ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hannul100
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2013 07:41

ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja hannul100 »

Uutena Mondeo ST220 omistajana,haen tietoa foorumilaisilta,oireeseen/ongelmaan St220.ssa,,ostin ko auton merkkiliikkeestä,,kaikinpuolin ok,siisti asiallinen ja ns norm,käytöstä/perheauto,ajettu 200tkm,,hetikohta ostoksen jälkeen ilmeni,ettei vaihteet mene läheskään kunnolla päälle,silloin kun autolla edes vähänkin kiihdyttää,,ei tarkoita mitään repimistä,vaan pienikin kiihdytys,missä kierroksia esim 3000-3500rpm,,3 ja 4 vahde törmää kun seinään,,pienemmissä kaupunkinopeuksissa toimii suht normaalisti,mutta ei välttämättä täydellisesti?.kytkinpoljin tuntuu normaalilta/jäykkä,,ei täristä,jne esim pakki ei rusahda,eikä muutkaan vaihteet,ainoastaan kovemmassa vauhdissa kierrosten noustessa oireet alkaa,,autoliike teki ennen ostoa tarkastuksen?asiassa,,edellinen koeajaja oli huomauttanut vaihteiston jäykkyydestä,siitä johtuen huolto oli suorittanut jonkunlaisen toimenpiteen??rasvausta mekanismissa jne,,apua asiasta ei ollut,oire on kiusallinen,auto ollut itselläni viikon,kävin mainitsemassa asiasta automyyjälle,joka,tottakai suhtautui asiaan,ei mitenkään innokkaasti,,alkoi puhumaan pyöreitä,,kysyn päälliköltä jne,,hauskinta asiassa on se,että kauppaa kun hierottin,myyjäkertoi,että"meillä on vaihtoautoissa 6kk takuu",nyt ei varmaan"muistanut"asiaa ollenkaan,,lähestyin asiaa lähinnä hillitysti,eli en alkanut rähisemään tms,odotan mielenkiinnolla myyjän yhteydenottoa,mihin toimenpiteisiin siltäpuolelta ryhdytään?vai ryhdytäänkö ollenkaan??varmaa on kuitenkin se,että markkaakaan en oireen poistamiseen sijoita,,,lueskelin foorumilta ym, että samantyyppisiä oireita on ollut muillakin,,oma ajatus on se,että esim öljynvaihto tai vastaava ei auta?vika on mekaaninen,,eikä ole"tyyppivika" nihkeitä vaihteistoja voi toki olla?mutta täytyy niiden nyt päälle mennä ,,,vaihteisto/kytkin ym ei pidä minkäänlaista ääntä,,autoliike siis katsokoon asiaa eteenpäin,mutta haen mielipidettä myös täältä,on mielenkiintoista tietää,onko kokemusta samantyyppisestä viasta
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Se on virhevastuu, ei takuu!

Mutta 200tkm ajettu auto niin siinä on jo luonnolista kulumaa jota virhevastuukaan ei korvaa. Kytkimessä on ollut fordilla ongelmia, se kerää likaa sinne ja ei irroita enään kunnolla jolloin vaihteita ei saa kunnolla päälle, mutta tämä on yleensä kun paikallaan yritetään laittaa ykköstä tai pakkia päälle.

Tuo ettei liikkeessä mene vaihteet päälle voi johtua monesta asiasta!

Ekana vaihtaisin laatikon öljyt, jos ei tokene niin ottaisin selville toimiiko vaihteensiirto oikein, siellä voi olla välystä tai sitten jokin moottorin tukikumi on rikki tms. jollin moottori on hieman väärässä asennossa jolloin vaihteensiirto ei toimi oikein. Jos nämäkään ei auta niin sitten vika on laatikon sisällä, synkrot tai rattaat ja niiden korjaus on jo sitten kallista, vaihto laatikko tulee halvemmaksi.
hannul100
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2013 07:41

Re: ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja hannul100 »

