Sivu 1/1

Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 21 Elo 2013 18:32
Kirjoittaja Eeska91
Kertokaapa clubilaiset että millanen on ykköskoppanen focus ajaa ja onko mitään semmosta mitä pitäs ottaa huomioon. Ovet on kuulemma semmoset mitkä kannattaa kurkata. Entä muut luukut. Entä tuo 1.8TDi kone. Onko siinä mitään erikoista mitä pitäs ottaa huomioon.

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 21 Elo 2013 21:19
Kirjoittaja tuomaz
Omat kokemukset 2001 1.6 bensafarmarista viimeisen kuuden vuoden/ 130tkm ajalta:

Kun alustan osat kunnossa, mainio peli ajaa vakioalustallakin. Ajettavuudessa pesee helposti monet uudemmatkin autot.
Jos jokin alustassa on pielessä, ilmenee herkästi ratin vipatuksena.
Kulutus mielestäni pikkaisen iso tehoihin nähden, 100hv ja 7-7.5 litraa satkulla omassa ajossa. Hissuttelemalla kyllä pääsee pienempiin lukemiin.
Vakuutukset edullisia, meidän vanhassa escortissakin on isommat ku focuksessa. Omilla bonuksillani kasko + liikennev. alle 400e/ vuosi
Varaosat suht edullisia, tarvikkeena jopa halpoja. Osien saatavuus hyvä. Itse suosin kuitenkin yleensä orkkisosia jos mahdollista, tuntuvat kestävän huomattavasti pidempään.
Tilava auto, isojakin tavaroita mahtuu farkkuun ja lastausaukko on iso. Mukuloita ei ole, joten en osaa ottaa kantaa tilojen riittävyydestä perhekäytössä.
Vakiona tunnetusti meluisa, rengasvalinta auttaa jonkun verran.
Talvella pukkaa kuumaa ja kesällä kylmää jos on kylmäkone. Molempia laatuja tulee nopeasti.
Ruoste vaivaa, jos mahdollista kannattaa hankkia yksilö joka on edes joskus suojattu.
Toisissa yksilöissä luukut tuppaavat ruostumaan, vaikka ovat korjattu takuuseen. Toisissa yksilöissä ei ole vikaa ollenkaan. Tapauskohtaista. Voi olla että yksi luukku ruostuu tai kaikki ruostuu.
Vetarit tulee vaihtokuntoon jossain vaiheessa, ilmenee ratin tärinänä kiihdyttäessä.
Pitkä huoltoväli, 20tkm/1 vuosi. Pakkasnesteen ja jakohihnan vaihtoväli 10v/160tkm.
Keskuslukon olen kuullut joskus temppuilevan.
Tuulilaseja tuntuu menevät tiuhaan, omassanikin ties kuinka mones menossa.

Tässä ekat mitä mieleen tuli, kysele ihmeessä lisää jos mieleen tulee 8)

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 23 Elo 2013 22:26
Kirjoittaja S-P-H
Eikai siinä diiselissä muuta kun se ruiskupumppu mikä hajoo kaikista kun on paljon kilometrejä takana(?). Sen varmaan tiesitkin
tätä foorumia luettuasi. Sehän on tosi pihi kone ja jos jostain löytää tuoreimman 115hp 1.8tdci:n ni on ihan pirteäkin.

Tuomaz hyvin jo kuvailikin kokemuksestaan millanen auto on. Mk1 on aikamoinen ruostumaan ja mun mielestä se on suurin
murhe semmosen hankinnassa. Siellä ruostuu paljon muutakin kuin ne ovet, kun ikää on 10+ vuotta. Korostan kanssa
tota et kantsii suosia Fordin alkup osia. Itsellä myös huonoja kokemuksia halpojen tarvikeosien kestosta.
Omalla autolla taisin ajella jonnekin 240tkm asti ilman mitään suurempaa probleemaa, mutta siitä eteenpäin tahti
alko kiihtymään. Näin oli ainakin minun yksilön kanssa. Moottori, kytkin ja vaihdelaatikko
oli täysin kunnossa vielä 284tkm kohdalla.

