ihan sama selitys kuin 2015 Mondeon manuaalissa. Ja Focuksessa nyt siis on joku poikittaisliikenteen hälytysjärjestelmä, mutta Mondeossa ei? Tai sitten on olemassa kaksi eri poikittaisliikenteen hälytysjärjestelmää eli kysyjä ja vastaaja puhuvat eri asiasta.
Ainut selitys minkä minä keksin Cross Traffic Alertin poisjättämiselle on, että jotain "Turvallisuusparannuksia" olisi tahallaan jätetty varastoon, joita voi sitten parin vuoden päästä lanseerata Mondeon face liftin yhteydessä - aika hassulta kuulostaa kyllä tämäkin.

.
.
.
Tämmösiä sitä odotuksen tuskissaan päässään pyörittelee.
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kahe »

kahe kirjoitti: Voikos joku mitata sisempien isofix kiinnikkeiden keskikohdan etäisyyden toisistaan? Onko farkku/5-ovisessa eroa tuolta osin?

Onkos täällä tiedossa, koska 1.5TDCi tulee nokalle ja saataville?
Kävinpä mitan kanssa liikkeessä. 45cm tuli mitaksi, joten eipä ole järin leveä takaistuin muuten tilavassa autossa. Myöhemmin testaillaan istuimien kanssa. Kesällä olisi tulossa 1.5TDCi. Ihmeen myöhään, kun Focusta jo tuolla myydään.
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

Tommi13 kirjoitti: Tarkasta en tiedä, mutta minulle luvattiin 20. tammikuuta. Eilen sain sähköpostia, että tuotanto on siirtynyt viikolla, joten toimituskin varmaan hieman siirtyy.
Tänään sitten sain uuden auton alle. Hyvältä vaikuttaa, mutta on vielä hieman liian aikaista antaa lopullista arviota uudesta Mondeosta. Täytyy aloittaa autoon tutustuminen, kunhan pääsee töistä kotiin asti.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Vastaa Viestiin