Focus luistonesto valo palaa

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus 1.6 -00 tomsku hatcback

Tänään oli ollut aamulla vielä suht kostea ilma ja temppuilua siitä ehkä seurasi kun luistonesto valo (keltainen mutkitteleva auton kuva) palaa sitkeästi eikä keskikonsolin napilla saa sitä pois päältä niinkuin tavallisesti. Ajoin 5 min ja kävin syömässä mäkkärissä. Kun lähdin taas liikkeelle, niin edelleen valo vain paloi eikä suostunut sammumaan nappia painamalla. Kokeilin reilummin kiihdyttää märällä asfaltilla liikkeelle lähdettäessä ja luistonesto on todellakin pois päältä kun pyörät sutivat reippaasti, joten ei ole vain "valovika" esim. relen/napin kärjet hirttänyt kiinni.

Illalla sitten kokeilin mennä autoon lukemaan vikakoodit työpäivän jälkeen, niin vika oli hävinnyt eikä mitään vikakoodeja ollut tallentunut. Luistoneston pois/päälle nappikin toimi taas normaalisti. Kun ajoin kotiin, niin kokeilin moneen kertaa napista päälle/pois ja aina totteli taas nappia.

Nyt ottaisin vastaan vinkkejä, että jos sama ongelma taas tulee päälle, niin mistä ongelmaa kannattaa alkaa hakemaan? Veikkaan että joku johtoliitos on hieman hapettunut ja reagoi kosteaan ilmaan? Illalla kun oli jo hieman kuivemmat kelit, joten liitos on saattanut taas kuivua. ABS valo ei ole kuitenkaan missään vaiheessa palanut, joten ei varmaankaan kuitenkaan abs anturin liitos ole hapettunut (ainakaan paljoa)? Tai ehkä joku maadoituspiste on huono, mutta missä kun vaikuttaa vain luistonestoon? Tai luistonestoon liittyvä johto/komponentti hankautunut jotenkin runkoon (lievä katkos/oikosulku satunnaisesti?). Jossakin elektroniikan piirilevyssä kylmäjuotos joka reagoi kosteuteen/lämpötilaan?

Talvi tulee taas ja koen luistonestosta olevan kuitenkin hyötyä, niin olisi kiva että se toimii (koko talven)...
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Kontaktisprayta ootko kokeillu?
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Mihin minun pitäisi sitä täsmälleen ruiskia? Missä epäilet olevan huono kontakti ?
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Esim siinä luistonestonapissa jos se on irrotettava? Se vois olla yks. Liitin siitä irti ja sinne kontaktisprayta. Kokeile. En mee takuuseen. Koska kontaktisprayhan poistaa kosteuden. Sinnehä ei tarvi ku pikkunen vesihelmi niin silloha se toimii miten sattuu. Itellä palo Airbag valo Mondeossa nii penkkien vaihdon yhteydessä ruiskutin jokaiseen liittimeen konktaktisprayta ja ei pala enää.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Eilen tuli vika päälle ja äkkiä vikamittarilla lukemaan koodit: Mitään ei löytynyt. Ehkä vikakoodinlukija ei lue jotain tiettyjä koodeja kuitenkaan tai sitten luistonestosysteemi on täysin sähkömekaaninen (oma järjestelmä, ei ohjelmallinen)???

Kokeilin eilen ottaa luistonestonapin liitoksen auki keskikonsolista ja hyvältä näytti pinnat. Ei tosin ollut mitään kemikaalia sillä hetkellä mitä ruiskia kontakti pintoihin. Todella ohuita sähköjohtoja napissa, joten en yhtään ihmettele jos jossakin olisi pieni liitin hieman hapettunut. Vika voi tietysti olla jotain muutakin kuin huono johtoliitos. Nappi kyllä toimii aina hyvin kun vika häviää, joten vaikea uskoa että pois/päälle nappi olisi rikki tai huono kontakti.

Tietääkö kukaan missä luistoneston eri komponentit tarkalleen sijaitsevat ja/tai mitä apulaitteita siihen liittyy, jotka voisivat myös sekoittaa sen toimintaa? Täytyy varmaan vain alkaa ottamaan liittimiä auki mistä vain pystyy ja varmistaa että on hyvä kontakti. Koitin englanniksikin hieman googlettaa, mutta en löytänyt mitään hyvää vinkkiä. Hankalaa korjata kun en edes tunne luistoneston tekniikkaa yleisestikkään miten se teknisesti toimii.
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Kuuluuko jurinaa renkaiden suunnalta ja pelaahan jarrut normaalisti? Jos vastasit ensimmäiseen kyllä ja toiseen ei, niin pyöränlaakeri voisi olla vaihdon tarpeessa. Tosin yleensä se sytyttää ABS:n valon, mutta kannattaa ainakin tutkia!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Ei ole jurinaa kuulunut eikä kertaakaan abs palanut, joka voisi viitata laakerivaurioon (abs anturi edes hetkellisesti liian kaukana hammaskehältä).