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 24 Elo 2013 10:35
Kirjoittaja tuomaz
Ja sit vielä semmoiset, että penkinlämmittimien toiminta kannattaa tarkastaa. Usein piuha on hankautunut penkin läpiviennin kohdalta poikki ja/tai vastuksesta langat kärähtäneet. Jokusen tunnin homma purkaa ja kasata, itse lämmityselementti maksoi fordilla aikoinaan n. 150e mutta tarvikkeena yleismallisen motonetista saa n. 45 eurolla.

Myös keskikonsolin lämmönsäätimen säätövipu/läpät voi takkuilla, eli se mikä säätää puhalluksen tuulilasille/jalkatilaan/naamalle. Oireita on helppo lievittää uusimalla säätövaijeri (n.35e fordilla) mutta itse en ainakaan ole saanut systeemiä toimimaan 100% oireettomasti.

Noista kuluvista osista, omassani tuntui jälkeen 200-220tkm olleen se ajankohta, jolloin oli suurempi tarve remonteille. Silloin oli jarru+ vaijeriremppaa, pakoputkea, pyöränlaakeria, vetoakselia sun muuta. Nyt kun alkaa 300tkm olemaan mittarissa, niin aikalailla miltei kaikki kuluva on uusittu ja toivon mukaan päästellään huoletta auton loppuikä :lol:

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 24 Elo 2013 11:30
Kirjoittaja Eeska91
No tuo yksilö mitä oon kattonu nii on melko hyvä kuntonen. Ainoa että takakepit on menossa vaihtoon ja tuulilasi. Tuulilasi on vissii jotenki huonompi kuin monissa muissa tuon ikäsissä autoissa?

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 25 Elo 2013 12:28
Kirjoittaja tuomaz
Focuksen nokan malli on jotenkin semmonen kiilamaisempi että se imee itteensä kaiken kuran mitä tieltä lentää. Esim verrattuna escorttiin, pissapojan nestettäkin menee paljon enempi focuksessa. Uskoisin että tämäkin osaltaan vaikuttaa kiveniskemien syntyyn kun kaikki rapa kulkee tuulilasin kautta :)

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 25 Elo 2013 16:40
Kirjoittaja Eeska91
No se tietenki. Entä sitten alustan toiminta vakiokorkeudella ja 15" vanteilla. Eli onko alusta geometria todettu toimivaksi vai ei teillä päin? Omassa käytössä kun oli tuo -97 farkku Mondeo niin siinä alusta oli sopivan kova, mutta kuitenkin pehmeä. Töyssyt eivät juuri tuntuneet ellei ladannu täysiä monttuun/heittoon. 16" vanteilla oli mielenkiintoinen ajaa kun navan ja maan väli oli niin iso niin kiikkerältähän se tuntui. Entä onko sisustassa mitään ihmeelistä. Mondeo oireili bagin valolla, mutta kun sen puhdistin niin lakkasi palamasta bagin valo. Onko Fokkeriin keksitty parempi ratkaisu penkin alle? Ja onko Ghia mallissa sivuturvatyynyjä penkeissä?

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 26 Elo 2013 14:38
Kirjoittaja S-P-H
Alustan osalta vastaan, että en osaa sanoa voiko alustan geometriaa sanoa hyväksi tai huonoksi ellei nyt puhuta suunnitteluvirheistä(?).
Mutta tarkotit varmaan mukavuutta/fiilistä ni on ehjällä alkuperäisellä alustalla (niitä on harvassa ton ikäsissä) hyvä. Jos Focuksen alustan geometriaa
muutetaan vaikkapa väärällä ET:llä olevilla painavilla vanteilla - auton käytös alkaa muuttumaan eri suuntaan ja yleensä huonompaan suuntaan.
Jos käyt koeajaa jotain missä on vaikkapa 205/50 16" pyörät ja ET35 12kg/vanne ni se on aivan eri auto kuin 14" 185/65 tai 15" 195/60 peltivanteilla.

