Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

Lisälämmittimen toimintahan pitäisi käsittääkseni mennä niin että jos laitan sen ajastimella päälle niin se lämmittää moottoria ja puhaltaa lämmintä ilmaa sisätilaan niin että auto on esilämmitetty kun ajastimella määritelty ajankohta on käsillä.
Lisälämmitin on myös päällä ajaessa (mikäli aux.heater aktivoitu valikosta) ja se sammuu kun moottorin lämpötila on saavuttanut tietyn astemäärän (=moottori lähes "normaalilämpöinen").

Omassa autossa on ilmennyt pari omituisuutta :?: ,nimittäin jos laittaa ajastimella sen toimintaan niin lämmmitin on mykkä kun koittaa ajastettu hetki.
Kun laittaa virrat päälle ,lämpötilanmittari nytkähtää vain hieman ylöspäin ,saa olla tarkkana että sitä edes huomaa.Saattaa olla että lämmitin on hurissut jonkin aikaa...
Lämmitin kuitenkin aktivoituu kun lähtee ajamaan (mikäli aux.heater aktivoitu valikosta)
ja sammuu sitten kun lämpömittari on puolessa välissä asteikkoa.

Käsikäytöllä kokeillen (valikosta park heater => active now) se toimii noin 1-2 minuuttia ja sammuu sitten,siinä ajassa lämmöt eivät ole nousseet kovin korkealle vielä.
Auto on minulle "uusi" joten en tiedä onko "etelän" lämpötilat tällä hetkellä vielä liian lämpimiä lisälämmittimen pidempiaikaiseen toimintaan.

Onko lämmittimen toiminta mielestänne normaalia vai vaatiiko korjaustoimenpiteitä ,ja jos niin onko arvauksia millaisia ? :roll:
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Sillon kun lämmitintä on mahdollisuus käyttää kellon kanssa ilman että moottori ei käy
niin lämmittimellä on oma kiertovesipumppu. Jos lämmitin lähtee päälle ja käy muutaman minuutin
ja sammuu niin todennäköisesti kiertovesipumppu ei käynnisty ja laite kuumenee ja sammuu
ylilämmöstä. Tämä on minun veikkaus asiaan.
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

Huomasin vielä ajossa sellaisen ominaisuuden että kun lämmitin on kytkettynä päälle se ajoittain käy hetken ,sammuu, ja sitten käy kunnes moottori on saavuttanut sopivan lämmön.
Olisiko sitten tosiaan tuo kv-pumppu missä ongelmia.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

Olisko kellään suositella jotain paikkaa pk-seudulla johon viedä auto (tai oikeastaan lämmitin) tutkittavaksi ?
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Sanpool kirjoitti:Huomasin vielä ajossa sellaisen ominaisuuden että kun lämmitin on kytkettynä päälle se ajoittain käy hetken ,sammuu, ja sitten käy kunnes moottori on saavuttanut sopivan lämmön.
MIstä sen käynnin huomaat? -09 Mondeossa en sitä ainakaan kuule, mutta joskus kärystä haistaa sen käyvän.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

No ei sitä käyntiä kyllä huomaakaan muutakuin infonäytön viestistä "aux heater on " tai "off".
Lämmitin on vielä korjaamatta ,aika korjaukseen tilattu parin viikon päähän ...huomasin tänään että foorti valuttaa jäähdytysnestettä alleen. :cry: Toivottavasti syynä on lisälämmittimen vesipumppu.
Onko muuten vesipumppu kovinkin vaikeassa paikassa eli pitääkö auto saada pukille jotta pumpun löytää ?
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Ford Focus 1.8TDCi // "eberi" lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

Laitetaanpas päivitys tähän asiaan liittyen...
Eberi oli loppujen lopuksi kunnossa ,vika löytyi vesipumpun kotelosta joka oli haljennut ja vuosi jonkin verran nestettä...loppuvaiheessa jo sen verran että huomasin sen jopa itsekin.

Nestepinta oli siis sen verran alhaalla että eberissä oleva neste ei päässyt kunnolla kiertämään ja siitä johtuen eberin lämpösuoja laukaisi sen pois pelistä.Olishan tuo pitänyt huomata mutta minkäs sille voi kun on amatööri näissä(kin hommissa :lol:
Nestevuodon korjauksen jälkeen eberi on pelittänyt täydellisesti.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Vastaa Viestiin