Uusi foordin omistaja

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kaali
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2012 05:52

Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja kaali »

Moro, ostin mondeon, -98 2.0 pensa farkun, ajettu 280 000km, zetec koneella. Kun tämä on eka foordi ja täysin uusi tuttavuus niin olisi vähän kysyttävää.

- Mikä on jakohihnan vaihtoväli, tähän kuulemma vaihdettu viimeksi 250 000 kohdalla, huoltokirjaa ei ole.

- Mitä kannattaisi tarkastaa/huoltaa että auto pelaisi, tavallisimpia tyyppivikoja?

- saako netistä ladattua autoon ohjekirjaa tai korjausopasta?

- tuntuu olevan aika isoruokainen epeli, paljonko tuolla pitää olla keskikulutus (noin)?

- teinkö virheen kun laitoin kyseisen auton? meinaan että onko mondeo näillä kilometreillä kaput vai soiva peli.
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja IziO »

Ei kokemusta kyseisestä kapistuksesta.
120 000 / 5vuotta on hihnan vaihtoväli (samalla tulee vaihtaa kiristin ja ohjainpyörät). Eiköhän ne ihan normaalit auton tarkistus/huoltokohteet tuollekkin yksilölle riitä.
Mondeo Ghia X (MK3)
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

kaali kirjoitti:Moro, ostin mondeon, -98 2.0 pensa farkun, ajettu 280 000km, zetec koneella. Kun tämä on eka foordi ja täysin uusi tuttavuus niin olisi vähän kysyttävää.

- Mikä on jakohihnan vaihtoväli, tähän kuulemma vaihdettu viimeksi 250 000 kohdalla, huoltokirjaa ei ole.

- Mitä kannattaisi tarkastaa/huoltaa että auto pelaisi, tavallisimpia tyyppivikoja?

- saako netistä ladattua autoon ohjekirjaa tai korjausopasta?

- tuntuu olevan aika isoruokainen epeli, paljonko tuolla pitää olla keskikulutus (noin)?

- teinkö virheen kun laitoin kyseisen auton? meinaan että onko mondeo näillä kilometreillä kaput vai soiva peli.
Muutama vastakysymys:
- onko faktaa tuosta "kuulemma vaihdettu viimeksi..."? Vai pelkää kuulemma-juttua?
- netistä saa ladattua tietoa, mutta kaikki ei tule suomeksi - käykö englanniksi?
- onko tuohon isoruokaisuuteen jo haettu mahdollisia syitä? Onko huollot tehty?

Polttoaineen kulutukseen lisäävästi vaikuttavat mm.: päällä laahaavat jarrut, mukana kuljetettava massa ( turhat? ), kattokuormat, alipaineiset renkaat, tukkeutunut ilmansuodin, loppuunajetut sytytystulpat, väärät moottorinohjaussäädöt, viallinen pakoputkisto, paljon sähkölaitteita päällä ajon aikana, ilmastointilaitteen käyttö, mahdollisen polttoainekäyttöisen lämmittimen käyttö, kylmäkäynnistykset, moottorin käynti alilämpöisenä ( viallinen termostaatti ), lyhyet ajomatkat, peräkärryn veto, ajotapa, ...

Jotta auto toimisi kuten pitää, niin se kannattaa huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti, mm. jarrunesteen ( ja samalla kytkinnesteen ) vaihto on syytä suorittaa ohjelman mukaan, että jarrut toimivat eivätkä sylinterit jumita hapettumisen seurauksena ( vettä jarrunesteessä! ) ja jarrut jää laahaamaan.
Ja auton kunto on enemmänkin varmaan kiinni sen hoidosta ja huolloista kuin pelkistä ajokilometreistä. Oikein ymmärrettynä ( = asiallisesti huollettuina ) Zeteceillä on ajettu aika huimia kilometrimääriä. :wink:
Torque Vectoring Control
kaali
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2012 05:52

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja kaali »

Juu ei ole huoltokirjaa eikä kuitteja remonteista, myyjä sanoi että jakohihna/rullat/vesipumppu vaihdettu siinä 250 000km kohdalla, no täytyy vaan toivoa että totta puhuu.

Itse en ole vielä kerinnyt mondeota mylläämään, mutta tuntuu kyllä kaikin puolin toimivan, kaasupoljin vaan on pirun jäykkä, melkein kuin on/off poljin.

Keskikulutus näyttäisi olevan lähellä 11 litraa sievällä ajolla, sillä kyselin kun mondeot on kuulopuheitten mukaan suht. pieniruokaisia, mutta kyllä tämä ryystää soppaa kuin hevonen.

Kyllä englannin kieliset ohjeet käy myös, auttaa kummasti kun tietää edes vähän että missä ja minkänäköinen mikäkin osa on.

Kylillä joutopenat puhuivat että mondeoissa kuulemma perä menee helposti särki, liekkö tuo totta?
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja tursas »

kaali kirjoitti: Kylillä joutopenat puhuivat että mondeoissa kuulemma perä menee helposti särki, liekkö tuo totta?
Miten tän nyt pukisi sanoiksi, Mondeot on etuvetoisia käsittääkseni.. :D
Mutta jos enklanti ei ole ongelma googlaa vaikka Ford Mondeo owners manual, owners quide Haynes tms., tiedostomuoto pdf tai osta se 20 €:lla kaupasta tai hae kirjastosta..Sierroissa on aina perä hajalla ei Mondeoissa, kerro se niille jalopenoille.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja IziO »

kaali kirjoitti: Keskikulutus näyttäisi olevan lähellä 11 litraa sievällä ajolla, sillä kyselin kun mondeot on kuulopuheitten mukaan suht. pieniruokaisia, mutta kyllä tämä ryystää soppaa kuin hevonen.
Moottori lämpiää normaalisti normaaliin käyntilämpotilaan?
Mondeo Ghia X (MK3)
kaali
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2012 05:52

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja kaali »

Kone kyllä lämpiää ihan normaalisti, silti löpöä menee enemmän kuin persie kestää, ja kyllä, tiedän että mondeo on etuvetoinen, silti ihan korjaamon asentaja sanoi että että mondeoissa perä menee helposti rikki? onko siinä sitten joku ihme fordin viritys, en tiedä.

Entä osaatteko sanoa mitä öljyä vaihdelaatikkoon saa laittaa, ajattelin vaihtaa ne, kun ainakin fordin automaattilaatikot on legendaarisen kehnoja, mullakin oli nuorempana - 96 mondeo automaatti, suht. vähän ajettu, noin 160 000km, laatikko luisti, ja ylivaihde ei toiminut kuin silloitällöin, ja tässä nykyisessä (manuaali) 4 vaihde tuntuu välillä luistavan, ei aina.

Muuten kyllä olen mondeoon ollut varsin tyytyväinen, tilaa riittää, ja ajomukavuus on varsin hyvä.
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Onhan siinä Mondeossa "etuperä", siis tasauspyörästö - monille tuttavallisesti vain "perä".

Ode
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Tuo perä on kyllä viimeisiä asioita mistä kannattaa murehtia, MTX-75 on Fordin parhaita etuvetolaatikoita lukuunottamatta sitä että 1-2 vaihto voi olla jäykkä kovilla pakkasilla. Noita laatikoita on kuitenkin tehty yli kymmenen vuotta eri malleihin ja miljoonia kappaleita, ollut mm. ST220 Mk3:ssa missä on noin 300Nm vääntöä ja painavampi autokin. Jos manuaalissa vaihde luistaa niin kytkimen vaihtoon kohta puoliin.
Noita öljyjä ei kehoteta vaihdettavaksi koskaan, onkohan joku valmistajan yritys saada myytyä vaihtolaatikoita vai mitä :) Ei vaan on se yleistä muillakin merkeillä, ne osat saadaan valmistettua jo niin ettei sinne mitään metallisilppua irtoa. Mutta tuskin se öljynvaihto mitään pilaakaan. Öljyinä oli ensiksi punaiset automaattiöljyt mutta tuohon vuosimalliin suositellaan öljyä missä on WSD-M2C200-C -laatuvaatimus.

11L kulutus on joo aika reilua, mä olen päässy parhaimmillaan 6.7L keskikulutukseen(maantieajoa enimmäkseen+pari kylmäkäynnistystä). Mutta tietysti jos ajaa pari kilometriä kauppaan aina kylmällä koneella niin helposti menee tuo.
Vikakoodithan sieltä kyllä saa testerillä mistä selviää kaikki helpoiten!

Jos takakaaret on vielä hyvät niin kannattaa sieltä kontin/tavaratilan puolelta vetää ruiskulla kunnon öljyt sinne kaaren väliin, etenkin farkuista nuo lahoavat. Eikä kannata ajaa puskureita jäisiin penkkoihin!
Katsastuksessa syynätään aina sitten ne alatukivarren puslat ja ne kannattaa vaihtaa jos on huonon näköiset, ei maksa montaa euroa ja vaihtaa viilapenkissä itekin.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

No onpa kyllä ihmeen iso kulutus 2litraseksi zetekkiläiseksi. Itellä menee n.7litraa satasella matka-ajossa. Ja mondeolla ajettu kuitenki se 330tkm. Auto itellä on siis farmari vieläpä.
kaali
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2012 05:52

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja kaali »

Kiitoksia! no sitähän se 'perä' täytyy tarkoittaa, juu se korjaamon kaveri kanssa tosiaan meinasi että siihen kannattaa vaihtaa öljyt aika tiheään, kuulemma arka paikka mondeoissa.

Kaaret on ainakin ulkoapäin katottuna ehjät, ruiskutan öljyä sinne niinkuin kehotettiin :8)

Olen kuullut että nuo 'ikuiset' automaatti- ja tavalliset laatikot käytännössä tarvii sen öljynvaihdon viimeistään sen 60 000km jälkeen, itsestä kiinni uskooko siihen ettei öljyjä muka ikinä tarvi vaihtaa, vaikkei metallisilppua tuliskaan, niin kyllä öljy kuitenkin vanhenee eikä voitele kunnolla.

Ittekkin ihmettelen ja kiroon tuota kulutusta, täytyyhän tähän hommaan joku järjestys saada! eihän vaan tuo kaasupoljin vaikuta siihen? meinaan kun se se on niin pirun jäykkä ja friikki, sievästi painaa poljinta niin auto ei paljoa kiihdy, vähän lisää niin lähtee kuin ampiainen, ja yks päivä kun ajoin tasasta 80 kymppiä ja painoin kaasua niin mitään ei tapahtunut, ei kierroksia lisää eikä vauhtia, mondeo vaan tutisi, seuraavana päivänä taas toimi kuin mitään ongelmaa ei olisi ollut?

Onkohan kellään tietoa onko tuo mondeon kytkinremontti kuin kallis?
PA3
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Touko 2005 16:56
Paikkakunta: Pohja

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Taitaa nyt korjaamon kaveri sekoittaa escortin ja mondeon laatikot... Mondeon laatikkoa kun ei taida saada rikki normaalisti ajamalla. Automaatti on sitten taas eri juttu :)
Kaasupolkimen jäykkyyteen, onko autossa vakionopeudensäädin?
Escort 1300 GT -68 ,Escort 1.3 -69, Taunus 2.0L-76, Mondeo 2.0GLX -98, Escort cabriolet 1.3 xr3i, Escort cabriolet 1.6 xr3i 3 kpl, Mondeo 1.8 clx -99
Nykyisin : Saab 9-3 1.8t SC -06, Mondeo 1.8 clx-98
kaali
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2012 05:52

Re: Uusi foordin omistaja

Viesti Kirjoittaja kaali »

Se asentaja tarkoitti että siihen 'perään' kannattaa vaihdella niitä öljyjä, mukava kuulla että laatikko ainakin on autossa hyvä.
Ei ole hopassa cruisea, sitä kaasua saa painaa noin puoleenväliin eikä paljoa tapahdu, ja sitten ykskaks lähtee kuin junttaisi pedaalin pohjaan, vallan ärsyttävä körötellä, varsinkin liikkeelle lähtö on melkoista tökkimistä, niin kuin ajaisi kengurun selässä.
Tuota kytkintä ei vissiin pysty säätämään? kyrsii jos pitää vanhaan lotjaan maksaa satasia kytkinremonttiin.
Vastaa Viestiin