Ihan alkuperäisenä se jousitus on ihan mukava. Mondeoon verrattuna aika pienen ja näppärän tuntuinen auto ajaa. Muttah, koska puhutaan 10+ vuotta vanhasta automallista ni ei
kantsi ladata ihan hirveesti odotuksia alustan suhteen. Voi olla todella harvassa ne myytävät autot, jossa olis kunnolla läpikäyty alusta. Noissa tonnin kahden autoissa on iskareina
mitä lie motonetin tarvikkeita ja puslia. Ajotuntumalla ei olekaan enää mitään tekemistä alkuperäisen Focuksen kanssa.

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 24 Elo 2014 14:48
Kirjoittaja duckworth
Joudunpa nyt menemään tulevan talven Mk1 1,6 (zetec se?) Focuksella, niin kysnpä heti miten tuosta saa täysin kytkettyä luistonestoneston pois päältä? Kun napista lähtee ilmeisesti pois vain ESP mutta se BTCS jää aina päälle jos oon oikein ymmärtänyt. Fordin-oppaassa näkyy vaan ABS:n sulakkeen paikka, mutta ei mainintaa BTCS:stä.

Joten miten tuon saisi kytkettyä pois tarvittaessa?

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 01 Kesä 2018 10:33
Kirjoittaja JiiHoo
Nyt on kokemusta 14 vuoden ja melkein 300 000 kilometrin verran. Focus Mk1 -04 ja koneena siinä on 2,0i 130 hv bensamylly. Jotain voi siis jo sanoa kestävyydestä.

Normaalien kulutusosien lisäksi on mennyt termostaatin kotelo joskus 8 vuotta sitten. Se halkesi, nestettä valui pois, kone lämpeni ja vikamoodissa (toimii kolmella pytyllä ilmalla jäähdyttäen) nilkuttaen pääsin kotipihaan. Vaihdoin kotelon itse.

Etujousi on vaihdettu vuosia sitten.

Toinen raidetangon pää oli väljä, vaihdettiin varmuuden vuoksi molemmilta puolilta.

Lasinpyyhkimet eivät aina lähteneet päälle. Syyksi paljastui viiksen kytkimen kontaktipinnoilla kärähtänyt lika tai rasva. Tämä oli ehkä syntynyt talvella, kun kiinni jäätyneitä pyyhkimiä yritettiin käyttää. Korjaantui avaamalla kytkin ja putsaamalla lika pois.

Lasinpyyhkimen rele sippasi eli pyyhkimet eivät palautuneet automaattisesti ala-asentoon. Kiristin releen (Tyco Electronicsin laatua) jousta vääntämällä ja taas toimii.


Molemmat takajarrusatulat (levyjarrut takana) on vaihdettu 13 - 14 vuoden iässä. Näissä käsijarru alkaa jumittamaan. Satula maksaa n. 80 €/kpl Motonetissa ja on helppo vaihtaa itse. Vertailun vuoksi perheen kakkosautossa (Mondeo) rumpujarrujen ensimmäinen huoltotarve tuli vasta 20 vuoden/250 000 km:n kohdalla. :o

Lasinpyyhkimien pallonivel väljistyi ja putosi pois paikaltaa. Ruuvi läpi ja mutteri perään + hyvät rasvat niveleen riitti korjaukseksi.

Öljypohja (teräspeltiä) on ruosteessa. Pitäisi vaihtaa.

Takaluukku tahtoo mädäntyä muovilistan kohdalta. Sitä olen paikkaillut.
Ovien kittisaumat oireilivat ovien alareunoissa. Poistin kitit ovien alaosista kokonaan, ruosteet pois, kotelonsuoja-ainetta saumaan, Noveroxia, maalia ja kirkaslakkaa päälle.

Vetarit on alkuperäiset. Lokasuojan kaaret yms. ovat vielä ruosteettomat. Kaaret kannattaa puhdista keväisin liuottimella tms. vahvalla aineella ja käsitellä alapinnat kotelonsuoja-aineella.

Ainoa rahareikä on ollut Eberspächerin lämmitin, jonka saksanlaatua on korjailtu jo pariin otteeseen.


Hyvää on suorituskyky ja varustelutaso (Ghia + Auto-A/C + lämmitettävä tuulilasi + vakkari + Eber). Tonnin painoinen vaunukin kulkee perässä kevyesti. Kulutus maantiellä hieman alle 7 l/100 km ja vaunun kanssa 12 l/100 km.

Kyllähän näissä tekniikka kestää, jos tekee huollot. Valitettavasti korinhuolto on yleensä lyöty laimin ja monen mk 1 Focuksen kori ruostuukin pois toimivan tekniikan ympäriltä.

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 02 Kesä 2018 13:34
Kirjoittaja Focus_2.0
Ite ajoin 16 vuotta ja vajaa 200tkm ykköskoppasella 2000 vuosimallin 2.0 Focuksella. Vieläkin tulee ikävä ohjausta ja ajettavuutta.. Koneen alavääntö ja pirteys oli mukavaa. Nykyinen 1.5 ecoboost Focus jokseenkin tasapaksu perheauto. Perinteinen ahdettu pikkukone. Paperilla sama teho/painosuhde mutta kyllä ykköskoppasen 2.0 oli käytettävyydeltään parempi.

Autossa ei pahemmin vikoja ollut matan varrella. Vaihdekepin vaijerit takkuili ja vaihdettiin heti ekana vuotena takuuseen. Notkistu tämän jälkeen. Vetarit korjattiin takuuna heti uutena ja ohjaustehostimen stefa vuosi. Termarikotelo oli myös halki. Muovinen jäähdytysputki edessä poikittain halkes kerran ja vedet pihalle parkkitalossa. Ainut kerta kun piti turvautua hinurin kyytiin.. Muuten normi huoltoja ajoissa ja kuluvien osien vaihtoa. Lopussa alko lukot kiukuttelemaan kostealla ja kylmällä kelillä. Olis tullut kuntoon vaihtamalla tai putsaamalla salpalaitteet. En tähän jaksanut ryhtyä.. Ovet vaihdettiin alussa kertaalleen ja kertaalleen kunnostettiin pelkät kittisaumat koritakuun piikkiin. Muuten pientä alkavaa ruostetta alustassa. En enää tässä vaiheessa jaksanu alkaa suojaamaan.

Re: Ford Focus MK1 kokemuksia

Lähetetty: 23 Tammi 2019 09:54
Kirjoittaja JiiHoo
Focus_2.0 kirjoitti:Ite ajoin 16 vuotta ja vajaa 200tkm ykköskoppasella 2000 vuosimallin 2.0 Focuksella. Vieläkin tulee ikävä ohjausta ja ajettavuutta.. Koneen alavääntö ja pirteys oli mukavaa. Nykyinen 1.5 ecoboost Focus jokseenkin tasapaksu perheauto. Perinteinen ahdettu pikkukone. Paperilla sama teho/painosuhde mutta kyllä ykköskoppasen 2.0 oli käytettävyydeltään parempi.
Mittausten mukaan (Tekniikan Maailma) 2.0 Zetec pieksee 1,6 Ecoboostin (150 hv) kiihdytyksessä 0 - 100 km/h. Ero ei ole kovin iso ja näin siis aivan täysillä kiihdytettäessä. Käytännössä 1.6 Ecoboost on vääntävämpi. 1.0 Ecoboost jää kyllä kuin nalli kalliolle näille molemmille, sen verran olen sellaisella ajellut.

Harmi, että Focusta ostavat pääasiassa sellaiset, joille riittää se pienin moottori ja halvin varustelutaso. Tai ainakin näitä on kaupat pullollaan käytettynä.