Mondeo V6 kylmä + kurluttaa
Mondeo V6 kylmä + kurluttaa
Tänään kun vihdoin tuli pakkasta (ekan kerran oikeesti kylmä kun Mondeolla liikenteessä), huomasin että tuo Mondeo on aika viileä?? Lämmöt nousee mittarin mukaan kohtuu nopeasti normaaliin, ja pysyy siinä. Lämppäristä vain ei kuumaa tule, edes vaikka naputtaa lämmön "HI"-asentoon.
Lisäksi huomasin jo aiemmin, että kuumalla koneella sammutuksen jälkeen kuuluu kojelaudan sisältä kurlutusta, ikään kuin ilmakuplia menisi vesiletkuissa jossain. Tästä sanoin huollon yhteydessä, olivat koeponnistaneet jäähdytysjärjestelmän ja kaikki heidän mukaan ok.
Ideoita? Mittarissa 95tkm, vm. siis -00, voisiko olla vesipumppu?
Lisäksi huomasin jo aiemmin, että kuumalla koneella sammutuksen jälkeen kuuluu kojelaudan sisältä kurlutusta, ikään kuin ilmakuplia menisi vesiletkuissa jossain. Tästä sanoin huollon yhteydessä, olivat koeponnistaneet jäähdytysjärjestelmän ja kaikki heidän mukaan ok.
Ideoita? Mittarissa 95tkm, vm. siis -00, voisiko olla vesipumppu?
2021 Tesla Model 3 LR
Hmm, ok. Koneen lämmöt kuitenkin mittarin mukaan ok, pysyy hyvin normaalin puolessa välissä eikä heittele suuntaan tai toiseen.
Saiko noita pumppuja jostain metallisella siipipyörällä? Jos vaihtais sen varmuuden vuoksi, ja samalla varmaan kannattaa termostaatti vaihtaa kanssa? Pumppuhan majaili keulasta katsottuna koneen oikealla puolella, eli laatikon puolella? Vaihto ei liene kovin paha operaatio? Missäs termostaatti on?
Tulipa mieleen, onko mahdollista että tuo ongelma sekä kurlutus johtuisi ilmasta jäähdytysjärjestelmässä? Miten tuo V6 pitäisi ilmata oikeaoppisesti?
Saiko noita pumppuja jostain metallisella siipipyörällä? Jos vaihtais sen varmuuden vuoksi, ja samalla varmaan kannattaa termostaatti vaihtaa kanssa? Pumppuhan majaili keulasta katsottuna koneen oikealla puolella, eli laatikon puolella? Vaihto ei liene kovin paha operaatio? Missäs termostaatti on?

Tulipa mieleen, onko mahdollista että tuo ongelma sekä kurlutus johtuisi ilmasta jäähdytysjärjestelmässä? Miten tuo V6 pitäisi ilmata oikeaoppisesti?
2021 Tesla Model 3 LR
Ns. automaatti-ilmastointikd kirjoitti:Täälläkin kuuluu kurlutus. Olen ajatellut että se on automaatti-ilmastointi, joka siellä kurluttelee enkä siitä sen enempää ole välittänyt. Minkäslainen ilmastointilaite sielläpäin on?

2021 Tesla Model 3 LR
V6 mondeo on lämpimin auto mitä markkinoilta löytyy, jos kaikki pelaa. Runsaampi kulutus siirtyy nätisti jäähdytysnesteen lämmöksi, jota on kymmenisen litraa.
Itsekin epäilisin tuota vesipumppua, toivottavasti kurlutus ei meinaa sitä, että olis menny jo kannen tiiviste tms. jos on sattunut lauhemmalla käymään kone lämpöisenä.
Mullakin tosin kuuluu ainakin kesällä sammutuksen jälkeen kurlutus( 2.5V6 -98 135tkm ), vaikkei lämmöt temppuilekaan.
Katsoppas tuo linkki:
http://www.contour.org/FAQ/FAQ.php?s=probs&displayid=9
Jos joku tietää, mistä saa noita metallisia vesipumpun rupeleita, niin toivon mukaan kertoo sen tänne. Tuolla artikkelissa tosin taitaa kirjoittaja epäillä
metallisen soveltuvuutta.
Itsekin epäilisin tuota vesipumppua, toivottavasti kurlutus ei meinaa sitä, että olis menny jo kannen tiiviste tms. jos on sattunut lauhemmalla käymään kone lämpöisenä.
Mullakin tosin kuuluu ainakin kesällä sammutuksen jälkeen kurlutus( 2.5V6 -98 135tkm ), vaikkei lämmöt temppuilekaan.
Katsoppas tuo linkki:
http://www.contour.org/FAQ/FAQ.php?s=probs&displayid=9
Jos joku tietää, mistä saa noita metallisia vesipumpun rupeleita, niin toivon mukaan kertoo sen tänne. Tuolla artikkelissa tosin taitaa kirjoittaja epäillä
metallisen soveltuvuutta.
Täällä päin samoja ongelmia -97 v6 ghia.... lämppäri puhaltaa lämmintä kierroksilla, mutta esim, risteykseen tultaessa alkaa tulla kylmää kierrosten laskiessa hetkellisesti tyhjänkäynnille. Pumpun tuottoa/siipiä epäilin, mutta en uskonut siihen että pumpun tuotto olisi laskenut vanhetessaan.
Mutta jos pumpussa on muovisiivet, niin silloinhan homma on selvä... pumpun vaihtoon siis....
Mutta jos pumpussa on muovisiivet, niin silloinhan homma on selvä... pumpun vaihtoon siis....
Toivottavasti minunkin mondeosta menis vesipumppu talvella, jos on mennäkseen. Kesällä kiehahtanee kone melko äkkiä.
Paljonkos anyr78:n mondeossa on kilometrejä mittarissa?
Foordilla tuo duratec on tainnut aina tarkoittaa kalliimpia materiaaleja koneessa + jakopää(t) ketjulla, ainakin näin epävirallisesti.
MkI ja MkII mondeoissa ei muita duratec koneita ollutkaan kuin 2.5V6 ja 2.5V6 ST200.
Paljonkos anyr78:n mondeossa on kilometrejä mittarissa?
Foordilla tuo duratec on tainnut aina tarkoittaa kalliimpia materiaaleja koneessa + jakopää(t) ketjulla, ainakin näin epävirallisesti.
MkI ja MkII mondeoissa ei muita duratec koneita ollutkaan kuin 2.5V6 ja 2.5V6 ST200.
Testailin tuossa aamulla -32 asteen kelissä, miten lämmöntuottoa piisaa paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä
lyhyehkön ajon jälkeen( ei aivan vielä normilämpöjä koneessa ). Eli kärrynä siis Mondeo 2.5V6 -98 Automagic.
-Puhallinteholla 2/4 rupeaa lämmöt hiljalleen nousemaan kohti normaalia.
-Teholla 3/4 pysyy lämmöt tarkalleen vakiona.
-Teholla 4/4 lämmöt rupeavat hiljalleen laskemaan. Mutta jos tällöin hieman lisää hieman kierroksia pesään( 1500-2000 ), niin alkaa taas lämmöt nousemaan.
Ajossa lämmöt kyllä riittävät, eli lämpöä tulee enemmän kuin viima vie.
lyhyehkön ajon jälkeen( ei aivan vielä normilämpöjä koneessa ). Eli kärrynä siis Mondeo 2.5V6 -98 Automagic.
-Puhallinteholla 2/4 rupeaa lämmöt hiljalleen nousemaan kohti normaalia.
-Teholla 3/4 pysyy lämmöt tarkalleen vakiona.
-Teholla 4/4 lämmöt rupeavat hiljalleen laskemaan. Mutta jos tällöin hieman lisää hieman kierroksia pesään( 1500-2000 ), niin alkaa taas lämmöt nousemaan.
