1,6 zetec jakopää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

uusi foordin omistaja ilmoittautuu joukkoonne . eli tuli tuommonen vm2000 focus laitettua 1,6:nen ajettu 220t ja jakopää remontti alkas olemaan ajankohtanen. elikkäs on tullut ite laitettua aiempiin japsi autoihin mitsut, hondat yms nuo jakopäät, mutta onkos tässä focuksen jakoremontissa jotain huomioitavaa joka poikkeaa muista autoista ? oulussa eräältä korjaamolta kysyin hintaa operaatiolle niin jakohihnasarjan vaihto osineen n.320e ja ei kuulemma sisällä vesipumppua, koska ei ole saman hihnan alla. eli kannattaako vesipumppu vaihtaa samassa ? itse kyllä taidan tehä tämän operaation niin kaikki vinkit ja ohjeet on enemmän kuin tervetulleita. onkos tuossa olikos se nyt alfamer tai joku tämmönen kirja, jota motonet myy niin ohjeita jakopään vaihtoon ? Öljyhän tällekkin yksilölle maistuu ja ei näytä olevan harvinaista mitä olen googlelta kysellyt... onko jotain vinkkejä tähän ? tulpat vaihoin männä viikolla niin 3 tulpaa oikeen hyvät mutta yhessä tulpassa karstaa sekä männän päällä myös. ilmeisesti männänrengas jumissa ? saisko sitä jotenki lioteltua irti ? foorti käskee laittamaan 5w30 ölppää mutta onko kokemuksia mitä moottori tykkää jos kokeilee eri öljyä ?

olettako tohtineet ajaa noin pitkään kuin huolto-opas kertoo eli 150 000 / 10v kumpi saavutetaan ensin ? jotenkin pelottaa noin pitkät ajat. eikös tämä 1,6 ole Zetec- SE ja 1,8 pelkkä zetec ? kun kertoo eri hihnan vaihto ajat noille ?
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Kyllä noista alfamerin kirjoista pääsee ihan hyvin selville mitä kuuluu tehä ja saa ajotuksen kohillee. Ainoana huonona puolena pidän niissä sitä et kaikki kuvat ei ol ihan tarkkoja ja kuvissa on puhtaita moottoreita joka oma ei varmasti ole. Ite suosittelen vaihtamaan vesipumpun samalla. Opelissa ainakin menee pumppu aikast pian rikki pelkän hihnanvaihdon jälkeen. Ei ol välttämättä männärengas jumissa voi olla myös venttiilinvarren kumit loppuun käytetty. Ja tosta öljystä sen verran et suosittelen lämpimästi Ford 5w30 5L kannu, öljyä siinä on pesuainetta mukana joka putsaa öljykanavia ja hydraulisia nostimia. Tosta tulpasta sen verran et voi olla myös tulppa pimiänä tai muuten hiukan heikko jolloin saattaa myös karstottaa sen. Vois olla ennen jakopään remppaa hyvä mitata puristukset ja ohivuodot. Samalla kertaa sitten tarvittaessa tekee kansi rempan. Ite en noihin huolto-oppaiden suosituksiin luota vaihto välinä oon pitäny 60 000km tuli se sitten vuodessa tai parissa täyteen ja joka kerralla vesipumppu samalla varmistamaan ettei se ainakaan sano sopparia irti. Toki pidempikin voisi olla ajotyylistä riippuen. Huomioitavaa on et hommaa työhön sopivat työkalut ennakkoon.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Omassa rotiskossa ekan kerran vaihdettu viisi vuotiaana 155tkm kohdilla ja tokan kerran seittemän vuoden välillä about 290tkm kohdilla, eli kaí se jokusen kilometrin kestää... Vesipumpun voi toki vaihtaa erikseenkin, mutta järkevää se on vaihtaa siinä samalla kun muistaakseni vesipumpun hihnapyörän/ muut suojamuovit joutuu anyway irroittamaan jakopään rempan yhteydessä. Valeon pumppu motonetistä jotain 40e eli ei paha.

PS. Jakopään vaihto on helppo homma Alfamerin neuvoja noudattaen jos tietää mitä tekee, mutta jos homma menee vituiks niin se on sit venttiilit vääränä sen jälkeen. Eli tämä moottori on sitä mallia, mikä ottaa kipiää jos on jako sekasin. Nimim. "Kokemusta on" :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

Kiitoksia nopeista vastauksista. Tartteeko tähän sitten jotain erikoistyökaluja?
Semmonen tuli tässsä mieleen niin kun samalla aattelin tuon apulaitehihnan vaihtaa niin kannattaako sitä kiristin juttua vaihtaa ? Näky olevan noin 70e se.. jakohihnaksi lienee hyvä merkki gates? Tietää tilailla oikiat/tarvittavat osat.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tarvii "erikois"työkaluja. Tai siis lukitussetin.Ton näkönen setti, jonka voi korvata 5mm lattaraudalla ja 40mm pitkällä pultilla, muistaakseni M8. Haynes:n ohjeiden mukaan se pultin tarkka pituus olis 38,5mm.

Itse en sitä apulaitehihnan kiristintä vaihtais vielä, se kun on niin helposti vaihdettavissa kuitenkin. Uusi apulaitehihna kuitenkin on hieman lyhyempi kuin se mikä siellä nyt on pyörinyt. Hammashihnasarjaksi kannattaa valita joku tunnettu valmistaja kuten Gates, Contitech, SKF... Ja se vesipumppu kannattaa vaihtaa kun sen vaihto on ikävämpää jälkikäteen.

Muutamia pointtereita: Venttiilikoppaa irroittaessasi käytä malttia ja kärsivällisyyttä. Se halkee pultinreikien ympäriltä suht selvästi, jos on hikoilua tai vuotoa havaittu niin, ehkä sijoitus uuteen tiivisteeseenkin olis paikallaan. Toiseksi kun rupeet ajoitusta laittaa kohilleen niin sen 5mm lattaraudan/lukitustyökalun ja kannen väliin ei jää yhtään rakoa. Jos lattaraudan ja kannen/laakeripukkien väliin jää rako, on nokat puol kierrosta väärässä kohtaa.

Kampiakselin pultin kiristysmomentti oli muistaakseni 60Nm+90°(varmista!). Ton 60Nm uskaltaa vääntää sitä kampiakselin lukituspulttia vasten vielä, asteita ei. Itse olen sen pyssyllä tiukannu kulmaan ja ei oo 1/2" mopo riittänyt. Muuten toi zetecin jakopää on yks kivoimpia. Ainakin täysin eri maata kun VAG-johdannaiset :D
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

Eiköhän näillä alkuun päästä! Kiitoksia tosipaljon nopeista vastauksista. Saapi kertoa lisää niksejä jos löytyy niin saapi muutki lueskella sitte. Mitenkäs tuo öljy homma vielä niin pitääkö se olla tuota fordin 5w30 jota motonetissä noin30e/5l? Vai käviskö esim valvoline 5w30 tai mobilin 5w30? Tuntuu tätä fordin logolla varustetussa kannussa olevaa syövän kohtuu paljon.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Onko apulaitehihnan kiristin rikki? Jos vinkumisen takia meinaat vaihtaa, niin oman kokemuksen mukaan se johtuu kuluneesta välipyörän tai kiristimen pyörän laakerista, itse kiristin tuntuu olevan lujaa tekoa. Voithan sä laittaa sitä valvolinen yli 100tkm ajetuille moottoreille suositeltua, hyvin se mulla pysyi sisällä aikoinaan...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Paljon hyvää asiaa yhdessä ketjussa ja otsikkokin paikallaan! Hyvä!
lat3ks1 kirjoitti:Vai käviskö esim valvoline 5w30 tai mobilin 5w30? Tuntuu tätä fordin logolla varustetussa kannussa olevaa syövän kohtuu paljon.
Meidän autossa (sama moottori) on nyt sisällä Valvoline MaxLife 5w30 - samasta syystä päätin kokeilla. Eroa on öljynkulutuksessa, mutta ei paljoa; ehkä noin 20 % vähemmän kuluu.
lat3ks1 kirjoitti:ilmeisesti männänrengas jumissa ? saisko sitä jotenki lioteltua irti ?
Kokeilin paloöljyllä liottamista (tulpan reiästä männän päälle, koneen pyörittelyä käsin ja odottelua),
öljynvaihdossa Engine Flush- aineita ja ennenkaikkea kovaa ajoa... Öljynsyönti pieneni merkittävästi, mutta ei poistunut kokonaan...
mösjöö kirjoitti:Hammashihnasarjaksi kannattaa valita joku tunnettu valmistaja kuten Gates, Contitech, SKF...
Noiden mukana tulee myös uusi kampiakselin pultti
lat3ks1 kirjoitti:Kampiakselin pultin kiristysmomentti oli muistaakseni 60Nm+90°(varmista!).
Mun korjausoppaassa lukee 40 Nm + 90 astetta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

tuomaz kirjoitti:Onko apulaitehihnan kiristin rikki? Jos vinkumisen takia meinaat vaihtaa, niin oman kokemuksen mukaan se johtuu kuluneesta välipyörän tai kiristimen pyörän laakerista, itse kiristin tuntuu olevan lujaa tekoa. Voithan sä laittaa sitä valvolinen yli 100tkm ajetuille moottoreille suositeltua, hyvin se mulla pysyi sisällä aikoinaan...
Ei ole erikoisemmin rikki. Tosiaan kylmänä kun starttaa niin semmonen ihme kitkutus/nirskunta kuuluu vähä aikaa. Nyt syksyllä rapakelilläku vähäkään enempää vettä tiellä niin hyytyy ja heräsi kaamean hihnan vinkumisen ja hajun kans. Mutta tuota ongelmaa ei ole ollut kun pakkaset tuli. Onko nuo laakerit erikseen vaihdettavissa? Muistasko joku kokoja tai numeroita jolla löytyisi uudet ? Ihan hyvin itelläki voi nuo laakerit olla menossa.

semmonen vielä että onko minkälainen homma vaihtaa nuo venttiilivarren kumit? Jos vaikka auttas öljyn syöntiin.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

On jotkut hurjat noihin pelkkiä laakereita vaihtanut, ite ostin suosiolla kokonaan rullat. Maksaa jotain pari kymppiä kipale. Hihnankiristimen rullaa ei myyty ilman kiristinlaitetta kun kysyin niin piti eBaysta tilata se pelkkä rulla..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

yritäedes kirjoitti:Kokeilin paloöljyllä liottamista (tulpan reiästä männän päälle, koneen pyörittelyä käsin ja odottelua),
öljynvaihdossa Engine Flush- aineita ja ennenkaikkea kovaa ajoa... Öljynsyönti pieneni merkittävästi, mutta ei poistunut kokonaan...
- Terveen koneen kuuluukin syödä öljyä, ~3% tai alle öljyä:poltettuun polttoaineeseen on mun mielestä vielä hyväksyttävää
lat3ks1 kirjoitti:Kampiakselin pultin kiristysmomentti oli muistaakseni 60Nm+90°(varmista!).
Mun korjausoppaassa lukee 40 Nm + 90 astetta.[/quote]
- Jotain sellasta :D T: ulkomuisti
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja tersa »

foorti käskee laittamaan 5w30 ölppää mutta onko kokemuksia mitä moottori tykkää jos kokeilee eri öljyä ?
Yhtä hyvin on zetecci toiminu 5-40W:llä.
olettako tohtineet ajaa noin pitkään kuin huolto-opas kertoo eli 150 000 / 10v kumpi saavutetaan ensin ? jotenkin pelottaa noin pitkät ajat. eikös tämä 1,6 ole Zetec- SE ja 1,8 pelkkä zetec ? kun kertoo eri hihnan vaihto ajat noille ?
Joo, ekalla kertaa tuli 10v täyteen ja tokalla kertaa vähän vajaa 150 tkm. Aiemmassa zetecissä vaihtoväli 120 tkm / 5 v.
Valeon pumppu motonetistä jotain 40e eli ei paha. Opelissa ainakin menee pumppu aikast pian rikki pelkän hihnanvaihdon jälkeen.
Joo samalla vaihtoon vaan niin on mukavampi ajella. Tosin vanhempaan Zeteciin tuli kestotesti ja alkuperäinen pumppu kesti ~340 tkm ja jakopään rullatkin kesti kahden hihnanvaihtovälin.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

Mistäkä näissä zetekissä tietää että onko S vai SE jne ? Oma on 1.6 ja vm 2000 jakohihna vaihettu 2010/140tkm ja nyt 224tkm niin jos tämä on tuon pitemmän vaihtovälin moottori niin eihän tässä vielä kovin kiirus oo vaihtaa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

lat3ks1 kirjoitti:Mistäkä näissä zetekissä tietää että onko S vai SE jne
Zetec SE ja S on sama asia, kun se on Focuksessa oleva 1.6 tilavuuksinen kone. Focuksen Mk 1:n 1.8 ja 2.0 bensakoneet ovat vanhempaa Zetec E-sarjaa. Mutta 1.6 on siis aina uudempi Sigma (SE/S) ja vaihtoväli se pitempi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Zetec_engine
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

Kellään tietoa saako mistään uusia männänrenkaita tähän moottoriin ja jos saa niin onkohan minkä hintasia ?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Originaalirenkaista en tiedä, mutta ainakin Geotze:n renkaita pitäisi saada varaosaliikkeestä tilaamalla noin 100 €.
Tai sitten vaikka nuo.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
lat3ks1
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2014 12:09

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja lat3ks1 »

yritäedes kirjoitti:Originaalirenkaista en tiedä, mutta ainakin Geotze:n renkaita pitäisi saada varaosaliikkeestä tilaamalla noin 100 €.
Tai sitten vaikka nuo.
No eipä pahan hintaset. Mitenkä lie saapiko tässä alakautta otettua mäntiä pois ilman että kantta irrottaa ?
depvi
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2014 14:14

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja depvi »

Itellä myös jakopään vaihto edessä -99 zetec bensa-focukseen. Onko kellään tietoa, mistä johtuu jakopään kohdalta tuleva ulina noin 2000-2300 kierroksilla? Aika kova ääni, mutta ei kuitenkaan joka kerta kuulu.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

lat3ks1 kirjoitti: Mitenkä lie saapiko tässä alakautta otettua mäntiä pois ilman että kantta irrottaa ?
Jos tarkoitat mäntien ottamista pois alakautta kampiakselin ollessa paikoillaan, niin ei onnistu - ja vielä vähemmän takaisin laittaminen.
depvi kirjoitti:Itellä myös jakopään vaihto edessä -99 zetec bensa-focukseen. Onko kellään tietoa, mistä johtuu jakopään kohdalta tuleva ulina noin 2000-2300 kierroksilla? Aika kova ääni, mutta ei kuitenkaan joka kerta kuulu.
Ei sitä tuon perusteella kukaan osaa arvata. :roll:
Todennäköisesti se on moniurahihna/sen kiristinrullat/joku apulaitteista...
MUTTA jos se tulee jakopään kannen sisältä, on olemassa vaara, että hammashihnan kiristin on laukeamassa - ja se ei tiedä hyvää. Paljonko kiristimellä on ajettu - vai onko peräti vielä alkuperäinen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tuomaz kirjoitti:Hihnankiristimen rullaa ei myyty ilman kiristinlaitetta kun kysyin niin piti eBaysta tilata se pelkkä rulla..
Huomasin, että noita kiristinlaitteen rullia on ilmestynyt näihin verkkokauppoihin. Esim. http://www.topautoosat.fi/bta-7168113.html Puolalaista valmistetta tuo BTA, arvaan.
Durateciin sopivaa rullaa löytyy myös.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Juu maailmalta tilaamalla noita saa, siihen aikaan kun omaani ekan kerran ostelin niin mulla ei ollut välineitä netissä maksamiseen vaan tavara piti saada kässiä vastaan suoraan lapaan :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

yritäedes kirjoitti:
Jos tarkoitat mäntien ottamista pois alakautta kampiakselin ollessa paikoillaan, niin ei onnistu - ja vielä vähemmän takaisin laittaminen.[

Eipä muuten ylipäänsä mäntiä saa pois alakautta, vaikka ottaisi kampiakselinkin pois, ainakaan ehjinä. Ja kampiakselin irroittaminen moottori paikoillaan ei muutenkaan ole ihan yksinkertainen juttu, jos nyt ylipäänsä edes onnistuu.
depvi
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2014 14:14

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja depvi »

depvi kirjoitti:Itellä myös jakopään vaihto edessä -99 zetec bensa-focukseen. Onko kellään tietoa, mistä johtuu jakopään kohdalta tuleva ulina noin 2000-2300 kierroksilla? Aika kova ääni, mutta ei kuitenkaan joka kerta kuulu.
Ei sitä tuon perusteella kukaan osaa arvata. :roll:
Todennäköisesti se on moniurahihna/sen kiristinrullat/joku apulaitteista...
MUTTA jos se tulee jakopään kannen sisältä, on olemassa vaara, että hammashihnan kiristin on laukeamassa - ja se ei tiedä hyvää. Paljonko kiristimellä on ajettu - vai onko peräti vielä alkuperäinen?[/quote]

Ei pienintäkään tietoa, koska vaihdettu vai onko koskaan. Yli 300 tkm mittarissa. Remontti on edessä ensi viikolla, motonetista käyn hakemassa jakohihnasarjan ja vesipumpun. Eikös tuo mainitsemasi kiristin tule kuitenkin noissa jakohihnasarjoissa mukana? :oops:
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

depvi kirjoitti:Eikös tuo mainitsemasi kiristin tule kuitenkin noissa jakohihnasarjoissa mukana?
On se siellä mukana. Ja samalla kun moniurahihna otetaan edestä pois tieltä, voi sen ja kiristys- ja välirullan kunnon tarkastaa ja vaihtaa tarvitessa uuteen. Ja etsiä väljää tai takertelua muistakin apulaitteista.
Ajele varovasti remonttiin asti - tai ei lainkaan, jos ei ole pakko.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
depvi
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2014 14:14

Re: 1,6 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja depvi »

yritäedes kirjoitti: On se siellä mukana. Ja samalla kun moniurahihna otetaan edestä pois tieltä, voi sen ja kiristys- ja välirullan kunnon tarkastaa ja vaihtaa tarvitessa uuteen. Ja etsiä väljää tai takertelua muistakin apulaitteista.
Ajele varovasti remonttiin asti - tai ei lainkaan, jos ei ole pakko.
Kiitos neuvoista! Valitettavasti pitää vielä muutamat reissut heittää ennen remppaa. Toivotaan että kestää :roll:
Vastaa Viestiin