Sivu 1/2

Focus st

Lähetetty: 10 Maalis 2014 23:01
Kirjoittaja tonza85
Elikkä tollasta auto olen nytten katellut ja netistä haeskellut tietoa että onko miten käyttövarma auto mutta ei oikein tietoja löydy.
Niinpä aattelin täältä kysellä että onko mitä lastentauteja tossa ja miten osien saatavuus?

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 09:09
Kirjoittaja maddiih
Uudempaa st:tä vai vanhaa?

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 15:44
Kirjoittaja tonza85
Kyseessä 2006 st unohtu laittaa

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 19:47
Kirjoittaja nenzo
Vuoden 2006 Focus ST on varmasti suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan hyvä auto, mutta käyttövarmuudesta en osaa sanoa mitään. Hyvä vaihtoehto ko. autolle voisi olla Focus 1.6 EcoB Mountune Performance MP200, joka löytyy autotallistani.
Suoritusarvot autoissa ovat lähes identtiset ja kulutuslukemissa on melko suuri ero: 13,8/6,8/9,3 l/100 km vs. 7,7/5,0/6,0l/100km. Jos kiinnostaa, niin lisätietoja löytyy myyntipalstalta.

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 20:18
Kirjoittaja maddiih
Varmasti todella hyvä vaihtoehto tuo 1,6 pata mutta jos yhtää sitä kaasujalkaa polttelee, ees vähänkää ni kyllä suosittelen st:tä, käyttökokemusta laitteesta ei ole mutta seat altea 1,6 litran motin jälkee ku vaihoin tohon -05 st220 mondeoo ni en oo sitä hetkeäkään katunu. Se ei enään vaa mulle riittäny. Vaikka kylläkin se 1,6 litranen on kestävä ja vähä ruokanen kone

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 20:50
Kirjoittaja tonza85
Toi ecoboost on liian hintava joten sen voi unohtaa.
Kellään ei siis oo kokemuksia ton st koneen kestävyydestä esim?

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 21:24
Kirjoittaja focst
Viides vuosi menossa ja ei ainakaan vielä mitään kovin isoja murheita ollu..nyt 110tkm ajettu 06vm..

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 22:10
Kirjoittaja yritäedes
Omaa kokemusta ei ole, mutta kestävän moottorin maineessa tuo Volvo-kone on ollut (tietenkin sillä edellytyksellä, että on huollettu ajallaan).
Sama moottori kuljettaa kepeästi myös isompikorisia autoja, kutan Volvo S80, Mondeo MK4 tai S-max. Noihin verrattuna se pääsee Focuksessa helpolla - rata-ajot on taas sitten luku erikseen.

Re: Focus st

Lähetetty: 11 Maalis 2014 22:25
Kirjoittaja tonza85
Alright kaunkohan noissa toi turbo kestää?
focust onko autolles sit muuta tehty ku perushuoltoja?

Re: Focus st

Lähetetty: 12 Maalis 2014 10:17
Kirjoittaja tuomaz
maddiih kirjoitti:Varmasti todella hyvä vaihtoehto tuo 1,6 pata mutta jos yhtää sitä kaasujalkaa polttelee, ees vähänkää ni kyllä suosittelen st:tä, käyttökokemusta laitteesta ei ole mutta seat altea 1,6 litran motin jälkee ku vaihoin tohon -05 st220 mondeoo ni en oo sitä hetkeäkään katunu. Se ei enään vaa mulle riittäny. Vaikka kylläkin se 1,6 litranen on kestävä ja vähä ruokanen kone

Sorry asian vierestä puhuminen, mutta en kyl välttämättä menis suoriltakäsin vertailemaan altean 1.6:sta focuksen mountuneviritettyyn ekopuustiin...

Re: Focus st

Lähetetty: 12 Maalis 2014 12:26
Kirjoittaja focst
Laturi, vetoakselit,pyöränlaakerit,etualatukivarsien takahelat ja nokkaakselien stefat vaihdeltu..

Re: Focus st

Lähetetty: 12 Maalis 2014 18:57
Kirjoittaja tonza85
Onkos tossa viellä tyyppivikana vetoakselit jos noin vähillä kilometreillä jo pitänyt vaihtaa ja kustantiko paljonkii vaihto?
sama homma nokkaakselien stefat paljon velottivat vaihdossa?

Re: Focus st

Lähetetty: 12 Maalis 2014 19:32
Kirjoittaja focst
Vetoakselin suojakumit hajoaa sisäpäiden nivelistä..fordin kautta ei saa pelkkiä kumeja volvon kautta ois saanu mutta oli mulla jo myöhästä rupes tärryyttämään..jakopään osat kohtuu hintaset stefat alle 10e kpl vetarit oli hintavat 650-750e kpl noin nyt on ruvennut saamaan myös kunnostettuja ja ne oli jotain noin 300e kpl..työ hinnoista en osaa sanoa ite vaihdellu kaikki tarvittavat osat..

Re: Focus st

Lähetetty: 12 Maalis 2014 21:47
Kirjoittaja tonza85
Selvä juttu.
Yritin netistä ettiä tieto mitä turbo toi kone käyttää mut ei oikein löytynyt,tietääkö kukaan mikä siellä pyörii?

Re: Focus st

Lähetetty: 13 Maalis 2014 21:05
Kirjoittaja Rstuning
tonza85 kirjoitti:Selvä juttu.
Yritin netistä ettiä tieto mitä turbo toi kone käyttää mut ei oikein löytynyt,tietääkö kukaan mikä siellä pyörii?

Ku Klux Klan ( kolmen keijon turbo siellä pyörii vakiona)

Kannattis varmaan sun tonzan ottaa tuo haku päälle. Täällä klubillakin on hieman keskusteltu focus st turbo aiheesta.

Muutamalla eri yksilöllä käyt koeajolla ni saat jonkinlaisen tuntuman kyseiseen vekottimeen.

Alkaahan tuo hinnaltaan olevan jo "halpa" monelle työssäkäyvälle ihmiselle vrt. uuteen joka makso yli 41ke. Mut onhan se jo 7-8 vuotta vanha malli.

Re: Focus st

Lähetetty: 15 Maalis 2014 20:15
Kirjoittaja tonza85
Hakua on kyllä käytetty mutta turboa en löytänyt.
Tarkempi kkk turbon merkki onko sama mitä volvo käyttää vai fordi laittanu toisenlaisen?

Re: Focus st

Lähetetty: 17 Maalis 2014 20:33
Kirjoittaja Rstuning
tonza85 kirjoitti:Hakua on kyllä käytetty mutta turboa en löytänyt.
Tarkempi kkk turbon merkki onko sama mitä volvo käyttää vai fordi laittanu toisenlaisen?
K04 ahdin siellä volvossa hyrrää. Käsittääkseni se kkk on sulautunut nykyään borg warnerin kanssa ja 2009 Focus RS:ssähän on borg warnerin ahdin.

Focus st turbossa on sama ahdin,kuin s-maxissa ja mondeossa ja vain volvon c30 t5:sessa.

Re: Focus st

Lähetetty: 22 Maalis 2014 20:32
Kirjoittaja tonza85
Rstuning kirjoitti: K04 ahdin siellä volvossa hyrrää. Käsittääkseni se kkk on sulautunut nykyään borg warnerin kanssa ja 2009 Focus RS:ssähän on borg warnerin ahdin.

Focus st turbossa on sama ahdin,kuin s-maxissa ja mondeossa ja vain volvon c30 t5:sessa.
Onkohan turbo jo loppuun ajettu jos mittarissa 151tkm vai kestääkö yli 200tkm?

Re: Focus st

Lähetetty: 23 Maalis 2014 11:42
Kirjoittaja terae
tonza85 kirjoitti: Onkohan turbo jo loppuun ajettu jos mittarissa 151tkm vai kestääkö yli 200tkm?
Aivan mahdoton sanoa. Riippuu täysin siitä miten sitä on käytetty. Siitäkin huolimatta että sen keskimääräinen elinkaari on laskennallisesti tuota luokkaa.

Kaikille kuluville osille pätee hyvin pitkälle samat fysiikan lait kuluman kannalta. Eli toistuva iskurasitus (täysille/pois) tai kylmiltään rasittelu lyhentää oleellisesti elinkaarta. Myös lämpimän osan turhan nopea viilennys tekee materiaaleille hallaa. Eli kun materiaalissa tapahtuu lämpötilan muutosten myötä pieniä muutoksia niin olisi pitkän elinkaaren saamiseksi oleellista saada muutokset tapahtumaan mahdollisimman hitaasti.

Voitelukin merkitsee paljon, jokainen öljy ei ole sama asia ja vaihtovälin kanssa ei kannata pihistellä. Laakeri ei loppujen lopuksi ole niinkään ne metallit vaan se metallien välissä oleva öljyfilmi joka poistaa kahden pinnan välissä olevan kitkan ja mahdollistaa osien nopean pyörimisen hallitussa suunnassa. Eli se voiteluaine irroittaa metallit toisistaan mutta luo myös omalta osaltaan kitkaa. Mitä puhtaampi öljy, sitä parempi. Jos seassa on ylimäärästä tavaraa niin se ei toimi tehokkaasti laakerointina vaan yhä enempi laakerointia kuluttavana kitkapintana.

Teoriassa turbo voisi olla lähes koskematon tai sitten täysin lopussa.