Ajossa lämmöt kyllä riittävät, eli lämpöä tulee enemmän kuin viima vie.
Metallisiipisiä vesipumppuja on ollu ainaki joskus ebay:ssä. Kyllä tuo mun auto kurluttaa samalla tavalla ku sen sammuttaa, taitaa just olla se ilmastointi mikä sitä ääntä pitää.
Tästä, eikä oo edes kallis....?
Pitäis varmaan ittelle tilata kans valmiiksi ku ei tiedä koska hajoaa...
Tästä, eikä oo edes kallis....?
Pitäis varmaan ittelle tilata kans valmiiksi ku ei tiedä koska hajoaa...
st200
Moi
samaa kurlutusta olen kuunnellut omassa -01 V6:ssani, mielestäni samalla kuuluu kuin jokin sähkömoottori kävisi vähän aikaa.
Olen itsekseni ajatellut asian niin että siellä ajetaan jokin läppä tai hana kiinni, kun auto sammutetaan. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on.
autollani on ajettu 84tkm ja olen siihen lähiaikoina vaihtamassa tuota vesipumppua. Cosworth & RS clubilla, yhden kaverin kanssa suunniteltiin kimppatilausta jostain päin maailmaa, ja kyseessä oli silloin metallisiipinen versio.
Jos kävisi ihan stokkalta hakemassa tuollaisen alkuperäisen **skan, niin kai se sen seuraavat 100tkm taas toimii.
Mielestäni mondeoni ei näillä kunnon pakkasilla ole mikään sauna, vaikkei kylmäkään. Odotin auton olen 'lämpimämpi', tuo vesipumpun väsähtäminen voipi vaikuttaa asiaan. Myös käsittämättömän huonosti ja päin **ttua logiikalla varustettu automaattinen ilmastointilaite saattaa hämätä asiassa.
Ehkäpä ongelmana on ettei tuolla automaattisella puhalluksen ohjauksella saada niitä välimuotoja käyttöön, joita manuaalisissa on ainakin vähän enemmän. Toivottavasti älysitte mitä tarkoitan...
Muuten mondeo toimii hyvin pakkasissa, ainoastaan kierrosten ryntäys 2500r/min heti käynnistyrssä ei ole mukavaa kuultavaa...
-Pasi-
samaa kurlutusta olen kuunnellut omassa -01 V6:ssani, mielestäni samalla kuuluu kuin jokin sähkömoottori kävisi vähän aikaa.
Olen itsekseni ajatellut asian niin että siellä ajetaan jokin läppä tai hana kiinni, kun auto sammutetaan. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on.
autollani on ajettu 84tkm ja olen siihen lähiaikoina vaihtamassa tuota vesipumppua. Cosworth & RS clubilla, yhden kaverin kanssa suunniteltiin kimppatilausta jostain päin maailmaa, ja kyseessä oli silloin metallisiipinen versio.
Jos kävisi ihan stokkalta hakemassa tuollaisen alkuperäisen **skan, niin kai se sen seuraavat 100tkm taas toimii.
Mielestäni mondeoni ei näillä kunnon pakkasilla ole mikään sauna, vaikkei kylmäkään. Odotin auton olen 'lämpimämpi', tuo vesipumpun väsähtäminen voipi vaikuttaa asiaan. Myös käsittämättömän huonosti ja päin **ttua logiikalla varustettu automaattinen ilmastointilaite saattaa hämätä asiassa.
Ehkäpä ongelmana on ettei tuolla automaattisella puhalluksen ohjauksella saada niitä välimuotoja käyttöön, joita manuaalisissa on ainakin vähän enemmän. Toivottavasti älysitte mitä tarkoitan...
Muuten mondeo toimii hyvin pakkasissa, ainoastaan kierrosten ryntäys 2500r/min heti käynnistyrssä ei ole mukavaa kuultavaa...
-Pasi-
Pumpun sijasta veikkaan tukossa olevaa lämppärin kennoa...
