Fordin säilytys lämpimässä tallissa

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
pl56272
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:18

Fordin säilytys lämpimässä tallissa

Viesti Kirjoittaja pl56272 »

Minulla on lämmin autohallipaikka, jossa talvella on noin 17 asteen lämpötila. Kyseessä on siis tuollainen noin 20 paikkaa sisältävä autohalli. Mitä nyt viime talvena tarkkailin, niin aika kuivana paikat olivat tallissa. Suuria lammikoita tai kosteutta ei ihmeemmin näkynyt.

Kysyisin ihan yleisesti mitä mieltä kokeneemmat autonkäyttäjät ovat auton talvisäilytyksestä lämpimässä tallissa. Monestihan sanotaan, että autoa ei kannata sulattaa lämpimässä tallissa, koska tällöin se on jatkuvasti märkä. Itselläni tilanne on se, että en tarvitse autoa työmatkoihin ja talvisaikaa käytän autoa ehkä noin 1-2 kertaa viikossa. 90% ajasta auto olisi siis lämpimässä tallissa. Mielestäni ainakin tällöin tallisäilytys on paikallaan, koska auto ehtii tallissa hyvin kuivua ja kosteus haihtua.

Entä mitä mieltä olette tallin lämpötilasta. Tallissa on siis talvisin noin 17 asteen lämpötila. Olen kuullut jotain juttuja, että lämpötilan pitäisi olla vain luokkaa 10-12 astetta. Olen kuitenkin itse järkeillyt niin, että mitä lämpimämpää, sitä nopeammin auto hallissa sulaa. ..
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Fordin säilytys lämpimässä tallissa

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Mahtaako tuohon ihan yksiselitteistä vastausta ollakaan? Toinen, ehkä lämpötilaakin tärkeämpi tekijä on ilmanvaihto. Jos ilma seisoo, ei lämpimässäkään kuivu kunnolla.

Minä olen pitänyt autoja nyt kaksi talvea lämpimässä tallissa. Lämpötila on 14 - 17 asteen välillä, ovien lähellä lattiantasossa vähemmän. Ilma vaihtuu kohtuullista vauhtia, joskin joskus tuntuu ettei lisäviimakaan olisi pahitteeksi.

Kun suolan kyllästämää loskaa pakkautuu enemmän alustaan ja lokareihin, jätän auton suosiolla ulos. Ihan vain siksikin, että talli pysyy siistinä. Tuollaisten kelien takia on auto seisonut parin viime talven aikana ulkona 10 - 15 kertaa per talvi. Oikein kosteilla keleillä on joskus apuna ilmankuivain, jonka voi laittaa talliin yöksi hyrisemään.

Olen kuullut sanottavan, että tallissa säilytys ei ole hyväksi mikäli auto ei yön aikana ehdi kauttaaltaan kuivua. Lienee ainakin suuntaa antavana ohjeena ihan paikallaan.
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Fordin säilytys lämpimässä tallissa

Viesti Kirjoittaja Morris »

Samoilla linjoilla. Focceri on yöt tallissa ainakin talvisin. Kesällä autotalli on yleinen "projektipaja". Talvella lämpötila on noin 10 asteen tienoilla, ilma vaihtuu kohtuullisen hyvin. Olen talvisin pitänyt pylvästuulentinta pyörimässä yöt, jos olen sattunut esim pesemään auton. Se nopeuttaa lattiankin kuivumista.

Auton olisi hyvä kuivua yön aikana. Olen useasta suusta kuullut neuvon, että auto pitäisi myös talvisin pestä. Etenkin lokasuojat ja pohja, jotta sinne kertyvä suolanpaska irtoaa. Kovalla pakkasella pesua ei luonnollisesti voi tehdä.
pl56272
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:18

Re: Fordin säilytys lämpimässä tallissa

Viesti Kirjoittaja pl56272 »

Kiitoksia vain vastauksista. Aika samoilla linjoilla olen vastausten kanssa.

Oma lämmin autopaikkani on siis varsin isossa hallissa, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Ilma siis vaihtuu kyllä. Tallissa on myös pesupaikka, jossa auton voi pestä kovallakin pakkasella ja sen jälkeen siis kuivattaa. Esimerkiksi suola ja muu tiestä irtoava lika on tosiaan talvellakin hyvä pestä pois, jottei se täysin jämähdä auton kylkiin kiinni.
Olen kuullut sanottavan, että tallissa säilytys ei ole hyväksi mikäli auto ei yön aikana ehdi kauttaaltaan kuivua. Lienee ainakin suuntaa antavana ohjeena ihan paikallaan.
Tämän ohjeen olen myös itse kuullut ja se ihan järkeenkäyvä. Kuten tuossa alkuperäisessä postauksessa totesin, en tarvitse autoa päivittäin. Näin ollen auto ehtii erinomaisesti sulaa ja kuivua rutikuivaksi käyttökertojen välillä.
Vastaa Viestiin