Viime aikoina on ollut melko "litsis lätsis" kelejä eikä ongelmaa enään ole ollut. Vika hävisi sen jälkeen kun käytin tunnin verran 230v sisälämppäriä kun tuli ajatus jos kostea liitos löytyisi kuitenkin sisätilasta.

Työkaveri katsoi korjausoppaan kytkentäkaavasta (jos varmasti kaava pitää paikkansa), niin nappi maadoittaa ja tieto monee boxin pinniin 38 suoraan eikä ainakaan mitään liittimiä oltu kytkentäkaavaan piirretty, mutta niitä saattaa myös oikeasti olla matkalla. Aloin miettimään että jos vesipisaran/höyrykosteuden takia joku liitos tai johdon eristeen murtuma veden kautta johtaakin miinusta ohjainboxiin ja järjestelmä tulkitsee "ahaa, nappia on painettu, normaali tilanne, ei vikakoodia". Nyt kun sisätilaa on kuivattu, niin kosteus on hävinnyt jostakin. Ties vaikka itse napin sisään olisi mennyt kosteutta ja sitä kautta tullut "nappi painettu" väärää tietoa boxille.

Olen kuitenkin tyytyväinen että on hävinnyt vika eikä tarvitse jotain tyyliin 500e laittaa rahaa johonkin erikoisosaan. :)
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kuskinpenkin alla tapaa monesti olla noita liittimiä, jotka liittyy airbageihin ym ym ja vilkuttelevat sitten valoa, MKII mondeossa kuskin penkin alla olevat keltaset liittimet (airbag) kärsivät monasti huonosta kontaktista, ja vilkuttelee ABS valoa. Samoja liittimiä on etupenkkien alla muissakin merkeissä, tsekkaa siis penkin alle!
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Vaikka vika oli jonkin aikaa pois niin nyt talvella kohta pari kuukautta vilkutellut taas. En ole vielä jaksanut purkaa sisustan lattiamattoja ja koittaa kurkata mahdollisia liittimiä. Samoin ilmeisesti vasemman etulokarin lähellä on varmaan moottorinohjausboxi jonka liittimet pitäisi tarkistaa jos vaikka siellä olisi pinni 38 lievästi hapettunut. Kuitenkin sisätilan lämmittelystä huolimatta kylmillä ilmoilla haamutoiminta (toimii/ei toimi) on lisääntynyt selvästi, mutta mitään muuta yhteistä tekijää/kaavaa häiriön esiintymisessä en ole huomannut. Saattaa siis toimia pitkäänkin ok tai sitten heti käynnistäessä jo vika päällä tai valo syttyä kesken ajon.

Eniten mietityttää katsastus että luetaanko luistonestolaite mukavuuslaitteeksi vai turvallisuuslaitteeksi? Jos turvallisuuslaitteeksi, niin silloin voi tulla katsastuksesta hylky jos valo palaa?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

kyllä se palaa, jos vaan absit toimii
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Kuulin työkaverilta hyvän vinkin kun en ole ongelmaa vielä saanut ratkaistua. Mersussa (en tiedä vuosimallia) on myös ollut vastaavaa oiretta. Viaksi kuulemma paljastui jarruvalokatkaisin (polkimessa?). Työkaveri mainitsi että anturi saattaa olla "monitoiminen" ja iän myötä alkaa temppuilemaan. Kannattaa siis katsoa tuleeko siihen (focuksen) anturiin enemmän kuin 2 piuhaa eli ei ole vain pelkkä tavallinen katkaisin focuksessa. Mersuun kun jarruvalokatkaisijan vaihtoi, niin taas luistonesto toimi normaalisti.

Ilmoittelen myöhemmin miten kävi. Vinkkejä kaivataan kuitenkin ongelmaan edelleen...
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Vikapäivitystä:

Tutkin jarruvalokatkaisijaa ja siihen menee 3 johtoa. 2 johtoa yhteen pinniin ja 1 johto yhteen. Otin itse katkaisijan irti ja mittasin sen. Kävi ilmi kolmesta johdosta huolimatta, että katkaisin oli täysin on/off eli resistanssia mitatessa katkaisijaa painettaessa hyvin pieni liike kertoi, että joko kytkin oli täysin johtava tai täysin katkova. Ei siis ole mikään "monitoimikytkin" vaikka ilmeisesti jarrupoljin tieto (poljinta painettu) 2 johdon kautta lähtee kahteen eri paikkaan? Kokeilin vielä kylmäsprayta ruiskuttaa asennettuun katkaisimeen tuleeko vika taas päälle, niin ei tullut. En siis usko että vika liittyy jarruvalokatkaisijaan.

Otin kuskin ja pelkääjän lattiamatot auki. Kuskin puolelta pystytolpasta (a-pilari?) lähes "lattiakorkeudelta löytyi 2 maadoituspistettä, jotka näyttivät todella hyviltä. Otin auki, puhdistin ja ruostesuojasin.... varmuuden vuoksi. Ei vaikutusta. Samoin ilmeisesti musiikkilaitteille kun kaiuttimet pimeni (radio päällä) löytyi tulitikkurasian kokoinen pistoke jonka avasin eikä mitään hapettumia. Ei silloinkaan vaikutusta.
Pelkääjän puolelta löytyi myös 3 maadoituspistettä. Yksi a-pilarista läheltä lattiaa ja 2 penkin läheltä lattialta. Näyttivät hyviltä ja puhdistin ne varmuuden vuoksi... ei vaikutusta. Samoin a-pilarista löytyi 2 monijohtopistoketta jotka myös näyttivät hyviltä. Ei vaikutusta. Kaikkiin tietysti samalla ruostesuojausta etteivät tulevaisuudessa temppuile.

Pari kertaa on käynyt niin että kun talvella olen lämpimään halliin ajanut auton pakkasesta sisälle niin 5-10min päästä luistonesto on taas alkanut toimimaan (valo sammuu ja poiskytkentänappi reagoi). Olen aika varma että jokin lämpenee hieman jossain. Ehkä jokin "roikkuva yksinäinen ja pieni" liitin lämpenee suht nopeasti kunhan vain ulkolämpötila on riittävä tai jokin maadoituspiste suoraan ohuemmassa (runko)pellissä kiinni, jolloin kun pelti lämpenee laajamittaisesti hallin vaikutuksesta, niin järjestelmä saa taas sähköisen kosketuksen. Etsin siis parhaani mukaan alustasta valon kanssa ja vielä ajan kanssa kaikenlaisista koloista mihin ikinä pystyin vain näkemään jotain maadoituspistettä... auton alta, sivulta ja päältä (konehuone).
Tuli mieleen jopa jos takavalojen takana (alla) on piilossa maadoituspiste ja otin umpiot pois, sillä nehän voisivat lämmittää liitosta juuri sen verran sopivalla kelillä että taas järjestelmä toimii. Ei löytynyt mitään hälyttävää myöskään lamppujen liittimistä.

Sisälämppäriä (230v) on tullut käytettyä paljon talven aikana jopa hieman eri kohtiin laitettu puhaltamaan, joten en usko että ratkaisu löytyy matkustamosta vaan auton "ulkopuolelta" koska hallin lämmin ilma tuntuu siihen vaikuttavan. Ehkä moottori saattaa myös välillä lämmittää jotakin kun ajaa pidemmän aikaa, joten uskon enemmänkin ratkaisun löytyvän edestä kuin takaa. Välillä myös talvella kun ajanut pidemmän matkan, pysähtynyt tankkaamaan, niin sitten taas onkin alkanut toimimaan. Ihankuin moottori toimisi lämpöpatterina, lämpö nousee ylöspäin (ajoviima lakkaa konehuoneessa), jakautuu ehkä alle/sivulle, jolloin alkaakin luistonesto taas toimimaan.

Olen myös konehuoneeseen virittänyt sisälämppärin (230v) suunnattuna tiettyihin kohtiin jopa lähemmäksi tunniksi lämmittämään, mutta ei vaikutusta. Täytyy varmaan vielä (etu) pyörälokareihin (renkaan päälle) virittää lämmittämään ja jopa takakonttiin pistemäisesti, jotta lämmittämisen avulla voisi jotenkin rajata mistä vikaa kannattaa etsiä. Kun ilmat lämpenevät selvästi plussalle, niin sitten on myöhäistä etsiä vikaa lämmittämällä.

Olen tutkinut myös ake määräyksiä katsastuksesta. ESP (ajonvakausjärjestelmä, kehittyneempi muoto) pitää kyllä toimia, mutta en ole varma onko minulla vain vanhempi pelkästään moottoritehoa rajoittaja luistonestojärjestelmä, joka ei jarruta ollenkaan pyöriä, jolloin se on mielestäni enemmänkin lisävaruste kuin turvallisuusvaruste? Ake katsastusmääräyksistä ei käynyt siis selvästi ilmi että mitä tuumaavat vanhemman luistoneston toimivuudesta?

Noh jos ongelma ei meinaa ratketa, niin täytyy vain auto katsastaa aina heinäkuussa kun on kuumaa, niin ei tule ongelmia kun on varmasti lämmintä, MUTTA joskus TULEVAISUUDESSA se valo jää palamaan pysyvästi ulkolämpötilasta huolimatta...
Toki lampukin voisi sammuttaa mittaristosta JOS se on vaihdettava lamppu (lamppu irti) tai sitten ihan muuta modausta ettei valo pala ollenkaan. En mielelläni sitä tekisi, sillä vaikka abs ja tyynyvaloa katsastusmiehet varmasti tuijottavat katsastuksessa, niin tarkka katsastusmies voi myös huomata ettei luistonestovalo pala avainta kääntäessä. Käsittääkseni on rajatapaus minun autoni kannalta voiko hylky tulla jos se ei valo pala testissä tai palaa koko ajan katsastuksessa, jolloin leiman saaminen voi olla ihan katsastusmiehestä kiinni...
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

yleensähän noi turvallisuusvarusteiden merkkivalot taitaa olla sellasia ettei niissä ole vaihdettavia polttimoita, jottei pysty manipuloimaan kovin helposti.

Jos sitä nyt ihan pakko on sorkkia niin tekee sitten ajastimella, esim ne555 olevan merkkivalon mikä palaa käynnistäessä sen oikean sekuntimäärän mikä onkaan.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Että voi olla nykyää vaikeeta elämä uusienautojen kanssa,sitten ne sanoo viel että ne on varmoja joopa joo
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eikös tuo mutkitteleva auton kuva normaalisti tarkota ESP:tä, ja pelkässä luistonestossa on semmonen sutivan renkaan kuva? Kakkoskopassa on tyyppivikana että tuo lamppu palaa, kun joku paineanturi tms. leviää, mutta luulis tommosen merkkihuollossa selviävän.

viewtopic.php?f=6&t=34177
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

En ole viitsinyt merkkihuoltoon viedä kun vikakoodin lukemisestakin veloittavat. Kun on ollut vielä melkein puoli vuotta aikaa leiman umpeutumisen, niin koitan omin voimin ratkaista ongelmaa ensin...

Eilen vapaapäivänäni päätin sitten taloyhtiön parkkiksella lämmittää pistemäisesti autoa. Etulokasuojista lämmitystä, varmuuden vuoksi uudestaan konehuoneesta myös parista uudesta kohdasta ja vielä lopuksi kaadoin sisältä takapenkin jolloin jatkojohdon avulla lämmitin takakonttia selkänojan aukosta oikealle takakulmaan suunnattuna. Sitten viimeinkin valo sammui (luistonesto toimii), jolloin tajusin että jotenkin vika liittyy takakonttiin. Sitten taas viilennystä nostamalla takaluukun ylös ja odottelua. Pian taas vika tuli päälle, uudestaan lämmittämistä ja jälleen vika poissa. Jihuu! Nyt alkaa olla siis joku rajallinen alue että mistä pitää etsiä.
Sitten lämmittämistä jotta valo sammuu ja koputtelua ympäriinsä peräosaa tarkkaillen alkaisiko valo taas palamaan kun saa iskua. Eipä syttynyt. Sitten kuitenkin jossain vaiheessa laitoin kuljettajan oven kiinni jolloin "paiskauksesta" valo syttyikin taas. Tuli tunne että vika löytyy EHKÄ vasemmalta takaa, koska iskun voima oli kovinta siis vasemmassa reunassa kuin oikeassa reunassa. Takakontista löytyikin taas aukon alaosasta sisäpuolelta läheltä puskuria jälleen maadoistuspiste joka oli hyväkuntoinen, jonka varmuuden vuoksi puhdistin. Ei vaikutusta. Sitten päätin vasen takakulman (kuljettajan puoli) seinämattoja "repiä" (taivuttaa) alaosasta ja käsi seinämaton sisälle ja siellähän tuntui liittimiä ja johtoja. Sitten alkoikin tulla jo aika pimeää illalla ja päätin sitten seuraavana päivänä katsoa töissä tarkemmin ajan kanssa. Liittimien (johtojen) liikuttelun jälkeen valo jäi sitkeästi palamaan eikä lämmittely enään auttanut.

Tänään sitten purin seinämaton pois kokonaan tieltä ja sieltähän löytyi yhteensä 3 liitintä, joihin jokaiseen meni noin 10 johtoa. 2 sinistä (jälkiasennettu vetokoukku varmaankin) ja yksi harmaa. Siniset liittimet olivat hyväkuntoisia, mutta kun harmaan avasi niin taisi 4 pinniä olla hapettunut sekä yksi pinneistä aika huonossa kunnossa. Lisäksi monessa johdossa/pinnissä oli jo alkanut pintapuolisesti korroosia vaikuttamaan. Päätin sitten uusia kaikki liitokset (poistaa alkuperäisen harmaan liittimen) ettei ala myöhemmin taas temppuilemaan. Yksitellen katkasin varmuuden vuoksi johdot ja liitin kun oli pientä sekaannuksen vaaraa. Tarkkana piti olla koko ajan. Lopuksi jätin myös alkuperäisen liittimen lähelle johtoja niputettuna, jotta tarvittaessa voi liittimien johtojen jämistä vielä tarkistaa myöhemminkin että varmasti kaikki johdot tuli oikein liitettyä. Sitten vain testi... JIHUU! VALO SAMMUI!!! ONNISTUI!!! Sitten vielä varmuuden vuoksi kaikki valot ja pyyhkijän toimintojen tarkastus ... ja kaikki toimi! :)

Ilmeisesti koko kummittelu oli sitä että 230v sisälämppärin lämpö ei mennyt takakonttiin saakka varsinkaan kun talvella liittimet olivat ulommassa reunassa puolen sentin päässä peltiseinää vasten. Kun sitten aikansa ajoi, niin lämmin ilma virtasi hiljakseen takakonttiinkin (imu/ylipaine) ja alkoi vähitellen lämmittämään/kuivattamaan liitintä, jolloin alkoi taas toimimaan luistoesto. Lisäksi sinne varmaan kondensoituu helposti syksy/talvi/kevät "vesihöyry" kuten takalasiinkin ja liittimen 45 asteen kulma (vino asento) oikein kerää veden sinne hetkeksi jemmaan, jolloin on hyvät eväät pinnien korroosioon.

Joten vinkiksi monille focuksen omistajille että takakontissa on siis aika paljon johtoja ja varmaan jokin sähkölaite häiriintyy ajan kuluessa, joten kannattaa ajoissa puhdistaa/suojata liittimet kun se oli oikeasti melko avonainen eli vesi pääsee sen sisälle helposti.

En olisi ikinä uskonut että VIKA löytyy TAKAKONTISTA???? Hämäräksi minulle jäi että miksi luistoneston sähköt kiertää takakontin kautta? :) Jos ei viikkoon tule minulta mitään kiroilua luistonestosta, niin eiköhän se ole VIIMEINKIN KORJATTU. :o)
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Minulla on vain keltainen mutkittelevan auton kuva. Sutivaa rengasta en ole mittaristossa nähnyt. Onko minulla siis kuitenkin kehittyneempi muoto eli ESP? Käytännössä olen huomannut että vain moottorin kierrokset tippuvat ja meno on moottorin äänen perusteella viivyttelevää/nykivää. En ole varmasti koskaan huomannut että jotain pyörää myös jarrutetaan. Ehkä minun pitää sekin yrittää testata menemällä tosissaan pyörittämään autoa rajummin lumiselle kentälle ettei nastat lennä. :)
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

KÄÄK KÄÄK KÄÄÄK! *hyppii tasajalkaa kuin Aku Ankka*

Olo on kuin kummelissa kun LUULIN löytäneeni vian kun tuli sitten taas samaan tapaan sama vika takaisin seuraavana päivänä. Videon loppuosa kuvaa parhaiten mielialaani. :)

http://www.youtube.com/watch?v=stZv0BcjUyo

Edelleenkin on "suuri mysteeri" miksi takakontin lämmittäminen auttaa vian häviämiseen? Purin eilen vasenta laitaa kuskin penkistä taaksepäin missä menee paljon sähköjohtoja etsien piilosta jotain vinkkiä mahdollisesta huonosta kontaktista, joka lämmön vaikutuksesta alkaa toimimaan. Myös takaluukun muovit purin. Koitin myös kylmäsprayllä ruikkia hieman eri paikkoihin ja heilutella johtoja, mutta lämpimässä hallissa en saanut vikaa päälle enään kertaakaan. Lisäjarruvaloakin "takalippaspoilerissa" koitin tutkia. Mitään varmaa syytä en löytänyt. Pitää varmaan vielä vilkaista varmuuden vuoksi oikeaa laitaa. On vain pirun hankalaa saada muutamia paneleita takaisin paikalleen siististi ettei intoa "varmuuden vuoksi" nuuskiminen minussa herätä.

Jostain viestiketjusta luin että takaosa saattaa olla pistehitsattu ja liimattu, jolloin tuli mieleeni että vaikka takaosassa on 2 hyväkuntoista maadoituspistettä (puskurin lähellä ja takaluukussa), niin ehkä kylmällä ei saa kuitenkaan kunnon maadoitusta? Täytyy PITKÄLLÄ johdolla suoraan akusta auton ulkopuolelta kokeilla syöttää miinusta takakontin maadoituspisteeseen ja katsoa saako vikaa pois päältä pakkasella. Mitään valojen himmenemistä en ole huomannut, joten se ei tue kuitenkaan sitä etteikö takaosan maadoituspisteet olisi kunnossa. Täytyy myös kokeilla vielä takalasin lämmityksen toimintaa kun harvoin sitä käytän, mutta tiedän sen ainakin aiemmin toimineen hyvin.

Noh, onhan tästä koko sotkusta ollut se hyöty että kun on tarkoitus pitää nykyistä autoani pitkään niin tulee perinpohjaisesti sen tekniikkaan tutustuttua ja tehtyä kaikenlaista pientä ennaltaehkäisevää huoltoa esim. johtojen parempi niputtaminen, hankaussuojien teko, ruostesuojaus, sähköliitosten tarkastus ja suojaus jne.

Eihän tässä ole muuta ongelmaa kuin mahdollinen katsastusleiman hylkäys jos valo alkaakin palamaan kesällä kesken katsastusta. Sen takia olen aika motivoitunut korjaamaan vian...

Eli mitä ihmettä takakontissa on (tai sen lähellä takapenkkejä tai alustassa), että sähköinen kontakti(?) syntyy taas? Täytyykö minun ottaa yhteyttä selvännäkijä palveluihin tai tilata kirkosta demonin karkoituksen jos autoni on vain kirottu? ;)
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Vastaavaa pohdintaa aikaisemmin kun lämpö vaikuttaa:

http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... =6&t=21214
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Sain vinkin että kannattaa myös googlen lisäksi käyttää youtubea vian etsintään. Kuulemma harrastelijat tekevät itse paljon opetusvideoita, joista voi olla joskus apua. Tässä muutamia aiheeseen liittyviä mitä löysin:

http://www.youtube.com/watch?v=fGw7V-dJDGk

http://www.youtube.com/watch?v=xvQhtdjfxNs

http://www.youtube.com/watch?v=ogQYzc-e5RU



Eräässä autossa vika korjaantui jos jarrunestettä oli liian vähän ja lisäsi jarrunestettä? Ja joku arvelu oli että alku tsekkaus saattaa viedä paljon sähköä, jolloin huono akku myös voi aiheuttaa outoa temppuilua. *puulla päähän lyötynä ihmettelee*
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Tuli käytyä vikakoodin lukemisessa, joka maksoi 35e. Tehtiin vielä varmuuden vuoksi niin että vika luettin sen ollessa päällä siltä varalta ettei talletu muistiin.

C1281 - Vian sijainti: Kiihtyvyystunnistin, sivuttaissuunta - virtapiirin toimintahäiriö
Mahdollinen syy: Tunnistimen asennus, johdinsarja, kiertymistä valvova tunnistin,
abs ohjausmoduuli.

Nyt ei myöskään voi tietää varmasti että onko varmasti vika tunnistettu järjestelmän toimesta (vikakoodi) oikein eli johtaako kuvaus/sijainti vian etsinnässä nyt jotenkin harhaan. Sitäkin sattuu joskus että vikakoodin selitys antaa oikeasti väärää tietoa todellisesta viasta ja tulee etsittyä vikaa väärästä paikasta.

