Ford 1.6 v.99 zetec-s

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fordpihas
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Maalis 2014 22:57

Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja fordpihas »

Eli ostin fordin puoli vuotta sitten ja muuten pelannut hyvin, mutta öljyn kulutus on ollut luokkaa 1.5L/1000km :shock: ja tyhjäkäynti on pomppivaa hurinaa. Nyt muutama päivä sitten ilmeni uusia vikoja, eli nyt ei foordi kulje enempää kuin n. 120km/h ja loivassa ylämäessä hyytyy alle 100km/h ja kiihtyy huomattavasti hitaammin kuin aikaisemmin. Pakokaasujen väri on sinertävää, lämpimänä ei enää niinkään ja ei haise normaalilta pakokaasut koneen ollessa lämmin tai kylmä, vaan nenään pistää jokin etovampi haju. Oikealla puolella moottorin kyljessä näkyy öljyä laajalla alueella, mutta maassa ei ole öljy länttejä. Öljynä on käytetty ford 5w-30 formulaa.

Olisiko minkäänlaista apua osamaattomalle? Päätin kysyä täältä ensin, koska ford huollossa pulittavat moottorivian tutkimisesta 120e/h ja kun opiskelija olen, käyttäisin kaikki neuvot hyväksi ennen sitä.
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Viittaa siihen et öljyä pääsee palotilaan joten kansiremppa on edessä. Elikkäst venttiilivarren kumit on loppu ja mahollisesti jopa kansipahvi on sökö.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

fordpihas kirjoitti:ford huollossa pulittavat moottorivian tutkimisesta 120e/h ja kun opiskelija olen
15 vuotta vanhaa vookkusta ei mielestäni kannata viedä tuohon tuntihintaan Fordille, missä lopputulos on se että saat lapun missä lukee "mahdollinen moottorivaurio, vaatii moottorin avaamista, asiakkaalta ei saatu korjauslupaa" ja laskun xxx euroa :lol:

Jos kansiremonttiin ryhtyy, niin se maksaa kuitenkin aika paljon ja helpolla ylittää auton arvon. Nimim. "Kokemusta on".
Kuvittelisin että tuommoisen öljymäärän pääseminen palotilaan vaikuttais jo sitten lambdaan ja kattiin ja siitä kautta tulee tuo suorituskyvyn alenema.

En halua luoda tappiomielialaa, mutta sinuna kävisin jossain pienellä yksityisellä moottorikorjaamolla kyselemässä että mitä tuolle voi tehdä ja mitä se tulis maksamaan. Neuvojen saaminen saattaa usein olla jopa ilmaista :P Sitten punnitaan vaihtoehdot että tehdäänkö jotain vai ajetaanko niin kauan kuin tulee savua putkesta.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
tpak
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Maalis 2014 12:03

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja tpak »

Tarkasta imusarjan alta kampikammiohöyryjen tuuletus. Ts. Imusarjan alla menee letkut harmaaseen venttiiliin, joka on oltava kunnossa, kuula liikkuu jne. Myös letkut oltava kunnossa ,ei imuvuotoa tai letku lintassa. Nimittäin se systeemi jos ei toimi alkaa hulvaton öljynsyönti luokkaa 1l /1000km. Se puskee öljyä palotilaan jos huohotus ei pelaa. Omassa fordissa huomasin tämän kun öljynkulutus pomppas pilviin,tarkastin systeemin,yks letku oli rikki,korjasin ja nyt öljyn kulutus 0,4l/1000km.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tpak kirjoitti:Tarkasta imusarjan alta kampikammiohöyryjen tuuletus.
tpak kirjoittaa asiaa. Mulla oli sama juttu - ja tyhjäkäynnin seilaaminenkin ja tehottomuus
voi johtua tuosta (esim. letku halki/poikki/irti).
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tpak
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Maalis 2014 12:03

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja tpak »

Aivan, omassa foordissakin vaikutti tyhjäkäyntiin kun sieltä rikkinäisestä letkusta hori ilmaa. Ja uskomatonta miten paljon tosiaan öljynkulutukseen vaikuttaa tuon systeemin toimimattomuus. Joten kannattaa tutkia toi
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Jos öljyä pääsee palotilaan (kuten haisevat pakokaasut siihen viittaavat), niin vaarana on myös että katti voi hiljakseen mennä osittain tukkoon sotkien päästöarvoja eikä mene autosi seuraavasta katsastuksesta läpi (jos menee edes nytkään). Samoin lambda anturi voi kerätä itseensä hiljakseen öljyisen kerroksen epäpuhtauksista eikä tulkitse pakokaasuja oikein esim. käskee vähentämään ruiskutusta ja auto kulkee nuhaisemmin. Nämä siis vain arvailuja että tulevaisuudessa voi tulla enemmänkin ongelmia moottorivikojen suhteen...
Avatar
Optimus
Viestit: 51
Liittynyt: 25 Syys 2013 00:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Viesti Kirjoittaja Optimus »

Imusarjan alla menee letkut harmaaseen venttiiliin, joka on oltava kunnossa, kuula liikkuu jne.
Kuuluuko tuon venttiiliin kolista kuten kilinäkolina- maalipullon heilutellessa?
Melko hyvin maistuu öljy Focukselle ja tänään huomasin, että käyntiin laittaessa menee yks nuista huohotusletkuista linttaan - eli tuo venttiili on sökö?
Ei myöskään mennyt päästöistä läpi tämän päiväisellä katsastusreissulla. Kaikki arvot oli koholla.
Kellään tietoa paljonko tuo venttiili marmoritiskillä kustantaa?
Focus 1,6 '00
Vastaa Viestiin