Sivu 1/1

2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 24 Touko 2014 14:53
Kirjoittaja czr96
Onkohan kenelläkään faktaa noiden Fordin (96kW/130hv) Delphin Commonrailien suuttimista.. Että onko suuttimet "päivittyneet" 01-07 välillä millään tavoin? Onko näissä mallisarjan viimeisissä kenties jollain tapaa kestävämmät suuttimet ku aikaisemmissa kun se mitä kysellyt muutamilta 06-07 mondeoiden omistajilta niin kaikilla vielä olleet alkuperäiset suuttimet paikoillaan. Myös mun autossa orkkikset ja kilsoja 330 tkm ja risat päälle.

Kun suuttimien vaihto sitten tulee eteen, niin mistäpäin maailmaa olette noita tilailleet kun tuskin ainakaan Wetterin tiskille tulee koskaan marssittua... Tarviiko tilatessa katsoa vanhoista suuttimista koodit ennen uusien tilaamista? Itse näyttäis olevan suht helppo värkätä sopiva hylsy vaihtohommiin ja sitten käy jollain expertillä koodaamassa suuttimet... tuskin tuo mitään rakettitiedettä on :?:

Nyt tosin jonkinaika auton veto epätasaista kierroksilla 1500-1800 ajettaessa matka-ajoa, mutta alkanut myös kylä savuttaan reilusti täyskasukiihdytyksissä. EGR siellä ainaki on jumissa ja imusarja tukossa, liekkö siellä syy lievään "nykimiseen".

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 24 Touko 2014 15:23
Kirjoittaja anon
Ebaystä osanumerolla ovat ostaneet.
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?TIT...ctor_types

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 30 Touko 2014 21:55
Kirjoittaja saksoboy
Aattelin hieman uppia kyseistä lankaa koska sama asia kiinnostaisi itseäkin kun kiinnostus loppupään mk3 mondeoon on kasvanut lievan autokuumeen saattelemana. 8)
Suutinten pettämisestä olis mukava kans saada jotain kilometrit versus vuosimalli tietoutta.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 30 Touko 2014 22:22
Kirjoittaja bluri
http://www.eps-turbo.de/shop/category.p ... ategory=28
Tuolta saapi kunnostettuja edukkaasti.

Itselläni -04 jolla rullattu 239tkm, paikallaan vielä alkuperäiset suuttimet.
Suutinten elinikään vaikuttaa huomattavasti polttoainesuodattimen vaihtoväli, polttoaineen laatu ja muutenkin puhtaus.
Pikkasen nakutusanturien dataa seuratessa taitaa pari suutinta falskata, mutta eipä ole iso homma vaihtaa, kun alkaa oikeasti olemaan lopussa ja ajaa limppiin.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 31 Touko 2014 12:34
Kirjoittaja jyha
250 000km ja koko pakka uusiksi. Suuttimien toiminta on niin hienovaraista ja tarkkaan säädettyä, että tuli vaan kilometrit täyteen. Tuskin olis suodattimen vaihtelulla pidennetty merkittävästi kestoa.
Jos ajattelee, että 4000rpm vauhdissa jokainen suutin tekee kolme ruiskutusta per palotapahtuma, voi ehkä ymmärtää kuinka tarkat toleranssit on kyseessä. Mekaaniset osat vaan väkisinkin kuluu.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 31 Touko 2014 14:15
Kirjoittaja bluri
jyha kirjoitti:250 000km ja koko pakka uusiksi. Suuttimien toiminta on niin hienovaraista ja tarkkaan säädettyä, että tuli vaan kilometrit täyteen. Tuskin olis suodattimen vaihtelulla pidennetty merkittävästi kestoa.
Jos ajattelee, että 4000rpm vauhdissa jokainen suutin tekee kolme ruiskutusta per palotapahtuma, voi ehkä ymmärtää kuinka tarkat toleranssit on kyseessä. Mekaaniset osat vaan väkisinkin kuluu.
Totta puhut, mutta tämä 250tkm on kuitenkin varsin heiluva näkemys.
Eihän ne uusia enää siinä kohdassa ole, mutta niin kauan kun moottori käy hyvin, eli suuttimet on toleranssien sisällä, ei niitä turhia kannata vaihtaa. Elektroniikka kuitenkin seuraa niitä varsin tarkkaan, jolloin ilmoitus kyllä tulee vaihdon ollessa tarpeellinen.

Ei tuo kuitenkaan aivan kauhea kustannus ole nykästä kaikki neljä kerralla uusiksi, mutta saa odottaa myöhempää aikaa, kun on vespumppu & vauhtipyöräremontit jo ovella..

Ja oikeasti jokaikinen epäpuhtaus (vesi ja muut kuonat) todellakin heikentää näiden kestoa. Myös nykyaikainen diesel on hieman ongelmallista varsinkin pumpun kohdalla, kun se ei oikeen tahdo voidella.

Common-raileissa se pienikin murunen voi tehdä jo paljon, esimerkiksi JCB on kaivinkoneissaan EcoMAX-moottoriinsa kylkeen laittanut neljä (4) polttoainesuodatinta. Yksi esierotin, kaksi hienompaa vedenerotin ja viimeisenä 2micronin pääsuodatin. Todennäköisesti tämä on vain varotoimenpide, etenkin kun noita vehkeitä tankkaillaan paskaisista säiliöistä yms, mutta kertoo aika paljon 2000bar CR-järjestelmän herkkyydestä. Sama moottori liikkuvassa kalustossa (pyöräkuormaaja / kurottaja) kulkee ihan yhdellä vedenerottimella ja pääsuodattimella..

