Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Eipä löytynyt tältä alueelta vielä viestiketjua Eco-Boostiin liittyen?

Iltasanomista löytyi tämmönen uutinen: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt

Iskutilavuudeltaan pienet, ahdetut nykymoottorit saattavat tulla tiensä päähän jo 150 000 kilometrin jälkeen.

Auto Bild Suomen viimeisimmässä numerossa 3/2013 julkaistiin laaja laaturaportti, jonka yhteydessä haastateltiin moottorivaurioiden saksalaista asiantuntijaa Volker Schittenhelmia. Schittenhelm toimii düsseldorfilaisessa IMT-insinööritoimistossa. Hän varoittaa uusien trendimoottoreiden eliniän mahdollisesta lyhyydestä.

- Nykyiset moottorit ovat herkempiä, eivätkä kestä yhtä pitkään kuin mihin olemme tottuneet iskutilavuudeltaan suurempien moottoreiden yhteydessä. Ne kestävät kyllä noin 150 000 kilometriä ja edullisessa tapauksessa 200 000 kilometriä, Schittenhelm arvioi.

Suomalaisittain tavanomaisilla vuosittaisilla ajomäärillä uudet moottorityypit, esimerkiksi pienet VW:n TSI- ja Fordin EcoBoost-moottorit.

Tänne voisi ilmoitella kokemuksia ja kilometrimääriä, ennen kun on posahtanut.. :D
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kaikki on suhteellista.
Aikanaan kuplavolkkari oli kova sana, vaikka nokka-akselin päästä fiiberihammasrattaan hampaat katkesivat 35000 - 50 000 km:n jälkeen. Opeleista ja Fordeista - ja jopa Mersusta - häipyi nokka-akselista nokat jo muutamassakymmenessätuhannessa km:ssa.
Kannentiivisteet eivät kestäneet, jne. Venttiili paloivat. Öljypumpun akselit katkeilivat.

Uudemmista autoista VW:n 1,2 ja 1,4 turbokoneet ovat hajonneet ( alkusyynä jakopään ketjun katkeaminen ) 35000 - 55000 km:n jälkeen; nyt uusissa Volkswageneissa on ketju korvattu hammashihnalla.

Hyvin paljon nämä "ennusteet" ovat yhteydessä alimitoituksiin ja suoranaisiin konstruktiovirheisiin. Jos liian pieni moottori laitetaan tekemään liian raskaita töitä, niin on myös luonnollinen asia se että moottori ei kestä. Toisaalta moottoria ei ole vieläkään suunniteltu valmiiksi. EcoBoost'in ennuste Fiestan nokalla on parempi kuin Mondeossa. :roll:
Torque Vectoring Control
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

tuo asiahan on tiedetty jo vuosikymmeniä. Pienemmällä viritysasteella oleva moottori kestää.
Jossakin oli artikkeli että tohon 1.0 fordin koneeseen saa jo lastun jollon teho yli 150hv. Tällöin litra teho parempi kuin Bugatti Veyronissa. Miettii voi kestääkö ees vakiona kauaa.
Työntyjä
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Helmi 2013 12:29

Re: Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja Työntyjä »

Focus 1.0 ecoboostilla ja 125 hv.

Muutama päivä sitten mittarissa oli 7100 km. ja keskikulutus 6,8 litraa / 100 km.

Puolet maantieajoa.

Kaupungissa lyhyttä ajoa mäkisessä maastossa.

Nollasin sitten kulutusmittarin ja aloin testailemaan kulutusta kylmästartilla jne.

Huomasin että tyhjäkäynnillä se toinen mittari näyttää esim. 0.5 litraa / h

Mutta se toinen mittari joka näyttää paljonko menee / 100km, nousee isosti ylös päin mitä kauemmin antaa olla tyhjäkäynnillä.

Ajoin kaupunkiin kylmästartilla muutaman kilometrin ja kulutus oli 8 litraa / 100 km, mutta kun annoin käydä tyhjäkäyntiä, nousi kulutus lyhyessä ajassa 12 litraan / 100 km.

Kun vaihdoin toiseen mittariin, se näytti sitä 0,4 - 0,5 litraa / h tyhjäkäynnin aikana.

Kuluttaako auto siis paljon tyhjäkäynnillä vai onko vika kulutusta seuraavassa järjestelmässä?
Avatar
Wildchild
Viestit: 132
Liittynyt: 12 Touko 2012 20:02

Re: Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja Wildchild »

Työntyjä kirjoitti:Focus 1.0 ecoboostilla ja 125 hv.

Muutama päivä sitten mittarissa oli 7100 km. ja keskikulutus 6,8 litraa / 100 km.

Puolet maantieajoa.

Kaupungissa lyhyttä ajoa mäkisessä maastossa.

Nollasin sitten kulutusmittarin ja aloin testailemaan kulutusta kylmästartilla jne.

Huomasin että tyhjäkäynnillä se toinen mittari näyttää esim. 0.5 litraa / h

Mutta se toinen mittari joka näyttää paljonko menee / 100km, nousee isosti ylös päin mitä kauemmin antaa olla tyhjäkäynnillä.

Ajoin kaupunkiin kylmästartilla muutaman kilometrin ja kulutus oli 8 litraa / 100 km, mutta kun annoin käydä tyhjäkäyntiä, nousi kulutus lyhyessä ajassa 12 litraan / 100 km.

Kun vaihdoin toiseen mittariin, se näytti sitä 0,4 - 0,5 litraa / h tyhjäkäynnin aikana.

Kuluttaako auto siis paljon tyhjäkäynnillä vai onko vika kulutusta seuraavassa järjestelmässä?
Mondeossa ainekin mittari on 99,9L/100km jos nollaa tyhjäkäynnillä.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Työntyjä kirjoitti:Huomasin että tyhjäkäynnillä se toinen mittari näyttää esim. 0.5 litraa / h

Mutta se toinen mittari joka näyttää paljonko menee / 100km, nousee isosti ylös päin mitä kauemmin antaa olla tyhjäkäynnillä.

Ajoin kaupunkiin kylmästartilla muutaman kilometrin ja kulutus oli 8 litraa / 100 km, mutta kun annoin käydä tyhjäkäyntiä, nousi kulutus lyhyessä ajassa 12 litraan / 100 km.

Kun vaihdoin toiseen mittariin, se näytti sitä 0,4 - 0,5 litraa / h tyhjäkäynnin aikana.

Kuluttaako auto siis paljon tyhjäkäynnillä vai onko vika kulutusta seuraavassa järjestelmässä?
Mitäs erikoista tuossa on. Auto syö tyhjäkäynnillä noin 0,4-0,5 litraa tunnissa, lisää saat kytkemällä esim., penkinlämmittimen tai takalasinlämmittimen päälle, vaikutus noin +0,1l/h. Jos annat auton käydä tyhjäkäyntiä paikoillaan ei matka etene, totta helvetissä silloin menee soppaa jos samaan tahtiin etenet 100km...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Kokemuksia Ford Eco-Boost?

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Työntyjä kirjoitti:Focus 1.0 ecoboostilla ja 125 hv.

Muutama päivä sitten mittarissa oli 7100 km. ja keskikulutus 6,8 litraa / 100 km.

Puolet maantieajoa.

Kaupungissa lyhyttä ajoa mäkisessä maastossa.

Nollasin sitten kulutusmittarin ja aloin testailemaan kulutusta kylmästartilla jne.

Huomasin että tyhjäkäynnillä se toinen mittari näyttää esim. 0.5 litraa / h

Mutta se toinen mittari joka näyttää paljonko menee / 100km, nousee isosti ylös päin mitä kauemmin antaa olla tyhjäkäynnillä.

Ajoin kaupunkiin kylmästartilla muutaman kilometrin ja kulutus oli 8 litraa / 100 km, mutta kun annoin käydä tyhjäkäyntiä, nousi kulutus lyhyessä ajassa 12 litraan / 100 km.

Kun vaihdoin toiseen mittariin, se näytti sitä 0,4 - 0,5 litraa / h tyhjäkäynnin aikana.

Kuluttaako auto siis paljon tyhjäkäynnillä vai onko vika kulutusta seuraavassa järjestelmässä?
Et ole nyt oikein ymmärtänyt mitä mittarit näyttää. Tottakai kulutus / 100km nousee jos tyhjäkäynnillä pitkään on, koska se laskee paljonko oletettu kulutus ois 100km matkalla ja kun pyörität autoo paikalla on vauhti nolla, kyseinen mittari ei huomioi sitä ajatko todellisuudessa vai et.
Missään ei ole vikaa olet vain ymmärtänyt asian väärin. Eikä auto kuluta maagisesti tyhjäkäynnillä mitään extraa
Vastaa Viestiin