Sierra 1.8TD viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Sierra 1.8TD viritys

Viesti Kirjoittaja Mitza »

Kyselinkin tätä jo joskus aiemmin entisellä foorumilla, mutta peräännyin kun kuulin kauhutarinoita tuon koneen kestävyydestä. Nyt olen pikkuhiljaa vakuuttunut koneen kestävyydestä (3kk = 12 000km) ja lisätehoa kaivataan.
Tuo 75hp ei oikein tunnu riittävän..

Ajattelin tehdä siihen uuden putkiston 2.5" putkesta. Voiko putkea tehdä "väärin" ? Tein kerran preludeen putkiston ja olin huomaavinaan jopa tehonlisäystä..

Lisää ahtopaineita varmaan pitäisi nostella. Paljonkos ne on tuossa motissa vakiona? Mittarikin pitäisi hankkia. Miten muuten ahtopainemitari toimii? Isketäänkö joku anturi ennen turboa vai miten?

Mitä muuta? En meinannut mahdottomia rahoja käytellä, joten jätän kannet yms. rauhaan..

Auton VM on 92.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ahtopainemittarilla mitataan imusarjanpainetta.

onkos siinä välijäähdytin, jos ei niin semmonen ja vähän lisää ahtoa. polttoainepuolta ois tieten hyvä vähän muuttaa lastu?

siitä pakoputkesta, jos et meinaa turboa isontaa niin kannattais mitata pakopuolen pakoaukonhalkaisija kun ei sen putken kannata kovin hirviästi olla sitä isompi.
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Viesti Kirjoittaja Mitza »

p3 kirjoitti:ahtopainemittarilla mitataan imusarjanpainetta.

onkos siinä välijäähdytin, jos ei niin semmonen ja vähän lisää ahtoa. polttoainepuolta ois tieten hyvä vähän muuttaa lastu?

siitä pakoputkesta, jos et meinaa turboa isontaa niin kannattais mitata pakopuolen pakoaukonhalkaisija kun ei sen putken kannata kovin hirviästi olla sitä isompi.
Juu eli miten sellainen mittari sitten asennetaan? (sarjassamme todella tyhmiä kysymyksiä) Ujutetaanko imusaran väliin joku anturi sitten?

Tuohon ei kuulema saa lastua, kun se on TD.. en tarkemmin tiedä.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

mittarin takapuolelle tulee letku esim. hukkaportinpainekellon letkuun t-haaralla liittämällä.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

Ei siitä avarammasta putkesta mitään haittaakaan ole päin vastoin pakokaastu eivät turhaan lämmitä turboa. Eli jos alkuperäinen putki on ohut mehupilli niin ei muutakuin avaramapaa putkea. Pakoäänetkään eivät juuri pahene, kun turbo, "pilkkoo" pakoäänet melko pieniksi.

Minun edes mennyt passatti oli alunperin bensa koneella johon oli laitettu 16td kone, bensa koneen putkistolla. Kulkupuoli aivan onneton, mutta kun laittoi oikean td:n pakoputken niin kulkupuolen huomasi perstuntumalla heti.
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Viesti Kirjoittaja Mitza »

mkh kirjoitti:Ei siitä avarammasta putkesta mitään haittaakaan ole päin vastoin pakokaastu eivät turhaan lämmitä turboa. Eli jos alkuperäinen putki on ohut mehupilli niin ei muutakuin avaramapaa putkea. Pakoäänetkään eivät juuri pahene, kun turbo, "pilkkoo" pakoäänet melko pieniksi.

Minun edes mennyt passatti oli alunperin bensa koneella johon oli laitettu 16td kone, bensa koneen putkistolla. Kulkupuoli aivan onneton, mutta kun laittoi oikean td:n pakoputken niin kulkupuolen huomasi perstuntumalla heti.
Jep. Ja siksi tuossa vähän putkistosta kyselin kun entinen on niin laho, että pakko uusia. Olisikohan tuossa td koneessa kuitenkin vakiona jo 2" putkisto. En ole mitannut, mutta näppituntumalla..?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

voihan siinä 2" ollakkin mutta vaihda kerralla 2,5" ;)
ja yhellä vaimentajalla tai ei vaimentajaa ollenkaan, turbo nimittäin yllättävän paljon hillitsee melua :roll: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Viesti Kirjoittaja Mitza »

ZyaS kirjoitti:voihan siinä 2" ollakkin mutta vaihda kerralla 2,5" ;)
ja yhellä vaimentajalla tai ei vaimentajaa ollenkaan, turbo nimittäin yllättävän paljon hillitsee melua :roll: 8)
Turbo siis pilkkoo sen äänen? Eli ei tule mitään traktorin ääniä, jos laittaa vain yhdellä vaimentimella?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

no kyllähän siitä kovemmat äänet tulee kun kahdella mutta kokeile siitä vanhasta putkistosta ottaa viimenen vaimennin pois sitten kun on vaihdon aika.. ja jos tulee yhdellä vaimentajalla liian kovat niin pistää putkeen pari ylimääräistä mutkaan niin hiljenee jonkun verran.. kaverilla golffissa(1.9Td) yks vaimennin ja muuten melkeen suora putki niin on mukavat mörinät.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Viesti Kirjoittaja Mitza »

Tutkiskelin erästä sivua ja sen mukaan tuohon saisi jonkin-näköisen "teho lastun" Saako näitä suomesta?

http://www.kempower.be/dieselengines/forddiesel.htm
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Viesti Kirjoittaja Mitza »

Juu sillä nuo heittomerkit kun tiedän auton olevan täysin mekaaninen.

