Sivu 1/1

Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 27 Heinä 2013 09:14
Kirjoittaja terae
Nyt on uusi auto (Focus ST 2013) ollut vähän yli 700km ajon verran käytössä. Pääosin suht lyhyttä ajoa ja välissä oli yksi päivä, että auto vain seisoi parkissa. Tuon päivän aamuna olin siirtänyt autoa vain parkkiruudusta toiseen aamulla ja siinä oli koko päivän sisätutkaa myöten hälyt päällä ym. normaalit elektroniikat. Nykyautoissahan sitä elektroniikkaa piisaa.

Illalla ihmettelin ensimmäisen lyhyen ajon jälkeen, että yhdessä jarrutuksessa ilmoittelee hetkellisesti jarruvalovikaa ja sitten ilmoitus katosi yhtä nopeasti kuin tulikin. Jokin häiriö tapahtui kuormittaessa äkisti. Ainakaan toistaiseksi ei ole jarruttelujen aikana ilmennyt enää samaa ilmoitusta, virheitä ei näy diagnostiikassa ja kaikki vaikuttaa olevan ok.

Jäin pohdiskelemaan loppuiko akusta puhti. Saman ajon aikana oli esiintynyt pieniä käyntihäiriöitä ja puhdittomuutta, jotka voi liittyä sisäänajon aikaisiin juttuihin tai sitten ei. Kotipihassa parkissa ensimmäiset pari minuuttia tyhjäkäynnillä seuraavan käynnistyksen jälkeen piti jotenkin erilaista ääntä ja auton moottorin rasitus oli ECU ilmoittaman mukaan luokkaa 30% vaikka oli valot, stereot ja ilmastointi kytketty pois päältä.
Tarkistin OBD2-liitännästä että niin OBD2-palikka kuin ECU sanoo jännitteen olevan auto tyhjäkäynnillä 12.7V. Tästä kuvittelin, että ei se lataa. Sitten kuitenkin googlailin, että kyllä se lataisi jos tarvisi. Nykyisissä autoissa on se hopea-kalsium-akku (silver calcium) ja niiden 100% napajännite on 12,7V eli akku on täynnä ja auto ei turhaan anna sille isompaa jännitettä (ei se ottaisi kuitenkaan lisää latausta vastaan). Ainakin luulen, että siinä on jonkin sortin älylaturi joka lopettaa latauksen kun akku on saavuttanut 100% kapasiteetin ja siirtyy ylläpitoon.

Voiko alle viikon vanha auto kärsiä liian elektroniikan vuoksi akun lataustason väliaikaisesta liian isosta alenemasta jo noin 12 tunnin seisomisella? Voiko latausjärjestelmässä olla jotain vikaa jos se lataakin liian pienellä jännitteellä tai akussa jotain häikkää että kennojännite pysyy lähes 100% tasolla ja hämää laturia luulemaan olevansa täynnä mutta notkahtaakin aina yllättävässä rasituksessa?

Uuden auton jarruvalojen polttimot tuskin on hapettuneet tai muuta sellasta...ja molemmat polttimot sekä kaikki ledit palaa poljinta painamalla.

Pientä ihmetystä aiheutti ja varmuuden vuoksi olen nyt kytkenyt toistaiseksi sisätutkan pois päältä, olen antanut itseni käsittää että se hälytysjärjestelmän osa syö kuitenkin eniten akkua parkissa olevasta autosta...

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 27 Heinä 2013 11:43
Kirjoittaja Krisse
Anna kuule mennä vaan, se pelaa ihan hyvin. Ja jos ei pelaa (=selviä oireita) niin vie takuuremonttiin, ei noita maksa vaivaa alkaa itse pähkimään kun on takuu voimassa - etenkään jos kaikki pelaa.

Ja kyllä se kärsii olla ajamatta viikkotolkulla jos on kaikki kunnossa.

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 27 Heinä 2013 16:38
Kirjoittaja terae
Krisse kirjoitti:Anna kuule mennä vaan, se pelaa ihan hyvin. Ja jos ei pelaa (=selviä oireita) niin vie takuuremonttiin, ei noita maksa vaivaa alkaa itse pähkimään kun on takuu voimassa - etenkään jos kaikki pelaa.

Ja kyllä se kärsii olla ajamatta viikkotolkulla jos on kaikki kunnossa.
Toisesta Focusista kuten systerin Toyotastakin on vähän erilaisia kokemuksia; kaikki muuten kunnossa mutta jos on ajanut taloudellisesti pienillä kierroksilla lyhyttä matkaa pääosin, niin viikon seisomisen jälkeen hyvä jos jaksaa startata mikäli vaikkapa unohtunut kännylaturi kiinni tai on ollut erillinen navigaattori laturipiuhassa tuon ajan, eikä ne montaa kymmentä milliampeeria syö.

Meillä aikasemmin 2005 Focus syväpurki akkunsa kun seiso kuukauden...

