Sähkö ei riitä vai jarruvaloissa jotain häikkää?
Lähetetty: 27 Heinä 2013 09:14
Nyt on uusi auto (Focus ST 2013) ollut vähän yli 700km ajon verran käytössä. Pääosin suht lyhyttä ajoa ja välissä oli yksi päivä, että auto vain seisoi parkissa. Tuon päivän aamuna olin siirtänyt autoa vain parkkiruudusta toiseen aamulla ja siinä oli koko päivän sisätutkaa myöten hälyt päällä ym. normaalit elektroniikat. Nykyautoissahan sitä elektroniikkaa piisaa.
Illalla ihmettelin ensimmäisen lyhyen ajon jälkeen, että yhdessä jarrutuksessa ilmoittelee hetkellisesti jarruvalovikaa ja sitten ilmoitus katosi yhtä nopeasti kuin tulikin. Jokin häiriö tapahtui kuormittaessa äkisti. Ainakaan toistaiseksi ei ole jarruttelujen aikana ilmennyt enää samaa ilmoitusta, virheitä ei näy diagnostiikassa ja kaikki vaikuttaa olevan ok.
Jäin pohdiskelemaan loppuiko akusta puhti. Saman ajon aikana oli esiintynyt pieniä käyntihäiriöitä ja puhdittomuutta, jotka voi liittyä sisäänajon aikaisiin juttuihin tai sitten ei. Kotipihassa parkissa ensimmäiset pari minuuttia tyhjäkäynnillä seuraavan käynnistyksen jälkeen piti jotenkin erilaista ääntä ja auton moottorin rasitus oli ECU ilmoittaman mukaan luokkaa 30% vaikka oli valot, stereot ja ilmastointi kytketty pois päältä.
Tarkistin OBD2-liitännästä että niin OBD2-palikka kuin ECU sanoo jännitteen olevan auto tyhjäkäynnillä 12.7V. Tästä kuvittelin, että ei se lataa. Sitten kuitenkin googlailin, että kyllä se lataisi jos tarvisi. Nykyisissä autoissa on se hopea-kalsium-akku (silver calcium) ja niiden 100% napajännite on 12,7V eli akku on täynnä ja auto ei turhaan anna sille isompaa jännitettä (ei se ottaisi kuitenkaan lisää latausta vastaan). Ainakin luulen, että siinä on jonkin sortin älylaturi joka lopettaa latauksen kun akku on saavuttanut 100% kapasiteetin ja siirtyy ylläpitoon.
Voiko alle viikon vanha auto kärsiä liian elektroniikan vuoksi akun lataustason väliaikaisesta liian isosta alenemasta jo noin 12 tunnin seisomisella? Voiko latausjärjestelmässä olla jotain vikaa jos se lataakin liian pienellä jännitteellä tai akussa jotain häikkää että kennojännite pysyy lähes 100% tasolla ja hämää laturia luulemaan olevansa täynnä mutta notkahtaakin aina yllättävässä rasituksessa?
Uuden auton jarruvalojen polttimot tuskin on hapettuneet tai muuta sellasta...ja molemmat polttimot sekä kaikki ledit palaa poljinta painamalla.
Pientä ihmetystä aiheutti ja varmuuden vuoksi olen nyt kytkenyt toistaiseksi sisätutkan pois päältä, olen antanut itseni käsittää että se hälytysjärjestelmän osa syö kuitenkin eniten akkua parkissa olevasta autosta...
Illalla ihmettelin ensimmäisen lyhyen ajon jälkeen, että yhdessä jarrutuksessa ilmoittelee hetkellisesti jarruvalovikaa ja sitten ilmoitus katosi yhtä nopeasti kuin tulikin. Jokin häiriö tapahtui kuormittaessa äkisti. Ainakaan toistaiseksi ei ole jarruttelujen aikana ilmennyt enää samaa ilmoitusta, virheitä ei näy diagnostiikassa ja kaikki vaikuttaa olevan ok.
Jäin pohdiskelemaan loppuiko akusta puhti. Saman ajon aikana oli esiintynyt pieniä käyntihäiriöitä ja puhdittomuutta, jotka voi liittyä sisäänajon aikaisiin juttuihin tai sitten ei. Kotipihassa parkissa ensimmäiset pari minuuttia tyhjäkäynnillä seuraavan käynnistyksen jälkeen piti jotenkin erilaista ääntä ja auton moottorin rasitus oli ECU ilmoittaman mukaan luokkaa 30% vaikka oli valot, stereot ja ilmastointi kytketty pois päältä.
Tarkistin OBD2-liitännästä että niin OBD2-palikka kuin ECU sanoo jännitteen olevan auto tyhjäkäynnillä 12.7V. Tästä kuvittelin, että ei se lataa. Sitten kuitenkin googlailin, että kyllä se lataisi jos tarvisi. Nykyisissä autoissa on se hopea-kalsium-akku (silver calcium) ja niiden 100% napajännite on 12,7V eli akku on täynnä ja auto ei turhaan anna sille isompaa jännitettä (ei se ottaisi kuitenkaan lisää latausta vastaan). Ainakin luulen, että siinä on jonkin sortin älylaturi joka lopettaa latauksen kun akku on saavuttanut 100% kapasiteetin ja siirtyy ylläpitoon.
Voiko alle viikon vanha auto kärsiä liian elektroniikan vuoksi akun lataustason väliaikaisesta liian isosta alenemasta jo noin 12 tunnin seisomisella? Voiko latausjärjestelmässä olla jotain vikaa jos se lataakin liian pienellä jännitteellä tai akussa jotain häikkää että kennojännite pysyy lähes 100% tasolla ja hämää laturia luulemaan olevansa täynnä mutta notkahtaakin aina yllättävässä rasituksessa?
Uuden auton jarruvalojen polttimot tuskin on hapettuneet tai muuta sellasta...ja molemmat polttimot sekä kaikki ledit palaa poljinta painamalla.
Pientä ihmetystä aiheutti ja varmuuden vuoksi olen nyt kytkenyt toistaiseksi sisätutkan pois päältä, olen antanut itseni käsittää että se hälytysjärjestelmän osa syö kuitenkin eniten akkua parkissa olevasta autosta...