Granada nykii osakaasulla

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

Ongelma on Granada vm. '76, joka nykii osakaasulla. Moottorina Cologne 2,6 l V6.

Pitäs varmaan laittaa Classic-osastoon, Autosähkö-osastoon en laita, sillä tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, kärjet, puola ja kondensaattori on vaihdettu. Sytytysennakko säädetty 8 asteeseen. Puristuksia on tasaisesti. Jarrutehostimen letku vaihdettu jarrunilmaussulkeisten aikana. Venttiilivälykset säädetty. Ilmansuodatin uusi.

Siis se "vika": Nykii kevyellä kaasulla, etenkin ykkösellä ja kakkosella. Isoilla vaihteilla ja korkeammilla kierroksilla nykimistä ei ole, auto kulkee todella hyvin ja voimakkaasti, vääntöä piisaa, ei hyydy ylämäkiin. Auto käynnistyy hyvin kylmänä ja lämpimänä (mun mielestä "liian hyvin", onhan se vuoden 1976 Cologne alkuperäisellä Motorcraft kaasuttimella) ja käy hyvin tyhjäkäyntiä.

Mikä voisi aiheuttaa tuon "Ruckeln im Teillastbereich" (termi '80-luvun Auto, Motor und Sportista)? Epäilen alipainetaloutta, kone saa kevyellä kaasulla "väärää" ilmaa, jakajan alipainekello rikki...??? Tai sitten kaasutin...

Nyt tarvittais näitä old school-laitteiden taitajia; Tessu, Krisse ym. kertokaa se niksi. Auto on siis se 15 vuotta navetassa ja tallissa seissyt Granada, joka pelastettiin liikenteeseen.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

Ehdottakaa nyt jotain, vaikka 100% mutua, ei tarvi olla Esson baarin nurkkapöydän faktaa korrektilla Otaniemen terminologialla.

Taustaa: Tämä Granada ei siis ole mikään harrasteauto iltojen iloksi ja yhden autotapahtuman kaunistukseksi vaan se tulee päivittäiseksi ajokiksi '94 BMW 316 Compactin tilalle. Siis bemarin paikkaa ei ole kyselty vaan sitä on jo kokeiltu. Auttakaa nyt raadin jäsenet, harvoin saadaan bemarikuskeista arkifordisteja. Suunta ainakin on oikea.

Seuraavaksi listalla on Motorcraft kaasuttimen purku ja mahdollinen puhdistus, josko tuossa on Fiatvika: bensapinta kohokammiossa liian alhaalla tai se suutin tukossa. Kaasutinexpertit, herätys!
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kaasarin tiivisteitä tutkisin ja sitten kannattaa tarkistaa sytytys myös - varmista, että kipinä tulee joka pyttyyn tasaisesti ja, että ajoitus on merkissä. Sierra ajoitus kaasarikoneelle (2.3) on 6 astetta lyijyttömällä bensalla. Luultavasti on ihan sama Gradassakin.

Vahvin veikkaus menee tosiaan sille puolelle, että kone käy laihalla osakaasulla ja nykii, kun joku pytty jää syttymättä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kaasarin tiivarit TAI imusarjantiiviste tulis ekana mieleen jos kerta virtapuoli on? varmasti ok
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kiitoksia hyvät raadin jäsenet. Hieno Motorcraft-kaasutin sitten purettiin autosta ja todettiin mielenkiintoisia asioita. Löytyi rikkinäinen kalvo, ja sitten se paras: Kiihdytyspumppu oli disabloitu, alipainesysteemiä modifioitu poistamalla letkuja ja tukkimalla spraypullon nupilla jne. Tiivisteet oli ihan aika syönyt eikä Rakentaja-Ranen viritykset.

No, se kaasari (oikeasti muuten Made by Weber, licensed by Holley) matkaa mondeon takapenkillä Free Technicsiin. Tuolta useimmiten apu löytyy kaasaripulmiin.

Poika totesi, ettei tuosta autosta voi kaameaa bensasyöppöä saada: kaasarin kurkut on läpimitaltaan 26 ja 27 mm. Eli ei siinä kuutiojalat kovin virtaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

No niin. Ei nyi Granada enää. Apu löytyi; kaasutin-pura-ja-kokoa, uudet tiivisteet ja uusi kiihdytyspumpun kalvo. Johan toimii, Granada pääsi päivittäiseen ajoon.

P.S. ostakaa pois BMW 316 Compact... OK; ei myynti-ilmoituksia tänne...sori ootee.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Omasta Granadasta hävisi nykimiset ja suuri polttoaineenkulutus seuraavalla konstilla: Zetec pellin alle ja yksi vaihdekin lisää
Seuraavaan Granadaan tehdään vastaava temppu sitten kuudella sylinterillä ja ylipaineella.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Hienoa, että vika löytyi ja Granu on taas ajossa!