Eli tuossa tehtäisiin varmaan samat kuin tuossa ylempänä ketjua on jo neuvottu..
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

tuo "kempower" linkki väittää että Focuksen TDci - konetta ajetaan EEC-V boxilla ? mitä helkuttia ? pitääkö paikkansa ?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mitza kirjoitti:Tutkiskelin erästä sivua ja sen mukaan tuohon saisi jonkin-näköisen "teho lastun" Saako näitä suomesta?

http://www.kempower.be/dieselengines/forddiesel.htm
onko vaikea uskoa? ei elektroniikkaa EI "lastutettavaa"
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mitza kirjoitti:Juu sillä nuo heittomerkit kun tiedän auton olevan täysin mekaaninen.

Eli tuossa tehtäisiin varmaan samat kuin tuossa ylempänä ketjua on jo neuvottu..
eikai nyt sentään koko auto mekaaninen oo ?
Mitza
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Helmi 2005 19:57

Viesti Kirjoittaja Mitza »

Jaakko85 kirjoitti: eikai nyt sentään koko auto mekaaninen oo ?
Tuon siitä saa kun sormet naputtaa kirjamia nopeemmin kuin aivot ajattelee :)
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

Miten tollasesta 1.8TD Sierrasta voi nostaa rajoitinta? Tällä hetkellä menee sinne-4-5000rpm:n luvuille.

Viisaammat kertokoot lisää.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

edelleen se on MEKAANINEN pumppu, villi arvaus on että kierroksia saa lisää ruuvaamalla rajoitinruuvia (ei, en osaa kertoa missä se on, pitää tutkia ja etsiä :-) )..

pitää muistaa että enemmän kierroksia on periaatteessa sama kun lisää ahtoa = ilmaa virtaa enemmän = vaatii ruokaa enemmän = savua tulee enemmän -> mahtuuko turbon pakopuolelta ulos vakioahtimella enää? riskit nousevat aina.
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

Selvä. Onko kenelläkään tietoa, mitä kaikkea täytyy tehdä, jos tuohon vaihtaa esim. KKK-turbon?

No välijäähdytin tietty mutta jotain muuta?

Onko mahdollista laittaa dumppi tälläiseen td sierraan? Tietämätön kun olen... :D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Rammstein kirjoitti:Miten tollasesta 1.8TD Sierrasta voi nostaa rajoitinta? Tällä hetkellä menee sinne-4-5000rpm:n luvuille.

Viisaammat kertokoot lisää.
En sen paremmin ole perehtynyt mutta yleensähän kaasuvaijerin liikettä rajoitetaan ja rajataan kierrokset. Eli paina kaasu pohjaan ja katso mihin se stoppaa. Siitä säätämällä katso että kääntyykö vipu/muu hässäkkä jossa kaasuvaijeri on niin lisää
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

Rajoittaa johonkin 4500 rpm kohdalla... :D Vähän köyhältä tuntuu ku auto kiertää noin vähän.

Sinne 6000 ku sais siirrettyä niin hyvä olisi.
mukila
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Syys 2005 17:52
Paikkakunta: Huittinen

saas nähdä.

Viesti Kirjoittaja mukila »

Ittellä on samanlainen mylly virityksen alla. Ensinnäkin vakioahdin on aivan liian pieni(kone lämpiää, koska pakopaineet liian kovat,hajoaa) Eli missään nimessä eisaa ahtoja nostaa vakioahtimella. Itsellä on garretin gt2052v muuttuvasiipinen ahdin, joka on peräisin 180hp tdi passatista. Välijäähdytin myös on pakollinen tohon koneeseen. Itse tein kunnollisen pakosarjan vesijohtokäyristä. Tietysti isomman ahtimen voi sovittaa myös vakiopakosarjaan sopivalla välilaipalla. Pumppu on myös huono(lucas) virityksen kannalta. Syöttöä voi kyllä nostaa, mutta liikaa ruuvaamalla, menee ruiskutusennakot liian aikaiselle, jolloin auto liikkuu rivakammin osakaasulla, kuin kaasu pohjassa.
Oma sierra on vielä hieman vaiheessa, joten en ole päässyt testailemaan kuinka paljon siitä saa irti.Niin ja puristussuhteelle ei diisselissä tarvi tehdä mitään, jollei nyt yli 3 barin ahdoilla päästele.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

musta savu on voiman merkki :lol:


oisko tästä mitään apua?
viewtopic.php?t=2496
Focus 1.0 edition a6 2017
turbooo
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Elo 2006 17:34

Viesti Kirjoittaja turbooo »

Onko mahdollista laittaa dumppi tälläiseen td sierraan? Tietämätön kun olen... :D[/quote]

voihan sen laittaa vaan ei taida paljo hyötyy olla.
jamo78
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Maalis 2006 19:09
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

Nostakaa sierran keulalle suoraan 2,5td kone, ei enää ruisku dokki sierra pärjännyt kulussa kun oli tota diiseliä mulla pikkasen laitettu... Eli välijäähdytin, ahdot 1,6bar, 2,5 tuuman putki yhellä pöntöllä ja syöttöjä ruuvattu, kesti huudattaa hyvin ainakin mulle tuli tänä kesänä huolettomia kilometrejä noin 30tkm!
MB w124 300TDT
taunus coupe -75
sierra -90 2,9 v6 24v
escort -70
mustang -66ht
mustang -68ht
Vastaa Viestiin