Sivu 1/1

vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 15 Helmi 2014 12:04
Kirjoittaja eikkaiivari
Hei,

Katselin videota:http://www.youtube.com/watch?v=S_j4qz17IDY
Huomatakseni, että mondeossa on pieni ja iso vesitermostaatti. Tietääkö joku mitä funktiota noi kumpikin tekee siellä? Autossani on viime vuosina lämpömittarin mukaan lämmöt tippuneet tasaisesti, joten epäilen termostaattivikaa. Ei ole eberiä kun Saksasta auton aikoinaan toin.

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 16 Helmi 2014 16:26
Kirjoittaja mösjöö
Todennäkösesti kysymys on siitä, että toinen niistä termostaateista aukeaa matalammassa lämpötilassa kuin toinen. Joku suunnittelija on sitten tälleen ajatellut saavuttavansa jotain.

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 16 Helmi 2014 19:19
Kirjoittaja juhve
se toinen on öljyn lauhduttimen termari

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... %28TDCi%29

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 16 Helmi 2014 23:03
Kirjoittaja eikkaiivari
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Jotenkin kuitenkin tuntuu oudolta että tuo pienempi (vesipumpun kyljessä oleva) olisi öljyyn liittyvä termostaatti. Jos katsotte tästä videosta kohdalta 18:00 alkaen niin näkyy, että ilmanpainetta järjestelmään antamalla, sisältä ruiskuaa jäähdytysnestettä ulos:
http://www.youtube.com/watch?v=S_j4qz17IDY

Tuossa edellisessä viestissä antamassasi linkissä: http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... %28TDCi%29
Otsikko puhuu oil cooler stat (mitä lienee tuo stat tarkoittaa?), mutta loppupäässä sivua käsketään jäähdytysnestettä laittamaan sisuksiin nelisen litraa.

Kysymys kuuluu: jäähdytetäänkö mondeon öljyä vedellä?

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 17 Helmi 2014 06:18
Kirjoittaja jyha
Se stat tarkoittaa termoSTATtia. Ja juu kyllä jäähdytetään öljyä vedellä.

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 19 Helmi 2014 11:20
Kirjoittaja JMSC
eikkaiivari kirjoitti:Kiitos vastauksista tähän mennessä. Jotenkin kuitenkin tuntuu oudolta että tuo pienempi (vesipumpun kyljessä oleva) olisi öljyyn liittyvä termostaatti. Jos katsotte tästä videosta kohdalta 18:00 alkaen niin näkyy, että ilmanpainetta järjestelmään antamalla, sisältä ruiskuaa jäähdytysnestettä ulos
Juu pienempi vesipumpun kyljessä oleva on öljynjäähdyttimen termari, vesi menee em. termostaatilta lämmönvaihtimeen joka on moottorin alapuolella.
Samassa "mokkulassa" on kiinni öljynsuodatin.

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 19 Helmi 2014 12:38
Kirjoittaja eikkaiivari
Asia selvenee minullekin koko ajan, kiitoksia. Olin kuvitellut että Mondeossa on erillinen öljytermostaatti. Olikos Mondeossa siis ollenkaan öljysyyläriä? Jos on niin se on sitten varmaan sarjassa tuon lämmönvaihtimen kanssa.

Rupesin pohtimaan tuon lämmönvaihtimen funktiota ja tuli mieleeni seuraavaa:
-Onkohan lämmönvaihdin laitettu sinne siksi, että saadaan öljy lämpenemään nopeammin ihannetasolle? Oletuksena että Mondeo ei vakiona tykkää nostaa öljynlämpöjä kunnolla ylös ja tätä on päätetty auttaa sylinterikannen nopeammalla lämmönnousulla eli ottamalla jäähdytysnesteestä potkua.

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 19 Helmi 2014 15:11
Kirjoittaja mösjöö
Todennäköisesti sen takia, että se öljy saadaan pidettyä vakiolämpöisenä. Kone kuin kone niin öljy lämpeää huomattavasti vettä nopeammin.

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 31 Loka 2016 21:38
Kirjoittaja czr96
Tästä öljynjäähdyttimen termarista, että onko kovinkin kuluvaa laatua kun Mulla mennyt näitä jo kolme kappaletta. Nättihän tuo on vaihtaa mutta miettinyt että miks ei kestä käytössä.
Käytännössä joka talveksi joutunut uusimaan ku ei muuten pidä lämpöjä huonostikaan.

Missähän asteessa tuon pitäisi aueta/sulkeutua? Päätermostaatti on 88 motorcraft.liekkö samat asteet?

Re: vesitermostaatit Mondeo TDCI -01 130 hp

Lähetetty: 21 Marras 2017 13:55
Kirjoittaja -Markus-
Tuli omaan "tutkimuskohteeseen" vaihdettua samalla vesitermostaatti ja tuo "öljytermostaatti" kun ei lämmöt mittarin mukaan käyttäytyneet loogisesti. Auto Mondeo TDCI vm 2002 130 hv. Mittarilukema 393 tkm. Öljytermostaatin tosiaan pystyy vaihtamaan ilman imusarjan irrottamista. (Jossain ohjeissa näin neuvottiin tekemään). Ja tuo vesitermostaatti on myös todella hyvällä paikalla vaihtaa. Vaihdon jälkeen alkoi lämmöt pysymään nätisti mittarin puolessa välissä. Autosta purettu jossain vaiheessa webasto/eberi pois joten kylmänä kun lähtee nii hetken kestkää että lämmöt normaalissa, n 10 km kantatietä saa ajaa nollakelissä.

Mielenkiintoinen havainto oli öljytermostaatin purkamisen jälkeen kun huomasin, että osa selkeesti viallinen. Ilmeisesti rikottu asennusvaiheessa luulisin. Osassa oli kyllä vuosileima 02 , mikä viittaisi että alkuperäinen osa kyseessä.

Kuvia:
https://photos.app.goo.gl/53QgzD0MwsO6JVGr2