Ohjauskulmien säätö, DIY, köyhän miehen keino.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Ohjauskulmien säätö, DIY, köyhän miehen keino.

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Tällä tavalla saa suunnattua pyöränkulmat kotikonstein ja edullisesti. Tarvitaan ainoastaan lankaa, neljä alustapukkia ym. painavaa tavaraa, jolla narun saa viriteltyä pyörän navan korkeudelle, sekä sopivan mittatarkat laudan/listan pätkät, jotka kiinnitetään vanteisiin.

Ensimmäisenä avataan raidetankojen mutterit ja niitä pyöritetään kunnolla sisäänpäin, että säätövaraa tulee riittävästi. Tangot kannattaa myös herkistellä, että ne pyörivät käsin. Sitten auto lasketaan maahan ja rattia pyöritellään muutamia kertoja laidasta laitaan, että jousitus laskeutuu.

Langat suunnataan tarkasti auton suuntaisesti. Pitää huomioida, että suurimmassa osassa autoja takana on kapeampi raideväli, kuin edessä. Tämä ero pitää tietää. Kun lankut ovat vanteissa, niiden keskikohdasta voidaan mitata lanka suoraksi. Mittasin kulmat 96 mondeosta, jossa takana on 2cm kapeampi raideväli kuin edessä. Näin ollen langan on oltava takapyörän keskeltä 1cm kauempana kuin etupyörän keskeltä. Silloin lanka on auton suuntainen.

Langan on myös oltava ehdottomasti pyörän navan keskipisteen korkeudella! Muutoin kulmat eivät pidä paikkaansa.

Seuraavaksi aletaan mittaamaan pyöränkulmia mittanauhaa käyttäen. Ratti on pidettävä koko ajan suorassa, jos sitä ei saa lukittua, niin on aina tarkastettava, että se on suorassa jokaisen säädön jälkeen ennen mittausta.
Kannattaa selvittää oman auton ohjearvot ohjauskulmille. Laskin avuksi taulukon eri kokoisille vanteille, josta selviää, paljonko lankun päässä, eli vanteen kehällä yhden millimetrin muutos lankaan nähden muuttaa yhden pyörän kulmaa:

Kuva

Esimerkiksi aurauskulmaa varten molempien pyörien arvot pitää laskea yhteen. Mutta kuten huomataan, tällä tavalla kulmat saa säädettyä todellakin riittävän tarkasti, jos kaikki tehdään huolellisesti.

Joissakin autoissa, kuten esimerkiksi minun mondeossa käytetään aurauksessa nollakulmaa, jolloin matka koko laudan matkalta on lankaan sama ja näin ollen pyörät on vain saatava suoraan.
Koska myös takapyörien vanteissa on samanlaiset listanpätkät, voidaan myös niiden aurauskulmat tarkastaa. Säätö on sitten hankalampaa, etenkin jos auto on kovin matala.

Lopuksi raidetankojen mutterit kiristetään, jos autoa joutuu nostamaan niin laskemisen jälkeen, taas käännellään rattia että jousitus laskeutuu ja tarkistetaan vielä lopputulos.
Muutama kuva viritelmästä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kävin koeajolla ja lopputulos oli onnistunut! Ainakin ratti oli suorassa ja auto kulki suoraan :) Voin suositella tätä konstia, jos vain tietää mitä tekee, ei ole kiire ja on valmis tekemään homman uudestaankin jos jossain menee pieleen. Minua ei saa sitten syyttää, jos ne 800 euron continentalit sulaa alle 1000km jälkeen :mrgreen:

Hakusanoja:
pyöränkulmat, ohjauskulmat, auraus, aurauskulmat, kulmat, säätö, kulmien, suuntaus
Mondeo mk1 2.0 4d -96