Jarrusatularemppaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Jarrusatularemppaa

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Eli ainakin toisesta etujarrusatulasta on se männän suojakumi? hajonnu.. Nyt vedin sinne reilusti jotain saranoitten voiteluainetta, niin pelittää mutta
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 4 euroa ja satulat n. 100 euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)

Edit: hintoja ajantasalle..
Viimeksi muokannut K.S., 11 Helmi 2006 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

No tuo hinta kertoo aika paljon. Jos itse teet selviät halvalla., mutta liikkeessä ne ei varmaan rupee kumeja vaihtaa. Tulee työstä enemmän hintaa kuin satuloista. Eihän tuossa muuta kun satula irti, mäntä irti, uudet kumit, koko komeus kasaan ja ilmaukset. Ja taas hyvin toimii.
4x4
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Tammi 2006 22:54

Re: Jarrusatularemppaa

Viesti Kirjoittaja 4x4 »

K.S. kirjoitti:Eli ainakin toisesta etujarrusatulasta on se männän suojakumi? hajonnu.. Nyt vedin sinne reilusti jotain saranoitten voiteluainetta, niin pelittää mutta
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 2euroa ja satulat 52euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)
Ei ole vaikea homma, vanha kumi pois mäntää hiukan ulos ja uusi kumi männän päälle,satulanpää ensin paikalleen, jonka jalkeen mäntää sisäänpäin ja kumi männässä olevaan uraan, eikä tarvi ilmatakaan, jos et mäntää ota kokonaan pois jarrusatulasta.
Ps.Halvalla satulan saat scorpion vastaava 100€
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Ja kannattaa muistaa ettei nuita jarrukumeja saa voidella ihan millätahansa rasvalla, saattaa haurastuttaa / venyttää / kutistaa sitä kumia.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Joskus irrotin vanhan kumin -87 Orionista niin en kyllä millään saanut sitä enää takaisin kiinni siihen mäntään tai siis sen männän sylinteriin jos tarkkoja ollaan. Pitäisikö sen mennä sellaisenaan vai laitetaanko se jollain liimalla tms.

Siis sitä satulanpäätä en saanut millään paikalleen.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Jaakko85 kirjoitti:Ja kannattaa muistaa ettei nuita jarrukumeja saa voidella ihan millätahansa rasvalla, saattaa haurastuttaa / venyttää / kutistaa sitä kumia.
Niin.. Mutta johan se onkin rikki... :wink:

Jos ei oo vaikeeta niin täytyy tossa joku päivä käydä ostamassa tiivisteet ja jarrupalat kun jaksaaa...
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu mutta jos se jo rikki on niin melkeempä suosittelisin vaihtamaan ne sylinterin kumit eli männät kokonaan pois ja uudet kumit sinne ja huolellinen putsaus esim hienolla santapaperilla sekä sylinterin seinät että männät. Sitten oikeat rasvat väliin ja suojakumit paikalleen ja satulat kiinni. Ilmaamaan toki joutuu mutta eipä se niin suuri homma ole
jani
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2005 18:27
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

(jos vaan lähtee ilmausruuvit auki :D )
Sierra -89
Taunus -74
Audi 100 2.2tq -89
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

kannattaa kyllä hakea varaosaliikkeestä sitten uudet ilmausruuvit tiivisteiden ohessa. Maksaa tosi vähän ja auto saadaan ehjä liikkeelle. Säästää sitä kuuluisaa v-käyrää
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

eskomk4 kirjoitti:kannattaa kyllä hakea varaosaliikkeestä sitten uudet ilmausruuvit tiivisteiden ohessa. Maksaa tosi vähän ja auto saadaan ehjä liikkeelle. Säästää sitä kuuluisaa v-käyrää
Näin on, varsinkin takana ne on aina ruostunut kiinni / pieneksi niin joutuu lukkopihdeillä avaamaan.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Eiköhän kannattais ostaa/vaihtaa samalla kokonaan tehdaskunnostetut satulat?
:roll:
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

jos vaan viitsii niin kannattaa kyllä huoltaa, mutta se on siitä kiinni paljon laskee omalle työlle arvoa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu kyllä niitä tosiaan korjattujen hinnalla kannattaa kunnostaa kun ei vaikeata ole ja saa lähes yhtä hyvät kuin uudet. Olettaen tosiaan että lähtee jarruputket/letkut ja ilmaruuvit auki. Vittumaisin tilanne siitä syntyy kun katkeaa ilmaruuvit juuresta. Reilusti vaan lämpöä ennenkuin rupeaa vääntämään
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Kun olette niitä tiivistekumeja sinne vaihdellut niin voisitteko kertoa että miten olette saaneet ne uudet sinne paikoilleen?
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Neljä tuntia meni aikaa kun vaihto molemmille puolille kumit ja palat. eniten aikaa meni sen suojakumin kiinnittämisen ihmettelyyn.

Ja kun sitä on tässä kyselty niin näin se menee:

Ensin asettelee siihen satulaan sen tiivisteen
Sitten mäntä kauniiseen kätöseen ja se suojakumi sinne ihan männän päähän (ei siis siihen uraan mihin se kuuluu lopuksi laittaa)
Sitten näppärillä sormilla laittaa sen suojakumin kauluksen siihen jarrusatulan uraan (pidä huoli että se pysyy siinä männässä kanssa)
Ja lopuksi painaa jarrunesteellä voidellun männän sinne sylinterin sisään ja kattoo että se suojakumi meni oikein paikalleen sekä männän että satulan uraan. Ja jos ei menny niin alottaa alusta...



Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)

Niin ja rahaa meni n. 25e uusien palojen ja jarrunesteen kanssa
Satuloihin olis menny palojen kanssa n. 220e
eli itselleen voi laskea semmosen 50euron tuntipalkan :wink:
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

K.S. kirjoitti: Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
No kyllä on. Riippuu tietenkin jumiutus asteesta, eli siitä onko pöljysuoja pysynyt hyvin paikoillaan ja näin olleen estänyt männän ruostumisen.. pihdeillä männän ulosjäävästä reunasta voi vetää (satula ruuvipenkkiin tiukasti) lähtee yleensä myös nuin. Tai sitten irroitusvaiheessa painaa jarrua niin että mäntä pullahtaa hollille/pihalle :D
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

K.S. kirjoitti: Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Helpoitenhan tuo mäntä lähtee siinä vaiheessa kun palat ja satula(siis vain yksi) on irti mutta jarruletku vielä kiinni, painelee poljinta kunnes mäntä on ulkona (vati alle, nesteet tulee myös).
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Bootsi kirjoitti:Eiköhän kannattais ostaa/vaihtaa samalla kokonaan tehdaskunnostetut satulat?
:roll:
Rahamiesten puhetta..
Sama kai se on mistä työstä sen palkan saa, korjaileeko jarrusatuloita vai tekeekö jotain muuta. Kalliita nuo tuntuvat olevan, yhtäkään ei ole tullut koskaan ostettua mutta monta monta korjattua. Mutta ilmausruuvit kannattaa ostaa ehdottomasti, ja varautua siihen että ei ne lähde, kuin poralla ja kierretapilla...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä olen ruutannut jumittavaan ilmaruuviin CRC:tä, odottanut puoli tiimaa, ruutannut lisää ja "pikkutoholla" kuumentanut juuresta, hyvin on auennut! 8)
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

offtopic..
Ite tekemällä vaan yleensä säästää pitkän pennin
Tossa juuri vaihdoin sierran ruttusen takaoven ehjään.. Korjaamo olisi halunnut 100e hommasta, itellä meni alle 2h eli taas liikutaan siinä
50e/h tuntipalkassa 8)
/offtopic

Ilmausruuvit liikku oikeen hyvin enkä niitä edes vaihtanut vaikka ne tietysti olisi voinut vaihtaa kun ei varmaan montaa euroa olisi kustantanut.. :roll:
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllähän ilmaruuvit yleensä toimii, mutta jos ovat käyttämättä yli 10v, niin voivat olla tiukassa, tai ainakin se viimeinen! :roll:
Minulle kävi nuin, siis kolme aukes, mutta neljäs ei! "Tohosytkärillä" annoin lämpöä ja aukes! :D
Tag
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Maalis 2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Tag »

Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Tag kirjoitti:Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
Tarkoitatko jarrusatulan männän suojakumea? Sehän oireilee siten että jarrut alkavat laahata kun mäntä ruostuu ja sinne männän ja satulan rakoon menee sontaa, eli mäntä jumittelee -> jarrut laahaa. Jos paloissa on vielä reilusti pintaa ja jarru laahaa on vika suht. tuore..

Voihan tuo kuvailemasi vika ehkä mahdollisesti johtua pyöränlaakeristakin?
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Tag kirjoitti:Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
Täristääkö ratti, tai puoltaako auto? tai jos ajon jälkeen kuuluu paljon jarrulevyn naksumista sieltä niin siinäpä se.. kesärenkaat kun vaihdat niin siinä samalla sitä suojakumin kuntoakin pystyy kattomaan...
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

K.S. kirjoitti:Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Tuossa juuri purin yhdet ekkerin satulat ja oli toinen mäntä hieman verran jumissa. Ei kompuran 9bar riittänyt mihinkään.

Jos ne männät oikeasti haluaa sieltä pois ja kaikenlisäksi rauhallisesti ja hallitusti niin ilmaruuvin tai jarruputken/letkun tilalle sopiva rasvanippa ja rasvaprässillä puristelee ne ulos. Sillä saa jo sen verran hyvän paineen sinne että joko se mäntä tulee sieltä vaikka väkisin tai sitten halkeaa koko satula... eli toisin sanoen se mäntä tulee sieltä :D

Helppoa hommaa silloin kun on ns uivat satulat eli 1 mäntä. Mutta sitten kun on samassa satulassa 2 mäntää niin tahtoo olla aika veemäisiä kun pitäisi saada se herkemmin liikkuva pysymään paikallaan
Vastaa Viestiin