Sivu 1/1

1,8tdci viheltää

Lähetetty: 18 Tammi 2014 11:10
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kyselin jo tossa viewtopic.php?f=3&t=43118 ketjussa mutta kun se on toisen tapauksen ketju niin aloitan uuden.

Eli nyt kun kelit kylmeni niin 150tkm ajettu työjuhta tekee joka päivä aamuin illoin sen, että kun olen ajanut moottoritiellä noin 10min niin konehuoneesta alkaa kuulua voimistuva vihellys.
Se ei ala yhtäkkiä vaan nousee äänettömästä, viheltää "täysillä" ehkä 10-15sec ja hiipuu sitten pois.

Luulin ensin apulaitehihnan kiristäjäksi, koska se rahisi tyhjäkäynnilläkin mutta siitä vihellys ei sitten tullutkaan.
Paikallaan huudattamalla ääntä ei saa aikaiseksi eikä pienemmillä nopeuksilla samoilla kierroksilla.
Vihellys ei ainakaan ihan kiinteästi seuraa moottorin kierroksia vaan pikemminkin kuormitusta.

Voisko se olla sittenkin turbo? Mutta luulis että se viheltäisi sitten muulloinkin kuin vain moottoritiellä.
Esimerkiksi pitkään ylämäkeen vedättäessä.

Re: Connect 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 19 Tammi 2014 16:33
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tämän päivän tutkimustuloksia ja havaintoja jos jollekulle tulisi jotain mieleen.

Vinkuna pysyi tänään pitempään päällä useampaan otteeseen, joten sai vähän kokeiltua eri asioita:

-Vihellyksen taajuus on suunnilleen vakio eikä siis seuraa moottorin eikä turbon kierroksia. Taajuus pysyy samana vaikka vaihtaa vaihdetta.
-Vihellys loppuu puolen sekunnin viiveellä jos kaasun painaa pohjaan tai nostaa kokonaan ylös. Alkaa taas uudelleen kun painaa kaasua.
-Vihellyksen voimakkuus voisi näiden havaintojen perusteella olla riippuvainen ahtopaineesta.
-Se ei koskaan ala ennen kuin useamman kilometrin moottoritieajon jälkeen.
Joku osa ilmeisesti jäähtyy ajoviimassa ja aiheuttaa vihellyksen. Mikä?
Ääni on todella voimakas.

Ahtoputket on tutkittu moneen kertaa enkä löydä vuotoja. Yksi klemmari oli löysällä mutta sen kiristäminen ei muuttanut tilannet.

Re: Connect 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Helmi 2018 08:56
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Näköjään ollut pari lauhaa talveä välissä kun ei ole vihellellyt.
Mutta nyt taas vislaa oiken kunnolla.

Olenko ainoa jolla on samat oireet?

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Helmi 2018 13:01
Kirjoittaja anon1
On niitä muillakin. Ovat paikallistaneet vihellyksen välijäähyn seuduille.Olisko siellä vuotoja,vai vihelteleekö siellä putkistossa.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 22 Tammi 2022 21:02
Kirjoittaja Jasa
Vanha viestiketju mutta kokeillaan onnea:
löytyikö tälle syytä?

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Tammi 2022 11:05
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Jasa kirjoitti: 22 Tammi 2022 21:02 Vanha viestiketju mutta kokeillaan onnea:
löytyikö tälle syytä?
Jospa siellä coolerissa on ollut vettä joka on jäätynyt jonka seurauksena kanavien koko on pienentynyt, virtausnopeus kasvanut ja siksi viheltää?

Äänen muuttuminen voisi selittyä sillä, että kuuma ahtoilma sulattaa ja siten liikuttaa jäähileitä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Tammi 2022 12:20
Kirjoittaja Renee
Onko coolerissa pohjassa se vesivalumareikä että kosteus poistuu vai mikä systeemi niissä on.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Tammi 2022 13:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 23 Tammi 2022 12:20 Onko coolerissa pohjassa se vesivalumareikä että kosteus poistuu vai mikä systeemi niissä on.
Kosteus poistuu imuilman mukana moottoriin. Ei paineastioissa yleensä reikiä ole.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Tammi 2022 13:41
Kirjoittaja Renee
Joo onkohan kysyjillä maskisuojaa keulassa että lämpöpysyy paremmin moottoritilassa
Ajattekin vain kun jossan moottoreissa on tälläistä juttua.
Jos nyt täältä lukemaani oikein ymmärsin, niin coolerin alla (pelkääjän puolella) on pieni reikä, josta pitäisi vesien yms päästä pois. En ole kurkannut autoni alle, mutta uskon semmoisen olevan siellä. Ohjeita olen lukenut, että tuon noin 1mm reijän suurentaminen 2-3mm voisi auttaa.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 23 Tammi 2022 19:18
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ketjun aloittajana kommentoin, että mun Connectin vihellyksen syy ei koskaan selvinnyt.
Aina pakkasilla se vihelteli ja leudolla ilmalla ei koskaan.

