Mondeo mk3 mittariston polttimot

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Moi!

Ilmeisesti tuommoset polttimot on mondeon mittaristossa?
T10 3w 4Kpl ja T5 1,2w 6kpl?

Kummatkin on lasikantapolttimoita ilmeisesti ja voi vaihtaa mittariston muovi kantaan?
Onkos nuo T5 1,2w lamput vaihdettavissa muovi kantaan vai pitääkö jostain löytää poltin kannan kanssa? Eli lähteekö lasikantapoltin muovikannasta irti vai onko kiinteä?

Toimiiko ledi polttimot mittaristossa ja onko kannattavaa vaihtaa ledit?

Nämä tiedot löysin muista keskusteluista joten en tiedä olenko oikeassa? :)
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Pitkälti ovat vaihdettava kannan kanssa. Onhan nuo ledit sallittuja mittaristossa eri juttu on sitten mistä löytää.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Aladobix
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Elo 2013 13:57

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Aladobix »

tepsu123 kirjoitti:Pitkälti ovat vaihdettava kannan kanssa.
Höpsis.
Ainakin kun kesällä vaihdoin omaan Mk3, kaikki ovat aivan tavallisia lasikantapolttimoita jotka vedetään irti noista muovisista kiinnikkeistään.
Katsoo tosiaan että ottaa 3W eikä 5W versioita, minulla ainakin kun puuttuu mittaristovalon säätö kokonaan niin 5W olisi ollut tuskaisen kirkas.
tepsu123 kirjoitti: Onhan nuo ledit sallittuja mittaristossa eri juttu on sitten mistä löytää.
Esim. Motonet on noita pullollaan.
Toinen asia on sitten mitä hyötyä ledistä tässä hommassa on: valo tulee kumminkin saman vihreän filtterin läpi.
Kestoikä tahi virrankulutuskaan ei mittaristossa ole pätevä syy, semminkin kun monet ledikorvikkeet ovat laadultaan sellaista sekundaa että kärähtävät nopeammin kuin tavalliset lamput.
Sitä paitsi hehkulamppu loistaa tasaisesti joka suuntaan, kun taas monissa ledeissä on hyvin kapea valokeila. Lopputulos voi olla hyvinkin epätasainen taustavalo.
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Kiitos hyvistä vastauksista. Päädyin näihin normaali polttimoihin, eli ledit saa jäädä, kun kyse on vaan mittaristosta. Ebay UK oli hyvä paikka. Sieltä löytyi pikkusen halvemmalla lamput. 10 kpl kumpiakin niin ompahan varastossa, jos tarvii myöhemmin. Samoilla postimaksuilla tulee kaikki, kun tilailin samalla muitakin polttimoita autoon. :) Niin ja tilasin kumpiakin pelkät polttimot ilman muovi kantoja.

Toivotaan nyt että ovat vaihdettavissa pelkät polttimot, ettei tarvitse kannan kanssa vaihtaa, kun löysin myös keskustelun jossa puhuttiin ettei kaikissa mk3 malleissa saa vaihdettua pelkkiä polttimoita.
Tuntuu vaan oudolta jos olisivat eri vuosimallin autoihin laittanut eri polttimot mittaristoon??

Niin ja itsellä on tuo himmenniin, kun jouduin tilaamaan uuden katkaisijan aikaisemmin autoon, niin otin himmentimellä sen...
TonttuX
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:44

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

ihan tasaisen valon sillä ledillä sai ja kirkautta paljon enemmän. Ei ole paljon tarvvinnut ledejä vaihdella toisin kuin normi polttimoita.
Volvo V70 bi-fuel 2.0 my13
ex Kia Ceed 2016 1.0
ex Citroen C5 1.6 HDI 2008
ex Ford Mondeo 115hp TDCI 2004 farmari 6-v manual
ex Volvo V70 2,5TDI 1999
ex w210 E240 V6 A, 1998
ex Ford Mondeo Aut. 130hp TDCI 2004 farmari
ex w202 220D A, 1995
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja jyha »

Onko ledit himmennettävissä? Itse kaipaan mielummin himmeämpiä mittarivaloja kuin kirkkaampia.
Mondeo 130 tdci -02
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Aladobix kirjoitti: Höpsis.
Ainakin kun kesällä vaihdoin omaan Mk3, kaikki ovat aivan tavallisia lasikantapolttimoita jotka vedetään irti noista muovisista kiinnikkeistään.
Katsoo tosiaan että ottaa 3W eikä 5W versioita, minulla ainakin kun puuttuu mittaristovalon säätö kokonaan niin 5W olisi ollut tuskaisen kirkas.
Esim. Motonet on noita pullollaan.
Toinen asia on sitten mitä hyötyä ledistä tässä hommassa on: valo tulee kumminkin saman vihreän filtterin läpi.
Kestoikä tahi virrankulutuskaan ei mittaristossa ole pätevä syy, semminkin kun monet ledikorvikkeet ovat laadultaan sellaista sekundaa että kärähtävät nopeammin kuin tavalliset lamput.
Sitä paitsi hehkulamppu loistaa tasaisesti joka suuntaan, kun taas monissa ledeissä on hyvin kapea valokeila. Lopputulos voi olla hyvinkin epätasainen taustavalo.
5w "polttaa" mittariston, ovat niin kuumia.

