VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Auto on Focus mk1 1.8 bensa ib5 vaihteistolla. Heittäkääs ääniä kumpi siis rikki VSS anturi vai mittaristo? Ongelma siis on, että matka-ajossa nopeusmittari laskee nollaan noin kahdeksi sekunniksi ja sitten taas toimii. Bensansyöttö myös katkee oireen ajaksi. Oma arvaus on VSS anturi. Oire tuli jossain 260tkm kohdalla ja esiintyi ensin kerran kuussa, nyt jo pari kertaa päivässä. Jokin menossa rikki siis.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

pointsit VSS:n suuntaan, mulla vaihdettiin se about noilla kilsoilla.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ääni VSS:lle ( ja sen liitin, johdot). "Järjetön" nopeustieto ECU:lle voi tosiaan leikata
polttoaineen saannin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tekuli
Viestit: 52
Liittynyt: 11 Marras 2009 08:43
Paikkakunta: Oulu

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja tekuli »

VSS anturi menee rikki juurikin noin. Ensin pätkii nopeusmittari joskus hetkeksi nollaan ja tätä tapahtuu satunnaisesti ajossa. Muutaman kuukauden sisään taitaa sitten hajota kokonaan...

Itsellä -99 focuksessa meni noin 160tkm kohdalla.

Uusi anturi ebay.stä muutaman kympin...
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Anturi vaihdettu. Ihan vinkiksi jollekulle hommaan ryhtyvälle, että se sokka mikä pitää anturia vaihdelaatikossa kiinni on TODELLA tiukassa kiinni. Meni taas hirveeks äheltämiseks et sai sen lopulta irti. Itse anturi oli myös ihan riittävän tiukassa kiinni. Oikeastaan se oli sen verta mulkero homma, että jos on varaa ni kannattaa antaa jollekin muulle kunnia vaihtaa kyseinen anturi...
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Ite kun kokeilin, oli niin tiukassa ettei liikkunut anturi ja kiinnitystappi katkesi. Ei viittinyt ottaa riskiä että anturi katkeaa ja auto seisoo takapihalla ;)

Vaihdatin anturin sitten Ford huollossa, joka muun huollon yhteydessä vaihtoi anturin eikä paljoa maksanut paljoa...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
duckworth
Viestit: 4061
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Täällä olisi Mk1 Focuksessa samat oireet, mutta hajoaako VSS-anturi jo alta sadantuhannen yleensä? Ja voiko tuo nopeusmittarin toimimattomuuus (saattaa simahtaa useaksi kilometriksi), johtua että joku olisi kenties peukaloinut järjestelmää? :shock: Ja mistä sen huomaisi helpoiten jos kaikki kilometrit ei oiskaan mittarissa??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: VSS-anturi vai mittaristo rikki? -gallup

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

kaikkihan aina mahdollista on :lol:
mulla tuo anturi oireili pitkään, varmaan vuosia enkä pitänyt kiirettä vaihdossa kun eipä tuo niin haitannut. Alkuaikoina tosiaan vain nopeusmittarin viisari simahti sekunneiksi, loppua kohden pimeni myös tuo kilometrilukema kun viisari makas pohjassa kilometrikaupalla.

Itse olen hirveän huono sanomaan mistä tietää onko kilometrit mittarissa, mutta tuntui että siinä 200tkm jälkeen alkoi alkuperäiset osat antautumaan ekaa kertaa. Sit vaihtui puslaa, laakeria, tukivarsia, pakoputkea yms kuluvaa. Ratista alkoi pikkuhiljaa hilseilemään pinnoite myös? Omassani myös vaihdekepin nupista oli selkeästi kulunut hopeamaali oikeasta alareunasta.

Eli ehkä sitä vois pitää jonkinlaisena merkkinä et jos on vielä paljolti osia tehtaan jäljiltä niin kilsat vois olla alle tuon 200tkm. Tai sit ei vaan oo viittitty tehdä remonttia :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin