mm-ralli

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
maranello
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Helmi 2008 14:11

mm-ralli

Viesti Kirjoittaja maranello »

Ford lopettaa mm-rallin. Millaisia ajatuksia herättää?
Tämän vuoden neste-rallissa,paviljongin huoltoparkissa ei yhtään uutta Ford-auto esillä.
Edeltävinä vuosina ollut useita myös st ja rs malleja esillä.
Citroen autoja esillä paljon.Voi kysyä miksi suomen Ford jätti tilaisuuden käyttämättä.
Autoilevaa kansaa paljon liikkeellä. :D :D
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

maranello kirjoitti:Ford lopettaa mm-rallin. Millaisia ajatuksia herättää?
Tämän vuoden neste-rallissa,paviljongin huoltoparkissa ei yhtään uutta Ford-auto esillä.
Edeltävinä vuosina ollut useita myös st ja rs malleja esillä.
Citroen autoja esillä paljon.Voi kysyä miksi suomen Ford jätti tilaisuuden käyttämättä.
Autoilevaa kansaa paljon liikkeellä. :D :D
Fordin Euroopan myynti on raskaasti taantunut ja nämä kilpa-autoilut ovat firmalle ( =Fordille ) liiallinen rasitus.
Ajat ovat muutoinkin sosiaalidemokratisoituneet, eli kaikesta moottoriurheilun tuesta ja myötäelämisestä tulee lahjonta- tai salajuonisyyte. :twisted:
Aika mennyt ei koskaan enään palaa...
Torque Vectoring Control
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja 6007 »

olihan se odotettavissa, ei mestaruuksia ja
kisojenkin voitot aika kovilla.
mutta onhan se perinteiseltä ralli merkiltä
todella sääli.
sekä myöskin sosiaaliset puolet jos ihmisiä
vähennetään tehtailta.
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No jaa, eipä tässä paljoa menetetä, vaikkei Ford kilpailekaan Rallin MM- sarjassa. Vaikka siellä paineltaisiin kuinka tehokkaalla WRC-Fiestalla hyvänsä, niin meille siviileille tarjotaan vaan sitä perus etuveto-Fiestaa.

Eri asia jos elettäisiin A-ryhmä- aikaa, niin taviksillekin olisi tarjolla vauhtimalli, kun luokiteltavan kaluston pitäisi vastata sitä kilpakalustoa, ei paljoa lohduta nyky-WRC-autojen neliveto kun kaupasta saa vaan etuvetoisen Citikan tai Fordin… :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

duckworth kirjoitti:No jaa, eipä tässä paljoa menetetä, vaikkei Ford kilpailekaan Rallin MM- sarjassa. Vaikka siellä paineltaisiin kuinka tehokkaalla WRC-Fiestalla hyvänsä, niin meille siviileille tarjotaan vaan sitä perus etuveto-Fiestaa.

Eri asia jos elettäisiin A-ryhmä- aikaa, niin taviksillekin olisi tarjolla vauhtimalli, kun luokiteltavan kaluston pitäisi vastata sitä kilpakalustoa, ei paljoa lohduta nyky-WRC-autojen neliveto kun kaupasta saa vaan etuvetoisen Citikan tai Fordin… :roll:
Uskaltaisinpa väittää, että siviilien on järkevintä ajaa näillä suoraan kaupasta ostettavilla malleilla. Vaikka olisikin WRC-ajokokemusta, niin ei ole hääviä ajella WRC-autolla jokapäiväisiä asioita. :wink:
Eihän tässä häviä muussa kuin siinä, että ei voi pullistella kun "isot pojat ajavat samassa tallissa". :mrgreen:
Torque Vectoring Control
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JohnFinn kirjoitti: Uskaltaisinpa väittää, että siviilien on järkevintä ajaa näillä suoraan kaupasta ostettavilla malleilla. Vaikka olisikin WRC-ajokokemusta, niin ei ole hääviä ajella WRC-autolla jokapäiväisiä asioita. :wink:
...en nyt ihan noin karrikoiden tarkoittanut, vaan sitä että kun A-ryhmä-aikaan kilpamalli oli nelivetoinen oli siviiliversiokin nelivetoinen :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Vaikka se harmittaakin, uutisen pitäisi ehkä olla "Ford lopettaa m-sportin rahoittamisen kaudelle 2013". Viime vuosina Fordin autoissa on ollut mm. BP:n sekä Abu Dhabin mainokset, mutta eipä ollut enää tällä kaudella. Voikin kuvitella, että Fordille on jäänyt hurja lasku M-sportin rahoituksesta, jota ei nyt enää huvita maksella, kun menestystä ei tule.

Citroënille taas on virrannut rahaa varmasti mielin määrin mm. Red Bullilta, Totalilta sekä PSA:lta itseltään. Ja ensi vuodeksi Al Attiyahin siirtyminen talliin tarkoittanee myös Abu Dhabin rahasäkin putoamista Citroënille. Sitikalla on luultavasti niin vahva rahoitus takanaan, että Fordin oli ehkä turha kilpailla heitä vastaan.

Tuosta ralliauto vs. siviiliauto-ajattelusta...Melkein näinhän toimii R4-luokka/"iso N-ryhmä". Siinäkin on lähinnä Evo-mitsuja ja Imprezoja, joita on tehty jo vuosia ja tehtailla on tuotantolinjat valmiina.

Tietenkinhän rallimiesten haave olisi ostaa samanlainen auto kaupasta, millä ralliakin ajetaan.
Mutta muistaakseni Mtv3:n haastattelussa M.Wilson kertoi tiimin rakentaneen yhteensä vain joitakin kymmeniä Fiesta WRC-autoja. S2000-autojen määrä oli hieman suurempi. Mutta joka tapauksessa ei olisi tietenkään mitään järkeä suunnitella Fiestan kokoisen henkilöauton pohjalevyä ja tuotantolinjaa rallia silmälläpitäen. Edes se, että tehtäisiin saman näköisiä, "pullistettuja" 2-veto -Fiestoja, ei kannattaisi...alustan suunnittelu menisi uusiksi, törmäystestit, komponenttitestit, ja lukemattomia muita toimenpiteitä joutuisi tekemään uudelle mallille, miljoonia, jopa miljardeja palaisi.
Lisäksi nykytrendi ei todellakaan suosi rallia, vaan "vihreyttä" ja ekoilua->rahoille ei tulisi ikinä vastinetta. Ehkä juuri tästä johtui tuo vaisu mainonta MM-rallien aikaan. VW:llä tuntuu tosin olevan rahaa näihinkin projekteihin, kun Audi rakentaa 333 kappaletta niitä rallihenkisiä A1 Quattroja.

Mutta toivotaan, että yksityistallit ajaisivat Fordeilla vielä jonkin aikaa m-sportin toiminnan mahdollisesti loputtuakin, ettei merkki häviäisi rallista ihan kokonaan :)
Mondeo mk1 2.0 4d -96
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja duckworth »

rangleri kirjoitti: Tuosta ralliauto vs. siviiliauto-ajattelusta...Melkein näinhän toimii R4-luokka/"iso N-ryhmä". Siinäkin on lähinnä Evo-mitsuja ja Imprezoja, joita on tehty jo vuosia ja tehtailla on tuotantolinjat valmiina.
No niinpä tietysti, tämä ei käynyt mulla mielessäkään, siellä N-ryhmässähän on niin paljon Fordeja että... :roll: :roll:

Pointti on se, että olisi kiva saada markkinoille sellainen uusi cossu-Sierra, juuri A-ryhmän luokituksen takiahan kyseinen auto "vahingossa" tehtiin, ja se nousi kulttimaineeseen. Nykyiseltään se ralliautopuolen menestys heijastuu aika vähän siviiliversioon. Tämä kaikki on totta kai sellaista toiveajattelua, ja kaipuuta menneeseen. Tiedossahan on ettei linjalta nykyyän tule ulos enää Focus RS:ää kummempia "ajajan autoja".
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: mm-ralli

Viesti Kirjoittaja 6007 »

Gerard Quinn kertoi Facebookisssa että
Ford aikoo osallistua kaudella 2013
X-Gamesiin sekä GRC kisoihin.
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Vastaa Viestiin