Jotenkin sen yhdistin jään muodostumiseen imu/ahtoputkistossa mutta mitään varmuutta asiaan ei tullut.
Yksi selitys voi olla kylmyyden aiheuttama muodonmuutos jossain imuputkiston osassa niin että joku putken/letkun liitoksen reuna muodostaa pillin joka viheltää sopivassa virtauksessa.
Vaarallinen se ilmiö ei ainkaan voi olla koska mitään ei särkynyt. Taisin ajaa sillä 250tkm

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 24 Tammi 2022 09:23
Kirjoittaja Mk1escos
Siis coolerissa reikä? Se on ahtovuoto ja todella hätäinen purkkaviritys huonolle suunnittelulle.
Ei ikinä ole misään mallissa tai merkissä itelle tullut vastaan että pitäisi ahtovuotoja tehdä kosteuden poistamiseksi ahtoputkistosta.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 24 Tammi 2022 10:07
Kirjoittaja Renee
1millin reikä ei varmasti paijon ahtopaineita hävitä.
Totta huonosti suunniteltu jos näitä juttuja lukee että cooleri jäätyy ja monesti moottorikkoa pukkaa. Tässä yksi jos tekniikka ei ole kunnossa siellä suunittelupöydällä.
https://ffp.fi/viewtopic.php?t=131725

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 24 Tammi 2022 10:27
Kirjoittaja Mk1escos
Oletko muuten renee tietoinen mitä sieltä tulee ilman mukana ulos? Ja tulee muuten aika paljon millin lävestä ilmaa 1.5 bar paineella. On sitten kivasti koko tienoo siitä keulasta huohotin öljyssä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 24 Tammi 2022 11:02
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mk1escos kirjoitti: 24 Tammi 2022 10:27 Oletko muuten renee tietoinen mitä sieltä tulee ilman mukana ulos? Ja tulee muuten aika paljon millin lävestä ilmaa 1.5 bar paineella. On sitten kivasti koko tienoo siitä keulasta huohotin öljyssä.
Tuossa on lisäksi sellainen ilmiö, että ohivirtaava ilma jäähtyy ja jäätyy helposti joten sellaisen reiän merkitys voi olla psykologinen. Kompressorin vedenpoistoventiilli jäätyy helposti huonelämmössäkin.
Ajossa jossa vihellys kuuluu, ei lämpöä kerry juuri siitä syystä kun se kenno on jo jäässä, varsinkin pohjalta, joten se reikä ei toimi teoriassa siinäkään.

Tosiaan, coolerissa on usein selkeä öljynmuodostus ihan luontaisena ilmiönä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 29 Tammi 2022 11:27
Kirjoittaja Warra
Itsellä kanssa oli sitkeästi etsittävissä "jurnutus ulina" ajossa ja ei koskaan täysin kylmänä vaan kun oli pari kilometriä takana. Ilmeni millä vaan vaihteella mutta vain suht matalilla kierroksilla esim. ylämäessä. Turbot ym. tutkittiin ja lopulta vika löytyi. Kaksoismassavauhtipyörä. Toki kun tuon tajusi huomasi että myös tyhjäkäynnillä tuo vauhtipyörä piti ääntä.. Helpoin tsekkaus tilanteesta oli kun tuo sivuääni alkoi: paina hieman kytkintä. Polkimessa tuntuu tärinää. Kun ääntä ei ole (omassa tapauksessa loivassa alamäessä), ja painaa kytkintä ei tärise poljin lainkaan.

1.8TDCi Focus 2009 kysesssä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 29 Tammi 2022 11:51
Kirjoittaja Paappa
Itsellä entisessä autossa (s-max 1.8 tdci) pääsi kerran välijäähdytin jäätymään reissussa. Autosta hävisi ensin tehot ja lopulta ei enää käynnistynyt lainkaan - sitten auton matka jatkui hinurin lavalla lähimpään huoltoon sulamaan.
Tuon jälkeen oli talvella aina vähintään alamaski välijäähdyttimen edestä tukittuna, eikä vastaavia ongelmia enää ilmennyt.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 30 Tammi 2022 06:45
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Warra kirjoitti: 29 Tammi 2022 11:27 Itsellä kanssa oli sitkeästi etsittävissä "jurnutus ulina" ajossa ja ei koskaan täysin kylmänä vaan kun oli pari kilometriä takana. Ilmeni millä vaan vaihteella mutta vain suht matalilla kierroksilla esim. ylämäessä. Turbot ym. tutkittiin ja lopulta vika löytyi. Kaksoismassavauhtipyörä. Toki kun tuon tajusi huomasi että myös tyhjäkäynnillä tuo vauhtipyörä piti ääntä.. Helpoin tsekkaus tilanteesta oli kun tuo sivuääni alkoi: paina hieman kytkintä. Polkimessa tuntuu tärinää. Kun ääntä ei ole (omassa tapauksessa loivassa alamäessä), ja painaa kytkintä ei tärise poljin lainkaan.

1.8TDCi Focus 2009 kysesssä.
1.8tdci Connectissa taitaa olla tavallinen "kova" vauhtipyärä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 31 Tammi 2022 08:42
Kirjoittaja saksoboy
Näköjään reneen viittaama valmistajan tekemä reikä coolerissa on aika lailla esson baarin juttuja ja näköjään linkkaama juttukin käsittelee raskaskalustoa. Itse en ole kyllä ikinä törmännyt siihen että autossa olisi ahtovuoto tehtaalta lähtiessä mutta jos sellainen on raskaskalustossa niin pitää myös huomioida että suomen liikenteessä olevien kuorma-autojen moottorin koko on siellä 7.0 ja 14.0 litran välillä jolloin liikuteltava ilmamääräkin on moninkerroin suurempi jos se vähääkään on kokoon suhteutettu.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 31 Tammi 2022 11:29
Kirjoittaja Renee
Vastaus edellä olevaan juttuun Volvon välijäädytin ja millin reikä kondenssiveden poistoon.
Ruåtsalaisinsinöörien suunnittelema, luota vaan siihen, ihan tehdastekonen. Kun auto tehdään pohjolan oloihin niin kaikki asiat pitää huomioida ennakkoon..

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 31 Tammi 2022 14:21
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Transiitti 2.4 tdci on myös vihellellyt joskus tuollaisessa -5-+5 asteessa ensimmäisen kilsojen aikana mutta eipä tuo ole menoa haitannut.
Nimenomaan kylmänä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 31 Tammi 2022 14:58
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 31 Tammi 2022 11:29 Vastaus edellä olevaan juttuun Volvon välijäädytin ja millin reikä kondenssiveden poistoon.
Ruåtsalaisinsinöörien suunnittelema, luota vaan siihen, ihan tehdastekonen. Kun auto tehdään pohjolan oloihin niin kaikki asiat pitää huomioida ennakkoon..
Ainut selkeä lause jutussasi tehtaalla lähtiessä olevasta reiästä on
"Tuossa -09 F12 Volvo kuormurissa on reikä ahtoputkessa jo tehtaalta tullessaan.. (noin 3mm.) suhisee kyl" koko ajan."
Ja kyseessä on raskaskalusto. Mistään en löydä virallista tietoa moisesta että henkilöautoissa olisi reikä välijäähyssä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 31 Tammi 2022 15:57
Kirjoittaja Mk1escos
Etkä varmaan löydä kun ei niitä siellä tehtaalla sinne ole porailtu. Pienikin ahtovuoto sotkee yllättävän paljon, ja kerää sitä öljypöly paskaa sitten ihan jokapaikkaan. Jokainen kun ajanut dieseleillä yhtään enemmän tietää et pelkästään klemmariliitoksista tohkuu sitä öljyä niin että ahtoputket on öljyisiä ja pölyisiä siitä kohtaa.
Teeppä siihen millin reikä niin on muuten öljyä ympäriinsä.

Essonbaarin paskapuheita.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 01 Helmi 2022 10:38
Kirjoittaja Renee
Empä tiedä kuka puhuu lööperiä. Normi 850 T5 kyseessä.
Kun auto jossa on toi kondendesivesi valuu pois hallitusti.
Noi mittaustulokset on vakiolla 6.9 s 0-100 kulkupuoli 250km/h. Varmaan kulkisi kovempaa jos ei olisi sitä millin reikää tai sitten ei kun cooleri jäässä.

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 01 Helmi 2022 15:16
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Silloin kun toi oma vinkuminen oli tapeetilla niin selasin nettiä välijäähyasian tiimoilta.
On sitä jäätymistä ollut pösöissakin ja reikiäkin on vissiin porailtu:

Vian oli aiheuttanut välijäähdyttimeen kondensoitunut vesi joka oli sittemmin jäätynyt ensimmäisten pakkasten tullen. Vika korjattiin kuivaamalla välijäähdytin ja poraamalla reikä välijäähdyttimen/putken alaosaan josta kondensoituva vesi pääsee pois. Maahantuoja oli kuulemma myös neuvonut toimimaan näin vastaavissa tilanteissa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40776.0

Re: 1,8tdci viheltää

Lähetetty: 01 Helmi 2022 15:58
Kirjoittaja Mk1escos
No en kymmenen korjaamo vuoden aikana törmännyt yhteenkään missä olisi ahtoilmajäähdyttimeen porailtu reikiä. Enkä ole sen jälkeenkään missään oikeissa autoissa nähnyt tahallisia ahtovuotoja.