Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Elikkäs nyt olisi aika erikoinen vika.
Sierrassani on levyjarrut varustettu abs:illä, antaa normaalin jarrupaineen eteen mutta taakse ei anna painetta ollenkaan joten missähän mahtaisi olla vika ??
Sierrassani on levyjarrut varustettu abs:illä, antaa normaalin jarrupaineen eteen mutta taakse ei anna painetta ollenkaan joten missähän mahtaisi olla vika ??
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Sierrassa on etu- ja takajarrut eri piireissä, joten vika lienee siinä. Piirit erotetaan jarrutehostimella ja siitä sitten taakse menee yksi putki, mikä haarautuu takapenkin alapuolella vasemmalle ja oikealle takapyörälle. Eli vika on jossain jarrutehostimen ja haaran välillä itse tehostin mukaanluettuna.
Tarkista ensiksi putken kunto vuotojen varalta ja sitten siitä kohti ylävirtaa ja tehostinta. 8)
Mekaaninen käsijarru varmaan toimii normaalisti?
Tarkista ensiksi putken kunto vuotojen varalta ja sitten siitä kohti ylävirtaa ja tehostinta. 8)
Mekaaninen käsijarru varmaan toimii normaalisti?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Juu kyllä on kaikki perusasiat tarkastettu... Pumpputehostinhärveli on purettu ja silmämääräisesti ei löydy mitään vikaa ja tiivisteet ja o-renkaat uusittu..
Joten siis mikähän mahtaa olla takajarruille paineen antavan puolen toiminta periaate kun sehän tulee suoraan sieltä korkeapaine puolelta jossa vallitsee noin 180baarin paine, mikä säätäää paineen antoa taaksepäin, ja mikä on venttiilin tehtävä pumpun päädyssä josta se yksi takajarruletku lähtee ???
Joten siis mikähän mahtaa olla takajarruille paineen antavan puolen toiminta periaate kun sehän tulee suoraan sieltä korkeapaine puolelta jossa vallitsee noin 180baarin paine, mikä säätäää paineen antoa taaksepäin, ja mikä on venttiilin tehtävä pumpun päädyssä josta se yksi takajarruletku lähtee ???
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
ei tehostin tehosta erikseen etu tai takapiiriä,kyllä se painaa molempaa puolta kun polkimeen koskee,kyllä siellä pitää olla vuoto tai tukos takapiirillä,SE voi sitten olla putkistossa tai pääsylinterissä.
Jos tehostin olisi rikkikin niin kyllä jarrujen pitää toimia sehän VAIN vahvistaa poljettua voimaa ei muuta
Jos tehostin olisi rikkikin niin kyllä jarrujen pitää toimia sehän VAIN vahvistaa poljettua voimaa ei muuta
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Mahtaakohan Tessu tietää minkälainen on tämä kyseinen abspumppupääsylinteri palikka ??
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Tämä selitys ei oikein kuulosta oikealta. Ei Sierra ole ainoa auto, jossa on etu- ja takapiirit erikseen. Piirit täytyy lähteä kuitenkin erillisinä jo pääsylinteristä saakka, eli molemmille piireille oma mäntä. Vasta tehostajalla haarautuminen (jos se nyt niin menee?) ei tee enää kaksipiirijärjestelmää, koska jos pääsylinterissä on vain yksi mäntä ja se pettää, häviää KAIKKI jarrut (ei käsijarru).JyriN kirjoitti:Sierrassa on etu- ja takajarrut eri piireissä, joten vika lienee siinä. Piirit erotetaan jarrutehostimella ja siitä sitten taakse menee yksi putki, mikä haarautuu takapenkin alapuolella vasemmalle ja oikealle takapyörälle. Eli vika on jossain jarrutehostimen ja haaran välillä itse tehostin mukaanluettuna.
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Molemmille piireille on oma mäntä, ne ovat vain peräkkäin samassa sylinterissä. Nykyään, joku fiksu on keksiny vetää piirit ristiin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Niin, ja joissain autoissa myös osittain päällekkäiset piirit, eli toisessa piirissä molemmat etupyörät + oikea takapyörä ja toisessa piirissä myös molemmat etupyörät ja vasen takapyörä. Ja uudemmissa autoissa, joissa on ABS-systeemit, menee kaikille pyörille oma jarruputki ihan sieltä abs-yksiköstä asti. No nämä ei auta alkuperäistä kysyjää. Mutta olen kyllä samaa mieltä Tessun kanssa, että tehostin vain tehostaa polkimella aikaansaatua painetta pyöräsylintereille. Tehostajan painetta ei ohjata suoraan pyörille, vaikka siltä näyttäisikin. (Citroen nyt on poikkeus, mutta niissä on jarrusysteemit muutenkin erilaiset)mösjöö kirjoitti:Molemmille piireille on oma mäntä, ne ovat vain peräkkäin samassa sylinterissä. Nykyään, joku fiksu on keksiny vetää piirit ristiin.
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Nythän minä vasta luin kysymyksen kunnolla - sullahan oli ABS malli!Ropukka kirjoitti:Juu kyllä on kaikki perusasiat tarkastettu... Pumpputehostinhärveli on purettu ja silmämääräisesti ei löydy mitään vikaa ja tiivisteet ja o-renkaat uusittu..
Joten siis mikähän mahtaa olla takajarruille paineen antavan puolen toiminta periaate kun sehän tulee suoraan sieltä korkeapaine puolelta jossa vallitsee noin 180baarin paine, mikä säätäää paineen antoa taaksepäin, ja mikä on venttiilin tehtävä pumpun päädyssä josta se yksi takajarruletku lähtee ???
Minun muistaakseni tuota ABS systeemiä on kahta eri versiota - vanhemmassa on takajarrujen paineenrajoitin ennen sitä takajarrujen jakoblokkia suurinpiirtein takapenkin alla ja uudemmassa rajoitin on siinä jarrupiirien lähtöblokissa kiinni. Eli se venttiili on ymmärtääkseni tuo takajarujen paineenrajoitin.
ABS mallin vian debuggaamisesta minulla ei ole valitettavasti enempää kokemusta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
NIIN jarrupaine säsin on kyllä eriasia kuin pääsylinteri!
mielestäni pääsylinterit toimivat aina samaan tahtiin ja molemmat piirit toimii kun poljinta painaa,jarrupaineventtiilit onkin sitten eriasia,niitä on sitten niin montaa erimallista että kaikkia en kyllä oe nähny.
Mutta itse pääsylinterit ei kyllä voi kovin erikoisia olla,nyt vaan pitää etsiä paikka missä paine ei mene eteenpäin,siinä se vikakin on sitte.
mielestäni pääsylinterit toimivat aina samaan tahtiin ja molemmat piirit toimii kun poljinta painaa,jarrupaineventtiilit onkin sitten eriasia,niitä on sitten niin montaa erimallista että kaikkia en kyllä oe nähny.
Mutta itse pääsylinterit ei kyllä voi kovin erikoisia olla,nyt vaan pitää etsiä paikka missä paine ei mene eteenpäin,siinä se vikakin on sitte.
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Noniin nyt on päästy jo siihen asti että nyt antaa takajarruille paineen mutta paine jää putkistoon ja takajarrut saa löysälle vain laskemalla nestettä pois ilmausruuvista ??
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Eihän se paineenrajoitin olisi kääntynyt siinä rempatessa ympäri? Voiko sen yleensä laittaa väärinpäin? Vaikuttaisi ihan kuin venttiili rajoittaisi pyörästä päin tulevan paineisen nesteen kulkua.Ropukka kirjoitti:Noniin nyt on päästy jo siihen asti että nyt antaa takajarruille paineen mutta paine jää putkistoon ja takajarrut saa löysälle vain laskemalla nestettä pois ilmausruuvista ??
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Tai sitten se rajoitinventtiili jumittelee mahdollisesti.
Tuleeko neste pihalle sylinteristä jos venttiilin irroittaa?
Tuleeko neste pihalle sylinteristä jos venttiilin irroittaa?
gti golo palloilija
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Sitten jumittaa juuri se painerajoitin venttiili TAi takapuolen jarruletkut on sisältä painunu lyttyyn jolloin paine ei mee läpi vaikka kuinka polkisi,niinkin on käyny!
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Ööö.. kai ketjun aloittaja on ottanut huomioon/tietää että jos tehostimenpumppu ei pyöri, niin takajarrut juurikin pimenee? Itsella samanlainen paketti tulipellissä (jälkiasennettu), ja jos pumppu pyöri niin etujarrut toimii vallan mainiosti ja poljin on kova, mutta takajarruille ei tule pisaraakan nestettä.
Kuuluko pumpun surina selvästi, suurin piirtein joka kolmannen polkaisun jälkeen?
Kuuluko pumpun surina selvästi, suurin piirtein joka kolmannen polkaisun jälkeen?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Tietäisikö ducworth tai jyriN tai joku muu, miten nää Sierran jarrut oikeesti toimii? Kun ne poikkeaa aika tavalla alipainetehosteisten jarrujen tominnasta.duckworth kirjoitti:Ööö.. kai ketjun aloittaja on ottanut huomioon/tietää että jos tehostimenpumppu ei pyöri, niin takajarrut juurikin pimenee? Itsella samanlainen paketti tulipellissä (jälkiasennettu), ja jos pumppu pyöri niin etujarrut toimii vallan mainiosti ja poljin on kova, mutta takajarruille ei tule pisaraakan nestettä.
Kuuluko pumpun surina selvästi, suurin piirtein joka kolmannen polkaisun jälkeen?
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Siis totta kai se tehostin poikkeaa koska kyseessä sähköinenpumppu kerta ABS-mallista puhutaan. Ja kuten jo sanoin olen omaan Sierraani tuollaisen asentanut, alipainemallin tilalle. Vai mitä hait takaa?seppo1 kirjoitti: Tietäisikö ducworth tai jyriN tai joku muu, miten nää Sierran jarrut oikeesti toimii? Kun ne poikkeaa aika tavalla alipainetehosteisten jarrujen tominnasta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Juu ymmärrän kyllä, että sähköhydraulinen tehostin on erilainen, kuin alipainetehostaja. Yleensä ABS-pumppu on sitten vielä oma yksikkönsä, mutta ilmeisesti tässä Sierran systeemissä kaikki on pakattu yhdeksi paketiksi, josta ei sitten oikein ota selvää, mikä on polkimelta tuleva paine ja mikä tehostajan kehittämä tehostuspaine ja mikä taas ABS-yksikön kehittämää ohjauspainetta kun joku pyöristä pyrkii lukkiutumaan. No tämä saattoi olla ihan puuta heinää, mutta miksi takajarrut pimenee kun tehostaja ei toimi? Ei alipainetehostussysteemissä ainakaan yleensä jarrupiirit lopeta toimintaansa, raskaskäyttöisiksi kyllä muuttuvat. Pystyisitkö kertomaan ihan kansantajuisesti,miten tämä Sierran systeemi pelaa?duckworth kirjoitti: Siis totta kai se tehostin poikkeaa koska kyseessä sähköinenpumppu kerta ABS-mallista puhutaan. Ja kuten jo sanoin olen omaan Sierraani tuollaisen asentanut, alipainemallin tilalle. Vai mitä hait takaa?
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
No itsellä menee juuri niin että kun jarruja esim. ilmaa siten ettei tehostimeen tule virtaa niin taakse ei tule painetta eli edes ilmausruuvista purskahda nestettä, mutta kun pumppu pyörii tulee takajarruillekin neste normaalisti. Pitkään asia vielä ihmeteltiin vuonna 2010 ennen kuin tuo selvisi... Sitä miksi homma noin menee, kannattanee kysyä Fordin insinööreiltä
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Okei! Pääasia että toimii. Mitäpä tuolla enempää mieltään vaivaamaan.duckworth kirjoitti:No itsellä menee juuri niin että kun jarruja esim. ilmaa siten ettei tehostimeen tule virtaa niin taakse ei tule painetta eli edes ilmausruuvista purskahda nestettä, mutta kun pumppu pyörii tulee takajarruillekin neste normaalisti. Pitkään asia vielä ihmeteltiin vuonna 2010 ennen kuin tuo selvisi... Sitä miksi homma noin menee, kannattanee kysyä Fordin insinööreiltä
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Kyseessä -87 farmari Sierra ja takajarrut hävisi, vuotaa nestettä konehuoneeseen jarruputkesta joka lähtee sylinteriltä takapäähän. Onko taakse menevä putki yhtä pötköä? Vai mikä mötikkä siellä heti alussa noin 30cm päässä putken välissä on ennenkuin jarruputki häviää auton alle.
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Kyllä se yhtä putkea on muistaakseni, liitokset yleensä kielletty. Oliskohan se mötikkä se millä se on kiinni rungossa ja nyt irronnu.Perabz kirjoitti:Kyseessä -87 farmari Sierra ja takajarrut hävisi, vuotaa nestettä konehuoneeseen jarruputkesta joka lähtee sylinteriltä takapäähän. Onko taakse menevä putki yhtä pötköä? Vai mikä mötikkä siellä heti alussa noin 30cm päässä putken välissä on ennenkuin jarruputki häviää auton alle.
Laiska vaihtaja jättää vanhan putken paikoilleen ja vetää siihen päälle uuden nippusiteillä kiinni. Jos vanhoja kiinnikkeitä alkaa avaa, niin ne murenee helposti käsiin. Toisaalta vanha putki on hyvä irrottaa ja ottaa varaosakauppaan mukaan, niin saa varmasti oikean. 8)
Tämmönen:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=181
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Asia selvä. Näyttää vaan aika isolta jos on kiinnike. Pitää vielä valoisassa tutkia ja ottaa vaikka kuva siitä.
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Kävimpäs tutkailemassa asiaa, sen hajonneen putken sain poikki mutten oikein selville irtoaako se sieltä. Tässä pari selventävää kuvaa
http://s450.photobucket.com/user/perabz ... 5.jpg.html
http://s450.photobucket.com/user/perabz ... 5.jpg.html
Mikä tuo tuo osa nyt on? Tuon ja neste säiliön väliltä putki poikki.
http://s450.photobucket.com/user/perabz ... 5.jpg.html
http://s450.photobucket.com/user/perabz ... 5.jpg.html
Mikä tuo tuo osa nyt on? Tuon ja neste säiliön väliltä putki poikki.
Re: Ford Sierra -89 takajarrut ei toimi ?
Tuo perabzin mötikkä on jarrupäineen säädin takajarruille joka aktivoituu jarrutuksen yhteydessä (tälle on varmaan joku hieno nimikin). Tarkoitus on estää takapyörien lukkiutuminen ennen etupyöriä rajummassa jarrutuksessa ja täten säilyttää auton asento sen siirtyessä tangentin suuntaan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/