viewtopic.php?f=10&t=39905&start=50

Tuossa kuvia valojen vaihdosta.
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Ledeistä huomasin semmosen jutun tänään, kun laitoin kuskin ja apukuskin jalkotilaan polttimot jotka ovat ledit, niin toimii hienosti, mutta vain toisinpäin poltin kannassa. Sitten semmonen ihme juttu, kun kattovalon laittaa "off" tilaan syttyy jalkatilojen ledit todella himmeästi palamaan, jonka huomaa vain pimeässä. Mistä tämä voi johtua? Voiko samanlainen ongelma tulla mittariston tai muiden valojen kanssa jos vaihtaa ledit, eli katkaisimen ollessa nolla asennossa virtaa kulkee pikkuisen lampun lävitse??

Niin ja eikö sitä kannata aina laittaa samankokoiset polttimot mitä on aikaisemminkin ollut, sillä estää kannan sulamisen yms. yms.
Itsellä autossa himmenniin joka himmentää mittariston ja lämmityslaitteen näytön ja napit todella hyvä näin pimeänä aikana!
TonttuX
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:44

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

jyha kirjoitti:Onko ledit himmennettävissä? Itse kaipaan mielummin himmeämpiä mittarivaloja kuin kirkkaampia.

himmenee ihan normaalisti.
Volvo V70 bi-fuel 2.0 my13
ex Kia Ceed 2016 1.0
ex Citroen C5 1.6 HDI 2008
ex Ford Mondeo 115hp TDCI 2004 farmari 6-v manual
ex Volvo V70 2,5TDI 1999
ex w210 E240 V6 A, 1998
ex Ford Mondeo Aut. 130hp TDCI 2004 farmari
ex w202 220D A, 1995
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Mittarivalot vaihdettu ja kävi todella helposti ja nopeasti. yksi muovi kiinnite lohkes mutta korjautui liimalla. :D

Semmonen tuli eteen kun purin muoveja kuskin jalkotilasta sitä isoita muovi osaa. Löysin tälläisen vempeleen sieltä: Kuva

Muovissa on tuon laitteen edessä ritilä. Mitä tuo mittaa vai mittaako mitään ja mihin tuo liittyy? Myöhemmin ilmeisesti asennettu, kuva liitoksesta Kuva
Eli nuo punaiset johdot menevät tuohon laitteeseen.

Onko kellään tietoa mikä tuon on ja mitä se tekee? Voiko tämä liittyä webastoon tai ilmastointiin jotenkin?
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Lisäystä vielä kuvassa oikealla C502 kohdasta numero 16 on otettu yksi johto irti ja liitetty siihen yksi punainen johto ja 16 kohdan johdon tilalle laitettu kaksi johtoa jotka menee tuohon aikaisemmin kuvaamaan laitteeseen. Mikä rele tai muut tuo C502 on?

Kuva
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja bluri »

Muutapa en tiedä, mutta osanumero googleen ja kertoo että on ilmastoinnin lämpöanturi:

http://www.easyautoparts.eu/en/sparepar ... w-9c734-ad
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

bluri kirjoitti:Muutapa en tiedä, mutta osanumero googleen ja kertoo että on ilmastoinnin lämpöanturi:

http://www.easyautoparts.eu/en/sparepar ... w-9c734-ad
Selvensi hiukan. Sitä vain ihmettelen kun on pitänyt ryöstää johdot jälkikäteen. Automaatti ilmastointi niin tuo varmaan haistelee lämpöä ja yrittää automaatilla pitää sen vakiona. Ihmetyttää vaan nuo webaston johdot siinä...
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja jyha »

Oliskos eberin asennuksessa tehty nuo ryöstöt. Omassanikin on tuollaiset!
Mondeo 130 tdci -02
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja emax »

Mulla on tuo sama mötikkä. Se haistelee sisäilman lämpöä, ja kuuluu olla siinä koetaulun alamuovissa kiinni, semmoisen ritilän kohdalla, oikealla.
Mulla siihen menee kuitenkin ihan orginaalin näköiset johdot.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Olisko webasto kytketty tuohon lämpötila anturiin ja tietty raja-arvo kun ylittyy lopettaa webasto sisätilan lämmityksen tms!?