Aiemmin taisin unohtaa mainita että myös kattoverhoilua takaluukun kohdalta tuli purettua hieman että sai raoettua ja kurkistettua alle näkyykö sillä jotain johtoja ja liittimiä. Ei ollut mitään.

Sain vinkiksi myös vikakoodeja lukiessa että aika yleistä on, että ihmiset sisätuulettimen raitisilmansuodattimen vaihdossa saattavat laittaa hieman huonosti sadevesimuovin takaisin paikalleen. Jos se ei ole kunnolla paikoillaan, niin sadevesi saattaa päästä sisälle ja usein nimenomaan pelkääjän lattia saattaa olla pidemmän sateen jälkeen märkä. Kun hän tuon sanoi, niin muistuikin mieleeni että juuri niin minulle on kerran käynyt.
Sitten vain pelkääjän penkki irti, kurkistus KUNNOLLA lattiaverhoilun alle (eikä vain kurkistelua raosta kuten aikaisemmin). Johtoja kyllä meni peffaosan alta lattialla keskikonsolin suuntaan, mutta yhtään selkeää liitintä ei ollut lattialla. Sen sijaan ilmeisesti musta mötikkä ruuvattuna metallilevyyn oli se kiihtyvyysanturi (1S41-3C187-AB) ja hieman pienempi harmaa kuution muotoinen komponentti vieressä myös josta ei ole varmaa tietoa mikä se on kun ei googlettamalla ratkennut (AG-3C190-AA). Kuitenkin kummankin liittimet näyttivät hyviltä.
Ja tietysti piti myös kuljettajan penkin alle vilkaista istuin irrottamalla, mutta ei löytynyt mitään liittimiä tai komponentteja.

Keskikonsolinkin otin pois ja siellä oli airbag tyyny boxi. Akku myös irti varmuuden vuoksi. Sitten 2 erillistä lukittua liitintä auki ja vilkaisemaan. Ihan hyviltä vaikuttivat. Ei vaikutusta vikaan.

Kokeilin varmuuden vuoksi vasemmasta a-pilarin kohdalta maadoituspisteestä vetää ylimääräisen paksuhkon maadoitusjohdon takapuskurin lähellä olevaan maadoituspisteeseen. Ei vaikutusta. Varmistettu nyt ainakin että saa varmasti maita takaosa kunnolla eikä ole jotain liimaus/johtavuus ongelmia takaosassa miinuksen suhteen.

Pari kertaa myös sähkö loppunut akusta niin pahasti ettei auto ihan jaksanut käynnistyä. Toisella kertaa tuli kanssa mitattua akun jännite: 10.5v. SILTI ei luistonestovalo syttynyt lämpimässä hallissa. Vaikea uskoa että huono akku/jännite voisi olla vian syynä vikaan.

Tulee väkisin mieleen että takaosassa on jokin lämpöanturi ja jos on kylmät ilmat sekä järjestelmän mielestä huono akku, niin se varoittaa sitten valon syttymisellä. Mutta jos on selkeästi plussaa, niin huonompikin akku kelpaa järjestelmälle. Jotta moottorin tai sisätilan lämpö ei sekoittaisi ulkolämpötila lukemaa, niin se on laitettu taakse... vasempaan takakulmaan. Tuskin näin on, mutta tuli vaan mieleeni. Tosin tuli talvella yksi reissu noin -15c ajettua lähes tunnin ja pysähdyttyä pankkiautomaatille, niin sen jälkeen alkoi taas toimimaan. Liekö akku lataantunut tarpeeksi vai kori lämmennyt kuitenkin tarpeeksi myös takaosasta... Ja tämä siis vain arvaus, joka saattaa mennä pahasti metsään ja rytisten.

Alkaa vain olla aika ärsyyntynyt olo kun ei ongelma ratkea kun kuitenkin leima vaarassa. Vaikea uskoa että joku komponentti olisi rikki (tuskin takaosassa?) kun kuitenkin järjestelmä toimii lämpimänä.

Kuitenkin lämpimiä kelejä odotellessa...
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Tilanne on muuttunut sen verran että pitää olla lähemmäs +20c lämmintä ulkona että valo sammuu. Välillä noin +15c ei riitä valon sanmuttamiseen. Alkaa vain vika pahenemaan enkä edelleenkään tiedä tarkalleen, että mistä on kyse ja miten saan ongelman ratkaistua.

Kai täytyy vain ottaa varmuuden vuoksi abs anturien liitoksia auki alustassa ja katsoa ettei missään ole alkavaa hapettumaa jos vaikka joku abs anturin sisäinen arvo (resistanssi) korkeampi huonomman liitoksen takia ja luistonestojärjestelmä hogaa sen. Tosin sitten takakontin lämmittäminen ei oikein sitä tue, koska abs johto menee takapenkin peffaosan alta alle alustaan. Täytyy kai taas varmuuden vuoksi kokeilla laakerivälyksiä myös pyöristä jos vaikka jossain pyörässä olisi hieman enemmän klappia, jolloin lukee huonommin abs tietoa. Vikakoodikaan kun ei maininnut mitään anturien toiminnasta muuta kuin abs ohjausmoduulin osalta. ABS valo ei ole kertaakaan edes vilahtanut, vain keltainen luistonestovalo palaa vian ollessa päällä.

Yksi mahdollisuus on myös käydä kuitenkin ostamassa kiihtyvyysanturi riskillä, sillä eivät ole välttämättä varaosamyyjät innostuineita "kokeilen ensin" diiliin. Todennäköisesti marmoritiskiltä tai romikselta pitää etsiä. Romiksen osasta kun ei sitten voi varmasti tietää muuten kuin onko jotain eroja yleismittarilla mitatessa pinneistä.

Kuitenkin, pienetkin tarkistus/korjaus ideat otetaan lämmöllä vastaan kesän kunniaksi. :)
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Katselin huvikseni motonetin sivuilta eri focus MK1 osia. Sieltä paljastui eräs seikka:

"ABS-tunnistin Focus eteen
Focus Nopeustunnistin eteen [1999-2004]
49.90 €

ABS-tunnistin Focus t/v
Focus Nopeustunnistin taakse/vasen (myös ESP) [1999-2004]
Focus Nopeustunnistin taakse/oikea jos ESP [1999-2004]
64.90 €

ABS-tunnistin Focus t/o
Focus Nopeustunnistin taakse/oikea (ei ESP) [1999-2004]

64.90 €
"
Tuli mieleeni että voisiko kuitenkin vastaus löytyä abs tunnistimesta, koska varaosassa on mainittu ESP? Siis eteen ilmeisesti tavanomaiset ABS tunnistimet, mutta taakse tarvitsee nimenomaan ESP järjestelmälle tarkoitetun tunnistimen ja ehkä myös herkempi häiriöille?
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja terae »

Meillä oli kertaalleen Focus mk2 (2005) kohdalla sellanen ongelma ja siinä vaihdettiin niitä jotain antureita/moduliosia, minkä jälkeen on toiminut vuosia. ESP-valo palaa kun luistonestoa ei pysty käyttämään mutta ABS-valo ei syty jos ESP-vikatila on päällä, siihen käsitykseen sillon jäin.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus luistonesto valo palaa

Viesti Kirjoittaja terae »

Nyt tarkempaa infoa:
Ajoneuvo: Ford Focus 2.0 145hv GHIA 5D (valm. 4/2005)
Diagnoosi:
- ei vikakoodeja. ok. (vianm.laitteen liitäntä/yhteys ok / vikakoodien luku ja käsittely) (30.7.2007)

Vikakoodi ei silti poistunut, siis valo jäi palamaan ja ESP ei toiminut.

Seuraavassa huollossa tehtiin seuraavasti diagnoosia ja huoltoa, siis ennen katsastusta (25.3.2010):
- DTC: C1288, ABS-jarrupainekytkimen vika, ABS-moduli vaihdettava. Ei mennyt takuuseen koska vika ilmennyt niin lähellä takuuajan loppua ja toinen omistaja (edellinen oli autokaupan huoltopäällikkö joka oli pitänyt tuota alle vuoden)
- työ, hydrauliyksikön I & A, vasemmalta ohjattava (234,00 eur)
- kpl, ohjausyksikkö (1383,179 eur)
- kpl, jarruneste (21 eur)
- työ, hydrauliyksikön tyhjennys (35,10 eur)

Eli se on sellasen noin 1500 euron remontti, jos sama vika. Sillon ABS-moduli on pimeä/sekasin, eikä anna vikakoodia tai sen enempää ESP:lle infoa, joten ESP menee pois päältä.

Toimiiko siinä ABS normaalisti eli voimakas jarrutus rutisuttaa vai onko se pimeä kokonaan?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin