Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Salesman1966 kirjoitti: Pitää muuten paikkansa. se voi tosiaan olla, että v 18 olis meilläpäin. Mulla olis silloin autonvaihto taas edessä...saa nähdä ajetaanko sitten vielä Monkulla vai millä?
Itselläni tulee vaihto ajankohtaiseksi -17 lopussa ja tiedän jo nyt, että mondeolla/Fordilla ei ajeta tämän jälkeen
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Soda kirjoitti:Itsellä auttoi juurikin tuo webaston maadoituspisteen vaihtaminen.
Tarkennatko vähän; oireiliko sulla nimenomaan esilämmitys (ei käynnistynyt ja sitten seuraavalla auton starttauksella "low battery" ilmoitus) vai eikö webasto toiminut muuten oikein? Mistä ajatus maadoituspisteen vaihtamiseen alunperin lähti, tästä ei ole foorumilla aiempaa mainintaa sun lisäksi?
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Soda
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Tammi 2016 10:27

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Soda »

Oireilu tais alkaa heti ensimmäisestä ajastimella laitetusta lämmityksestä. Auton luovutuksessa webasto toimi kauko-ohjauksella moitteettomasti. Heti seuraavana päivänä pistin ajastimella webaston lämmityksen, ja autolle tultaessa odotti kylmä auto, sekä alhaisen akkujännitteen herja. Auto oli ollut vielä samana päivänä aiemmin tolpan kautta lämmityksessä + latauksessa, kun asennutin akkulaturin samalla.

Soitto Veholle ja auto pajalle. Itse tuumasivat heti siellä, että kokeillaan vaihtaa webaston maadoituspistettä. Jos nyt oikein ymmärsin, alunperin oli maadoitettu suoraan akulle ja nyt sitten muualle. Anyway, tuon korjauksen jälkeen ei ole akkuherjoja näkynyt.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^ No jopas jotakin :) Missä Vehon pisteessä näin tehtiin, osaisin opastaa käyttämääni Vehon liikettä myös :?:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
1smo
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Tammi 2016 21:02

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 1smo »

Terve kaikille!

Tilasin eilen Mondeon 150hp diesel automaatin, Titanium Business. Varusteet:
Ultimate pack
Webaston kake
Korimuotoilusarja
Sähköinen takaluukku
Metalliväri

Nyt heräsi kysymys, kun en noista papereiden ja esitteiden tiedoista ota selvää. Onko tuossa nyt sitten kangaspenkit?

En varmasti halua kangaspenkkejä! :D Myyjäkään ei osannut suoralta kädeltä vastata tähän, lupasi palata asiaan...

Kiitokset avusta!
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Soda kirjoitti:Oireilu tais alkaa heti ensimmäisestä ajastimella laitetusta lämmityksestä. Auton luovutuksessa webasto toimi kauko-ohjauksella moitteettomasti. Heti seuraavana päivänä pistin ajastimella webaston lämmityksen, ja autolle tultaessa odotti kylmä auto, sekä alhaisen akkujännitteen herja. Auto oli ollut vielä samana päivänä aiemmin tolpan kautta lämmityksessä + latauksessa, kun asennutin akkulaturin samalla.

Soitto Veholle ja auto pajalle. Itse tuumasivat heti siellä, että kokeillaan vaihtaa webaston maadoituspistettä. Jos nyt oikein ymmärsin, alunperin oli maadoitettu suoraan akulle ja nyt sitten muualle. Anyway, tuon korjauksen jälkeen ei ole akkuherjoja näkynyt.
Auto tankattu, lämpötila noin 8 pakkasta. Webasto ei lähde edellenkään käyntiin. Akku ollut pari vuorokautta lautauksessa, ja näyttää 11.5/11.6V.
Ei siis tankin alipaine, eikä (tod. näk) akkukaan. Näillä seikoilla ei siis vaikutusta, jospa webaston maadoituspisteen vaihto ratkaisisi ongelman :thumbup:
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Tämä Webaston maadoituspisteen vaihtaminen, olisikohan asentajan omaan kokemukseen perustuva idea?, ainakaan omalla korjaamolla tästä ei "virallisena" korjauskeinona ollut tietoa. Puhuttiin kyllä webaston maadoituksen merkityksestä yhtenä osana tätä ketjua. Tähän olisi kyllä äärimmäisen mielenkiintoista saada lisäselvitystä. Missä liikkeessä Soda tämä tehtiin, rohkenetko kertoa? Miten tämä maadoitus sitten liittyy siihen ongelmaan, joka esiintyy (usealla meistä) vain kovemmilla pakkasilla, se onkin toinen juttu.