Tuntuu vähän kaukaa haetulta,arvio tukikumista?moottori vinossa?tai laatikkovialta?mielestäni ko,autossa,mikä ollut ns normaalikäytössä,em asiat lienee pois suljettu,,se,että kytkinjärjestelmässä olisi jotain pölyä tms liikettä estävää,on siinä ja siinä??virhevastuut on sensijaan tapauskohtaiset,,mitään kiveenkirjoitettua ei asiasta ole,on vaan suosituksia,riippuen eri tekijöistä,,korjaustoimet on neuvoteltavissa,,ja yhtenä tekijänä on se,mihin asiakas suostuu??myyjäliike tietysti yrittää ensisijaisesti saada kustannukset puoliksi asiakkaan kanssa,,tähän ei pidä ainakaan heti suostua,asiassa on monta muttaa,,kuten kyseisessä tapauksessa,myyjäliike on ollut tietoinen viasta,se on tullut ilmi jatkokeskusteluissa,,tälle asialle on olemassa jo oikea nimikekkin,,omalla kohdalla tapaus on neuvotteluvaiheessa,,merkkiliike teki korjauksesta kustannusarvion joka perustui liikkeen huolto/varaosapuolen hintoihin,,osien hinnaksi(koko kytkinpaketti+vauhtipyörä)tuli n 1500-1600e+ työt,,hinta tuntui heti kovalta,joten esitin oman näkemykseni,,eli vaihtoehto 2 liike ottakoon vastaavat osat toiselta toimittajalta,,ihan samat laatu/merkkituotteet,,takuu tavaraa,ja koko paketin(osien hinta)kolmessa päivässä toimitettuna 730e joten hintaero on valtava,,asia on liikkeelle esitetty,ja lopputulos selvinnee lähipäivinä arjen alkaessa,,liikeen höpinöistä virhevastuun osalta ja korjauskustannusten jakamisesta heittäydyn kuuroksi,,etenkin ko tapauksessa,kun liikkeen myyjät myönsivät,että"vaihteistossa/kytkimessä"oli jotain outoa?,,asiassa puhutaan silloin jo ihan muista asioista,,katson asian loppuunasti,enkä ole ensimmäisenä valmis sopimaan asioista,,isolla liikkeellä on varaa laittaa joku Fordin kytkin ilman mutinoita,mikäli haluavat pitää asiakassuhteen kunnossa
hannul100
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2013 07:41

Re: ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja hannul100 »

Mondeo ST220 vaihteisto/kytkin asia on selvitetty,,tuomio on kytkin menee uusiksi,,kysynkin mahdollisilta tietäjiltä,,mistä kannattaa kytkinpakettia kysellä???Suomesta?muualta?onko kellään kokemusta??hinnat?,kytkin tyyppi?/merkki jne,,ja onko esim kaksoismassavahtipyörän uusinta välttämätöntä???tietysti monen/kaikkien mielipide on että "tottakai kannattaa uusia" mutta onhan myös mahdollista,että ko osa vaihdetaan vähän niinkun turhaan??tässätapauksessa on haussa mahdollisimman halpa korjaus,,kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

hannul100 kirjoitti:Mondeo ST220 vaihteisto/kytkin asia on selvitetty,,tuomio on kytkin menee uusiksi,,kysynkin mahdollisilta tietäjiltä,,mistä kannattaa kytkinpakettia kysellä???Suomesta?muualta?onko kellään kokemusta??hinnat?,kytkin tyyppi?/merkki jne,,ja onko esim kaksoismassavahtipyörän uusinta välttämätöntä???tietysti monen/kaikkien mielipide on että "tottakai kannattaa uusia" mutta onhan myös mahdollista,että ko osa vaihdetaan vähän niinkun turhaan??tässätapauksessa on haussa mahdollisimman halpa korjaus,,kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen
Tuota oli ilo lukea :|
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja kaku »

Sivuaa hieman kytkin ongelmaa mutta omassani toimii kyllä muuten, vaihteet menee päälle ja kytkin irroittaa! Olen vaan huomannut kun auto ollut n. 2 viikkoa itselläni että kytkin jää puoleen väliin(jostain syystä) mutta ei luista kuitenkaan. Olen jalan kärjellä nostanut polkimen ylös ja täysin topakasti toimii jälleen eli ei ole tyhjää tai väljää välissä! Auto on tosiaan uusi minulle ja merkkinä sekä mallina täysi tuntemattomuus, siksi täällä nyt olen lukemassa viestiketjuja ja tarkoitus olisi niin kuin aiempienkin automerkkien kohdalla tutustua perusteellisesti mitä auto pitää sisällään että itse tekisin tietysti niin paljon kuin vain pystyy!Asiallisia vastauksia kiitos 8)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: ST220 vaihteisto takkuaa/kytkin?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

kaku kirjoitti:Sivuaa hieman kytkin ongelmaa mutta omassani toimii kyllä muuten, vaihteet menee päälle ja kytkin irroittaa! Olen vaan huomannut kun auto ollut n. 2 viikkoa itselläni että kytkin jää puoleen väliin(jostain syystä) mutta ei luista kuitenkaan. Olen jalan kärjellä nostanut polkimen ylös ja täysin topakasti toimii jälleen eli ei ole tyhjää tai väljää välissä! Auto on tosiaan uusi minulle ja merkkinä sekä mallina täysi tuntemattomuus, siksi täällä nyt olen lukemassa viestiketjuja ja tarkoitus olisi niin kuin aiempienkin automerkkien kohdalla tutustua perusteellisesti mitä auto pitää sisällään että itse tekisin tietysti niin paljon kuin vain pystyy!Asiallisia vastauksia kiitos 8)
Tota vois koittaa elvyttää ilmaamalla ja vaihtamalla nesteet painelaakerilta.
hannul100 kirjoitti:Mondeo ST220 vaihteisto/kytkin asia on selvitetty,,tuomio on kytkin menee uusiksi,,kysynkin mahdollisilta tietäjiltä,,mistä kannattaa kytkinpakettia kysellä???Suomesta?muualta?onko kellään kokemusta??hinnat?,kytkin tyyppi?/merkki jne,,ja onko esim kaksoismassavahtipyörän uusinta välttämätöntä???tietysti monen/kaikkien mielipide on että "tottakai kannattaa uusia" mutta onhan myös mahdollista,että ko osa vaihdetaan vähän niinkun turhaan??tässätapauksessa on haussa mahdollisimman halpa korjaus,,kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen
Mahdollisimman halpa korjaus on, ettet vaihda sitä. Kaksoismassavauhtipyörät ovat kalliitaa joo, mutta myös ikäviä siitä, että niitten kunnon diagnosoiminen paikallaan tai kädessä on hieman vaikeaa. Koneessa kiinni se saattaa tuntua löysältä uuteen verrattuna, kyllähän se jo jotain kertoo, mutta suuntaa-antavasti. Seuraavaksi sinuna miettisin kauanko meinaat autoa pitää, mikä on ajotarve ym. ym.

Kytkinhommassa työn osuus on kutakuinkin 8 tuntia. Merkillä, jossa on ehkä vaadittavat erikoistyökalut niin yleensä aina koko päivän homma. Ja kun hinta juoksee 100e/h tai enemmän niin ei se halpaa ole. Ideahan onkin, että tässä kohtaa vaihdettaessa vauhtipyörän vaihtaa samaan hintaan, sillä kun vaihteisto ja kytkin on irrotettu, vauhtipyörän irrottaa ja asentaa vartissa. Tässä kohtaa se olisi järkevin tehdä, koska 200tkm ajettu auto - vauhtipyörä on varmasti nähnyt parempiakin päiviä ja nyt se vaihtotyö tulisi edulliseksi verrattuna siihen, että vaihdat nyt pelkän kytkimen ja puolen vuoden päästä kun tärinä ja suurempi kulutus alkaa vituttamaan vaihdatat sen vauhtipyörän, jonka kanssa pitäisi periaatteessa vaihtaa myös uus kytkinlevy.

Tämä olisi se kansantaloudellisesti järkevin ja kestävin vaihtoehto, vaikkakin ei halvin. Samalla jos haluat priimaa tehdä ja aiot pitää autoa pitempääkin niin harkitse kampiakselin takastefan vaihtoa. Edelleen vauhtipyörän irrotuksen jälkeen pala kakkua, mutta yksinään kun rupeaa vuotamaan niin ehkä hieman ikävän kallis homma. Sen takia noita vuotavia autoja näkeekin, kun ei raaskita viidenkympin tiivisteen vaihtoon käyttää 800 euroa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin