Sivu 2/3

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 15 Loka 2014 16:33
Kirjoittaja luukkak
https://docs.google.com/file/d/0B4uGQZt ... cslist_api

Mikä on tuo keltainen osa? Koneen kun käynnistää niin se kääntyy ja hirveä suhina ja imu käy sen juuresta.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 16 Loka 2014 08:23
Kirjoittaja hluukkonen
No se on imusarjan läpät ja jos suhina alkaa kulumaan niin sen alipaine letku vuotaa!

Tuossa kuvassa näkyy letkun toinen pää ympyröitynä, letku vaihtoon...

Kuva

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 16 Loka 2014 11:02
Kirjoittaja luukkak
Eli onko tuo joku systeemi joka ohjaa läppiä? Joita ei tosin enää ole. Suhina kuuluu nimenomaan tuon keltaisen vivun juuresta, kun se on kääntynyt alas:

https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... hoto%2cpng

EDIT:
"Kannattaa tarkastaa tuo läppiä ohjaava musta tanko joka on kiinni alhaalla siinä alipainekellossa ja ylhäällä valkoisessa vivussa ns. pallonivel liitoksella, siinä kaasuläppäkotelon kupeessa."

Eli tuo se on..täytyy yrittää saada se jotenkin tiiviiksi ettei falskaisi enää..

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 19 Loka 2014 12:34
Kirjoittaja luukkak
Huomasin että ala asennossa, eli "läpät" kiinni? Liitos ylhäältä vuotaa. Otin letkun pois ja tukin, eli nyt kello ei säädä akselia (en tiedä onko sitä),vaan se on kokoajan yläasennossa eikä siis suhise ja vuoda. Nykimiset ei hävinnyt, mutta ehkä käynti vähän parani.

Etuiskarien ylälaakerit ja kumit vaihdettu. Ei hävinnyt pamahtelu parkkipaikka käännöksissä..eli taitaa vetarit olla menossa..?

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 19 Loka 2014 18:39
Kirjoittaja KajS
luukkak kirjoitti:
Etuiskarien ylälaakerit ja kumit vaihdettu. Ei hävinnyt pamahtelu parkkipaikka käännöksissä..eli taitaa vetarit olla menossa..?
Vaihda koiranluut (siis ne vakaajatangon yhdyshelat). Vetarit ei pamahtele. Toinen parkkipaikkapaukuttaja on reunoiltaan loppuunajetut eturenkaat. Mulla on ollut kumpikin ilmiö. Vetarien vaihto taas ei tehnyt autosta uutta :lol:

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 19 Loka 2014 20:56
Kirjoittaja luukkak
Eipä ne koiranluut ollu yhtään väljän tuntuset..kyllä vähän näköjään pauke väheni sittenkin..pientä kuuluu vielä ja erityisesti linkkuu käännettäessä. Rutinaa ehkä enemmän.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 28 Loka 2014 15:54
Kirjoittaja luukkak
Talvirenkailla hävisi loputkin rutinat, mistä lienee johtuvan. Mutta toiseen asiaan: tutinat ja nykimiset jatkuu edelleen. Jotenkin vähän epätasaiosta ja pomppivaa on tuo meno pikkunopeuksissa (<60km/h). Letkun taidan laittaa takas tuohon kelloon kun ei mihinkää vaikuttanut..paremminkin vaikuttaa, että kulutus olisi kasvanut. Eikös muuten oo aika normaalia, että ilman ilmastointia 1.8 110hv farkkumondeo vie kaupunkipyörityksessä 11l/100km, matkassa n. 6,2l/100km?

Lämmöt on muuten poikkeuksetta ajosta riippumatta noin 85 astetta, eikös pitäisi vähän korkeammat olla?

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 29 Loka 2014 12:23
Kirjoittaja hluukkonen
luukkak kirjoitti:Talvirenkailla hävisi loputkin rutinat, mistä lienee johtuvan. Mutta toiseen asiaan: tutinat ja nykimiset jatkuu edelleen. Jotenkin vähän epätasaiosta ja pomppivaa on tuo meno pikkunopeuksissa (<60km/h). Letkun taidan laittaa takas tuohon kelloon kun ei mihinkää vaikuttanut..paremminkin vaikuttaa, että kulutus olisi kasvanut. Eikös muuten oo aika normaalia, että ilman ilmastointia 1.8 110hv farkkumondeo vie kaupunkipyörityksessä 11l/100km, matkassa n. 6,2l/100km?

Lämmöt on muuten poikkeuksetta ajosta riippumatta noin 85 astetta, eikös pitäisi vähän korkeammat olla?
Mulla menee nurkkapyörityksessä se 11l ja maantiellä pienimmillään päässyt juurikin tuohon reilu 6l, sillä erotuksella että mulla on aina ilmastointi päällä, miksi edes sammutella?

Lämmöt pitäisi olla siellä 100 asteen tietämillä mielummin.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 31 Loka 2014 09:44
Kirjoittaja KajS
Tuohon kulutukseen sanoisin, että termostaatti ja puola vaikuttaa aika paljon. Termostaatin vaihdon jälkeen en ole saanut enää menemään yli 9l / 100km. Nyt syksyllä ilasmtointikauden päätyttyä (manuaali-ilmastointi) kulutus on jämähtänyt tässä maalta-kaupunkiin-ajossa juuri 8 l/100 km. En kyllä koskaan ole maantielläkään päässyt alle 7 l / 100 km.

Tuo alhainen kulutus selittyy sillä, että Turku ei ole oikea kaupunki; ei ilmene yli kympin "kaupunkikulutusta". Vieläkään en ole rajoittajalle tuota voimanpesää kiekaissut (vaikka pojat neuvoi, että rajoittajalle kerran päivässä pitää korjaamon loitolla), mutta kierrosaluetta olen nostanut siitä 4000 rpm vanirajasta yli viiden tuhannen. Pitää muistaa,että tuo 110 cid/ 110 hp antaa huipputehonsa 5500 rpm, joten kaikki tuon yli on ns. turhia kierroksia.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 04 Marras 2014 10:24
Kirjoittaja luukkak
Kiitoksia jälleen vastauksista. Ajattelin, että voisi tuon termostaatin vaihtaa, kun nuo lämmöt on järestään alle puolenvälin (eli alle 90 asetta?). Vaihtotyöhän ei ole ihan yksinkertaisin homma, mutta taitaa onnistua ihan parkkipaikalla parissa tunnissa? Onko tämä passeli osa (ainakin 40€ motonetin tuotetta halvempi), vai pitääkö olla joku muu (90 vai 98 asteessa avautuva??):

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-T ... 2586e7a68e ??
Tai tämä:
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-M ... 5afc4be1fa

Edelleen kumman pomppivaa/nykivää meno n. 50km/h vauhdissa on. Puola oli halki, sen vaihto auttoi vain vähän. Uudet, denson 4,90€/kpl tulpat ei muuttanut menoa miksikään (voisiko vika olla niissä??), tulpan johtojen uusinta ei auttanut, ilmavuodon tukkiminen lisäsi vain kulutusta, ei mitään muuta muutosta. Mietin vielä, voisiko EGR:n ottaa pois käytöstä ja katsoa toimisiko niin. Kokemuksia tästä? Yksi vaihtoehto on antaa nykiä, sen verrran vähäistä, joskin todella ärsyttävää, se on.

Ps. Ilmastoinnin sammutan siksi, koska se on manuaalinen ja talvella en tarvitse. Lisää vain kulutusta ja vähentää tehoja.

Vaihtoehtoisesti voisin tilata nämä:
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ZUNDKER ... 2572296c9e
JA
http://www.ebay.de/itm/Mondeo-MK3-Therm ... 3a85dd62e3

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 04 Marras 2014 14:03
Kirjoittaja hluukkonen
luukkak kirjoitti:Kiitoksia jälleen vastauksista. Ajattelin, että voisi tuon termostaatin vaihtaa, kun nuo lämmöt on järestään alle puolenvälin (eli alle 90 asetta?). Vaihtotyöhän ei ole ihan yksinkertaisin homma, mutta taitaa onnistua ihan parkkipaikalla parissa tunnissa? Onko tämä passeli osa (ainakin 40€ motonetin tuotetta halvempi), vai pitääkö olla joku muu (90 vai 98 asteessa avautuva??):

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-T ... 2586e7a68e ??
Tai tämä:
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-M ... 5afc4be1fa

Edelleen kumman pomppivaa/nykivää meno n. 50km/h vauhdissa on. Puola oli halki, sen vaihto auttoi vain vähän. Uudet, denson 4,90€/kpl tulpat ei muuttanut menoa miksikään (voisiko vika olla niissä??), tulpan johtojen uusinta ei auttanut, ilmavuodon tukkiminen lisäsi vain kulutusta, ei mitään muuta muutosta. Mietin vielä, voisiko EGR:n ottaa pois käytöstä ja katsoa toimisiko niin. Kokemuksia tästä? Yksi vaihtoehto on antaa nykiä, sen verrran vähäistä, joskin todella ärsyttävää, se on.

Ps. Ilmastoinnin sammutan siksi, koska se on manuaalinen ja talvella en tarvitse. Lisää vain kulutusta ja vähentää tehoja.

Vaihtoehtoisesti voisin tilata nämä:
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ZUNDKER ... 2572296c9e
JA
http://www.ebay.de/itm/Mondeo-MK3-Therm ... 3a85dd62e3
Tuo alempi on käytetty, ei sitä!

Termarin vaihto on helppo, mutta paikka on vain ahdas, sieltä tulee sitten aika paljon vettä joka on ympäristömyrkkyä ja varmasti saat vihasia katseita jos valutat vedet maahan eli ota ainakin joku astia mukaan.

Tuossa hieman kuvia:

viewtopic.php?f=10&t=39905

Apparin lampun kun ottaa pois niin helpottaa kummasti irroittamista. Pieni räikkä, paljon jatkovarsia ja niveliä niin saa pultit auki, hyvät pitkäkärkiset pihdit millä saat letkuklemmarin auki.

P.s.

Täyskaasu kiihdytyksessä ilmastointi menee joka tapauksessa automaattisesti pois päältä, ilmastointiahan kannattaa käyttää aina kuin mahdollista ettei järjestelmään kerry vettä ja korroosiota vaan että aineet ja öljyt kiertää mahdollisimman paljon.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 05 Marras 2014 13:44
Kirjoittaja luukkak
Kiitoksia ohjeista!

Miten tuo EGR pois otto, miten helpoita kokeilla? Sähkömoottori vain irti ja jättää roikkumaan? Onko kokemuksia auttaisiko nyintään?

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 05 Marras 2014 21:33
Kirjoittaja _Pale_
Helpompi ottaa vaan töpseli irti, kuitenkin syttyy vikavalo.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 06 Marras 2014 13:33
Kirjoittaja Fordosat
Nois denson t20tt tulpissa muistaakseni 0.7 kärkiväli, oma 2.0 -01 tarvii ainakin ohjekirjan mukaan muistaakseni 1,3 mm kärkivälin..fordillakin havaittu ongelma..motti jopa sammuu valoihin pysähdyttäessä.. säätö ei onnistu noin rajulla erolla.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 07 Marras 2014 12:06
Kirjoittaja luukkak
Fordosat kirjoitti:Nois denson t20tt tulpissa muistaakseni 0.7 kärkiväli, oma 2.0 -01 tarvii ainakin ohjekirjan mukaan muistaakseni 1,3 mm kärkivälin..fordillakin havaittu ongelma..motti jopa sammuu valoihin pysähdyttäessä.. säätö ei onnistu noin rajulla erolla.
Näköjään pitäisi joo olla AGFS 22 FE 13J tulpat 1.3 kärkivälillä..kummakos jos vähän käy välillä huonosti. Täytyy tilata Ebaysta sopivat. Onko vinkkejä mistä halvimmalla?

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 07 Marras 2014 14:36
Kirjoittaja luukkak
Motonetin aikaspalvelusta vahvistettiin, että t20tt tulpat ovat 1.3 kärkivälillä.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 05 Helmi 2015 11:05
Kirjoittaja luukkak
Osaisko gurut neuvoa, kun tämä 110hv -02 mondeo kulkee 40-80km/h tasakaasulla (~2000 kierroksissa) hieman epätasaisesti? Ei ehkä varsinaisesti nyi, ehkä enemmänkin pompottaa tms. Hieman epätasaista jotenkin. Kiihdyttäessä ei tunnu mitään. Lisäksi esim liikennevaloissa tyhjäkäynti hieman rykii toisinaan enemmän, mittari ei juurikaan heilu.

Puola, johdot ja tulpat vaihdettu vuoden sisään (toki on halvat tulpat, mutta teki tuota jo ennen niitä). Ja eikös tommonen tasakaasu nyintä tms oo yleensä muualla kuin sytytyspuolella? Lisäksi juuri vaihdoin venakopan tiivisteen, kun yksi tulppa ui öljyssä. Letkut yritin katsoa, enkä löytänyt kummempaa moittimista. MAP anturin olen putsannut. EGR, bensansuodatin...??

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 25 Helmi 2015 13:38
Kirjoittaja Fordosat
luukkak kirjoitti:Motonetin aikaspalvelusta vahvistettiin, että t20tt tulpat ovat 1.3 kärkivälillä.
tarkistin kuitista tuon..hessumobiilin t20tt tulpissa ei ollut 1.3 joten itse vaihdoin ne oikeisiin kalliimpiin..ei nyi eikä rytky..