Omassa ruiskukölnissä oli sytkä aikaisella (useampien seppien jäljiltä laitteessa on hihnapyörässä 3 ajoitusmerkkiä). Nyt toimii taas nykimättä - toivottavasti näin on vielä huomennakin, kun autolla pitäisi olla liikkeellä. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kiitoksia vielä kerta, hemmot. Varsinkin JyriN, sun blogi on luettu etuperin ja takaperin läpi. Varsin hyödyllistä tietoa. Nyt Granada kulkee ja käy, vielä kun selviäisi nelospytyn (kuljettajan puolen etummainen) tulpan märkyys verrattuna muihin. Kulutus on noin 12 l/100 km, joka on ihan hyvä tuolle laitteelle.

Vielä loppuootee: Asuessani kesällä 1987 Helsingin Töölössä Mechelininkadulla, paikallinen kunnioitetuin ajoneuvo oli juuri tuollainen Sierra XR4i kuin Jyrillä. Hieno laite, ajan hengen mukaan takahyllyssä oli 12" subbari ja muistaakseni kolme paria 6x9 kaiuttimia. Auto osallistui mm. Stadin kruisinkeihin, jonne minäkin pokkana mukaan '86 Toyota Corolla Liftbackillä :roll: .
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kiitos, kiitos. Jaettavaksihan näitä kirjoitellaan ja siksi, että jää muistiin itselle. :)

Tuo tulpan märkyys viittaa minun mielestä siihen, ettei pytyssä sytytä kunnolla. Onko tulppa öljyinen, märkä bensasta vai vedestä? Tarkista vielä kerran, että kyseisen pytyn sytty on tasainen. Laita vaikka ajoituslamppu siihen ja tarkista, ettei kipinä jää välistä - joskun uudetkin (halvat) tulpanjohdot iskee läpi.

Kölniläisessä on vähän perusvika, että se imusarja falskaa. Yleensä tämä ilmenee ilmavuotona, mutta voisihan se olla öljyä jtai vettäkin. Kuitenkaan tohon nelospyttyyn ei oikein vesi pääse imusarjan tiivisteestä. Imusarjalla on myös taipumus löystyä, joten tarkista pulttien kireys ihan normihuoltojen yhteydessä.

Muutakin vikaa voi olla. Jos pytty huohottaa vähän vettä kannentiivisteen välistä, niin eihän se sitten kunnolla sytytä. Jos vesitilasta tulee vesi pyttyyn päin, niin varmasti menee pakokaasu toisinkin päin ja silloin paisarissa pitäisi olla painetta / pakokaasua.

Kannentiiviste voi hengittää myös öljyä. Tämän pitäisi selvitä siitä tulpan öljyisyydestä. Samoin öljyisyyden voisi aiheuttaa falskaava (katkennut tai jumiutunut) männänrengas. Minulla oli yhden talvisäilytyksen jälkeen rengas jumissa, kun kauden alkuun oli vähän pöllyttelyä. Sittemmin ongelma hävisi, kun kone sai enemmän (ja kovempaa) ajoa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Hyvä kun löysit entisen omistajan viritykset,ne onkin usein just syynä kaikkeen outoon.
Ite kans ihmettelin kun yks vanhakoppaEsco ei millään tahtonu kiihtyä vaikka kuinka yritti NO eipä ollu olleskaan kiihdytysspumpun tankoakaan missään!
Sen kun sain paikalleen niin vieläkin ontu,purin kaasarin ja KAS olikin yhestä kohin lentäny rojut kohokammioon eikä tietty ollu mitää kuvia että miten ne sinne tulis? no tarpeeks kun kokeili ja arpo niin joopas lähti pelaamaan!
Jaa aika outo on tuo Motorcraft kaasari Fomocoa ja Fordin omaa oon kyl tavannu mutta oiskoha sitte Motocraftkin nimellä jotai joskus tehty?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

JyriN kirjoitti:Kiitos, kiitos. Jaettavaksihan näitä kirjoitellaan ja siksi, että jää muistiin itselle. :)

Tuo tulpan märkyys viittaa minun mielestä siihen, ettei pytyssä sytytä kunnolla. Onko tulppa öljyinen, märkä bensasta vai vedestä? Tarkista vielä kerran, että kyseisen pytyn sytty on tasainen. Laita vaikka ajoituslamppu siihen ja tarkista, ettei kipinä jää välistä - joskun uudetkin (halvat) tulpanjohdot iskee läpi.

Kölniläisessä on vähän perusvika, että se imusarja falskaa. Yleensä tämä ilmenee ilmavuotona, mutta voisihan se olla öljyä jtai vettäkin. Kuitenkaan tohon nelospyttyyn ei oikein vesi pääse imusarjan tiivisteestä. Imusarjalla on myös taipumus löystyä, joten tarkista pulttien kireys ihan normihuoltojen yhteydessä.

Muutakin vikaa voi olla. Jos pytty huohottaa vähän vettä kannentiivisteen välistä, niin eihän se sitten kunnolla sytytä. Jos vesitilasta tulee vesi pyttyyn päin, niin varmasti menee pakokaasu toisinkin päin ja silloin paisarissa pitäisi olla painetta / pakokaasua.