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 01 Kesä 2014 23:09
Kirjoittaja czr96
Niin, tää mun mondeo on ex-taksi, kilsoja ja varsinkin tunteja on alkuperäisille suuttimille kertynyt jo ihan mukavasti. Ekat 3 vuotta/220 tkm raksutellut siis tolpalla.

Jotenkin minusta tuntuu, että Mondeon Delphin ruiskut olisi kuitenkin hivenen huonommat ku kilpailijoilla. Toki myös mersujen ruiskut on heikkoja ja varsinkin vuotovikaisia ja VAGinoiden pumppusuuttimet myös vikaantuvia mutta esim PSA konsernin ruiskut kyllä saattaa hyvinkin kestää tehtaalta murskamolle. Edellinen auto oli HDI ja ei siinä vaan ollut koskaan mitään nykimisiä tai vikoja polttoaineensyöttöpuolella vielä sen 450 tkm aikana jonka minä sillä ajelin. Toki vikoja on kaikissa merkeissä, muutenhan tämä elämä olisi todella tylsää ilman sitä remontin korjaamista...

Orientoidun siis siihen, että nykyisetkin suuttimeni jokin päivä siis hajoaa kuten muissakin mallisarjan alkupään malleissa. Ja salaa siirrän katseeni mk4 tdci malleihin ku niissä on kuuleman mukaan PSA sukuinen diesel... täydellinen keksintö siis , hyvä naseva foordin laatu ilman ranskisten hermostuttavia pikkuvikoja ja pehmeästi käyvä PSA n kone.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 02 Kesä 2014 11:39
Kirjoittaja JMSC
Eikös tuo MK3:sen TDCI ole käytännössä sama kone kuin tuo PSA:n HDI? Siis noi jakohihnalla varustetut?
Vai tuliko se jakohihnalla oleva vasta MK4 malliin?

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 02 Kesä 2014 13:29
Kirjoittaja bluri
JMSC kirjoitti:Eikös tuo MK3:sen TDCI ole käytännössä sama kone kuin tuo PSA:n HDI? Siis noi jakohihnalla varustetut?
Vai tuliko se jakohihnalla oleva vasta MK4 malliin?
MK3:n Duratorq on myös PSA-yhteistyötä, mutta kuitenkin ihan oma koneensa ja aina ketjulla. MK4:n hihnakone on sitten taasen se PSA-kone.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 02 Kesä 2014 14:24
Kirjoittaja czr96
Ok, tämä oli taas uutta tietoa että myös Mk3:n ketjukoneissa PSA:n DNA:ta.

Onko mk3 2.0 tdci koneissa muuten aina Delphin commonrail systeemit vai onko myös muun merkkistä ollut käytössä? esim peugeot ja citroen käyttävät omissaan boschin ja Siemensin laitteita.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 28 Heinä 2014 16:28
Kirjoittaja eri-ernesti
Itselläni on tuommonen 96kw malli 3. koppaa ja 07 vuotinen sedani.
Kertokaas nytte, että onko nuo ns tehdaskorjatut, mitä ebaykin satkulla tarjoo, ihan yhtä hyviä ku nuo oikeesti uudetkin?
esim. http://www.ebay.de/itm/Injektor-Einspri ... 3a92911dd8

Kotturalla ajettu 215 ja kaikki suuttimet pitäs vaihtaa.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 29 Heinä 2014 06:47
Kirjoittaja jyha
Minua kiinnostaisi tietää, missä tehtaassa ns. tehdaskunnostetut on kunnostettu? Tuskin delphillä!
Omassa ei toiminut huolletut suuttimet, piti vaihtaa uudet.

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 29 Heinä 2014 08:14
Kirjoittaja Deippa
Tuolta tilasin talvella ja ovathan nuo nyt 15tkm toiminu: http://www.eps-turbo.de/shop/category.p ... ategory=28
Ja hintakin näyttää tippuneen 120e->100e. EPS:n suuttimia on täällä kyllä joku uskaltanu kehuakin aiemmin, mutta itellä ei ton pitempää kokemusta

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 29 Heinä 2014 10:31
Kirjoittaja Jap3
Näkeekö tuon suuttimen mallin vain ottamalla sen irti? Onko 2008 1.8tdci Focuksessa Siemensin vai Delphin suuttimet? Ku ebaysta suuttimia katellu niin on siemensia ja delphia tyrkyllä saman vuotiseen Focukseen.. :roll:

Re: 2.0 TDCI suuttimista... (mk3)

Lähetetty: 29 Heinä 2014 20:37
Kirjoittaja Deippa
Tuossa ainakin mondeon koneeseen peilivinkkiä numeroiden lukuun. Tosin ite en tuolleen onnistunu kameralla saamaan riittävän hyvää kuvaa että ois selvää saanut, joten piti koittaa ihan omassa päässä kääntää peilikuvat oikeiksi

http://www.talkford.com/page/fordwiki/_ ... -types-r63