Escortin kytkin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Usva

Escortin kytkin

Viesti Kirjoittaja Usva »

Mulla on farmari Escortti 1.4 -96, joka on ollut mulla n.5v. Alusta saakka sen kytkin on ollut sellainen, että se "ottaa" ihan alhaalta, siis kytkin pohjaan painettuna sitä ei kestä nostaa kuin vähän ja sillä pelata auto liikkeelle. Muutenkin kytkin pitää painaa oikein kunnolla pohjaan, että vaihteet toimivat kunnolla.
Nyt tuntuu että tuo pelivara on pienentynyt entisestään ja on vain muutaman sentin. Vara on jo niin pieni, että häiritsee ainakin muita jotka yrittävät tuolla ajaa, itse siihen on jo tottunut. Silloin tällöin häiritsee esim. liikennevaloista liikkeelle lähdettäessä, jos en ole tarkka niin tärisyttää autoa, luulisin että se johtuu myös tuosta kytkimen toiminnasta. Tai voi tietenkin johtua vain ajajan huonosta ajotaidosta :) Joskus harvoin myös tuntuu ettei vaihde mene kunnolla päälle, varsinkaan pakki.

Onko kytkin menossa lopullisesti rikki vai onko siinä joku säätömahdollisuus? Jotenkin olen ymmärtänyt että kytkin on hajoamassa kun se ottaa ihan ylhäältä vasta vai olenko väärässä?
Jonkinlaisia arvailuja asiasta olisi kiva kuulla. Itse en autoista paljon ymmärrä, kovin isoa remppaa tuon ikäiseen autoon ei viittisi ruveta teettämään. Hinta pompsahtaa hetkessä yli auton arvon. Hyvin se on kuitenkin minua palvellut ja meni katsastuksestakin vasta läpi pienellä hitsauksella, joten en siitä vielä luopuisi jos ei ole pakko.
eskomies
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Joulu 2011 18:34
Paikkakunta: Laitila

Re: Escortin kytkin

Viesti Kirjoittaja eskomies »

minun mk3:sen (vm.1984) ottaa aika ylhäältä... outoa, kyselen vähän samaa kannattaako kytkin vaihtaa uuteen?
rigg kirjoitti:kylmällä koneella kiihdyttäessä ei voi painaa lusikkaa lattiaan kun booaa..
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Escortin kytkin

Viesti Kirjoittaja jppn »

Usva kirjoitti:Mulla on farmari Escortti 1.4 -96, joka on ollut mulla n.5v. Alusta saakka sen kytkin on ollut sellainen, että se "ottaa" ihan alhaalta, siis kytkin pohjaan painettuna sitä ei kestä nostaa kuin vähän ja sillä pelata auto liikkeelle.
Kytkinpolkimessa pitäs olla kuusiokoloruuvin kanta näkyvissä, siitä voi säätää vaijeria kireyttä. Ainakin tohon vahteiden päälle menoon voisi auttaa jos vähän kiristää vaijeria -> 'ottaa' ylempää.
Escorteilla vuodesta 1992...
Vastaa Viestiin