Escort mk6 rs2000 takajarrusatulan pultit

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Escort mk6 rs2000 takajarrusatulan pultit

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Terve,

Olisiko kellään varmaa tai lähes varmaa tietoa:

mikä kierre on otsikon escortin takajarrusatuloiden kiinnityspulteissa (kanta kuusiokulma avainkoolla 13mm).

ilmeisesti 8mm, mutta nousu? 1,0 1,25 1,50 ?

Samaa pulttia on muissakin malleissa:
http://www.fordopedia.org/parts-catalog/finis/1619124

Tosin tuossa lukee M10.. liekkö virhe.

Olisi kiva tietää ennenkuin rupeaa tuhoamaan vanhoja....
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Escort mk6 rs2000 takajarrusatulan pultit

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Eikö ne paikallisessa forti kaupasa kerro mikkä pultit sinne kuuluu? Luulis ainaki :)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Escort mk6 rs2000 takajarrusatulan pultit

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Elikkäs;

M8, avainväli 13mm, vakionousu 1,25 ja taajanousu 1,00
M10, avainväli 17mm, vakionousu 1,50 ja taaja 1,25

Avainvälithän voivat heittää häränpyllyä, mutta useinmiten ainakin suuntaa antavia. Jos pultti merkitään esim. M8x40 on kyseessä vakionousu, taaja/hienokierre merkitään erikseen kertoimena ennen pituutta.

En osaa sanoa varmaksi onko vakio vai taajanousuinen. Ymmärtääkseni taajanousuja käytetään paikoissa, joissa pintojen paksuus/pultin pituus on rajoitettu. Taajanousisessahan on enemmän kierteitä matkalla n kuin vakionousuisessa, jolloin siihen voidaan kohdistaa enemmän voimaa.

Fordin liikkeessä osaavat varmaankin sanoa, että tulevat neljän päivän päästä ja maksaa 5,70€ kpl :lol:
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Escort mk6 rs2000 takajarrusatulan pultit

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Etusatulan pultit olikin ihan normaalilla kierteellä. Ei siis tiheällä, joten ei tuottanut vaivaa laittaa uudet tilalle.

Takasatuloita ei vielä ole saatu irti :lol:

Edit: Nyt on, ja vaikka kanta oli 13mm avainvälillä, niin kierre oli sama kuin M10 pultissa. Että näin...
mösjöö kirjoitti:Elikkäs;

M8, avainväli 13mm, vakionousu 1,25 ja taajanousu 1,00
M10, avainväli 17mm, vakionousu 1,50 ja taaja 1,25
Esim Scorpion moottoria ropatessa tuli vastaan monenmonta M8 kierteellä olevaa pulttia, jossa avainkoko onkin 10mm. Japseissa myös olen huomannut käytettävän erikoisia kantoja pulteissa, suosiossa on 12mm, 14mm, 16mm jne, vaikka kierre olisi tuo ihan normi metrinen.

Ja noista nousuista, esim VW:ssä nopeusmittarin rattaan kiinnike on M7 pultilla, jossa nousu onkin 1,25

Sen tilalle ei tullut löydettyä mistään korvaavaa pulttia, muuta kuin purkuautosta. Uutenakaan ei enää saanut.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin