Sivu 1/5

Mondeo kulku.

Lähetetty: 09 Joulu 2012 22:55
Kirjoittaja MarkoA80
Viisaammat kertokaas et mikä vois olla.
Mondeo 1.8 -98 musta kantinen mikäli merkitystä.
Tasasesti ajaessa kaupungissa saattaa ruveta puutuu yks kaks tai sit vähän kiihtyy.
Isolla tiellä tasasee ajaessa ni saa kaasua painaa vähän enemmän ennen ku rupee kiihtyy.
Kylmänä parkista lähties saa vähän enempi antaa kaasua ettei sammu.
Ehkä ei vastaa kaasuu ihan niinku pitäs et ihan pientä viivettä saattaa olla.
Käy normaalisti.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 10 Joulu 2012 19:27
Kirjoittaja mösjöö
Ilmamassamittari voi olla yksi syy tuohon puutumiseen ja äkilliseen ryntäilyyn.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 11 Joulu 2012 08:19
Kirjoittaja MarkoA80
Voiko joku muuki aiheuttaa sen vai onko se kui suurella todennäköisellä ilmamäärämittari?

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 12 Joulu 2012 16:48
Kirjoittaja MarkoA80
Elikkä ny kokeilin että otin ilmamäärämittarin piuhan irti ja ajoin pienen pätkän ni meno rauhottu. Onko ny syytä olettaa et vika on ilmamäärämittarissa?

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 12 Joulu 2012 16:58
Kirjoittaja pvdriver
Massamittarin töpselin irroitus lamauttaa seoksensäätelyn ja siis poistaa lambdaohjauksen käytöstä, auto käy tasaisen rikkaalla ja voi pidemmän päälle ottaa katalysaattorin päälle.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 12 Joulu 2012 17:09
Kirjoittaja MarkoA80
Eli vika voi olla lambdassa tai ilmamäärämittarissa?

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 12 Joulu 2012 20:53
Kirjoittaja mösjöö
Lambda ei tee noin äkillisesti tuntuvia muutoksia, eikä juurikaan vaikuta kulkuun. Seokseen joo, muttta tuo kuvailemasi ongelma viittaa hieman enemmän väärin mitattuun ilmamassaan. Sen mittarin lämpötila-anturin voi mittarilla todeta ehjäksi. Jos kiinnostaa, voin kaivaa ohjeet.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 12 Joulu 2012 22:49
Kirjoittaja MarkoA80
Juu kyl kiinnostaa. Laita vaa ohjeet.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 14 Joulu 2012 18:41
Kirjoittaja tcscorpio
MarkoA80 kirjoitti:Viisaammat kertokaas et mikä vois olla.
Mondeo 1.8 -98 musta kantinen mikäli merkitystä.
Tasasesti ajaessa kaupungissa saattaa ruveta puutuu yks kaks tai sit vähän kiihtyy.
Isolla tiellä tasasee ajaessa ni saa kaasua painaa vähän enemmän ennen ku rupee kiihtyy.
Kylmänä parkista lähties saa vähän enempi antaa kaasua ettei sammu.
Ehkä ei vastaa kaasuu ihan niinku pitäs et ihan pientä viivettä saattaa olla.
Käy normaalisti.

"Kylmänä parkista lähties enempi kaasua" viittais että on laihalla ! Imu ilman lämpö anturi ehkä ?
ilmamassa-anturi vie rikkaalle koko alueella (pölläyttää mustaa sauhua kaasuttaessa)
Lambda anturi ei oikestaan paljoa vaikuta alle 2500 kier/min eikä varsinkaan kylmänä :?:

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 15 Joulu 2012 12:41
Kirjoittaja MarkoA80
Onkos se lämpöanturi tos ilmamäärämittarin sisällä tai sen yhteydessä?

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 15 Joulu 2012 14:27
Kirjoittaja mösjöö
Jos ilmamassamittari on 5-pinnisellä liittimellä testaus yleismittarilla seuraavanlaisesti. Liitin on todennäköisesti nimetty ja numeroitu. JOS ilmamassamittarissa on 6-pinninen liitin, tällöin imuilman lämpötila-anturi on immun yhteydessä. Muuten erillinen komponentti imukotelossa ennen imusarjaa.

