Laturi menee uusiksi joka tapauksessa, kunhan kelit lämpenee. Aikaisemmissa mk1 Focuksissa sama juttu.Ylläpitolaturilla saa pidettyä akun hengissä siihen saakka.yritäedes kirjoitti: ↑20 Helmi 2024 14:26Epäilet laturia syystäkin. 13V ei riitä. Ei vaikka olisi joutokäynnillä ja kuormitusta. Näin talvikelillä pitää 14-alkuista latausjännitettä löytyä koko ajan. Olisko hiilet tai kontaktirengas kuluneet?saatsipetri kirjoitti: ↑20 Helmi 2024 13:24
13 V latausjännite tyhjäkäynnillä tosiaan mitattu, kun radio, puhallin ja istuinlämmitin päällä. Heti lyhyen ajon jälkeen akku 12,7V, mutta jo seuraavana aamuna 12,3V ja tyhjenee suurinpiirtein samaa tahtia, ellei lataa välillä. Mittariston näyttö ei jää päälle, eikä juurikaan vaikutusta, lukitseeko auton vai ei.
Laturia epäilin, mutta kun se mittausten mukaan paikallaan ollessa toimii. Pitäisi viritellä latausjännitteen mittari, että voisi tarkkailla pidemmän ajon aikana. Syksyllä otin myös laturista kaikki johdot ohivuotomittauksessa pois, eikä vikaa löytynyt
Mutta eihän se viallinen laturi selitä sitä, että akku tyhjenee auton seisoessa?