MONDEO 2001 käsijarrun jousi
Lähetetty: 23 Elo 2014 16:52
Mistäs vois ostaa uudet mondeo 2001 käsijarrun palautusjouset jarrusatuloihin?ford tiskiltä?saisko netistä?
Ford-Club Finland keskustelu
https://www.fordclub.fi/foorumi/
Käykää kattomassa IKH:sta, siellä oli vaikka mitä vetojousia hyllyssä...mago kirjoitti:Ei aivan yhtään mistään. Kävin itse keväällä kyselemässä kaikki varaosaliikkeet ja merkkiliikkeen tiskin läpi noiden jousten perässä. Kaikkialta tarjottiin jarrusatuloita, ja jossain varaosaliikkeessä sain jopa käydä tutkimassa yleismallisten jousten valikoimaa.
Itse korjasin ongelman laittamalla vaijereiden päälle paksut työntävät jouset, jotka leikkelin IKH:n valikoimista löytyneistä yleismallisista jousista. Käsijarru on melko jäykkä käyttää mutta eipähän ainakaan jumitu enää päälle.
3v nyt aikaa kun vaihdoin takasatulat ja vieläkin toimii ilman mitään ongelmia, tosin säädin käsijarrun niin että liike on mahdollisimman pitkä kun käsijarrun vetää päälle, renkaat ei mene asfaltilla lukkoon mutta pitää auton paikoillaan ja katsastuksessa jarruvoimaa tarpeeksi. Eli taikasana, pitkä liike pitää paikat liikkeessä.ykskasimonsku kirjoitti:Farkkumondeon satuloissa on karkea suunnitteluvirhe. Uusin pari vuotta sitte farkkumondeoon takasatulat ja olin varma että jumitukset jäisi pois. Hetken uusi satula toimikin mutta pikkuhiljaa käsijarrun vintta alkoi taas jumimaan.
Satulaa hetken käsissä pyöriteltyäni huomasin että vintan jousen momenttivarsi menee eräässä asennossa nivelpisteensä yli = momentti on 0Nm. Akselille kun kertyy ajan mittaan kaikenlaista ryönää, on jumitus varma.
Pulttasin silmukkaruuvin jousen kiinnikkeen paikalle jolla sain vedettyä jousta hiukan eri kulmaan. Samalla jousta sai tarvittessa kiristettyä.
Vintan juureen on hyvä laittaa jotain tököttiä ettei suolakura pääse.
Tuolla patentilla on nyt menty jo hetken aikaa.
http://yle.fi/uutiset/katsastusmiehen_r ... sa/7970849ykskasimonsku kirjoitti:Näissä vanhemmissa Mondeoissa on automaattikiristeinen käsijarrunkahva, sille ei paljon tehdä mitään.
Hiukka harmitti ku katsuri laittoi huomautuksen että käsijarrukahvan liike liian pitkä vaikkei osunu edes kyynärnojan kanteen ja käsijarru otti tasan kiinni..
Tuo on hyvä ottaa huomioon vanhaa (yli 14v) autoa katsastatukseen vietäessä: Autoon kannattaa suosiolla tehdä yksi selvä hylkyperuste, vaikka se olisi muuten kunnossa. Sitten katsuri pääsee tavoitteeseensa ja tiedät jo etukäteen, mitä korjata. Pojan '76 Granada hylättiin "väljän kardaanin ripustuksen" vuoksi. Toimimattomista rekkarivaloista ei sanottu mitään. Haluttiin kai testata, osaako se jannu linttansa korjata. Seuraavana päivänä läpi. Dodgeen taidan jättää amerikan parkit kytketyiksi, niin saa sen hylyn siitä...hluukkonen kirjoitti: http://yle.fi/uutiset/katsastusmiehen_r ... sa/7970849
Aika paljon katsastustoimintaa eri asemilla seuranneena voin kertoa että myös katsastajat on ihmisiä. Eli samalta konttorilta löytyy yleensän tiukkapipo joka rutisee ihan kaikesta mahollisesta ja löytää aina vähintään jotain huomautettavaa, ja toinen vähän rennommin asioihin suhtautuva katsuri. Tuo rentous ei tarkoita että todelliset liikenneturvallisuutta vaarantavat viat menee läpi sormien.KajS kirjoitti: Tuo on hyvä ottaa huomioon vanhaa (yli 14v) autoa katsastatukseen vietäessä: Autoon kannattaa suosiolla tehdä yksi selvä hylkyperuste, vaikka se olisi muuten kunnossa. Sitten katsuri pääsee tavoitteeseensa ja tiedät jo etukäteen, mitä korjata. Pojan '76 Granada hylättiin "väljän kardaanin ripustuksen" vuoksi. Toimimattomista rekkarivaloista ei sanottu mitään. Haluttiin kai testata, osaako se jannu linttansa korjata. Seuraavana päivänä läpi. Dodgeen taidan jättää amerikan parkit kytketyiksi, niin saa sen hylyn siitä...
Ja tuo hluukkosen kommentti: "Eli taikasana, pitkä liike pitää paikat liikkeessä." On just se juttu, millä mk3 käsijarrutoimii, siis se, missä ei ole automaattisäätöä (mikä taas on sielunvihollisen keksintö). Jos sen käsijarrun säätää "liian hyväksi", se ei toimi oikein. Mulla oli sellainen ison huollon jälkeen. Korjasin "pitkäksi" ja hyvin toimii.
Sori yliviiskymppisen avautuminen, mutta tuo Trafin tarkoituksellinen kiusanteko alkaa oksettaa...hyviä "vanhoja" autoja pitää hylätä samaan aikaan kun elintason riepottelemat ajaa upouusilla autoillaan ilman valoja talvipimeällä ja nastarenkailla toukokuussa.