Ilmamassamittari (MAF)

Käyttöjännite
-> 07/98
Pinnit 3 & 5 = akun napajännite

08/98 ->
Pinni 2 & maa = akun napajännite

Signaalijännite
-> 07/98
Pinnit 1(E) & maa joutokäynnillä = ~0,7V
Pinnit 1(E) & maa 3000rpm = ~1,25V

08/98 ->
Pinnit 5(D) & maa joutokäynnillä = ~0,7V
Pinnit 5(D) & maa 3000rpm = ~1,25V

Ohjeet mittaukseen:
Virrat pois, älä irroita maf:n liitintä vaan liittimen pitää päästä käsiksi muuta kautta, esim perästä mihin johdot tulee. Käynnistä moottori, mittaa tyhjäkäyntiarvo ja korotettu.

Imuilman lämpötila-anturi (IAT)

-> 07/98 ERILLINEN anturi!
0°C = 88000-102000 Ω
20°C = 35000-40000 Ω
40°C = 15000-17000 Ω
60°C = 7100-8000 Ω
80°C = 3000-4500 Ω

Arvon pitäisi vastata testauspaikalla vallitsee ulko-/sisälämpötilaa.

08/98 -> Anturi ILMAMASSAMITTARISSA, 6-pinninen liitin!

Pinnit E&F
0°C = 88000-102000 Ω
20°C = 35000-40000 Ω
40°C = 15000-17000 Ω
60°C = 7100-8000 Ω
80°C = 3000-4500 Ω

Jos ei selkene niin pistä vaikka YV:tä niin voin laittaa kuvat johki. Autodatan omistamia kuvituksia en viitsisi yleisesti levitellä.

Myös jos on nelikaasutesteri käytössä tai on menossa leimalle tai vastaavaa. Likainen/rikkinäinen ilmamassamittari tekee erityisesti korkeita CO-arvoja, myös lambda-arvot heittelee kovasti, eli ohjainlaite pyrkii korjaamaan tosi rajusti. Kierroksilla CO saattaa nousta reilusti luokkaan 1.5%vol ja kierroksilta kun päästetään ohjainlaite korjaa tosi rajusti, jolloin lambda voi olla jopa 1.1.. Joutokäynnillä lambda-arvo on todennäköisesti varsin alhainen, luokkaa ~0.93 tai pienempikin, eli kone käy turhan rikkaalla. Myös mustasavutus lisääntyy, etenkin kylmänä ja kulutus tietysti nousee. HC-arvoon immun rikkinäisuus ei juurikaan kokemuksen perusteella vaikuta.

Uusi immu on mielestäni varsin kohtuullisesti hinnoiteltu ihan aitona Ford-osana. Taisipa olla luokkaa 130€-140€. Varaosatoimittajien saldoista päätellen menekkiäkin on.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 16 Joulu 2012 12:58
Kirjoittaja MarkoA80
Tuli nopeesti vähän mittailtua mut ei viel kaikkea.
Käyttöjännite tulee...eli näytti akun jännitettä.
Signaali jännite ny oli tosin kylmänä ja kierrokset oli n.1200 näytti siin 1,20v
kierroksilla en kerenny ottaa mut otan ku aikaa enemmän.
tosin ulkona n.-12 ja näytti -35,2kohm mikäli ny oikein laitoin mittarin.

Tiiä kertooko noi mitää vai pitääkö viel tehä kunnolla se.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 17 Joulu 2012 10:28
Kirjoittaja MarkoA80
No tänään tos mittailin taas ni tyhjäkäynnillä signaalijännite oli siin n.0.75v ja
siel 3000 tuntumassa meni n.1.60 ja vähän yliki.
Ja -3,5kohm näytti imuilmananturi. jos ny mitattu oikein. ulkona mittattu n.-10.
Vähän tuntus viivettä olevan kans kaasuun vastaavuudessa.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 17 Joulu 2012 16:06
Kirjoittaja mösjöö
Tietysti vastaava mittaus on ehkä hieman suuntaa antava parhaimmillaan. Parhaimman tuloksen saisi kytkemällä testerin kiinni ja arvoja tuijottamalla. Mittauksella voidaan poissulkea laitteen toimimattomuus, muttei välttämättä kuntoa.

Massamittariahan voi yrittää puhdistaa.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 17 Joulu 2012 16:16
Kirjoittaja MarkoA80
Tuli kyl yks päivä aineella putsailtua mut ei vaikutusta.
Ilmeisesti ny ilmamäärämittaris jotain vikaa?
Jos ny muistan ni nous jo ennen 3000 ni lähemmäks 1,6v.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 17 Joulu 2012 18:44
Kirjoittaja mösjöö
No vähän viittais, onhan siinä tosi kova ero jos 1,25V on ohjearvo. Siedettävä toleranssi olis varmaan 0,05V-0,10V suuntaansa.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 17 Joulu 2012 18:55
Kirjoittaja MarkoA80
Niih... kyl kai sitä joutuu ilmamäärämittarin hommaa...

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 17 Joulu 2012 21:33
Kirjoittaja mösjöö
Jos se haittaa normaalia ajoa ja elämää niin varmaan pitää vaihtaa. Vaihtohan on helppo homma, eikä osa hirvittävän kallis ollut.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 07 Tammi 2013 00:29
Kirjoittaja MarkoA80
Ilmamäärämittari vaihdettu ja autto ainaki jotanki ryntäilyy.
Edelleen on semmonen oire et isolla tiellä ajaessa kaasua saa painaa enemmän, eli kaasu pois ja rupee painaa uudestaa ni saa jonkun verran painaa et jotain tapahtuu, mut kaupunki ajossa ei samaa oiretta ole...onko normaalia vai ei?

Huomasin myös et joskus saattaa jäädä vetopäälle vaikka kaasupolkimen nostaa ylös...ainakin kylmänä tekee.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 16 Tammi 2013 10:22
Kirjoittaja MarkoA80
Eikö kukkaa osaa sanoo miks ajaessa välillä jää ns vetopäälle vaikka kaasupoljin on ylhäällä?

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 16 Tammi 2013 13:21
Kirjoittaja mösjöö
Voi olla ihan vaijerin tai kaasuläpän takertelua, vaikea sanoa.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 16 Tammi 2013 13:39
Kirjoittaja tersa
Onhan siellä kaasuläpän jälkeen imupuolella monta paikkaa, joista voi tulla mennä mittaamatonta ilmaa, ainakin jos jossain mättää.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 16 Tammi 2013 13:51
Kirjoittaja Foordson
mösjöö kirjoitti:Lambda ei tee noin äkillisesti tuntuvia muutoksia, eikä juurikaan vaikuta kulkuun. Seokseen joo, muttta tuo kuvailemasi ongelma viittaa hieman enemmän väärin mitattuun ilmamassaan. Sen mittarin lämpötila-anturin voi mittarilla todeta ehjäksi. Jos kiinnostaa, voin kaivaa ohjeet.
Tätä en kyllä allekirjoita. Jos lambda on risa niin varmana vaikuttaa kulkuu, puutuu välillä ihan yhtäkkiä. Toimii normaalistin kaasu pohjassa kun lambda ei ole mukana muutenkaan.

Ei maksa mitää kokeilla läntätä kaasu pohjaan kun rupeaa puutumaan/nykimään.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 16 Tammi 2013 19:58
Kirjoittaja MarkoA80
Tiiä kui luotettava toi obd pistokkeesta katottu ohjelmalla et lambda jännite liikkuis oikein.
Mut edelleen ihmetyttää kun isolla tiellä ei mee ns pinta kaasulla...kaasupolinta saa painaa enempi alas et kiihtymistä tapahtuis.

Re: Mondeo kulku.

Lähetetty: 18 Tammi 2013 19:06
Kirjoittaja JMSC
Kun "veto jää päälle" niin jääkö kierrokset ylös jos painat kytkimen pohjaan?
Joskus tuo tyhjäkäyntisäädin voi jäädä auki/takeltelee, tämä aiheuttaa samankaltaisen efektin kun jäisi kaasu päälle. Putsaamalla saattaa parantua tai uutta tilalle.

Toisaalta tuo hidas kaasuun reagointi viittaa suoraan siihen että MAF on kuollut.
OBD lukija kertonee paljon, jos ei ole vikakoodeja, lambada ja MAF antaa selkeää signaalia putsaisin itse tyhjäkäyntisäätimen.

Tuleeko OBD lukijalla MAF:lta järkeviä lukemia, tyhjäkäynti 3,5-4G?

Edit... vaihdoithan orkkis MAF:n?
Noita ei kannata ostaa tarvikkeena vaikka orkkis osa maksaakin.
Sillä osanumerolla (ei fordin osanumero vaan se toinen) löytää valmistajan ja voi löytyä halvempi hankintapaikka kuin "marmoritiski".