Escort mk5 takajarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Escort mk5 takajarrut

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

eli pöyhittävänä oma 93/94 1.8 Zetec malli - rumpujarrut takana... katsastuksessa :
- takajarrut polkimella ero yli 30 % ( 1,5kN / 1,0kN ) > hylsy
- käsijarru apparin puolella pyöree nolla (1,2 kN / 0 kN)

vinkkejä miten olette alkaneet purkaa jarrukalustoa ja mitä olette vastaavissa tilanteissa löytäneet ?
- pohtimisen alla on kannattaako yrittää napamutteria auki, vai koittaisiko rumpua laakerointeineen eli 4 pulttia pois...
Viimeksi muokannut fiiikus, 27 Joulu 2005 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

yleensä on vaan säätöä vailla ja kässärin vaijeri jumittaa,eli pitäisi mennä
vaihtamalla tai herkistelemällä se vaijeri..
ensin jarrut säätöihin ja käsijarru vasta kun on muuten valmista.
ei sieltä mitään junia t...
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Naapurin -92 Orkku jäi taka(käyttö)jarrusta kiinni, vasemman takajarrusylinterin taaempi mäntä oli totaalijumissa. Ja jarrujen piti olla leimauskunnossa paikallisen "nesteen" mukaan..
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuo toinen takajarrun nolla voi johtua esim. totaallisesti rikki olevista kengistä (kulunu), sylinteri jumissa tai sylinteri vuotanut nestettä rumpuun, jolloin ei jarrut pidä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Itse ainakin sain tuosta sellaisen käsityksen että käsijarrulla piti mainiosti ja jalkajarrulla ei, eli viittaisi että on sylinteri jumissa

edit: Ja jos se ei toisella puolella siis pitänyt yhtään niin on siellä jotain hämminkiä, saa olla todella jumissa jos ei viisari värähdä ollenkaan
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuossa on kait rumpu kiinni neljällä pultilla, joskus kyllä helpompi avata napamutteri!
Kun avaa, niin yleensä löytyy loppuun kulunut kenkä, jumittunut säätömekanismi tai jumittunut vaijeri! 8)
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

EDIT : jepjep, vikaantuneella apparin puolella oli toisesta kengästä pinta irti !! nätisti lähti kaikki neljä pulttia molemmin puolin irti. apparin puoli nipussa taas (laitoin oikein kierrelukitteella ja momenttiavaimella .-) mutta kuskin puolella tuli herätys : käppärin vaijeri on sen verran kireällä ettei rumpusatsi mene takaisin paikalleen. korjausohje ohjaa käppärin alueen konsolia avaamaan... hö.
EDIT : nyt on molemmat rummut paikallaan ja käppärikin säädetty. *suti se säätö olikin auton alla, jos omistat 93/94 vuosimallin älä ihmeessä irroita sitä konsolia käppärin ympäriltä, ajanhukkaa... vaihtoin vain kengät, jousisatsit yms. hilut oli ok. koeajo jäi tekemättä kun siirryin vetarinkumin vaihtoon. siitä toisessa topikissa sitten...
Viimeksi muokannut fiiikus, 30 Joulu 2005 23:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä kokeilisin ensin pultteja, jos eivät ilman lievää suurempaa väkivaltaa aukene, niin avaisin suosiolla napamutterin sillä se avauttuu kohtuudella jos on hieman momenttia, tai siis nuin olen itse tehnyt! 8)
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

uskomaton vaikutus tuoreilla kitkapinnoilla, Escoon löytyi taakse jarrut... kauankohan kannattaisi ajella "sisään" nennekuin käy näyttämässä katsastusmiehelle ?
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jossei kiire ole konttorille niin voihan sitä vaikka satasen ajella ja käyttää sitten

Periaatteessa jos kaikki osat puhtaita, ja kitkapinnat uusia ja kaikki toimii herkästi niin pitäsi pitää tasaseen vaikka heti, no tuleehan siinä koti-->konttori matkalla jo sopiva sisäänajo
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ajelee vaikka sinne konttorille se käsijarru vähän päällä niin lämpee matkalla tarpeeks, niin pitää sitten konttorilla :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Ajelee vaikka sinne konttorille se käsijarru vähän päällä niin lämpee matkalla tarpeeks, niin pitää sitten konttorilla :)
tai sitte ei. :wink:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos molemmat vaihdettu niin ei yleensä tarvi kuin pari kunnollista jarrutusta! 8)
Vastaa Viestiin