aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kallekoo
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Elo 2011 09:58
Paikkakunta: siuntio

aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Ongelmana on -92 sierran mielettömän herkkä/yliohjaava ohjaus.
Huomenissa onnistuu varmaan aurauksen mittaaminen, kun tuntuu että vois olla kulmat pielessä.

Vaan mitenkä tuo säätö olisi helpoin tehdä ihan kotipihalla?
Kaikenlaisista nikseistä olen kuullut, mutta olisiko täällä jollain jotain helppoa keinoa?

Tussilla merkit renkaisiin ja mitataan ero kun merkit on edessä ja vastaavasti takana, mutta miten se säätö kannattaisi tehdä?

Jostain mittakepistä olen kuullut, mutta ei mulla sellaista ole, eli metrimitalla on pärjättävä, kaveri vaan avuksi, luulisi nyt saavan senverran lähelle ettei renkaat kulu, eikä hyökkäile joka suuntaan.

Paljonkos olette omissanne käyttäneet aurausta?
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mun mielestä lähtökohta on se, että ne etupyörät on mahdollisimman suorassa. Sen näkee hyvin pitkälle auton edestä, kun auto on tasasella ja kattelee edestä muutaman metrin päästä ja vielä pikkasen rattia kääntää ja hakee silmämittaukselle tukipisteitä lokkareista ja puskurin reunasta. Toinen pyörä siis ihan suoraan ja kattoo onko toinenkin.

Mittanauhalla saa mitattua kanssa renkaan etureunan välin, kun keulaa vähän nostaa. Sen keppivirityksen on tarkotus mitata renkaan takareunan väli, idea vähän sama kuin liimapuristimessa tai työntömitassa, tehdään rimoista tms., kun sitä väliä ei pääse suoraan nauhalla mittaa.

Sitten jos luulee näkevänsä, että toinen pyörä on killissä/vinossa, kun toinen suorassa, niin rattilukko päälle ja killipyörää suoristamaan raidetangon päästä. Tämmösiä kotikonsteja käyttäny.. :D

Ja Sierrakirjan mukaan tehdasasetus on 1-3 mm (auraus) ja sallittu 0,5 (haritus)- 4,5 (auraus) mm, ei siis mitään.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
ts196
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2009 18:28
Paikkakunta: Tervakoski

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja ts196 »

Itsellä ohuen rautaputken päähän hitsattu mutteri, siinä olevaa pulttia käännetään kunnes se koskettaa vanteen etureunaa vasten ja putken toinen pää toisella puolella samassa kohtaan. Koitetaan putkella vanteen takareunasta, että mitta on sama. Näin olen omani säätänyt, eli pyörät suoraan.
Entiset:
Mk1 v.84 Sierra2.0 ohc
Mk1 v.85 Sierra 1.6 ohc
Mk. IV v.99 VW Golf 1.9TDI
Mk V v.08 VW Golf Variant 1.9TDI

Nykyiset:
Mk VI .09 Fiesta 1.6 TDCi
Mk2 v.89 Sierra 2.0 doch (odottaa motivaatiota ja tallipaikkaa)...
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Itse olen Sierraan säätänyt samoin kuin edellä. Mulla on tankona puinen harjanvarsi, jonka
molemmissa päissä on ruuvit. 8)
Auto pitää olla tasaisella alustalla ja renkaan suorassa.
Vanteiden etureunasta, siis sisäpuolelta, siitä vanteen reunan terävästä kantista, säädetään
tankoon tarkka etäisyys. Sitten vanteiden takareunasta, niin ylhältä kuin suora tanko mahtuu, katsotaan, että etäisyys on sama tai vähän suurempi. Itse olen laittanut n. 1 mm välystä (Rakotulkin paksu liuska). Silloin on vähän aurausta ja keskittää paremmin.
Kannattaa kokeilla hienosäätöä, se on makukysymys ja riippuu myös renkaista, mikä tuntuu hyvältä ajaa.
Kannattaa siirtää autoa ja mitata varmuuden vuoksi muutamasta eri kohdasta, tai merkitä vanteeseen mittauskohta, jos vaikka vanteen reuna ei ole ihan suora.
Ja välys pallonivelessä tai raidetangon nivelissä tietenkin vaikuttaa lopputulokseen...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minä olen säätänyt aurauksen neljällä pukilla ja linjalangalla. Pukkien avulla viritetään lanka auton ympäri siten, että langat ovat saman suuntaiset ja yhtä etäällä auton navoista kummallakin puolella. Parin mittaamisen ja säädön jälkeen oikea paikka löytyy ja auraus on helppo säätää ja mitata renkaan kyljestä lankaan. Jos käyttää mitaamiseen tarkkuustyökalua (kuten 1€ metrimittaa) pääsee suurin piirtein 1mm tarkuuteen, mikä on about asteen kymmenesosa tjsp.

Huom! Sierrassa ja monessa muussa autossa etu- taka-akselilla ei ole sama raideväli, joten lankojen keskinäinen etäisyys on aina myös mitattava.

Mulla on ollut välillä vähän aurausta ja välillä vähän haritusta. Ei mainittavaa eroa. Nyt on muistaakseni 5mm aurausta (molemmat puolet yhteensä, eli about 2,5mm puoli). Havainnollistavan kuvan löytää viime kesän jorinoista.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
kallekoo
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Elo 2011 09:58
Paikkakunta: siuntio

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Hyvin on tullut vinkkejä, eiköhän näillä jo luulisi saavan kulmat riittävän lähelle.

Kiitos vaan kaikille vastanneille, ja toivotaan että tästä ketjusta on jotain hyötyä jatkossakin saman asian kanssa painiville.

Kyllähän noita lasermittauksia tekeviä firmoja on, ja totta on myös se, että ei paljon maksa.
Toinen totuus on kuitenkin myös se, että muutama vuosikymmen sitten niitä ei vielä ollut, ja silti kulmat saatiin kohdilleen eikä renkaat kuluneet epätasaisesti. Jotenkin vaan alkaa tuntua että nykyaika on sitä että jossei hommaa varten ole tietokonetta tai jotain laitetta, on se jotenkin tekemätön paikka. Ukki sääti minun ensimmäisestä autosta kulmat muutamaankin eri otteeseen kohdilleen, ja siinä käytettiin kyllä ihan sellaista mittatikkua. Mutta eipä silloin tullut mieleen udella homman "sielunelämää". Eikä ukki ole enää täällä vastaamassa kysymyksiin...

Mutta näillä ohjeilla kokeilen saada kulmat kohdilleen.
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ai et ole tehny vielä mitään, hyvä, samalla kun vihkiytyy siihen säätöön kannattaa vaihtaa raidetangon pää(t), koska se/ne pitää kuitenkin irrottaa ja jos ne näyttää alkuperäisiltä ja kattoa silloin samalla, ettei ne raidetangon kumitötteröt ole hajalla, koska sitten koko homma voi mennä uusiksi seuraavassa katsastuksessa. Sen raidetangon pää irrottamiseen tarviit sen siansorkan näkösen ruuviavaajan. 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Siis, miksi raidetangon pää pitää irrottaa??? :?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

yritäedes kirjoitti:Siis, miksi raidetangon pää pitää irrottaa??? :?
Irrottaa olkavarresta, ei sitä muuten voi säätää, niinkuin hyvin tiedät.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ai jaa, mä olen kyllä aina säätänyt löysäämällä lukitusmutterin ja kumipalkeen
ulomman pannan ja kiertämällä raidetankoa, sitä joka menee palkeen sisään...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

yritäedes kirjoitti:Ai jaa, mä olen kyllä aina säätänyt löysäämällä lukitusmutterin ja kumipalkeen
ulomman pannan ja kiertämällä raidetankoa, sitä joka menee palkeen sisään...
Noinhan se pitääkin tehdä, en tiedä mitä tuolla ylempänä selitetään.
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jahas, niinkös se menee, tehkää sitten niin, mä oon tehny toisin.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

tursas kirjoitti:Jahas, niinkös se menee, tehkää sitten niin, mä oon tehny toisin.. :D
Kuinkahan oot tehnyt, toi on paljon helpompi ja parempi konsti. Mikä ikinä se sun tapas onkaan.
japa74
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Elo 2005 16:53

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja japa74 »

tursas kirjoitti:Jahas, niinkös se menee, tehkää sitten niin, mä oon tehny toisin.. :D
Sää oot tehnyt väärin. :D
Fiesta 1.8S-92 (työmatka kiesi)
Yamaha TT600RE-05 (harraste)
Subaru Forester X-07 (vaimon)
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

japa74 kirjoitti: Sää oot tehnyt väärin. :D
No eikös tää topikki ollu "säätö kotikonstein".. :D , noh, nythän mä vasta hokasin, että helpompaa se tosiaan on noinku sanotte.. 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
montelo 1.8td
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Maalis 2009 23:21

Re: aurauskulmien säätö kotikonstein, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja montelo 1.8td »

Mulla oli aikoinaan työpaikkalla monttu käytössä ja laitoin auraukset kohilleen seuraavasti: Nuppineulat renkaitten kuviopuolelle pystyyn, siis sinne taakse päin et pystyy puisella metrimitalla ottaan lukeman ylös (kaveria apuna käyttäen). Sit varovasti rotiskoa eespäin työntämällä (neulat kiertää yläkautta) otettiin lukema renkaan etupuolelta. Ja katoppas kun erotuksen säätää noin puoliväliin ja pari eestaas työntöä / tarkistusta niin kulmat = siinä!
Vastaa Viestiin