mondeon ohjaus nykii!

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ttp325
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:36

mondeon ohjaus nykii!

Viesti Kirjoittaja ttp325 »

Eli auto on 1.8 -94. Ohjaus nykii vasemmalle satunnaisest kaikis muis tilanteis patsi kiihyttäes. Nykäykset on ku ajais nyrkin kokosen kiven yli toisen etupyrän! Ja nykii samal taval on nopeus 80 tai 20. Vika alko kesken matka-ajon? Mistäköhän tollain vika vois johtua? Ja toinen asia kuinka kiristetään käsijarrua?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eturenkaan laakeri meinaa hirttää kiinni :? tai kiviä jarrusatulan ja levyn välissä :?:
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

oli yhes eskossa sama vika, renkaan sisäreunassa patti
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mutta luulis sitten nopeuden kasvaessa myös "nykimisen" lisääntyvän
ttp325
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:36

Viesti Kirjoittaja ttp325 »

Itse ja epäilin laakeria. Nostin keulan ilmaa niin ei siinä tuntunut mitään erikoist. Ja kun se ohjauksen nykäys ei jarruta niin tod.näk. ei laakeri. Sit nykäyst ei huomaa muuten kun ratist. Niin ja se nykimiin ei tapahu tasasin välein voi mennä 10km ettei nykäse kertaakaan.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

jos ei oo laakeri eikä vetari niin vois epäillä että jarrupala lonksuu tai jotain..
jotenkin se laakeri vaikuttais todennäkösimmältä kuitenkin.
ei sieltä mitään junia t...
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

no tuo patti renkaas kun oli niin enemmän melkein nyki pienillä vauhdeilla. Kannattaa kokeilla toisilla renkailla...
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Oletko kattonut tukivarret puslat läpi :?:
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
ttp325
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:36

Viesti Kirjoittaja ttp325 »

huomeen menee auto katsastuksee jos siel selviäis mikä on :roll: kuhan ei tu punast tarraa tuulilasii.
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: mondeon ohjaus nykii!

Viesti Kirjoittaja tomiix »

No niin rupes escortti tekemään samaa :twisted: Ensin vaihdoin vasemman takarenkaan, mutta eihän se auttanut. Nostin etupyörän ylös. Kun vetää etureunasta taaksepäin ja samalla painaa takareunaa taaksepäin tuntuu pieni kolahdus ja välys. Laakeri tuntuisi pyörivän normaalisti ilman sivuääniä. Jos vika on laakerissa, niin pystyykö sitä kiristämään ensiavuksi? Keskimutteri tuntuu olevan aika jumissa (ei liiku kumpaankaan suuntaan), joten pitääkö sitä lämmittää ennen mahdollista kiristämistä?

Välys on niin pieni, joten paikallistaminen on hankalaa. Ei viitsisi pakkasessa turhan takia vaihtaa ylimääräisiä osia.

Alapallo on vaihdettu kesällä, tosin sen jälkeen on kilsoja tullut jo 15000. Miten raidetangon pää oireilisi?

Jarrupalat on suht lopussa ja uudet jo hommattu, mutta ei sekää selittäisi tuota välystä.
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: mondeon ohjaus nykii!

Viesti Kirjoittaja tomiix »

lapazu kirjoitti:
Riippuu vähän eskortista... kuulalaakeria ei voi kiristää, kartiolaakeria tietysti. Keskimutterin kiristysmomentti kuulalaakerilla on 340 Nm, joten se todella on vähän tiukka. Raidetangonpääkin voi antaa tuon kolahduksen.

Siinä kuulalaakerissa voi esiintyä pientä kosmeettistä välystä joka tuntuu heilutellessa, mutta jolle ei voi tehdä mitään eikä se vaikuta mihinkään.

Mikä olikaan eskortin ikä?
-95/96 1.8D STW

Voisiko raidetangonpää aiheuttaa tuota vasemmalle venkoamista?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vaikuttas molemmat jarruvialta! 8)
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Monteonisti kirjoitti:Vaikuttas molemmat jarruvialta! 8)
Aloitin helpoimmasta, eli vaihdoin jarrupalat ja putsasin vasemman jarrun irtoruosteesta, rälläköin ylimääräiset reunukset ja herkistin kaikki liut.

10km koeajolenkillä ei ilmennyt nyhtämistä.

Tutkin myös raidetangon pään, siinä ei mielestäni ole välystä. Myöskään laakerissa ei ole välystä.
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Escossa ei ole tavatonta jos raidetangossa välystä kuskinpuolelta kokeiltaessa.

Ford suositus uusi raidetanko 500€ tai purat itse kokoapurungon irti ohjaustehostimineen ja kiristät hammastangon mutteria vähän ja takaisin paikoilleen.

"Mutteri" on niin ahtaassa välissä ettei sitä pysty kiristämään paikallaan ollessa.

Edellyttää tietenkin että välys ei ole raidetangonpäissä.
Fix Or Repair Daily
ttp325
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:36

Viesti Kirjoittaja ttp325 »

Joo katsastuksessa ei löytyny vikaa. No nyt löyty jotain uutta :!: nykimiin paheni tänää rankast ja yhes mutkas kuulu pien rusaus kuskin puolelt samal ku nykäs:? seuraavast risteykset liikeelle lähties kuulu kaks rusaust ja hävis veto :shock: Oiskohan vetoakseli?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Siltä vaikuttaa jos veto hävis! 8)
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Minun pitikin kysellä, että joko on vika selvinnyt. Luulin, että selvisin jarrujen putsauksella mutta viikonloppuna kääntyessäni vasemmalle risteyksesta kuului pamaus vasemmalta puolelta ja vika tuli taas päälle. Tällöin minäkin aloin miettiä vetoakselia. Selviääkö tässä vaiheessa rasvojen vaihdolla? Vai onko parempi vaihtaa koko akseli? (rasvat voisi saada vaihdettua ilman että ottaisi niveltä irti)

Kävin parkkipaikalla pyörittelemässä autoa kumpaankin suuntaan, eikä vetoakseleista kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Normaalistihan rikkinäinen vetonivel kalkattaisi vastaavassa tilanteessa.
ttp325
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:36

Viesti Kirjoittaja ttp325 »

Ei taija enää rasvat auttaa.Itelt meni vetarin ulompi nivel et riitti sen vaihto ekä ollu ees kallis.Ei se minunkaa vetonivel äännelly ku just ennen hajoamistaa! Loppu joo nykimiin ku vaihto nivelen. Samal tul vaihettuu etuvakaajan kori helat mikä oli todella v.... homma mut loppupahan etupään kolina.
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Murrosvika selkeesti. Vaihtoon vaan ja onnea
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomiix »

tsetec kirjoitti:Murrosvika selkeesti. Vaihtoon vaan ja onnea
Jep, murros vaihdettu ja vika poistui! Kiitoksia kaikille!
Vastaa Viestiin