Automaatti ilmastoinnissa noita antureita on koelaudassa valoisuuden anturi ja sitten kanavissa lämpötila antureita ja tuo kabiinin lämpötila anturi.
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Toimiikos tämä anturi jos automaatti ilmastoinnista ei ole valittuna automaatti toimintoa? Kun näytössä lukee "auto" silloin ilmastointi napissa palaa valo... Vai onko anturi aina kytkettynä päällä vaikka "auto" asento ei ole kytketty ja haistelee näyttöön asetettua lämpötilaa esim. +22 astetta, kun anturi haistaa lämpötilan +22 alkaa webasto viilentämään ilmaa ja taas kesällä kun käyttää pelkkää ilmastointia säätää se lämpöä enemmän, kun lämpötila +22 on tavoitettu... Hankalasti selitetty :)

Webaston kellossa on myös valinta pelkälle puhallukselle, eli webaston ei pitäisi lämmittää, jos valitsee puhallus toiminnon?
Toimiikos tämä sitten kesällä jäähdytykseen?
Jos säädän lämpötilan näytöstä vaikka +19 asteeseen niin jäähdyttääkö ilmastointi auton siihen lämpötilaan eli webaston kello ohjaisi ilmastoinnin päälle ja ilmastointi puhaltaisi viileää niin kauan, kun anturi tunnistaa +19 asteen lämmön? :o

Tätä voisi hyödyntää kesällä, kun auto on kauan parkissa kuumalla kelillä, niin auto olisi viileä kun sinne menee kun webasto/ilmastointi olisi viilentänyt auton.
Autoa ei tarvitsisi käynnistää aikaisemmin, kun on johonkin lähdössä ja samalla tulisi webastoa käyytettyä kesälläkin, kun suosittelevat käyttämään webastoa välillä ettei se ole jumissa kun ensimmäiset pakkaset alkavat...
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja bluri »

Juudasman kirjoitti:Toimiikos tämä anturi jos automaatti ilmastoinnista ei ole valittuna automaatti toimintoa? Kun näytössä lukee "auto" silloin ilmastointi napissa palaa valo... Vai onko anturi aina kytkettynä päällä vaikka "auto" asento ei ole kytketty ja haistelee näyttöön asetettua lämpötilaa esim. +22 astetta, kun anturi haistaa lämpötilan +22 alkaa webasto viilentämään ilmaa ja taas kesällä kun käyttää pelkkää ilmastointia säätää se lämpöä enemmän, kun lämpötila +22 on tavoitettu... Hankalasti selitetty :)

Webaston kellossa on myös valinta pelkälle puhallukselle, eli webaston ei pitäisi lämmittää, jos valitsee puhallus toiminnon?
Toimiikos tämä sitten kesällä jäähdytykseen?
Jos säädän lämpötilan näytöstä vaikka +19 asteeseen niin jäähdyttääkö ilmastointi auton siihen lämpötilaan eli webaston kello ohjaisi ilmastoinnin päälle ja ilmastointi puhaltaisi viileää niin kauan, kun anturi tunnistaa +19 asteen lämmön? :o

Tätä voisi hyödyntää kesällä, kun auto on kauan parkissa kuumalla kelillä, niin auto olisi viileä kun sinne menee kun webasto/ilmastointi olisi viilentänyt auton.
Autoa ei tarvitsisi käynnistää aikaisemmin, kun on johonkin lähdössä ja samalla tulisi webastoa käyytettyä kesälläkin, kun suosittelevat käyttämään webastoa välillä ettei se ole jumissa kun ensimmäiset pakkaset alkavat...
Mietippähän pikkasen, millä sitä ilmastointia käytetään.. Oliskohan auton moottorilla..? Mitenköhän se kompura sais paineita aikaseks, jos se ei saa moottorilta voimaa..?

Kun näytössä lukee AUTO säätää ilmanvaihtojärjestelmä puhallusnopeutta sekä lämppärin kennon virtaamaa tuon ja muiden antureiden yhteistoiminnan mukaan, jotta saadaan sisätiloihin näytössä näkyvä lukema.
Jos taas laitat puhalluksen tiettyyn kovuuteen, häviää AUTO, ja jää lämpötila näyttöön, pyrkii auto hakeutumaan sillä puhallusnopeudella kyseiseen lämpötilaan.

TS. jos halua autoon kuumaa, 'väännät' napeilla lämmön HI ja laitat puhalluksen täysille siipien kuvasta, mutta tämähän hoituukin jo tuulilasi-nappia painamalla (joskin tuulilasinappi eli defrost kytkee myös AC:n päälle kuivattaakseen ilmaa)

Voihan se webaston puhallus pelata kesällä jäähdytykseen, jos autossa on kuumempi kuin ulkoilmassa, mutta et sillä pääse vallitsevan ulkolämpötilan alapuolelle.
Webasto siis lämmittää jäähdytynestettä, josta voidaan sitten ottaa lisää lämpöä lämmittimen kennon kautta sisätiloitin, kun taasen ilmastoinnin kompura lauhduttaa kylmäaineen avulla ilmastoinnin kennoa, josta saadaan sitten kylmää otettua kesällä sisätiloihin.
Vastaa Viestiin