Sivu 1/1

Ford Focus Ghia 2.0 Zetec - nykii hulluna

Lähetetty: 03 Elo 2013 14:13
Kirjoittaja Förd
Auto on vuosimallia -99 ja ajettu hieman päälle 200k.

Tuota on jatkunu jo pidemmän aikaa ja monesti vasta pidemmillä matkoilla alkaa hirvee nykiminen. Lyhyemmillä reissuilla noin alle 50km ei välttämättä nykäse kertaakaan, mutta sitä pidemmillä rupee ihan tuurista riippuen olemaan ihan helvetillistä menoa.

Nykiminen tuntuu välillä siltä ku vaihtas vitoselta neloselle eli moottori oikeasti tuntuu jarruttavan itse todella agressiivisesti. Ei siis todellakaan sama asia ku nostais vaan jalan kaasulta. Mikä lie täydellinen polttoaineen syöttökatko... Nyt myös moottorijarruttaessa olen huomannu jotain merkillistä eli ku lähestyy vaikka risteystä vitosella ja vaihtaa neloselle, ei kierrokset vähenny välttämättä ollenkaan vaan tuntuu, että auto kaasuttaa vaikka ei kaasupoljinta paina ollenkaan. Varmaan koko polttoainajärjestelmä ihan päin helvettiä.

Karstottumistahan ensimmäiseks epäilin ja koneelle on annettu kyllä kenkää varsin runsaasti, mutta siitä huolimatta nykiminen jatkuu. Ehkä hieman tuo revittely on auttanu hetkeksi, mutta ongelma ei ratkea. Oon myös lukenu, että puola olis ollu näissä ongelmallinen, mutta eipä tuota ole huolloissa ainaka noteerattu mitenkään, vaikka olen siitä mainittu. Tulpatki kuulemma hyvässä kunnossa.

Viimeks ku käytin tuon takia huollossa, niin siellä huomattiin jonku piuhan olevan löysällä/kokonaan irti. Itse en tiedä paljoakaan näistä.
Kuva
Jotain liiman tapasta siihen pistettiin ja aluks piuha pysy kiinni. No pidemmillä matkoilla konetila ilmeisesti kuumenee niin paljon, että liima pehmenee ja piuha rupee elämään.

Kysymys kuuluuki, että mikä tuo motikka ees on ja voiko tuo olla syy tuohon nykimiseen?

Re: Ford Focus Ghia 2.0 Zetec - nykii hulluna

Lähetetty: 03 Elo 2013 15:58
Kirjoittaja yritäedes
Förd kirjoitti:Kysymys kuuluuki, että mikä tuo motikka ees on ja voiko tuo olla syy tuohon nykimiseen?
Se näyttää polttoainehöyryjen kierrätysventtiililtä. Ja se liimattu piuha saattaa olla myös letku.
Kun solenoidi avaa sen venttiilin ja letku on poikki, aiheutuu siitä imuilmavuoto, joka voi hyvinkin aiheuttaa kuvailemasi oireet. En tosin muista, meneekö letku suoraan imusarjalle. Toinen letkuista tulee tankin luota.

Re: Ford Focus Ghia 2.0 Zetec - nykii hulluna

Lähetetty: 03 Elo 2013 20:27
Kirjoittaja Förd
Joo eli kyseessä siis vissiin se sitten.
Kuva

Mielenkiintosta ku koitin vähän väännellä tuota piuhaa, niin se on taas kunnolla irti. Samalla huomasin, että bensavalo ei enää pala, vaikka palo vielä edellisellä ajoreissulla. Onkohan tuolla mitään tekemistä tuon kans?

Onkohan tuota enää turha koittaa liimata millään kiinni.

Re: Ford Focus Ghia 2.0 Zetec - nykii hulluna

Lähetetty: 03 Elo 2013 21:55
Kirjoittaja yritäedes
Oikean kuvan olet löytänyt. Näyttäisi siltä, että se liimattu letku on tuo "Input port vacuum",joka tuo imusarjalta alipaineen, joka liikuttaa tuota venttiiliä. Kyllä sen voi saada korjattua pätkällä ohutta letkua. Jos taas kara on murtunut irti venttiilin kyljestä, voi olla helpompi etsiä uutta venttiiliä vaikka purkamolta.
Jos tulppaat eli suljet sen imuletkun vaikka sopivalla ruuvilla, voit kokeilla, loppuiko nykiminen. Silloin tuo venttiili ei tietenkään toimi, mutta se nyt ei ole suuri murhe...
Förd kirjoitti:bensavalo ei enää pala, vaikka palo vielä edellisellä ajoreissulla. Onkohan tuolla mitään tekemistä tuon kans?
En osaa sanoa, pienen alipaineen tuo EVAP toimiessaan imee tankkiin...

Re: Ford Focus Ghia 2.0 Zetec - nykii hulluna

Lähetetty: 03 Elo 2013 22:15
Kirjoittaja Förd
Joo murtunu oli kyljestä. Tuo letkun reikä olikin vain neulan paksunen. Paha tuota kyllä on liimailla enää takasin ku ei ole asiaan kuuluvaa liimaakaan oikein saatavilla tähän hätään. Lisäks vieressä olevat letkut vääntää ikävästäi tuota input-letkua eli liimaa on siks vielä haastavampaa saada pitämään.

Pitää koittaa katella jostain varaosaa tuohon. Ilmeisesti tuon imuletkun ja venttiilin kyljen tukkiminen on sitte ainut keino tähän hätään.

Re: Ford Focus Ghia 2.0 Zetec - nykii hulluna

Lähetetty: 03 Elo 2013 23:55
Kirjoittaja Tekno
epoksiliimassa dippaisin tuota. jos sillä ei saa korjattua niin ei sit millään. esim Araldite on hyvä, mutta muutkin epoksiliimat. Saa kätevästi "valettua" muoviosia ehjiksi.