Sierran jakopään hihnan asennus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Sierran jakopään hihnan asennus

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Eli mites toi jakopään hihna asennetaan? Vanha meni poikki :( Tosin tyhjänkäynnillä, eli ei mennyt mitää paskaks. Kone on 2.0litranen OHC.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

pyöritetään kone oikeaan asentoon, kampiakselin hihnapyörässä merkki "lohkon" vastamerkin kohdalle, samoin nokan takana olevassa levyssä oleva merkki kannen vastamerkin kohdalle, ja virranjakajan nastat osoittamaan ~1 pytyn tulpanjohdolle menevää nastaa. Sitten vaan kiristin löysälle (jos et laita uutta) ja remmi paikoilleen. Remmi on riittävän tarpeeksi oikealla kireydellä, kun se pisimmältä sivulta taittuu lämpimänäkin sen 90astetta ilman hirveää voimankäyttöä. Kannattaa pyöritellä muutama kierros konetta pyörimissuuntaan ja varmistaa vielä että remmi on oikealla kireydellä. Kiristä hihnankiristin vielä kunnolla.
Viimeksi muokannut Jaakko85, 02 Joulu 2005 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Jaakko85 kirjoitti:pyöritetään kone oikeaan asentoon, kampiakselin hihnapyörässä merkki kohdalle, samoin nokan takana olevassa levyssä oleva merkki kannen vastamerkin kohdalle, ja virranjakajan nastat osoittamaan ~1 pytyn tulpanjohdolle menevää nastaa. Sitten vaan kiristin löysälle (jos et laita uutta) ja remmi paikoilleen. Remmi on riittävän tarpeeksi oikealla kireydellä, kun se pisimmältä sivulta taittuu lämpimänäkin sen 90astetta ilman hirveää voimankäyttöä. Kannattaa pyöritellä muutama kierros konetta pyörimissuuntaan ja varmistaa vielä että remmi on oikealla kireydellä. Kiristä hihnankiristin vielä kunnolla.
Mites sen hihan saa sinne koneeseen alas kampiakselin? pyörään paikoilleen? Sen verran ahdas paikka että en ite ainakaan saanut pujotettua sinne rakoon sitä.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Ahdasta on jos et ota sitä isoa hihnapyörää edestä pois, mutta saa sen siitä välistäkin ujutettua.. mutta helpompi irroittaa se pyörä siitä edestä niin ei tarvi turhaan väännellä ja käännellä.
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

kato että se apuakseli ei pyöri hirveesi sen asennuksen aikana
tuning sucks
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jype kirjoitti:kato että se apuakseli ei pyöri hirveesi sen asennuksen aikana
ei siitä ole haittaa vaikka pyörisikin kun kattoo vaan sytkän sitten kohilleen.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jaakko85 kirjoitti:Ahdasta on jos et ota sitä isoa hihnapyörää edestä pois, mutta saa sen siitä välistäkin ujutettua.. mutta helpompi irroittaa se pyörä siitä edestä niin ei tarvi turhaan väännellä ja käännellä.
Juu kyllä se hihnapyörä kannattaa ottaa pois, on ilman sitäkin hieman mielenkiintoinen taivutella sinne väliin kun se nokkaremmi kuitenkin on aika jäykkää

Ja turhalta etsimiseltä säästyy kun kertoo että se nokan ajoitusmerkki on siinä kannessa nokan alapuolella eli siinä nokkapyörän suojalevyssä oleva nuoli suoraan alaspäin

Ja kannattaa ottaa 1. sylinterin tulppa pois ja kokeilla siitä reijästä milloin mäntä on ylhänä, jos kattoo vaan pelkästään kampuran merkkiä niin saattaa mennä 180astetta hutiin
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Nyt on hihna asennettu. Ei meinannu millään lähteä se hihnapyörän pultti auki. Ja hihnapyörä oli kans kiva saada irti. Nyt kun sain hihnan vaihdettua niin alkoi laturin hihna vinkua :evil: Vaihdoin sen sitten samalla. 8) Sytytys oli kans menny pikkasen vituralleen. Piti laittaa 1 ja 4sylinterin piuhat vastakkain, ja tietysti 2 ja 3sylinterin johdot kans. Ja säätää sytytys kohdalleen :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jermu kirjoitti:Nyt on hihna asennettu. Ei meinannu millään lähteä se hihnapyörän pultti auki. Ja hihnapyörä oli kans kiva saada irti. Nyt kun sain hihnan vaihdettua niin alkoi laturin hihna vinkua :evil: Vaihdoin sen sitten samalla. 8) Sytytys oli kans menny pikkasen vituralleen. Piti laittaa 1 ja 4sylinterin piuhat vastakkain, ja tietysti 2 ja 3sylinterin johdot kans. Ja säätää sytytys kohdalleen :wink:
Jos vaan pääsee hylsyn kanssa kääntämään sitä kampuran pulttia niin hyvä, tai lenkillä tukevasti. Sitten vaan käsijarru päälle/kaveri painamaan jarrua ja iso vaihde silmään niin ei pyöri kone mukana. Sitten kun saa irti niin kannattaa vähän hienolla santapaperilla pyyhkäistä hihnapyörän ja kampuran pinnat puhtaaksi, ja jotain kuparispraytä tai vaseliiniä vähän väliin kun kasaa niin lähtee sitten seuraavankin kerran. Pulttiin ei kannata rasvoja laitella ettei pääse itsestään aukeamaan, ja jos sitä pelkää niin kierrelukitetta vähän

edit: hihnapyörän saa myös suht mukavasti kun naputtelee alta takaapäin vasaralla tms. Ja välissä pyörittelee konetta niin saa eri kohtaan lyötyä

Hihnapyöränhän saa vaikka hätätapauksessa perusmallin ulosvetäjällä mutta jos se hammasratas sen takaa tarvii saada pois ja on jumissa niin se onkin mielenkiintoisempi
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

VesQ kirjoitti: Ja kannattaa ottaa 1. sylinterin tulppa pois ja kokeilla siitä reijästä milloin mäntä on ylhänä, jos kattoo vaan pelkästään kampuran merkkiä niin saattaa mennä 180astetta hutiin
:lol: Sitävarten se merkki on että silloin on 1 mäntä YKK:ssa turha niitä tulppia on ruuvailla huvikseen...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

cossu2 kirjoitti: :lol: Sitävarten se merkki on että silloin on 1 mäntä YKK:ssa turha niitä tulppia on ruuvailla huvikseen...
..juu, ja jos tarkkoja ollaan, niin nokka-akseli se on joka on 180 astetta väärässä.:wink:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Bootsi kirjoitti: ..juu, ja jos tarkkoja ollaan, niin nokka-akseli se on joka on 180 astetta väärässä.:wink:
:lol: :lol: Kyllä ne nyt ihan aikusten oikeesti on kohdallaan jos merkit on kohdallaan. sekä kampura ja nokka.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ups oho, ajatus taas vähän jumissa :oops: :D , juu siis tosiaan merkit vaan kohdalleen.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

VesQ kirjoitti:Ups oho, ajatus taas vähän jumissa :oops: :D , juu siis tosiaan merkit vaan kohdalleen.
Merkit kohdalleen vaan...
Paitsi että jos se nokka on 180 astetta pielessä, niin joutuu tulpanjohtojen paikkoja vaihtelemaan. (mutta siitähän oli jo juttua) :wink:


P.S. Kiva kirjoitella nousuhumalassa. 8) :lol: :lol: :lol:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Taas meni ajatus jumiin mutta eihän sitä nokkaa voi saada 180 (puoli kierrosta) hutiin jos nokan merkki on kohdallaan

360 astettahan sen nokan voi saada jakajaan nähden hutiin niin silloin joutuu piuhat vaihtamaan (tai kansi 180astetta ympäri)

Eli siis ainot vaihtoehto jos haluaa 100% varmuudella kohdalleen (jakaja yms) niin venttiilikoppa auki ja katsoo että ykkösen nokat sojottaa ylös ja sitten merkit kohdalleen ja kasaan, jos ei kurkkaa niin on 50% mahdollisuus että jakaja menee väärinpäin
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Joo siis hommahan menee niin, et jos kampuran ja nokan merkit on kohillaan ja pyörijä 1 pyttyyn päin. On ajoitus kohillaan.
Jos jossain vaiheessa katsoo virranjakajan ajoituksen pelkästään kampuran merkistä, on mahdollisuus saada sytytys ristiin. Mutta jos katsoo sytytyksen nokan merkistä, on aina oikein 8)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Siis aivan :D

Koko päivän ollu ihan jumissa, töissäki meni 3 rautatilausta väärään osotteeseen ja siitä yhdestäkin mikä sattui oikeaan menemään puuttui useampi palikka 8)
Entropia
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Huhti 2005 20:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Entropia »

Itselläkin paukahti -84 1.6 OHC riesasta nokkahihna poikki tyhjäkäynnillä alkuviikosta. Ilmeisesti vaihtoperiaate on sama kuin isovelimallissakin?
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Oliko se nyt niin et jos ohc koneessa hihna napsahtaa niin ei välttämättä käy mitään sen kummempaa? Siis muutenkin ku tyhjäkäynnillä. Näin muistaisin joskus kuulleeni mut eräs setä sitte taas sanoi et just nimenomaan niissä menee herkäst kaikki solmuun...
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Entropia
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Huhti 2005 20:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Entropia »

Henna kirjoitti:Oliko se nyt niin et jos ohc koneessa hihna napsahtaa niin ei välttämättä käy mitään sen kummempaa? Siis muutenkin ku tyhjäkäynnillä. Näin muistaisin joskus kuulleeni mut eräs setä sitte taas sanoi et just nimenomaan niissä menee herkäst kaikki solmuun...
Tietääkseni venttiilit ei mene niin syvälle palotilaan että ne törmäis mäntöjen kanssa. Eli ei pitäisi käydä mitään dramaattista.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Entropia kirjoitti: Tietääkseni venttiilit ei mene niin syvälle palotilaan että ne törmäis mäntöjen kanssa. Eli ei pitäisi käydä mitään dramaattista.
Ai minä sanoisin että palotila on niin syvä ja nostoa on niin vähän että venttiili ei edes tule palotilasta ulos.

Mulla oli kierroksia edelleen yli 5krpm, kun hihna katkes, uus hihna paikalleen ja kovaa ajoa. ei ottanut kiinni. (Ei jälkiä venoissa/ männissä)

Tämä siis koskee 2litraista ohc:tä.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kuten tuossa toisessa topicissa niin Autodata sanoo seuraavaa

1.3 , 1.6 (tavallinen, ei e-max) ottaa kiinni

ja 1.6 e-max sekä 2.0 ei ota kiinni
Entropia
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Huhti 2005 20:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Entropia »

No onhan se ihan mukava yllätys, kun huomaa että omassa romussa on siis kaksilitrainen kone. Haettiin isännän kanssa 1.6-litraisen hihna varaosaliikkeestä eikä se sopinut ollenkaan, tosin kaksilitraisen remmi sopi nätisti. Nyt auto käy taas hyvin ja on ajossa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Vai olisko 1.6 e-max, eikös siinä ollut samanlainen hihna kuin 2.0

Laturin takanahan tuo lukee, isolla merkattu, 16 alkuiset on 1.6 ja 20 alkuiset 2.0. Saattaa olla vielä kolmas numero joka kertoo valuversion eli vaikka 165 tai 205
Entropia
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Huhti 2005 20:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Entropia »

VesQ kirjoitti:Vai olisko 1.6 e-max, eikös siinä ollut samanlainen hihna kuin 2.0

Laturin takanahan tuo lukee, isolla merkattu, 16 alkuiset on 1.6 ja 20 alkuiset 2.0. Saattaa olla vielä kolmas numero joka kertoo valuversion eli vaikka 165 tai 205
Mitäs erikoista tuossa e-max -versiossa on? Joku taloudellisempi versio? Mittaristosta ainakin löytyy ne turhaakin turhemmat taloudellisuusvalot jotka näyttää kokoajan punaista. :lol:
Vastaa Viestiin