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 27 Heinä 2013 21:00
Kirjoittaja NiceMan
12.7v moottorin käydessä tuntuu olevan aika alhainen... mitenkäs kieroksilla jännite? Miten kuormien mukaan vaihtelee?
4 koppasessa mondeossa 13.8v jännite kun akku täynnä moottorin käydessä..

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 28 Heinä 2013 10:59
Kirjoittaja Tekno
Kannattaa mitata ihan akunnavoista se jännite, eikä uskoa mitä obd-lukija sanoo. Kuitenkin se jännite on aina matalempi mitä kauemmaks akulta mennään.

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 17:11
Kirjoittaja Tessu
Seuraappa ihmeessä tilannetta ja ainakin talvella ole tarkkana,jos alkaa ilmetä ongelmaa niin autolla vaan takasin myyjäliikkeeseen kun kerta uusi on,elektroniikka ei oikein tykkää mistään pumppaavasta virrasta eli reilusti ales/ylös,sen vuoksi hieman vanhemmissakin olisi syytä akku vaihtaa uuteen jos alkaa mennä oikariin tai muuten vaan nuutua,startissa kun ei virtaa riitä niin se sitten tekee hallaa elektroniikalle!
Tuotahan voisi kysyäkkin että pitääkö se laturi ladatakkin juuri noin että jännite ei turhia nouse,opittais taas jotain uutta me muutkin heh,toivotaan että kärry pelaa pienen alkukankeuden jälkeen kummiskin.
On noita ollu muissakin merkeissä samaa,kaverilla oli Toyotassa uutena samanlaista juttua että ilmoitti alhaisesta jännitteestä,sitä en muista mikä sen sitten aiheutti?? vai oliko vaan pieni ajo ja talvi?

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 23:22
Kirjoittaja KajS
Vanhanajan maalaisvinkki: Lataa se akku hyvällä akkulaturilla täyteen ja seuraa sitten tilannetta. Jos se akku vaan ei ole kunnon latingissa. Aika usein olen Ford-liikkeessä pannut merkille, että ihan uusissa autoissa on akut latauksessa.

Tosin nykyisten smart charge systeemien pitäisi osata pitää varaustaso oikeana. Tosin (vol 2) mun Mondeosta vaihdettiin akku takuuseen eka vuonna , 2005, kun se kehitti sitä hapettumaa, valkovihreää purua, mitä yleisimmin on nähty vanhoissa Volvoissa ja ooppeleissa.

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 01 Elo 2013 15:09
Kirjoittaja Tessu
Niimpä uskaltaako noita nykyauton akkuja ees enää ladata samalla laturillakaan kuin mitä joskus -80 luvulla?
Eikös ne sitäkin ole jo kieltäny? ei ainakaan mitään pikalatausta saa käyttää eikä suurtehosia muuteskaan

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 01 Elo 2013 17:24
Kirjoittaja NiceMan
Voi ladata mutta suosittelen automaattilaturia, parisen kymppiä maksaa.

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 02 Elo 2013 09:36
Kirjoittaja KajS
Kuten edellä mainittiin, hankkii sellaisen täysautomaattisen akkulaturin ylläpitotoiminnolla. Ne on aika viisaita nykyään, osaavat ladata pakkasellakin ja sanovat kun akku on täynnä. Ja siirtyvät sitten latauksesta ylläpitomodeen.

Akkuja nimenomaan pitää ladata, muuten auton oma laturi saa aina huutaa täysillä. Täydellä akulla on esim. kivampi käynnistää. Pojilla akkulaturi oli Juhannusreissun vakiovaruste. Kun siellä mökillä oli sähkövirtaa saatavilla, saatiin akut latinkiin juhannuspopittelujen jälkeen ja autot kotiin.

Re: Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?

Lähetetty: 02 Elo 2013 23:13
Kirjoittaja mösjöö
KajS kirjoitti:Vanhanajan maalaisvinkki: Lataa se akku hyvällä akkulaturilla täyteen ja seuraa sitten tilannetta. Jos se akku vaan ei ole kunnon latingissa. Aika usein olen Ford-liikkeessä pannut merkille, että ihan uusissa autoissa on akut latauksessa.
Todennäköisesti juuri työn alla oleviin autoihin tehdään jotain ohjelmistopäivitystä tai muuten vaan diagnostiikkaa, joka saattaa toisinaan olla pirun pitkä toimenpide. Virrat kun pitää olla päällä niin kuormaa on parkeillakin helposti toistasataa wattia. Ja nykypäivän downsizing-trendi on valitettavasti siirtynyt myös akkuihin. Isoon autoon, jossa paljon valoja ja mukavuuselektroniikkaa lyödään 52Ah akku ja ihmetellään kun pätkäajossa ilmaantuu alhaisen akkujännitteen vikakoodeja ja käynnistyshäiriöitä.