Re: Focus st

Lähetetty: 23 Maalis 2014 14:35
Kirjoittaja JohnFinn
Oleellinen asia on käyttää auton-/moottorinvalmistajan suositusten mukaista moottoriöljyä - tähän pakokaasuahdin asettaa omat vaatimuksensa. Seuraavaksi on muistettava, että käynnistyksen jälkeen moottorin on annettava käydä joutokäyntiä jonkun aikaa öljyn juoksevuuden normalisoitumiseksi - ennen kuin ahtimen roottori alkaa pyörimään - voitelun varmistamiseksi. Moottorin sammutuksen yhteydessä on muistettava käyttää moottoria riittävän kauan ( 30 - 90 s ) joutokäynnillä, jotta lämpötilat tasaantuvat ja ahtimen roottorin pyörintä lakkaa ennen kuin moottorin öljypumpun; tämä on oleellisen tärkeä asia erityisesti kovan, välittömän moottoritieajon jälkeen.
Em. asioita noudattamalla pakokaasuahdin kestää siinä missä moottorin muutkin rakenteet.
Ja voitelutekniikasta kiinnostuneille suosittelen tribologian perusteisiin tutustumista - vaikkapa Wikipedian avustuksella. 8)

Re: Focus st

Lähetetty: 23 Maalis 2014 16:50
Kirjoittaja KajS
Taas asiaa JohnFinniltä. Muinaisturbojuttua: 1980-luvulla, kun kuluttajillekin oli tarjolla Renault 5 Turbo keskimoottorilla, tehdas antoi ohjeet, että antakaa moottorin käydä joutokäyntiä ainakin 15 sekuntia ennenkuin polkaisette täydet kierrokset. Olivat nimittäin sporttiset rellukuskit rikkoneet turboja kiekaisemalla kierrokset kaakkoon heti käynnistettäessä. Toinen juttu oli turbosaabit Ruotsissa: 90 % turboista oli rikki, johtuen siitä, että moottorit oli sammutettu just suoraan ajosta, eikä oltu annettu niiden käydä joutokäyntiä viilentämistarkoituksessa.

Mutta offtopikkia: miten nykyturbot soveltuvat Start-Stop-automatiikan käyttöön? Eikö se sammutus kesken kaiken juuri pilaa turbon?

PS. Luin tribologia-artikkelin...

Re: Focus st

Lähetetty: 23 Maalis 2014 17:32
Kirjoittaja JohnFinn
Terävä mies Kai (ilman kysymysmerkkiä :mrgreen: ). Tuo start-stop-toiminto todella koettelee turboja! Omassa Focuksessa ( huom. Focuksessa - ei Focusissa! ) on onneksi tuon toiminnon ohitusnappi, jota käytän kun moottori ei ole kunnolla lämmin. Ja kaupunkiajossa tuo käynnin "pätkintä" todella koettelee sekä akkua, että ahdinta. Ahtimen pelastukseksi ei tule muuta kuin normitetun öljyn käyttö ja turboa valvovan tekniikan toiminta.

Veikkaan, että seuraavan sukupolven start-stop-toimintoiset järjestelmät suomalaisissa olosuhteissa tuhoavat turboja, koska niissä tuo toiminto on pakkotoimista ( ei ole off-nappia ) ja toiminnon katkaisun lämpötilarajoitusta on siirretty muutaman astetta pakkasen puolelle. Toimivalla järjestelmällä ( tässä "yltiövihreässä" ) olisi oltava oma öljypumppu ahtimen laakeroinnille.

Re: Focus st

Lähetetty: 23 Maalis 2014 22:59
Kirjoittaja Rstuning
En tiedä mitä ajatella,jos ensimmäisenä ajattelee kauanko turbo kestää käyttöautossa. Auton tekniikka tai mekaniikka, kun ei ole ikuista.

Jos ostaa tuollaisen 150tkm ajetun focuksen on parempi,että varaa remontti rahaa 2000-3000e. Melkein vois aina varata,jos ostaa minkä vaan automallin.

Sieltä voi heti porsia vetoakselit. Laturi voi hajota. Taka-akselista voi mennä puslia. Huohotin pitää vaihtaa ja putki vaihtaa kumiseen. Jarrut joutuu päivittämään tai vaihtamaan levyt/palat. Kytkin voi olla loppu. Jne...

Se on vaan niin paljon myös siitä kiinni miten joku on ajanut yksilöllä ja pitänyt sitä. Joitakin,kun ei kiinnosta yhtään. Ajetaan,kuin hullut ja huolletaan sitten,kun joku rikkoontuu.

Ei herneitä :x

Re: Focus st

Lähetetty: 22 Loka 2014 23:38
Kirjoittaja Hurricane79
Kymysys: Oletteko ST miehet laittaneet talveksi jotain pahvia/ suojaa etusäleikköön?
Ensimmäinen voortti ajossa mutta edellisessä autossa joka oli D5 Volvo, alkoi maantieajossa tulemaan kovilla pakkasilla ongelmaa jollei suojannut ajoviimalta.

Re: Focus st

Lähetetty: 23 Loka 2014 06:22
Kirjoittaja focst
Ei tarvitse pahvia keulaan lämpöä riittää enemmän kuin tarpeeksi myös talvella.. 8) hyvä ja lämmin talvi auto..