Katsastuksessa tuli hylkäys HC ja CO-päästöjen takia. HC 270ppm (max 100ppm) ja CO jotain 0,6% (max 0,5%.)
CO eli häkä pakokaasussa tarkoittaa, että polttoainetta on liikaa palamisessa verrattuna happeen. Siis jos moottori on mekaanisesti kunnossa.
Liian rikkaan seoksen syy->Happea meni putkeen ennen lambda-anturia->moottorinohjaus yritti rikastaa lisää ettei happea enää tulisi.
Happi kuitenkin reagoi katalysaattorissa, eikä näkynyt enää pakokaasumittarissa.
Mondeossa, jos katti ei ole pakosarjassa, on pakosarjan ja etuputken välissä tuollainen "donitsi". Jousikuorma painaa tiiviiksi, ja sallii moottorin keinumisen.
Tiiviste kuitenkin kuluu pois ennemmin tai myöhemmin, minulla tämä tapahtui kilometreillä 200600. Huom, tästä ei kuulunut juuri ääntä.
Uusi osa maksaa noin 4€ ostopaikasta riippuen ja on helppo vaihtaa.
Vanha tiiviste:
EDIT:
Tässä uusi tiiviste
Laipaatiivistekin oli aika heikon näköinen...
Vinkki: Mondeo mk1 tyhjäkäyntipäästöt korkealla
Vinkki: Mondeo mk1 tyhjäkäyntipäästöt korkealla
Mondeo mk1 2.0 4d -96