Itselläni tosin Scorpion V6 24v -95 ja moottori lämpiää normaaliin melko nopeasti ja ei nouse lämmöt vaikka antaa kenkää eli happea koneelle vaa pysyy tasaisena mutta mutta mut kabiiniin ei tule oikein lämpöä 22 asteen pakkasessa... sisäkierto päällä saa enenmän lämpöä mutta sitten tuppaa alkaa lasit jäätyy pikku hiljaa...
Pumppu on koslassani uusi ja kallis joten siitä ei ole kiinni, termarikin vaihdettu jokin aika sitten.
Nyt tässä mietin että paljonkohan uusi lämppärinkenno maksanee jos sen vaihdattaisi samalla kun asennuttaa lohkarin.
Motonetistä ei löydy kennoa tähän uudempaan.
P.S.aikaisemmin ei tullut lämpöä juuri ollenkaan joten putsasin vesikierrot ensin Kaustisen Soodalla joka paranti pikkasen.
Käytin kierossa myös fosforihappoa ja lämmitys tehoa tuli pikkasen lisää mutta -22 asteen pakkasessa ei riitä.
alle -10 asteen pakkasessa lämpenee mutta sitten alkaa hyytymään.
Itselläni tosin Scorpion V6 24v -95 ja moottori lämpiää normaaliin melko nopeasti ja ei nouse lämmöt vaikka antaa kenkää eli happea koneelle vaa pysyy tasaisena mutta mutta mut kabiiniin ei tule oikein lämpöä 22 asteen pakkasessa... sisäkierto päällä saa enenmän lämpöä mutta sitten tuppaa alkaa lasit jäätyy pikku hiljaa...
Pumppu on koslassani uusi ja kallis joten siitä ei ole kiinni, termarikin vaihdettu jokin aika sitten.
Nyt tässä mietin että paljonkohan uusi lämppärinkenno maksanee jos sen vaihdattaisi samalla kun asennuttaa lohkarin.
Motonetistä ei löydy kennoa tähän uudempaan.
P.S.aikaisemmin ei tullut lämpöä juuri ollenkaan joten putsasin vesikierrot ensin Kaustisen Soodalla joka paranti pikkasen.
Käytin kierossa myös fosforihappoa ja lämmitys tehoa tuli pikkasen lisää mutta -22 asteen pakkasessa ei riitä.
alle -10 asteen pakkasessa lämpenee mutta sitten alkaa hyytymään.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jeps. Pumppua en vielä saanut, mutta varmaankin sen vaihdan varmuuden vuoksi kumminkin, kun kerran vikaa niissä on ollut.
Tuota ilmaa itsekin toisaalta epäilen, milläs tuo systeemi kuuluu ilmata? Nestettä on ok.
Onko lämppärin kenno kuinka hankala vaihtaa?
lapazu, omassa ainakin vielä -10 pakkasissa ilmastoinnin kompuran magneettikytkin vetää päälle kun ilmastoinnin laittaa päälle, joten kylläpä siellä jotain taitaa tapahtua / kiertää?. Focuksessa ei tätä tehnyt (manuaali-ilmastointi).
Tuota ilmaa itsekin toisaalta epäilen, milläs tuo systeemi kuuluu ilmata? Nestettä on ok.
Onko lämppärin kenno kuinka hankala vaihtaa?
lapazu, omassa ainakin vielä -10 pakkasissa ilmastoinnin kompuran magneettikytkin vetää päälle kun ilmastoinnin laittaa päälle, joten kylläpä siellä jotain taitaa tapahtua / kiertää?. Focuksessa ei tätä tehnyt (manuaali-ilmastointi).
2021 Tesla Model 3 LR
Re: Mondeo V6 kylmä + kurluttaa
Kannentiiviste vuotaa. Kerran vaihdettu molemmat puolet, 2 ja 5 sylinterien kohdat. Nyt korjasin tällä.
http://www.ebay.com/itm/STEEL-SEAL-HEAD ... 5738424url]
http://www.ebay.com/itm/STEEL-SEAL-HEAD ... 5738424url]