Kahvikerma, kokeilepa seuraavaa; seuraavan ajon jälkeen, älä lataakaan akkua "ylimääräisesti". Epäilen nimittäin, että ongelma liittyy (ainakin osittain) akun ulkopuoliseen lataamiseen, ylläpitolaturilla varsinkin. Aloin nimittäin muistelemaan alkutalvea, silloin en käyttänyt Defaa, ja Webasto toimi aina. Kun kovemmat pakkaset (> -15) alkoivat, aloin laittaa autoa lataukseen, ja siihen loppui myös esilämmityksen toiminta. Nyt maanantaista eteenpäin en ole ladannut, ja webasto on toiminut joka aamu. Tämä on toki aika mutua vielä, mutta silti..
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Soda
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Tammi 2016 10:27

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Soda »

Klammis kirjoitti:Tämä Webaston maadoituspisteen vaihtaminen, olisikohan asentajan omaan kokemukseen perustuva idea?, ainakaan omalla korjaamolla tästä ei "virallisena" korjauskeinona ollut tietoa. Puhuttiin kyllä webaston maadoituksen merkityksestä yhtenä osana tätä ketjua. Tähän olisi kyllä äärimmäisen mielenkiintoista saada lisäselvitystä. Missä liikkeessä Soda tämä tehtiin, rohkenetko kertoa? Miten tämä maadoitus sitten liittyy siihen ongelmaan, joka esiintyy (usealla meistä) vain kovemmilla pakkasilla, se onkin toinen juttu.

Kahvikerma, kokeilepa seuraavaa; seuraavan ajon jälkeen, älä lataakaan akkua "ylimääräisesti". Epäilen nimittäin, että ongelma liittyy (ainakin osittain) akun ulkopuoliseen lataamiseen, ylläpitolaturilla varsinkin. Aloin nimittäin muistelemaan alkutalvea, silloin en käyttänyt Defaa, ja Webasto toimi aina. Kun kovemmat pakkaset (> -15) alkoivat, aloin laittaa autoa lataukseen, ja siihen loppui myös esilämmityksen toiminta. Nyt maanantaista eteenpäin en ole ladannut, ja webasto on toiminut joka aamu. Tämä on toki aika mutua vielä, mutta silti..

Oulun Veholla käytin autoa huollossa. Sitä rupesin tuossa itse tuumimaan, että miksi se (sikälimikäli muistan oikein) toimisi juurikin niin päin, että akun navalta siirto pois auttaisi asiaan. Voihan nämä webasto ongelmat olla monen asian summa ja itsellä on nyt vain käynyt tuuria että toiminut tuon ko. toimenpiteen jälkeen.

Toisaalta juurikin tuo maadoitus voi olla ratkaiseva tekijä varsinkin kovalla pakkasella, kun akku joutuu koville ja jos weban käynnistymislimitit on laitettu kovin tiukille.

Sitäkin vähän ihmettelen, että jos/kun näissä pitäisi olla tehdasasennuksena tuo webasto, niin ei kait niitä enää täällä päässä sen kummemmin asennella? -> luulisi valmistajan tietävän, miten nämä pitää kytkeä/asentaa.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Klammis kirjoitti:.......

Kahvikerma, kokeilepa seuraavaa; seuraavan ajon jälkeen, älä lataakaan akkua "ylimääräisesti". Epäilen nimittäin, että ongelma liittyy (ainakin osittain) akun ulkopuoliseen lataamiseen, ylläpitolaturilla varsinkin. Aloin nimittäin muistelemaan alkutalvea, silloin en käyttänyt Defaa, ja Webasto toimi aina. Kun kovemmat pakkaset (> -15) alkoivat, aloin laittaa autoa lataukseen, ja siihen loppui myös esilämmityksen toiminta. Nyt maanantaista eteenpäin en ole ladannut, ja webasto on toiminut joka aamu. Tämä on toki aika mutua vielä, mutta silti..
Miten muuten olette kytkeneet laturin ? Minulle neuvottiin että plussa akun napaan mutta miinus (runko) johonkin akun vieressä olevaan apukäynnistyspisteeseen. Muutoin saattaa auton jännitteenvalvontasysteemi seota. Tuo lataus lämmityksen aloittamisaikana voi mahdollisesti sekoittaa jännitteen tunnistuksen, en tiedä mihin suuntaan, mutta ei silloin luulisi olevan kyse liian alhaisesta jännitteestä :?: Toisaalta tuntuu että kaikki nämä webaston eri vikatilanteet mondeo ilmoittaa "akun liian alhaisena jännitteenä". Onko kellään varsinaisesti luettu itse webaston virhekoodeja ? Voihan tuon webaston virhekoodit ilmeisesti itsetoimisestikin nollata ottamalla ko. sulakkeen hetkeksi pois, jos nuo koodit estävät käynnistymisen ?
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Mulla töihin 3km ja kauppaan 1,5km. Weba päällä aamulla joka lähtöä ennen ja en ole kertaakaan ladannut akkua. Ei herjoja ja aina toiminut.
Olen kyllä henkisesti valmistautunut akun hyytymiseen, mutta haluan testata järjestelmää antaako alhaisen akkuvarauksen ilmoituksen ennen totaali stoppia. Jos herja tulee varaan akun. Tämä siksi koska mk3 purki akun varoittamatta ja useasti. Ajon aikana otin pikku pakkasilla parkheater ruksin ajotietokuneesta pois, jotta lataisi akkua. Mk4:een laitoin laturin (10A) lämppärin piuhalla ja latasin 3v aikana huvikseen 2krt eikä ongelmia ollut!
Tuntuu siltä että joku huono liitos teidän autoissa jossain on? Sähkö härpäkkeitä autossa riittää, jotka päällä ajonaikana mm.takalasin lämmitin (ärsyttää). En ole mitannut akkua kertaakaan. Toivottavasti teidän vika löytyy!
Kovilla pakkasilla 2krt auto ei ole ajonaikana kunnolla lämmennyt.
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Itse ajan pelkästään näitä lyhyitä pätkiä ja silti on ihme kyllä toistaiseksi weba toiminut moitteetta,tuntuu siis ainakin vahva akku olevan. Voisikohan nuo ongelmat liittyä noihin "ylimääräisiin" osiin,esim ylläpitolatureihin. Tuntuu ainakin monella ongelmia kokoneella olevan jonkunmoinen laturi pelissä mukana...?

Eihän tästä diesel monkusta kyllä talviautoa saa tekemälläkään. -15 niin auto vielä jaksaa lämmetä,mutta kun mennään- 20 asteen tienoille ja yli niin kyllä viileäksi jää. Mun edellinen 1.6 diesel qashqai oli lämpimämpi ja siinä ei ollut edes webastoa.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Klammis kirjoitti:Tämä Webaston maadoituspisteen vaihtaminen, olisikohan asentajan omaan kokemukseen perustuva idea?, ainakaan omalla korjaamolla tästä ei "virallisena" korjauskeinona ollut tietoa. Puhuttiin kyllä webaston maadoituksen merkityksestä yhtenä osana tätä ketjua. Tähän olisi kyllä äärimmäisen mielenkiintoista saada lisäselvitystä. Missä liikkeessä Soda tämä tehtiin, rohkenetko kertoa? Miten tämä maadoitus sitten liittyy siihen ongelmaan, joka esiintyy (usealla meistä) vain kovemmilla pakkasilla, se onkin toinen juttu.

Kahvikerma, kokeilepa seuraavaa; seuraavan ajon jälkeen, älä lataakaan akkua "ylimääräisesti". Epäilen nimittäin, että ongelma liittyy (ainakin osittain) akun ulkopuoliseen lataamiseen, ylläpitolaturilla varsinkin. Aloin nimittäin muistelemaan alkutalvea, silloin en käyttänyt Defaa, ja Webasto toimi aina. Kun kovemmat pakkaset (> -15) alkoivat, aloin laittaa autoa lataukseen, ja siihen loppui myös esilämmityksen toiminta. Nyt maanantaista eteenpäin en ole ladannut, ja webasto on toiminut joka aamu. Tämä on toki aika mutua vielä, mutta silti..
Täsmälleen sama havainto, kun kovemmat pakkaset alkoivat laitoin auton eka kertaa "lataukseen" ylläpitolaturila (pitäisi olla Defa 1204) ja sen jälkeen tuli nämä Webasto ongelmat. Auto nyt "latauksessa" eikä siinä ole lohkolämmitintä ja siirryin käyttämään perheen bensapeliä, joten kunhan pakkaset hellittävät pikkuisen "isken" auton käyntiin ja kokeilen ylläpitolaturin roolin.
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

akk1965 kirjoitti: Miten muuten olette kytkeneet laturin ? Minulle neuvottiin että plussa akun napaan mutta miinus (runko) johonkin akun vieressä olevaan apukäynnistyspisteeseen. Muutoin saattaa auton jännitteenvalvontasysteemi seota. Tuo lataus lämmityksen aloittamisaikana voi mahdollisesti sekoittaa jännitteen tunnistuksen, en tiedä mihin suuntaan, mutta ei silloin luulisi olevan kyse liian alhaisesta jännitteestä :?: Toisaalta tuntuu että kaikki nämä webaston eri vikatilanteet mondeo ilmoittaa "akun liian alhaisena jännitteenä". Onko kellään varsinaisesti luettu itse webaston virhekoodeja ? Voihan tuon webaston virhekoodit ilmeisesti itsetoimisestikin nollata ottamalla ko. sulakkeen hetkeksi pois, jos nuo koodit estävät käynnistymisen ?
Pitänee tarkistaa miten ovat liikkeessä kytkeneet ylläpitolaturin piuhat akkuun. Muistelen, että nykyautoissa ja erityisesti star-stop peleissä on suoraan miinusnapaan kytketty välipalikka, jossa on jonkinlainen shuntti-vastus ja sen yli mittauspiiiri, jolla voidaan monitoroida akulta tulevaa virtaa (kuormitusta) ja sinne menevää virtaa (latausta).
Tomipa78
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2015 20:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tomipa78 »

fordever kirjoitti:Laitan tuonne väliin kommentteja.
Ilmeisesti auto on tullut tehtaalta ulos myöhään syksyllä eli sen pitäisi sisältää paljon kaikkein uusimpia ohjelmistopäivityksiä ynnä muita pikku parannuksia?

nyt on käyty Fordin marmoritiskillä eikä kyllä tullut paljon hullua hurskaammaksi vaikka ei palvelussa moitittavaa olekkaan.
Omat kokemukset kellosta ovat täysin toisenlaiset eli ei ongelmia. Lieneekö nyt jokin ohjelmistopäivitys tuonut mukanaan jotain roskaa vai onko radio-osalla ollut jokin sähkökatko eli kyseessä kosketus tms. ongelma?

kello vaan edelleen tekee sattunaisesti mitä haluaa, nyt otettiin pois päältä aikavyöhykkeen tunnistus jos se auttaisi.
Tarkoitatko että kun olet aivan paikallaan moottori käynnissä, niin ajovalojen kuvio muuttuilee jatkuvasti niin kauan kuin vain jaksat istua ja katsella? Moottori käynnistettäessähän LED-valot skannaavat alas-ylös ja sivuille mutta asettuvat sitten. Jos kuvio heiluu jatkuvasti, kyseessä on jokin vika ja se varmaan vaikuttaa tuohon alla olevaan havaintoonkin.

jep, säännöllisen epäsäännöllisesti vaeltelee ja näyttää joskus leveää keilaa ja joskus kapeaa keilaa. tähän on päivitys tulossa marmoritiskin tietokoneen mukaan mutta ei saatu sitä vielä ajettua mun autoon.
Tulee mieleen lämmityslaitteen käyttäytymisestä, että onko kyseessä se jo todettu anturi + ohjelmisto-ongelma eli tehtaalle ei ollut vielä ehtinyt uusimmat komponentit/ohjelmat.

anturin vaihto on tulossa ja ohjelman päivitys huoltomiehen mukaan. siellähän se päivityskin näkyi marmoritiskin koneella mutta ei saatu sitä ajettua mun autoon.
On totta, että penkkien lämmitys ei ole niin tehokas (=nopeasti lämpenevä) kuin esim. Mondeo Mk4.5:ssa. Vaikuttaako asiaan verhoilu, sitä en tiedä vai onko kyseessä vain tehottomuus syystä tai toisesta.

Lopuksi bensa-autoilijan ihmettely: On ihan uskomatonta ja käsittämätöntä, ettei noita webastoja saada toimimaan eikä käyttäjiä ohjeistettua niin, että ne saataisiin toimimaan järkevällä tavalla. Jos joku lukee Fordilla tätä keskustelua, niin voisi kuvitella ottaneen asiakseen selvittää perinpohjin nämä polttoainekäyttöisten lisälämmittimien ongelmat ja ohjeistukset. Mutta ilmeisesti ei ole, koska näyttää jokainen joutuvan taistelemaan ihan samojen asioiden kanssa kuukaudesta toiseen. Käsittämätöntä.
ja sitte vähän asioihin liittyvää tietoa marmoritiskiltä.

ovat fordilla kartalla webaston jänniteongelmista, asiaan etitään kuulemma tällä hetkellä vikaa sekä fordilla että defalla tai webastolla. fordin tämän hetkinen tilanne on että ei tehdä huollossa mitään ennenkuin vika on paikannettu. sekä myös ylläpitolaturin käyttö on tällä hetkellä kielletty.noh, mulla ei sitä ylläpitolaturia olekkaan....

ja marmoritiskillä huomattiin sellainen asia että mun autoon saa ainakin ajettu kaukokäynnistysohjelman, avain vain pitää olla erilainen. onkohan jollain ihan oikeaa tietoa että kun tuon ohjelman ajaa tuohon autoon ja jos hommaan sen kaukokäynnistykseen käyvän avaimen niin toimiiko se systeemi vain parittamalla vai tarviiko vielä jotain moduulia tai jotain vastaavaa?
tuolla kaukokäynnistyksellä pääsisin eroon kylmästä autosta, olishan se luksusta kun saisi lähteä taas lämpimällä autolla liikkeelle eikä tarvisi laseja skrabata.
Mondeo 2.0 TDCi 180 A Titanium Business AWD
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Tomipa78 kirjoitti:ovat fordilla kartalla webaston jänniteongelmista, asiaan etitään kuulemma tällä hetkellä vikaa sekä fordilla että defalla tai webastolla. fordin tämän hetkinen tilanne on että ei tehdä huollossa mitään ennenkuin vika on paikannettu. sekä myös ylläpitolaturin käyttö on tällä hetkellä kielletty.noh, mulla ei sitä ylläpitolaturia olekkaan....
Ylläpitolaturin käyttö kielletty? Syystä että? Oma ylempänä oleva mutu siitä, että liittyisi Defan 1204:n ja akun yhteistyöhön ei olekaan ihan hakuammuntaa..?
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Tomipa78
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2015 20:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tomipa78 »

Klammis kirjoitti: Ylläpitolaturin käyttö kielletty? Syystä että? Oma ylempänä oleva mutu siitä, että liittyisi Defan 1204:n ja akun yhteistyöhön ei olekaan ihan hakuammuntaa..?

näin mun annettiin ymmärtää. en sitten asiasta enempää kysellyt koska mulla ei ole ylläpitolaturia.
mutta samaa "alhainen jännite, lisälämmitin sammutettiin" herjaa mulla kyllä antaa vaikka ei ylläpitolaturia olekkaan.
oli kuulemma tullu ohjeistus että nyt ei tehdä liikkeissä asian eteen mitään kun valmistaja(t) selvittelee mistä asia kiikastaa.

onkin mukava aamuisin lähteä kun eihän mulla tietenkään lohkolämmitintä ole eikä tuo webasto toimi.
toivottavasti jollain on tietoa saako tuon kaukokäynnistysavaimen liitettyä ilman erillisiä moduuleita tai muita osia niin sais joka aamu lähteä lämpimällä autolla.
Mondeo 2.0 TDCi 180 A Titanium Business AWD
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^ Varmaankaan tuota kaukoköynnistystä ei ole hirveästi markkinoitu, koska tyhjäkäynti muutamaa minuuttia kauemmin on lainvastaista :) Toki itsekkin olen joutunut päräyttämään auton tulille kovilla pakkasilla, kun webasto ei ole käynnistynyt. Olisihan se silloin mukavampi tuvan lämmöstä käynnistää :thumbup:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Tomipa78
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2015 20:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tomipa78 »

akk1965 kirjoitti:^ Varmaankaan tuota kaukoköynnistystä ei ole hirveästi markkinoitu, koska tyhjäkäynti muutamaa minuuttia kauemmin on lainvastaista :) Toki itsekkin olen joutunut päräyttämään auton tulille kovilla pakkasilla, kun webasto ei ole käynnistynyt. Olisihan se silloin mukavampi tuvan lämmöstä käynnistää :thumbup:
Niin se taitaa olla kielletty perusteella "maailma pelastuu". :lol:
Mondeo 2.0 TDCi 180 A Titanium Business AWD
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Tilannepäivitystä; webasto lähti edelleen käyntiin kauko-ohjaimella, pakkasta mittarissa 18 astetta. Enkä ole välissä ladannut Defalla.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Klammis kirjoitti:Tilannepäivitystä; webasto lähti edelleen käyntiin kauko-ohjaimella, pakkasta mittarissa 18 astetta. Enkä ole välissä ladannut Defalla.
Täällä sama tilanne , pakkasta 20, lähti kauko-ohjamella käyntiin :D Ajoin pienen kauppalenkin kylällä, lämmintä kyllä puhalsi, mutta lämpömittari ei noussut siniseltä alueelta pois. Ajon loputtua katsoin jännitteen huoltonäytöstä: 11,4 V.
Kävin torstaina tankkaamassa.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

akk1965 kirjoitti: Täällä sama tilanne , pakkasta 20, lähti kauko-ohjamella käyntiin :D Ajoin pienen kauppalenkin kylällä, lämmintä kyllä puhalsi, mutta lämpömittari ei noussut siniseltä alueelta pois. Ajon loputtua katsoin jännitteen huoltonäytöstä: 11,4 V.
Kävin torstaina tankkaamassa.
Olitko ladannut akkua ennen webaston käynnistystä lainkaan? Tai olitko ladannuta akkua, mutta monta (ehkä pari) tuntia ennen webaston käynnistystä laturi oli poiskytkettynä? Ajan tällä takaa sitä, että latauksen päättymisen jälkeen akun jännite "normalisoituu" eli asettuu lataustason määräämään kohtuu stabiiliin jännitteeseen. Nyt webastoa käynnistettäessä akun jännite ei tipahda niin paljoa, kuin jos se olisi edelleen laturiin kytkettynä.

Älylaturithan voivat ladata pakkasessa jopa 15V (ja ylikin) jännitteellä ja kun webasto käynnistetään, webasto ottaa virtaa enemmän kuin laturi pystyy syöttämään. Laturit yleensä antavat 4A tai suuremmat mallit 8A tai 10A, mutta nuokaan virta-arvot eivät todennäköisesti riitä webaston tuulettimen ja hehkutuksen virrankulutukseen käynnistyksen alussa, vaan akusta joudutaan ottamaan virtaa. Tässä tilanteessa akun suhteellinen jännitetiputus voi olla suuri (esim 15V:sta 12V tai 11.5V) ja auton jännitevahti saattaa tulkita virheellisesti akun oleven "heikossa hapessa" juuri suhteellisen jännitenotkahduksen takia.
Avatar
janti
Viestit: 482
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Ylläpito voisi siirtää nämä Webasto-keskustelut ihan omaan ketjuunsa. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Kahvikerma kirjoitti: Olitko ladannut akkua ennen webaston käynnistystä lainkaan? Tai olitko ladannuta akkua, mutta monta (ehkä pari) tuntia ennen webaston käynnistystä laturi oli poiskytkettynä? Ajan tällä takaa sitä, että latauksen päättymisen jälkeen akun jännite "normalisoituu" eli asettuu lataustason määräämään kohtuu stabiiliin jännitteeseen. Nyt webastoa käynnistettäessä akun jännite ei tipahda niin paljoa, kuin jos se olisi edelleen laturiin kytkettynä.

Älylaturithan voivat ladata pakkasessa jopa 15V (ja ylikin) jännitteellä ja kun webasto käynnistetään, webasto ottaa virtaa enemmän kuin laturi pystyy syöttämään. Laturit yleensä antavat 4A tai suuremmat mallit 8A tai 10A, mutta nuokaan virta-arvot eivät todennäköisesti riitä webaston tuulettimen ja hehkutuksen virrankulutukseen käynnistyksen alussa, vaan akusta joudutaan ottamaan virtaa. Tässä tilanteessa akun suhteellinen jännitetiputus voi olla suuri (esim 15V:sta 12V tai 11.5V) ja auton jännitevahti saattaa tulkita virheellisesti akun oleven "heikossa hapessa" juuri suhteellisen jännitenotkahduksen takia.
Nyt en ole ladannut. Viimeksi latasin viime lauantain-sunnuntain. Maanantaina ei lähtenyt käyntiin, tosin laturi oli vielä silloin kiinni (laturi näytti 13.2 V akun jännitteeksi). Mitään herjaa tästä ei tullut. Yritin uudestaan kun laturi oli jo irti, mutta herjasi alhaisesta jännitteestä. Maanantai iltana tankkasin auton, ja siitä lähtien on käynnistynyt joka aamu :shock: Minulla on tuollainen erillinen älylaturi, latausvirta taitaa olla karvan alle 4 A.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

janti kirjoitti:Ylläpito voisi siirtää nämä Webasto-keskustelut ihan omaan ketjuunsa. ;)
Äläs nyt, pitäähän päivän polttavista asioista pystyä keskustelemaan, ja autokin on ihan otsikon mukainen :thumbup:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Saadaanpa tähänkin ketjuun vähän elämää, kun Webastoilijat keskustelevat keskenään :D .

Ja en siis ole ladannut ollenkaan viime sunnuntain jälkeen, ja joka aamu on esilämmitys toiminut. Jossain vaiheessa täytyy kokeilla latauksen vaikutusta, mutta en nyt kovemmilla pakkasilla viitsi, on pakastimeen meneminen aamuisin sen verran epämiellyttävää. Keskikulutus muuten ilman Webaston esilämmitystä huiteli omassa ajossa reilusti yli 7 litran, kun ei se muutenkaan turhan alhainen ole ollut, siinä himppu yli kuuden litran.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Vastaa Viestiin