vauhtipyörä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
cossu7
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2005 15:50

vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja cossu7 »

mitä haittaa voi olla jos on kevennetty v- pyörä, mutta ei tasapainotettu? voiko mennä paljonki epä tasapainoon?? otettu 10mm lastu pois... ja 2.0 sierra ohc kyseessä.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Re: vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

cossu7 kirjoitti:mitä haittaa voi olla jos on kevennetty v- pyörä, mutta ei tasapainotettu? voiko mennä paljonki epä tasapainoon??.
voi ihan tarpeeksi mennä.esim.alakerran laakerit kärsii jne.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Eikai kukaan tasapainottamatonta laita edes kiinni ?
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

olen kuullut että jollain on tullut vauhtipyörä lohkon läpi kun ei ollut tasapainossa..

tiedä siitä, mutta eikai se mahdotontakaan ole. mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna kaikki epätasapainossa olevat osat eivät ole hyväksi moottorissa..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Volmari kirjoitti:olen kuullut että jollain on tullut vauhtipyörä lohkon läpi kun ei ollut tasapainossa..

tiedä siitä, mutta eikai se mahdotontakaan ole. mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna kaikki epätasapainossa olevat osat eivät ole hyväksi moottorissa..
Eikai nyt sentään lohkosta läpi :?: Kytkinkoppa kuulostaisi todentuntuiselta ja semmoisesta olen itsekkin kuullut juttua.
XR3i
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

viewtopic.php?t=3330

tuollahan tuosta jauhettiin...
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Mutta millasessakohan tasapainossa noi pyörät on tehtaalta tullessa?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei varmaan ihan grammalleen mutta vakiokoneen kierroksilla kestää

Vaikka kuinka keskittäisi sorviin ettei ole yhtään heittoa ja ottaa lastua paikasta jossa on tasapainotusporauksia niin johan heittää

Eli tasapainotukseen ennenkuin edes miettii kiinni ruuvaamista
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

late kirjoitti:Mutta millasessakohan tasapainossa noi pyörät on tehtaalta tullessa?
No täydellisessä epätasapainossa, niinkuin muutkin moottorinosat toisiinsa nähden :wink:
JuHo^
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Marras 2005 21:23

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

joskus jäällä oli honda zivikki lasiperä mistä oli sytkää säädetty ja vaihtipyörää kevennetty.. otettu muistaakseni 1/3 painosta pois.. silee ettei enää käyny ees tyhjäkäyntii kunnolla.. jällä tuli kengittyä ja v-pyörän pultit poikki ja vaihtipyörä kipes jalkaa pitkin takapenkille niin että vieläkin on hammastus arvet vasemman jalan yli... tapahtuma hetkellä talla pohjasssa ja kierrokset sen mukaiset..

syksyn aikana eräällä jokkis kuskilla tuli asconan pojasta v-pyörä kurkkaa ja on tällähetkellä kuntoutuksessa.. jänteitä meni sen verran että isovarvas on ainut mitä pystyy taittaa...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

JuHo^ kirjoitti:joskus jäällä oli honda zivikki lasiperä mistä oli sytkää säädetty ja vaihtipyörää kevennetty.. otettu muistaakseni 1/3 painosta pois.. silee ettei enää käyny ees tyhjäkäyntii kunnolla.. jällä tuli kengittyä ja v-pyörän pultit poikki ja vaihtipyörä kipes jalkaa pitkin takapenkille niin että vieläkin on hammastus arvet vasemman jalan yli... tapahtuma hetkellä talla pohjasssa ja kierrokset sen mukaiset..

syksyn aikana eräällä jokkis kuskilla tuli asconan pojasta v-pyörä kurkkaa ja on tällähetkellä kuntoutuksessa.. jänteitä meni sen verran että isovarvas on ainut mitä pystyy taittaa...
Eikös siinä Civikissä ollut kytkinakselia jos kerran kokonaisena lähti v-pyörä lentelemään??
Kappaleiksi noita oon nähnyt menevän, mutta en koskaan oo kuullut että olis kokonaisena poistunut paikaltaan. :roll: :?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No jos se nyt kokonaisena sieltä lähtisikin niin veikkaampa että joku kytkinakseli tai kytkinkoppa ei sitä paljoa pidättele
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:No jos se nyt kokonaisena sieltä lähtisikin niin veikkaampa että joku kytkinakseli tai kytkinkoppa ei sitä paljoa pidättele
Sanoisin jopa ettei se sitä kyllä paljoa taida pidätellä.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hmm, jonkinasteista kaikua havaittavissa :lol: :lol:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

olikos civicissä vauhtipyöränpuoli oikealla kuljettajanpaikalta katsottuna :?:

pyöriväliike-energia sieltä mihinkään syöksy, ainakaan takapenkille :lol:
kampiakselilta takapenkille pitäs olla +30cm reikä.
sirpaleiksi hajoaminen on hieman eri asia, keskipakovoimat heittää kappaleet kehänsuuntaan.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuhnun vauhtipyörästä on 90% siitä ulokkeesta poistettu ja tietenkin 0-painotettu samoin kampiakseli etc.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

p3 kirjoitti:olikos civicissä vauhtipyöränpuoli oikealla kuljettajanpaikalta katsottuna :?:

pyöriväliike-energia sieltä mihinkään syöksy, ainakaan takapenkille :lol:
kampiakselilta takapenkille pitäs olla +30cm reikä.
sirpaleiksi hajoaminen on hieman eri asia, keskipakovoimat heittää kappaleet kehänsuuntaan.
Juurikin näin.. eli kyllähän se jää siihen paikoilleen "hyrräämään" ei se kytkinakselikaan mitään meltorautaa ole.. Edes Civikissä. :?

Bull Shittiä, sanon minä. :wink:
cossu7
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2005 15:50

Viesti Kirjoittaja cossu7 »

no prkl ei muutaku purkamaan :( on vielä sisään ajossa. vois viedä sen tasapainotettavaks niin ei tartte olla varuillaan koska pitää koppi ottaa :lol:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Aina tasapainotus Jos osiin tekee muutoksia.
Itselläni viellä 0-painossa kaikki niin voi huoletta(?) kierättää vakiota korkeammalle jos tuo nyt edes hengittää niin paljon.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

cossu7 kirjoitti:no prkl ei muutaku purkamaan :( on vielä sisään ajossa. vois viedä sen tasapainotettavaks niin ei tartte olla varuillaan koska pitää koppi ottaa :lol:
Pitää vielä masetaa sut.. :lol: :lol:

V-pyörä pitäis tasapainottaa lopuksi vielä kampiakselin kans yhdessä. (mielellään vielä asetelman kanssakin) :wink:

Mutta normaali käyttöön riittää kyllä pelkkä v-pyörän tasapainoituskin.

..ja vielä aiheesta.. Jokkikseen on noita pyöriä sorvailtu "iät ajat" ja tuskin koskaan tasapainoitettu.. hyvin on toimineet. :wink: mutta sehän onkin ihan eri juttu.. vai onko?? :roll:
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itsekun tuosta tasapainotuksesta kyselin Hämeen Diiselistä, siellä pyöritetään sitä vauhtipyörää kampiakselin kanssa jokatapauksessa (ellei löydy valmiiksi olevaa telinettä vauhtipyörälle). Ja kun samanhintainen on kampiakseli+vauhtipyörä+asetelman painotus kuin pelkän vauhtipyörän, tottakai kaikki vien :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Bootsi kirjoitti:ja vielä aiheesta.. Jokkikseen on noita pyöriä sorvailtu "iät ajat" ja tuskin koskaan tasapainoitettu.. hyvin on toimineet. :wink: mutta sehän onkin ihan eri juttu.. vai onko?? :roll:
Kyllä ainakin meilläpäin on tasapainoteltu kaikkiin jokkispeleihin, tosin lähes "kotikonstein" mutta siihen 1-3g tarkkuuteen on nuo saatu kun on muutamia käyty varmistamassa

Ja noissa takamoottoreissa ei niin vaarallista olekkaan vaikka lähtee palasina, no meneehän siinä sitten muutakin osaa mutta ei terveydelle haitallista :D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

VesQ kirjoitti: Kyllä ainakin meilläpäin on tasapainoteltu kaikkiin jokkispeleihin, tosin lähes "kotikonstein" mutta siihen 1-3g tarkkuuteen on nuo saatu kun on muutamia käyty varmistamassa

Ja noissa takamoottoreissa ei niin vaarallista olekkaan vaikka lähtee palasina, no meneehän siinä sitten muutakin osaa mutta ei terveydelle haitallista :D
missä noin köyhää jokkis väkeä on?? en oo kuullukkaan sellasesta kevennetystä vauhtipyörästä jota ei ois tasapainotettu jollain koneistamolla, siis jokkis autosssa :lol: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

ZyaS kirjoitti:
missä noin köyhää jokkis väkeä on?? en oo kuullukkaan sellasesta kevennetystä vauhtipyörästä jota ei ois tasapainotettu jollain koneistamolla, siis jokkis autosssa :lol: 8)
Vähän siellä ja täällä. :wink: :lol:

Miten "koti konstein" tasapainoitetaan v-pyörä? :roll:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Itse en ole tuota suoritusta nähnyt mutta ymmärsin kun tuossa tallilla puhui että toimintaperiaate vähän sama kuin renkaan tasapainotuskoneella, siis "itse" rakennettu kone tuohon tarkoitukseen. Jotkut herkät anturit sinne on lyöty jne. Aikaa kuulemma menee about 1-3 tuntia.

Tekee monille jokkismiehille vauhtipyöriä niin rakenteli sitten tasapainotuskoneen että jää itse leiville hommasta kun tasapainottomasta ei paljoa makseta ja jos käy painottamassa koneistamossa niin ei kehtaa pyytää niin paljoa valmiista pyörästä että menisi kaupaksi

Ja tosiaan tuohon muutaman gramman sisään ne on mennyt kun on käytetty tarkistettavana
Vastaa Viestiin