Kannentiiviste voi hengittää myös öljyä. Tämän pitäisi selvitä siitä tulpan öljyisyydestä. Samoin öljyisyyden voisi aiheuttaa falskaava (katkennut tai jumiutunut) männänrengas. Minulla oli yhden talvisäilytyksen jälkeen rengas jumissa, kun kauden alkuun oli vähän pöllyttelyä. Sittemmin ongelma hävisi, kun kone sai enemmän (ja kovempaa) ajoa.
Kiitos JyriN. Sun loistavien aivotusten avulla päästiin jyvälle. Tänään Granadaan laitettiin (lue: poika laittoi, isä katsoi vierestä loppuvaiheessa ja ojenteli työkaluja) uusi imusarjan tiiviste ja säädöt käytiin läpi. Ihan kuin olisi virittänyt koko 2,6 Colognen. Nyt käy tyhjäkäyntiä kuudella, eron huomaa, kun nyppää nelospytyn tulpanjohdon irti (aiemmin kävi ns. Wartburg-tyhjäkäyntiä, eli ainoastaan oikean puolen sylinterit oli mukana toiminnassa).

Projektin myötä tuli opittua paljon Cologne-triviaa, tilattua Dieter Korpin hieno kirja...

http://www.motorbuch-versand.de/product ... ue/page/11

Ja lopuksi ihmeteltyä, miksi autoja on ns. kehitetty 1970-luvun jälkeen. Tuollainen Granadahan oli jo ihan valmis tuote, huoltoystävällinen ja mukava ajaa. No, ennen oli autoissa kuusi sylinteriä ja neljä vaihdetta, nyt on kuusi vaihdetta ja kolme sylinteriä...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Autoja kehitetään sen vuoksi kun kaikki haluavat että saasteet ajossa vähenisivät!
Samoin on kulutuksen laita,kukahan haluais ajaa enää töihin tai mökille semmosella mikä kuluttaa 10-20L/100km? on ne polttoaineenhinnat vaan semmosia piruja että kalliiksi käy.
Monesti olen itte miettiny AIVAN samaa että mihinkä me niitä kauheita hevosvoimatykkejä tarvitaan kun itekkin ajan semmosta 10km matkaa yhteesuuntaan missä nopeimmillaan ajellaan 50kmh? tästsä kun lähtee isommille teille niin se 100kmh tulee vasta kysymykseen,sinne mulla on harvoin mitään asiaa,tämmöset matkat ajaakin sitten ihan hyvin vajaa 30v vanhalla Escolla,kesät talvet ja mieluummin vielä ne takvet HEEH!
Auto pitäskin olla käyttötarkotuksen mukaan hankittu,ei liianpientä pitkälle mökkireisulle kärrynetee eikä liiansuurta yhdenihmisen kauppakassiksi
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Tessu kirjoitti:Autoja kehitetään sen vuoksi kun kaikki haluavat että saasteet ajossa vähenisivät!
Samoin on kulutuksen laita,kukahan haluais ajaa enää töihin tai mökille semmosella mikä kuluttaa 10-20L/100km? on ne polttoaineenhinnat vaan semmosia piruja että kalliiksi käy.
Monesti olen itte miettiny AIVAN samaa että mihinkä me niitä kauheita hevosvoimatykkejä tarvitaan kun itekkin ajan semmosta 10km matkaa yhteesuuntaan missä nopeimmillaan ajellaan 50kmh? tästsä kun lähtee isommille teille niin se 100kmh tulee vasta kysymykseen,sinne mulla on harvoin mitään asiaa,tämmöset matkat ajaakin sitten ihan hyvin vajaa 30v vanhalla Escolla,kesät talvet ja mieluummin vielä ne takvet HEEH!
Auto pitäskin olla käyttötarkotuksen mukaan hankittu,ei liianpientä pitkälle mökkireisulle kärrynetee eikä liiansuurta yhdenihmisen kauppakassiksi
Missä asiassa säästetään niin saatetaan toiseen tuhlata monikertainen määrä mitä nyt alunperin piti.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Olet AIVAN oikeassa
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Granada nykii osakaasulla

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tessu kirjoitti: Samoin on kulutuksen laita,kukahan haluais ajaa enää töihin tai mökille semmosella mikä kuluttaa 10-20L/100km? on ne polttoaineenhinnat vaan semmosia piruja että kalliiksi käy.
Irroitin tuon kommentin ihan siksi, että Suomessa on bensa ollut kallista aina vuodesta 1973 lähtien ja vuonna 1974 meille koulussa opetettiin ihan tosiasiana, että vuoden 2000 jälkeen ei enää ajeta autoilla, kun raakaöljy ja bensa on loppu.

Siksi fiilistelen täällä pojan '76 Granadasta, kun ei ne mörköennustukset käyneetkään toteen ja sillä hienolla autolla voi ja saa edelleen ajaa. Jos menee 10 litraa sadaallle niin voi kauhia, '05 mondeo vie 8 ja '13 focus 6,3. Autot on kivoja ja autoilu mukavaa, vaikka menis kaikki rahat...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Vastaa Viestiin