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 04 Maalis 2015 00:30
Kirjoittaja luukkak
Fordosat kirjoitti: tarkistin kuitista tuon..hessumobiilin t20tt tulpissa ei ollut 1.3 joten itse vaihdoin ne oikeisiin kalliimpiin..ei nyi eikä rytky..
Voikohan tuo pitää paikkaansa, kun kerta motonetista kertoivat muuta. Täytyy varmaan tilata tuommoiset alkup. Tulpat ebaystä 50€:lla.

Edit. Otin asian puheeksi Motonetin asiakaspalvelun kanssa ja sieltä todettiin: Tuossa tulpassa on säädettävä kärkiväli. Meillä näytti hyllyssä olevan 1,3mm kärkivälillä.

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 07 Huhti 2015 15:36
Kirjoittaja luukkak
Fordosat kirjoitti:vakiovika.. huohotinletku rikki,etupäässä kolina ja pauke kääntäessä enemmän,iskarin yläpään laakeri!

Mistä tämä huohotinletku löytyy?

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 08 Huhti 2015 09:02
Kirjoittaja Fordosat
koneen etupuolella akkukotelosta appariin päin,alaylä suunnassa..letkua ei meinaa nähdä ku kaikki edessä, vittumainen myös vaihtaa! vikana, vuotaa,suhisee.fordin uudessa letkussa klemmarit valmiina mitkä 'laukastaan' kun paikallaan koska muuten ei tilaa laittaa!
näin muistelin..

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 08 Huhti 2015 09:05
Kirjoittaja Fordosat
luukkak kirjoitti: Voikohan tuo pitää paikkaansa, kun kerta motonetista kertoivat muuta. Täytyy varmaan tilata tuommoiset alkup. Tulpat ebaystä 50€:lla.

Edit. Otin asian puheeksi Motonetin asiakaspalvelun kanssa ja sieltä todettiin: Tuossa tulpassa on säädettävä kärkiväli. Meillä näytti hyllyssä olevan 1,3mm kärkivälillä.
ootko tarkastanu omien tulppien kärkivälin jo mitalla?

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 08 Huhti 2015 09:12
Kirjoittaja Fordosat
luukkak kirjoitti:Osaisko gurut neuvoa, kun tämä 110hv -02 mondeo kulkee 40-80km/h tasakaasulla (~2000 kierroksissa) hieman epätasaisesti? Ei ehkä varsinaisesti nyi, ehkä enemmänkin pompottaa tms. Hieman epätasaista jotenkin. Kiihdyttäessä ei tunnu mitään. Lisäksi esim liikennevaloissa tyhjäkäynti hieman rykii toisinaan enemmän, mittari ei juurikaan heilu.

Puola, johdot ja tulpat vaihdettu vuoden sisään (toki on halvat tulpat, mutta teki tuota jo ennen niitä). Ja eikös tommonen tasakaasu nyintä tms oo yleensä muualla kuin sytytyspuolella? Lisäksi juuri vaihdoin venakopan tiivisteen, kun yksi tulppa ui öljyssä. Letkut yritin katsoa, enkä löytänyt kummempaa moittimista. MAP anturin olen putsannut. EGR, bensansuodatin...??
egr tekee tuota pientä nykimiseltä tuntuvaa 40-80 vauhdissa, sano gurgot fordilla..

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 08 Huhti 2015 09:31
Kirjoittaja Fordosat
KajS kirjoitti: Vaihda koiranluut (siis ne vakaajatangon yhdyshelat). Vetarit ei pamahtele. Toinen parkkipaikkapaukuttaja on reunoiltaan loppuunajetut eturenkaat. Mulla on ollut kumpikin ilmiö. Vetarien vaihto taas ei tehnyt autosta uutta :lol:
comppaan tätä parkkipaikka paukutukseen..
asfaltilla peruuttaessa renkaat käännettynä tappiin vähänkin hiekkaa renkaan alla ni paukkuu ku rengas sortaa..kesäkumeilla vähän pintaa..eibach korkeudella auto ja kulmat säädetty!:-)

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Lähetetty: 08 Huhti 2015 10:20
Kirjoittaja luukkak
Kiitos Fordosat vastauksistasi! Täytyypä tehdä seuraava lista:

- Koiranluut
- EGR venttiili irti
- Tulppien kärkivälin mittaus
- Huohotusletkun kunnon tarkastus

Hyvin pientä kolinaa on edestä alkanut kuulua myös hidasteissa/mukulakivillä, eli tuonne koiranluillehan se viittais. Lisäksi joku ihmeen "resonointi" tms naputus kuuluu välillä jostain mittariston takaa.