Transiitin jarrupaineen säädin

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
tikma
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:15

Transiitin jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja tikma »

Mun Transamista hajos tuo jarrupaineen säädin taka-akselin päältä. Se oli ensin jumissa niin, ettei takasylinterit liikkuneet ollenkaan ja pienen väkivaltaisen jarrupoljennan jälkeen nesteet tuli säätimen kyljestä pihalle. Heitin säätimen roskikseen ja liitin pääsylinteriltä tulevan jarruputken suoraan takajarrujen haaroittimelle lähtevään jarruletkuun. Nyt jarrut toimivat ihan OK (etupää menee aina ensin lukkoon ja riittävästi kun jarrua polkee, niin takapääkin lukittuu).

Kysymys kuuluukin seuraavasti: Joudunko hankkimaan uuden säätimen vai meneekö katsastuksesta läpi ilmankin?
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
iegres

Viesti Kirjoittaja iegres »

Mä tossa jonkin aikaa sitten kävin vilauttamassa katsastussedälle muijan Rellua. Sanoi mulle että jarrupaineen säädin on jumissa, että kannattaa rasvata ja laittaa pelittämään.

Ei laittanu papereihin mitään, sanoi vaan näin "ohimennen".
Siinä mun kokemukset asiasta, en ole täysin varma onko tuo pakollinen.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei kai siinä muuta ole kuin että etujarrut ottaa ennemmin lukkoon kuin takajarrut, oiskohan tuossa ollut joku prosentti/suhdeluku etu- ja taka-akselin jarrutehojen välillä ?

Niin ja onkos se sellainen säädin mikä muuttaa jarrupainetta taakse kuorman mukaan eli joku vipu juttu jostain taka-akselista esim. vai ihan sellainen yksinäinen mötikkä mikä vaan on siinä takapiirin välissä
tikma
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:15

Läpitte meni!

Viesti Kirjoittaja tikma »

Se oli sellainen vipu-mallinen, mikä säätää takajarrujen paineen kuorman mukaan. Kävin katsastamassa autoni ja läpitte meni ilman säädintä.
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei kai se muuten haittaa mutta jos on kevyt perä ilman lastia niin saattaa kovemmassa jarrutuksessa hypätä herkemmin perä vierelle kuin mitä on suunniteltu mutta eihän siinä sitten mitään jos kerran toimii :D
Vastaa Viestiin