Mondeo mk3 tdci lämpö vaivaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Henkkatdci
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Heinä 2014 08:24

Mondeo mk3 tdci lämpö vaivaa

Viesti Kirjoittaja Henkkatdci »

Hei vaan kaikille, olen uusi täällä foorumilla ja elämäni ensimmäinen Ford alla. Eli auto on vm.2006, 130hp duratorg dieseli, ja siinä ilmeni ihmeellinen vaiva pari viikkoa sitten. Lähdin perheeni kanssa ajamaan asuntovaunu perässä, ja n. 10km ajettua autossa lähtee lämmöt kiipeilemään punarajaa kohti. Tyrkkäsin lämmityslaitteen puhaltamaan kuumaa, että ei vaan tulisi mitään vauriota ja ajoin heti ensimmäiselle linja-auto pysäkille. Siinä sai lämmöt laskeutumaan normaaliin kun käytin reilummalla tyhjäkäynnillä, ja hetken perästä kokeilimme uudella uskolla liikkumista salaa toivoen että vaiva olisi ollut joku tilapäinen mielenhäiriö, mutta sama ongelma toistui. Eipä auttanut kuin kääntää rensselit ympäri, ja nilkuttaa kotiin vaihtamaan veturia välillä jäähdytellen moottoria. Kesälomareissu saatiin tehtyä normaalisti eri autolla. Lueskelin lomani aikana mahdollisista vioista mikä tämän voisi aiheuttaa, ja sillä seurauksella uusin vesipumpun koska näissä tuntui olevan vesipumppu vaivoja. Pumpun vaihdon jälkeen lähdin kokeilemaan, josko vika olisi poistunut, ja saisi vuokravaunun palautettua omistajalleen mutta ei taaskaan vaunun veto onnistunut, lämmöt vaan nousee alle 10km ajolla. Ilman vaunua lämpeämisongelmaa ei ole, eli kestää ajella pelkällä autolla ihan normaalisti ja lämpömittari kestää normaalissa, jäähdytinnesteet kestää myöskin normaalitasolla ja ei ole öljyä seassa, eikä öljyn seassa ole jäähdytinnestettä. Seuraavaksi olisi tarkoitus vaihdella termostaatti, toivoen että siitä löytyisi vika lämpöongelmaan. Jos jollakulla olisi ollut saman suuntaisia ongelmia, niin vaihtaisin mielellään kuulumisia tästä. Ei kuitenkaan tekisi mieli vaihtaa heti muutoin hyvää kulkupeliä pois. Autolla tällä hetkellä ajettu 180000km, ja on huollettu merkkiliikkeessä säännöllisesti.
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Mondeo mk3 tdci lämpö vaivaa

Viesti Kirjoittaja jyha »

Mulla oli lähes identtiset oireet, ja korjaantui vesipumpun vaihdolla. Oli vesipumpun akselista poorit kadonneet.
Toivottavasti sulla ei ole poorit hävinny ohjaustehostimen pumpusta, joloin uusikaan vesipumppu ei pyöri.
Termari vois kyllä ola toinen vaihtoehto.
Syylärin huuhtelu vastasuuntaan voisi auttaa, jos on mennyt kanavat tukkoon.
Mondeo 130 tdci -02
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo mk3 tdci lämpö vaivaa

Viesti Kirjoittaja bluri »

Eipä tässä kovin montaa vaihtoehtoa ole enää jos vesipumpun olet vaihtanut.

a) Termari jumiutunut kiinni -> harvinaista
b) Toimiiko flekti? Niitä on näistä hajonnut ja elänyt aivan omaa elämäänsä.
c) Jossainpäin jäähdytysjärjestelmää tukos
d) hihna / kiristin ohjaustehostimelle, toimiiko ohjaustehostin kunnolla? Vespumppu kun ottaa siltä voimansa.

Itselläni seilasi lämmöt 60-90 ja vaihdoin vesipumpun + molemmat termarit ja vaivat katosi.
Diisselihän ei ole kovin ronkeli tuosta jäähdytyksestä, lienette talvipakkasilla huomanneet, mutta juuri kärryn veto tuo riittävästi lisää painetta että syntyy lisää lämpöä.
Voisi viitata flektivikaan, minulla ei nimittäin flekti normaaliajossa ilman ilmastointia pyöri about koskaan. Huoltomanuaalin ilmausohjeessa sanottiin että pidä kierrokset @3000 niin kauan kunnes tuuletin lähtee pyörimään, 5min jaksoin huudattaa kunnes tuikkasin läppärin kiinni ja totesin että ei se jumalauta nosta yli sadan niitä asteita. Sitten tuuppasin rajotinta vasten hetken niin lähti tuuletinkin mukaan.


Nimimerkillä olen ajanut kuorma-auton (vetoauto tyhjänä) ilman jäähdytysnesteitä HKI-Lappeenranta välin, eikä se muuten näkynyt kuin hieman viileytenä kapiinissa (lämpöä oli about 15..)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo mk3 tdci lämpö vaivaa

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

[quote="bluri"
Nimimerkillä olen ajanut kuorma-auton (vetoauto tyhjänä) ilman jäähdytysnesteitä HKI-Lappeenranta välin, eikä se muuten näkynyt kuin hieman viileytenä kapiinissa (lämpöä oli about 15..)[/quote]

Ei se taida paljoa mittarissakaan näkyä kun se mittaa sen siitä vedestä, jota ei ollut. Mutta kyllä sillä vedellä on siellä tekemistä, eikä voi yleistää, että "diesel ei ole kovin ronkeli jäähdytyksestä". Ilman pakkasnesteitä ajaessa aika nopeesti poltetaan kansipahvi/-pahveja, männänrenkaita tai sylinteriputken tiivisteitä. Toki henkilöautojen, erityisesti nykypäivän yhteispaineruiskutuskoneiden hyötysuhde on jo suhteellisen hyvä, joten hukkalämpöäkään ei juuri synny.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin