Sytytyskatkokset ja katti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus 1.6 zetec bensiini (tankissa e95 sillä hetkellä) automaatti 149tkm.

Lähdin hki to hämeenlinna ajamaan ja moottoritiellä melkein perillä 120km/h vauhdilla alkoi moottorin vikavalo vilkkumaan. Pysähdyin 10km päässä huoltoasemalle ja otin testerin takakontista.
Vikakoodi oli, että 4 pytyssä ei sytytystä. Mittasin tulpanjohdon ja otin tulpan myös irti. Ei selvää havaittavaa vikaa. Kärkiväli ehkä näytti hieman isolta ja laitoin sen reilusti pienemmäksi, ei auttanut.

Lähdin sitten varovasti ajamaan ja motonetistä ostin sitten samantien 4 tulppaa ja tulpanjohdot. Ajattelin jos vaikka tunnistaa vikakoodin pytyn osalta väärin ja muutenkin tulpanjohdot saattoivat olla alkuperäiset joten olisi hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi... ei auttanut.

Lopulta ajoin varovasti hämeenlinnasta hki kuorma-auton perässä n. 85km/h varovasti ja koitin rullata autoa minkä pystyin, koska tiesin ettei raaka polttoaine tee katille hyvää. Pysähdyin myös puolessa välissä matkaa ja vilkaisin auton alle ettei katti hehku punasena, mutta ei mitään silmin havaittavaa. Pysähtyessä ehkä hetken pientä outoa palaneen hajua joka hävisi aika nopeasti.

Netistä luin että tyyppivikana olisi sytytyspuola. Sellaisen sitten hain motonetistä 50e hintaan ja vika korjaantui, jihuu! :) Kävin samana päivänä öljyt vaihtamassa kun piti muutenkin vaihtaa ja ei tee oikein hyvää jos paljon bensiiniä öljyn seassa. Muutaman päivän lyhyiden ajeluiden jälkeen vikavalo ei ole enään vilkkunut enkä mitään normaalia poikkeavaa enään havainnut.

Kuitenkin jäi tapauksesta askarruttamaan, että kuinka todennäköistä on katin ja/tai lambdan hajoaminen kun autolla ajettiin riskillä hieman yli 100km? Tai voiko jotain muuta haittaa olla esim. katsastuksen päästöjen osalta kun katti vaikkapa osittain vaurioitunut? Kuinka kestäviä katit yleensä (fordeissa) olleet? Entäs tunnistaako moottori turvatoimintona palamattoman bensiinin ja suojellakseen kattia, niin osaa vähentää turvatoimintona suihkutuksen määrää... vai syöttää normaalin määrän kuin ennenkin?

Olisiko hyvä tehdä varmuuden vuoksi jokin toimenpide tapauksen jälkeen esim. polttoaineen sekaan jotain lisäainetta ja/tai varovaista/hurjaa (moottorin huudatusta että tuulettuu pakoputkisto ja katti) ajoa?
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Näin uusissa kulkineissa lienee lambda-anturi myös katin jälkeen, joka sitten antaa vikakoodia jos katti mahdollisesti särki.

En vaihtaisi turhaa osia, enkä kaataisi tankkiin lisäaineita.
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mulla meni Katti Riesasta särki kun oli ohjurin kummit sököt ja lambda meni tukkoon antoi väärää tietoa katille,sen jälkeen olikin pikkunen helinä katissa kun oli kenno sulanu pois!
Ei muuta kuin lambda ja katti vaihtoon ja sit voi mennä leimalle,eli ei pidä sekään paikkansa enää nykyään että väljä moottori ei haittaa päästömittauksia,EI ehkä väljä mut jos öljyt valuu palotilaan niin se kyllä aiheuttaa tuon minkä tekikin!
Mitään lisäaineita en ole ittekään enää uusimpiin koskaan suositellu vaan niin tehdään kun ohjekirja TAI maahantuoja sanoo,koska muutoin tulee suurtaharmia!
Kyllä se pakoputkisto siitä tuuletunu jo varmaan on bensiinihän haihtuu nopeasti että ei se enää vaivaa ja jos moottori on tiukka ei tarvi ees öljyjen vaihtoja.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja emax »

Huomasitko vian vain valosta tai ajoittaisesta nykimisestä?
Jos näin, niin tuskin mitään vakavaa on tapahtunu. Satunnaiset sytytyskatkot tuskin tuolla matkaa vielä haittaa.
Bensat haihtuu pois sieltä putkesta aika äkkiä, ja nokikin palaa pois kun moottori kävi kuitenkin aina välillä kunnolla.

Jos taas moottori kävi 3 pytyllä 100km niin silloin katin olisi pitäny sulaa noin puolessa välissä. Olisit kyllä huomannu kolmella käymisen ruohonleikkuria/mopoautoa muistuttavasta käyntiäänestä, tärinästä, hitaasta kaasusta ja tehottomuudesta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

Ajoin sama vika päällä Helsinki-Hamina välin, eikä katti hajonnut, koska auto on katsastettu sen jälkeen...Mulla paloi moottorin valo ja oli kohtuu voimakasta nykimistä ja tehottomuutta...Mut hengissä selvittiin :D
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Unohtui tuossa alussa mainita vuosimalli eli 2000. :) Minun tapauksessani on siis kaksi lambdaa

Moottoritiellä 120km/h vauhdissa huomasin ensin vain moottorivalon vilkkuvan enkä oikeastaan mitään muuta. Kun hieman helläsin kaasua ja kokeilin taas hieman kiihdyttää, niin tajusin ettei tehot olleet enään täysin tallella ja oletin koneen menneen rajoittavalle hätäohjelmalle esim. sytytystä myöhäistämällä tai polttoaineen suihkutusta vähentämällä.

Kyl sen huomas sitten aika pian että pientä tärinää ja selkeää pörinää moottori piti. Ihme kyllä kiihtyi kuitenkin kohtuullisesti kun oli pakko ja äänen perusteella saattoi käydä (lähes) neljällä pytylläkin. Selkeää nykimistä ei huomannut vaan "tasaista menoa" kaikesta huolimatta. Kuitenkin sytytyspuolan vaihdon jälkeen huomasi heti että tehoja oli tullut taas lisää. Otin korjauksen jälkeen vielä varmuuden vuoksi akun kengän irti ja annoin järjestelmän taas opetella moottorin toiminnat uudestaan varmuuden vuoksi, ettei entisestä viasta jää mitään kummittelemaan moottorin toiminnassa.

Työkaverilla on kokemusta entisessä työssään sytytyskatkoksista ja kateista eri merkeistä. Hän oli sitä mieltä että yleisesti katit ja lambdat ovat aika kestäviä eli pitää ajaa pidempään jotta raaka polttoaine aihettaa tuhoja. Ajattelin kuitenkin täällä kysellä myös mielipiteitä (fordien osalta) kun katsastaa ajattelin viimeistään heinäkuussa, että ajanko vain rohkeasti päästöjä mittaamatta katsastukseen...
M-ERiMiEs
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Touko 2010 16:46

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja M-ERiMiEs »

Jos huolestuttaa se katin kohtalo niin voihan päästöt käydä mittaamassa muuallakin, kun katsastuskonttorilla ja leimaa auton sitten sieltä saaduilla tuloksilla.

Tuosta lisäaineista tankkiin tuli mieleen työkaverin sitikka, joka pomppas katsastuksesta just päästöjen takia, paikallinen huolto valohuolsi eikä siitä kunnollista meinannu tullu. Sitten nää tyrkkäs jotain lisäainetta tankkiin ja toimi, mutta pari vuotta myöhemmin taas pomppas leimalla päästöistä. Sillon maahahantuoja haukku paikallista huoltopaikkaa pystyyn juuri noitten lisäaineitten takia. Oli kuulemma sitikan katti menny samontein vaihtoon tukkoisuuden takia.
Vikakoodien luku Porvoon tienoilla Ford IDS/FORDScan, BMW vikakoodit ja koodaukset, hätävarana Delphi muihin merkkeihin.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Kuulin erään mielipiteen, että nimenomaan pakoputkisto kylmänä katti ottaa helpommin turpaansa kun raaka polttoaine pääsee siihen hetken imeytymään. Eli jos kesken ajon tulee sytytyskatkoksia moottorin ollessa jo normaali lämpöisenä, niin todennäköisesti polttoainehöyryt vain kulkeutuvat putkiston läpi. Samoin öljyn sekaan ei polttoainetta juurikaan imeydy suuria määriä kun kuuma öljy haihduttaa ne huohotuksen kautta takaisin kiertoon.

Jos voimakas pamaus jossain vaiheessa pakoputkistossa kuuluu, niin sisäisen räjähdyksen (polttoaine syttyy putkessa palamaan) takia aika varmasti rikkoo katin. Eipä kuulunut...

Kuulostaa siltä että katin vaurion tapahtuminen minun tapauksessani on aika pieni todennäköisyys...
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Paljos semmonen häkäpönttö Zetaan maksaa?
Vai saako niihin muuta kuin Voortin tiskiltä,mulle tuli paikalleen sopiva tarvike ja oli semmosen 140e että empä ruvennu ite hitsailee!
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Sytytyskatkokset ja katti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Tänään kävin katsastuksessa ja ihan ok arvot oli kun vielä vertasin edellisen vuoden arvoihin, jotka eivät olleet edes selvästi muuttuneet. Ei siis mitään vahinkoa sattunut katille tai lambdalle minun tapauksessani...

http://www.autotieto.net/pakokaasut/Ottom.htm
Vastaa Viestiin