Mondeo kulku.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tyhmä kysymys mut kattelin tos isän Nissan Primeran p12 lambda kuvioo jos ny saman tyylin anturi on joka sahaa sitä 0.1-0.9v väliä ni eikös se kuvio pitäs olla samanlainen kummassaki?
Meinaan ku tos samalla ohjelmalla niit kuvioita vertasin ni ihan erillaiset on.
Nissanissa meni terävästi ylös alas se kuvio. En tiiä mitä lukemia ne siel ala asteikolla oli mut mut siel oli niinku 0-10-20-30-40-50 ni esim tos 0-10 välillä nissani teki 5 kertaa ylös alas ku mondeo nippa nappa kaks kertaa ja ei nii terävästi kuviota tehny ku nissani. Et saa niinku nissanin kuvion vetää viivottimella ylös alas. Mondeo teke vähän pyöreämpää kuvioo.
Toivottavasti lukija tajuaa millasta kuviota ajan takaa.

Täs esimerkki joka ny ei kyseisestä autosta kumminkaa ole ni nissan teki saman tyylistä kuin tämä
Kuva

Ja mondeo samalla ohjelmalla ja asteikolla teki niinku tän tyylistä kuvioo.
Kuva
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Menee hieman oman tiedon ylitse, mutta noi terävät piikit kertoo muutoksen nopeudesta. Ja tossa sun monskussakin muutosta tapahtuu, vaikkakin hitaammin. Mun mielestä se jo kertoo, että lambda tekee hommansa, mutta voisko toi suurempi päivitysnopeus johtua sitten ohjainlaitteesta. Eli uudempi ymmärtäis asioita nopeammin jne. Pitäis verrata kahta mondeota mano-a-mano.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Sit näytti sitä jännite keskiarvoo jotain. 0.460-0.490v hujakoilla kun taas nissanissa oli muistaakseni jotain 0.440v-0.45v hujakoilla.

Nii ku olis toinen mondeo mistä kahtos ni sais vertailu kohtaa.

Tälläsel Scanator android ohjelmalla sitä käppyrää katoin.
Et jos jollain mondeo on ja pystyy kahtoo samalla ohjelmalla ni olis hyvä.
Viimeksi muokannut MarkoA80, 10 Helmi 2013 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T:Marko
:ford:
HuHu
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2008 11:03

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja HuHu »

Kokeiles ottaa EGR:n alipaineletku irti ja tulppaa se. Mulla EGR aiheutti epätoivottavia ominaisuuksia käynnissä.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Mun mielestä tossa ei oo EGR... Ainaki nii oo kahtovinani.

Lambda ilmeisesti NTK ja nro sarja oli 98 AB 9F472 BB. Liekkö vielä alkuperänen tehtaalta lähtiessä?

Huomasin myös isolla tiellä ajaessa 5 vaihteella kaasu pois ni lambdan jännite ei menny nollaan ns moottorijarrutuksessa.
Jos 4 vaihteella ajo ni sit tais mennä... mut teki kumminkii nii et ei aina menny 0v.

Tos netis lukee ainaki näin NGK antureista että: Jos lamdbatunnistin toimii oikein, sen signaalijohtimen jännite vaihtelee 0,2 ja 0,8 voltin välillä, kun moottorin kierrosluku on noin 2000 kierrosta minuutissa. Reaktioaika (laiha-rikas seos) on noin 300 millisekuntia. Reaktioaika rikkaalta laihalle seoksella on samalla alueella. Jos lambdatunnistimen signaalin jännite on vakio tai reaktioaika on liian pitkä, täytyy tunnistin vaihtaa uuteen.

Eli eli pitäs sahata alhaalta ylös ja takas ni n.600millisekunttiin...
T:Marko
:ford:
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

MAF:n oot nyt siis vaihtanut ja se näyttää järkevää lukemaa ainakin tyhjäkäynnillä ~3,5G.
Lambda näyttää olevan OK.

Mitkä nyt ovat ne oireet, sekö että täytyy painaa reilusti kaasua ennen kuin lähtee motarilla kiihtymään.
Vaihdoitko uuden MAF:n vai romismallin?
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jyde
Viestit: 98
Liittynyt: 04 Loka 2010 06:28
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja Jyde »

Pysyykö seokset rikkaalla täyskaasukiihdytyksessä? Omaan Mondeoon laitoin hajonneen bensapumpun tilalle motonetmuovipaskapumpun hätäavuksi kunnes sain oikean bensapumpun. Oireet kuulostaisi vähän samoille kun tuolla vajaatehoisella pumpulla, eli kone pelaa osakuormilla moitteetta mutta kiihdytyksissä rupeaa soppa loppumaan ja kone nykii sekä kiihtyy huonosti. Ja ForScanilla sitten huomasin että laihalle menee kiihdyttäessä. Eli olisiko bensan saannissa kuitenkin jotain hämminkiä, pumppu/suodatin?
Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Ja 2000 kierroksillaki näyttää MAF oikeeta ainaki samaa kun isän autossa.
Kiihtyy kyl normaalisti. Pysyy rikkaalla kiihdyttäessä.

No vitosella ei mee moottorijarrutuksessa lambdan volttimäärä nollaan.
Tuntuu et jotenki lambda kävis hitaalla ku katellu niit kuvioita.
Ku sais samallaisella ohjelmalla esim. FORScan ohjelmalla toisesta mondeosta lambda kuvio ni tietäs käykö hitaalla.
Motarilla ajaessa kaasu pois ja sit kaasua saa painaa enemmän et jotain tapahtuu...
Kaasua painaa hiljalleen ei mitään tapahdu ja sit jonkun verran lisää ni sit rupee kiihtyy. Et ei ns pintakaasulla mene. Ei niinku kiihdy silleen ku pitäs tasaseen. Kaupunki ajossa ehkä tuntus et menis pinta kaasulla paremmin. Kulutus matka ajossa 7l hujakoilla.

Pientä ryntäilyä viel olis. Paikaltaa ku lähtee vaik vaa nostaa kytkintä et lähtee liikkeelle ja ei koske kaasuu ni ryntäsee ainaki kylmänä. Varmaan se tyhjäkäyntisäädin viel kerenny putsailee.

Romuttamolta ostin mut ajamattomasta autosta pitäs ilmamäärämittari olla.

Tuntuu et moottori ku lämpiää ni pientä viivettää kaasuun tulis. Kylmänä ehkä vähän paremmin vastaa.
T:Marko
:ford:
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Onko tässä sähkökaasu/fly-by-wire, vai mikä se enkuks oli?
Näissähän ei toteuteta suoraan kuljettajan toiveita, vaan ne lähetetään ensin ECU:lle,
joka sitten päättää tehdäänkö niin, vai pitääkö käskyä vähän muokata. :lol:

Vai olenko aivan pihalla? Ainakin minulla on sellainen tunne, että sähkökaasut vastaavat hitaammin ja tuntuvat enemmän kumilenkkimäisiltä, verrattuna vaijerillisiin???

Ketjun aloittajan lisäksi olen myös samanlaista ominaisuutta havainnut viimeksi 1.8 110hv Mk3 Mondeossa, ajettu alle 100tkm.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Ihan vaijeri käyttönen :D Helvetin pitkä kyl vaijeri on. Kiertää puolikeulaa.
T:Marko
:ford:
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

MarkoA80 kirjoitti:Ihan vaijeri käyttönen :D Helvetin pitkä kyl vaijeri on. Kiertää puolikeulaa.
Ok.
Vosikohan tuo lambda olla vähän "laiska" kun arvot muuttuu hitaasti, vai näyttääkö vain sille?
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

En tiiä kui vertailu kelpoisia noi Nissanin ja mondeon lambda kuviot on.
Kummassaki kyl Zirconi lambda on. Nissanissa meni kyl toi kuvio terävästi ylös ja alas.
Siin missä nissanin lambda piirsi ylös alas 5 kertaa ni mondeo nippanappa 2 kertaa ja kuviot poikkes toisistaan kyl.

Täs kuvioo mut tosin tyhjäkäynnillä. Ei vaa taida kertoo mitää...tyhjäkäynti mittaus.
http://www.youtube.com/watch?v=8CKyG3DFmIM
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tänään tos kaupunki ajoa ajoin ni ei se oikee mee moottorijarrutuksessa lambda nollaan.
Joskus meni. Mut harvemmi...eikös se oitäs aina mennä nollaan?
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Riippuu hieman suihkutusjärjestelmästä katkaiseeko kokonaan polttoaineeensyötön moottorijarrutuksessa. Jos ei kokonaan katkaise niin silloin polttaa vielä jotain.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Mulla on se käsitys et pitäs katkasta. Koska se välillä näyttää et katkasee ja välillä ei.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Pitäskö tos kun otin tyhjäkäyntiventtiilin irti ni olla tiiviste?
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Jaa olihan siel tiiviste....
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

On tiiviste. 8€ luokkaa oli kun automaasta hain. On tosin vielä hyllyssä kun ongelmaa ei enään esiintynyt.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Kai siihen tavalliset o-renkaat käy? Näyttää olevan alkuperäset et kaks o-rengasta ja ne o yhes vaa kii.

Oli aikas nopee irroo kyl toi tyhjäkäyntiventtiili...varmaa varttia pitempää menny.
Hyvin pääs yläkautta käsiks.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Aaaivan... Mihinköhän toi mulle myyty tiiviste käy. :D Mielestäni ostin sen tk-venttiilin tiivisteenä, mutten nyt tosiaan ihan tarkkaan muista. Meinaan se oli iso ~40mm ympyrä, jossa oli sivuilla pari "korvalenkkiä". En koskaan tosiaan ruvennu kaivelee sitä enempää ku en jaksanu ja toiseks, lämpötilan laskettua ongelma hävis.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tos mul niinku tällänen on.
Kuva

Ja vanhemmis ilmeisesti.
Kuva
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Uskaltaakohan sitä kui härkkiä suoraan akkuvirralla? Ettei leviä.
Et sais ihan kunnolla sen putsattua sen.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jaa että se liikkuis vai? En suoraan laittais 12V sillä sen toimintajännite saattaa olla myös 5V. Ei tietoa kumpi on. Cleaneria vaan joka lävestä niin maan perusteellisesti, kyllä sen sillä pitäis aueta.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Heh kyl mie purkin melkein käytin. Kyllähän siel likaa oli et kannattaa joskus vaik putsata jos tietää ettei sitä putsattu ole vähään aikaa.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Olipas aika iso vaikutus tuolla tyhjäkäyntiventtiilin puhdistamisella.
Ei ainakaan ny ole pahemmin ryntäilly ja liikkeelle lähtö sujuvampaa.
Eli ennen parkkiruudusta lähtiessä normaalisti heitteli kierroksia ylös alas ja eteenpäin lähtiessä ryntäs ja jätti vetoa päälle, nyt ei ainakaan tänään tehny tuota ku lähin ajaa.
T:Marko
:ford:
Vastaa Viestiin